ΣΠΑΡΤΗ. Τουρισμός. Κλάδος που φέρνει στη χώρα συνάλλαγμα. Τομέας με υψηλό ανταγωνισμό αλλά με μεγάλα περιθώρια σε ότι αφορά σε Πελοπόννησο και Λακωνία.
Πρόσφατα παρακολουθήσαμε σύσκεψη που συγκάλεσε η Αντιπεριφερειάρχης Λακωνίας κ. Τζανετέα προκειμένου να καταγραφούν θέσεις, απόψεις και ιδέες για την τουριστική ανάπτυξη και προβολή της Λακωνίας (δημοσιεύθηκε σχετικό ρεπορτάζ)
Λίγες ημέρες μετά από την σύσκεψη και λίγες ημέρες πριν από την Έκθεση Τουρισμού στο Βερολίνο, όπου συμμετέχει η Περιφέρεια και η Λακωνία, θέσαμε στην κ. Τζανετέα πέντε απλά ερωτήματα:

Ποιο είναι το στοίχημα που έχετε βάλει;
Είναι στοίχημα πολιτικό, λακωνικό, προσωπικό! Η παλέτα του τόπου μας έχει χρώματα πολιτισμού, ιστορίας, φυσικής ομορφιάς, παράδοσης, αυθεντικής παραγωγής, συνετών ανθρώπων… Όμως ο ζωγραφικός πίνακας της τουριστικής και φιλόξενης Λακωνίας δεν έχει ολοκληρωθεί… Πρέπει κάποτε να τελειώσει και να εκτεθεί, να προβληθεί, παγκοσμίως…

Μπορεί η Λακωνία;
Αν εννοείτε αν μπορεί να ολοκληρώσει τον πίνακα, φυσικά και μπορεί και μάλιστα τόσο καλά όσο λίγοι… Όσο για την παγκόσμια έκθεσή του, εδώ θα χρειαστούμε τη θέση που μας αναλογεί στο άρμα της Μυθικής Πελοποννήσου… Θέση που μας περιμένει. Πρέπει να λειτουργήσουμε συλλογικά και δυναμικά. Μέσα από μια τέτοια στρατηγική είναι αυτονόητο ότι η Λακωνία θα ξεχωρίσει… γιατί , κατά την γνώμη μου, υπερέχει.

Γιατί τώρα και όχι νωρίτερα;
Τώρα γιατί δεν υπάρχει περιθώριο για άλλη καθυστέρηση. Τώρα γιατί πλέον έχει ωριμάσει απόλυτα ο ολοκληρωμένος τουριστικός προορισμός που μπορεί να γίνει η Λακωνία. Τώρα ολοκληρώνεται το οδικό δίκτυο, Εθνικό και Επαρχιακό. Τώρα προχωρά το λιμάνι Γυθείου. Τώρα λειτουργεί διασυνδεδεμένο αεροδρόμιο στην γειτονική Καλαμάτα. Τώρα φανέρωσε ακόμα και η κρίση την καταλυτική σημασία του Τουρισμού στη Λακωνία παράλληλα και όχι ασύμβατα με τον πρωτογενή παραγωγικό τομέα…

Γιατί τα συνδέετε;
Μα οι ίδιες οικογένειες, οι ίδιες κοινωνίες είναι που θα αναλάβουν τον τομέα της Τουριστικής αξιοποίησης. Οι Λάκωνες που άλλοι λίγο, άλλοι πολύ πιστώνονται την εξαιρετική παραγωγή ( ελιάς, ελαιόλαδου, χυμού πορτοκαλιού, εσπεριδοειδών, μελιού, οίνου, ζυμαρικών, οπωροκηπευτικών, αρτοποιίας