Γράφει η Νάντια Σκιαδά*


Για να φτάσω στον αρχικό προβληματισμό που με έσπρωξε να ξαναγράψω τόσο σύντομα, είναι απαραίτητο να εξηγήσω εν τάχει το σύστημα προσλήψεων αναπληρωτών καθηγητών στην Ελλάδα σήμερα, καθώς είναι λογικό όποιος δεν έχει σχέση με τον χώρο αυτό, να μην γνωρίζει.

Οι εν δυνάμει καθηγητές, «λιστοποιούνται» ανάλογα με τα μόρια προϋπηρεσίας τους και τα μόρια από τον ΑΣΕΠ ενώ σε άλλη λίστα τοποθετούνται αυτοί που τα μόρια προϋπηρεσίας τους είναι μηδενικά.

Μέσα στο καλοκαίρι, καλούνται να δηλώσουν τις περιοχές προτίμησής τους, προκειμένου να διοριστούν όποτε και εάν τους καλέσει το υπουργείο ,έως τον επόμενο Ιούνιο. Το «σύστημα» λοιπόν σύμφωνα με τον νόμο, θεωρητικά, καλεί άτομα πρώτα από τον πίνακα ΜΕ ΠΡΟΥΠΗΡΕΣΙΑ και επιτυχία στον ΑΣΕΠ κι όταν αυτός τελειώσει και συνεχίσουν να υπάρχουν ανάγκες, περνά σε αυτόν των ατόμων ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΥΠΗΡΕΣΙΑ(γιατί αλλιώς τι νόημα θα είχαν οι λίστες?). Ακούγεται πολύ απλό, λογικό και δίκαιο! Το πρόβλημα όμως είναι οι περιοχές προτίμησης καθώς όπως αντιλαμβάνεστε δεν μπορεί όλοι οι υποψήφιοι να δηλώνουν τις ίδιες περιοχές! Τι γίνεται δηλαδή αν ο Α έχει 10 μόρια και έχει δηλώσει μόνο Λαμία ενώ υπάρχει ο Β με 5 μόρια και έχει δηλώσει όλη την Ελλάδα ? Σύμφωνα με το … αδιάβλητο και δημοκρατικό σύστημα του Υπουργείου Παιδείας εύλογα θα πείτε πως θα πρέπει να διοριστεί αρχικά ο Α στη Λαμία.

Αυτό που φαντάζει πιστεύω λογικό σε όλους σας ,δεν συμπίπτει και με την λογική του Υπουργείου! Αυτό που προηγείται για το Υπουργείο αλλά και για τον Υπουργό παιδείας (όλες οι τοποθετήσεις γίνονται με Υπουργική απόφαση) είναι οι περιοχές!

Και φτάνω στη σκέψη και τον προβληματισμό μου που γεννάται από την αδικία που βιώνουμε πολλοί αναπληρωτές και της οποίας θεωρώ πως πρέπει να γίνετε επιτέλους γνώστες όχι απλά για το φιλολογικό του πράγματος (ο σκοπός μου δεν είναι να με συμπονέσετε ) αλλά γιατί η αδικία αυτή αφορά άμεσα και εσάς και τα παιδιά σας!
(Θα αναφερθώ σε προσωπικό παράδειγμα για τον απλούστατο λόγο του ότι μπορώ να έχω πρόσβαση σε αριθμούς και καταστάσεις, σας καλώ όμως να μην σταθείτε εκεί και να γενικεύστε καθώς σας διαβεβαιώνω δεν αποτελώ καμία εξαίρεση.)

Από το τέλος του καλοκαιριού κάθε χρόνο, τόσο εγώ όσο και χιλιάδες συνάδελφοι κρεμόμαστε από τις διάφορες ιστοσελίδες στον υπολογιστή περιμένοντας τους πολυπόθητους διορισμούς ορισμένου χρόνου. Δηλώνω πάντα Λακωνία ,αφού είμαι από τη Σπάρτη και έχω εργαστεί εδώ ήδη σε διάφορα σχολεία, έχοντας τα περισσότερα μόρια από τους αδιόριστους συναδέλφους σε όλη την Ελλάδα αυτή τη στιγμή. Το αναμενόμενο δηλαδή θα ήταν ο πρώτος διορισμός του κλάδου μου (ΠΕ08) που θα γινόταν να είναι στη Λακωνία. Μέχρι και τις 7-12-14 δεν είχε γίνει κανένας διορισμός ΠΕ08 στη Δευτεροβάθμια, πουθενά στην Ελλάδα.

Στις 8-12-14 προσελήφθησαν 10 εκπαιδευτικοί ΠΕ08 σε Κεφαλονιά , Καρδίτσα, Εύβοια, Ηράκλειο, Δράμα, Ρέθυμνο, Ημαθία, Καβάλα, Κοζάνη και Αιτωλοακαρνανία οι εννιά από αυτούς με μηδέν προϋπηρεσία, χωρίς καν να έχουν δώσει ΑΣΕΠ και ο ένας με 0,79 μόρια (περίπου ένας μήνας προϋπηρεσίας)(από την επίσημη ιστοσελίδα του Υπ. Παιδείας).
Δηλαδή ξεκάθαρα το υπουργείο ,για κάποιο λόγο… ανεξήγητο, προτίμησε να διορίσει σε όλες τις παραπάνω περιοχές κι όχι στη Λακωνία όπως σύμφωνα με την μοριοδότηση όφειλε να κάνει!

Προκειμένου να κατανοήσω, απευθύνθηκα αρχικά στο αρμόδιο τμήμα στη Σπάρτη, ώστε να λάβω γραπτώς τον αριθμό εκπαιδευτικών κενών της ειδικότητας μου στην πόλη μας. Αλλά εδώ και 2 χρόνια έγινε τροποποίηση της διαδικασίας και τα κενά παύουν να είναι εμφανή και διαθέσιμα σε οποιοδήποτε (!) παρά μόνο στον υπουργό και το υπουργείο του. Παρ’ όλα αυτά πήρα προφορική απάντηση πως υπάρχουν 2 κενά, 1 πλήρους κι 1 μειωμένου ωραρίου.
Τηλεφώνησα λοιπόν στο Υπουργείο προκειμένου να παραθέσω τον προβληματισμό μου. Και κάπου εδώ… ίσως λίγο ποιο κάτω … φτάνω στο αποκορύφωμα !

Συνομίλησα με μια κυρία αρχικά ( δυστυχώς δεν πήρα το όνομά της ) η οποία ήταν ξεκάθαρη και εντελώς σίγουρη έχοντας τους πίνακες μπροστά της ότι κενό στην Λακωνία δεν υπάρχει(!) και με παρέπεμψε στην υπεύθυνη κενών κα Δούκα η οποία,

1.Μόνο κατόπιν έντονης πίεσης από μέρους μου παραδέχτηκε πως υπάρχει 1(!) κενό (μόνο) στην περιοχή μας – μιλάω πάντα για ΠΕ08

2. Στην ερώτησή μου περί κριτηρίων ή ύπαρξης νόμου επιλογής των περιοχών όπου γίνονται οι προσλήψεις , απάντησε ευθαρσώς πως δεν υπάρχουν ούτε κριτήρια ούτε νόμοι αλλά η επιλογή είναι στην ευχέρεια του υπουργείου, δηλαδή όπου αυθαιρέτως κρίνει το υπουργείο, εκεί διορίζει χωρίς καμία σημασία να παίζουν οι πίνακες μοριοδότησης ή ο ΑΣΕΠ!

3.Όταν την ρώτησα πώς είναι δυνατόν ένα άτομο με προϋπηρεσία από το 2008 και με επιτυχία στον ΑΣΕΠ το 2008, να παραβλέπεται γιατί θέλησε να δουλέψει στη Σπάρτη και να προσλαμβάνεται άλλο μηδενικής προϋπηρεσίας απλά και μόνο γιατί θέλησε να δουλέψει σε μια από τις περιοχές στις οποίες το υπουργείο προφανώς ΕΙΧΕ ΣΚΟΠΟ ΕΞ ΑΡΧΗΣ να προσλάβει, η απάντηση που πήρα ήταν…
( την παραθέτω αυτούσια )

- "Ε ΤΙ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΣΑΣ ΚΑΝΩ? ΑΣ ΔΗΛΩΝΑΤΕ ΣΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΓΙΑ ΝΑ ΣΑΣ ΠΑΡΟΥΝ ! ΓΙΑΤΙ ΒΑΛΑΤΕ ΛΑΚΩΝΙΑ? ΔΗΛΑΔΗ ΑΝ Η ΛΑΚΩΝΙΑ ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΚΕΝΟ ΔΕΝ ΘΑ ΜΕΝΑΤΕ ΑΝΕΡΓΗ ΟΥΤΩΣ Η ΑΛΛΩΣ?
Της απάντησα πως σε μια τέτοια περίπτωση προφανώς δεν θα την ενοχλούσα!
Μα … η Λακωνία έχει κενό κι εγώ έχω μόρια!

Η απάντησή της ήταν ένα σκέτο, ειρωνικό, παιδαριώδες, κακό έως ζωώδες : μμμμμμμμμμμμμμμμ!

Σε μια εποχή που με θράσος μας λένε πως οι πιστώσεις δεν φτάνουν προκειμένου να μορφωθούν όλα τα παιδιά της Ελλάδας (!) και που κάποιοι, κάπως, επιλέγουν ποια θα έχουν ή όχι καθηγητές, καταλύοντας τελικά έτσι απλά ,σιωπηρά και πρόστυχα συνάμα το δικαίωμα τους στην μόρφωση για ακόμη μια φορά, ως πολίτης της Σπάρτης που πολύ καιρό τώρα νιώθω ξεκάθαρα τον εμπαιγμό … δεν μπορώ να μην αναρωτηθώ φωνάζοντας …

-Τι είναι αυτό που κάνει προτιμότερη ή αν θέλετε … ανώτερη μια περιοχή?

-Ως τι η Καβάλα υπερτερεί της Σπάρτης κατά την άποψη του Υπουργείου Παιδείας?

-Τα παιδιά του Ηρακλείου έχουν περισσότερη ανάγκη μορφώσεως από τα δικά μας?

-Ποιος επιτρέπει να αποφασίζουν άλλοι για εμάς αν θα μορφωθούν ή όχι τα παιδιά μας?

-Οι … αυθαίρετες προτιμήσεις περιοχών, περιορίζονται στο … υπουργείο παιδείας?

-Μήπως θα είχαν την καλοσύνη οι Κύριοι Γρηγοράκος και Δαβάκης μιας και είναι μες στα πράγματα και μεριμνούν για τον νομό και την πόλη μας, ενώ εγώ μια απλή εικαστικός είμαι, να με βοηθήσουν να καταλάβω?

Και εν τέλει μήπως στο κατά τα’ άλλα έννομο, δημοκρατικό κράτος που ζούμε κάποιες φορές …
ΔΕΝ ΦΤΙΑΧΝΟΝΤΑΙ ΝΟΜΟΙ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΠΟΙΟΙ ΚΑΘΟΛΑ ΝΟΜΙΜΟΙ?

Οι απαντήσεις … φαντάζομαι ενδιαφέρουν και αφορούν όλους μας!

* Εικαστικός /εκπαιδευτικός ΠΕ08 , Μέλος ΕΕΤΕ

* Τα άρθρα δεν απηχούν απαραίτητα τη γνώμη του notospress.gr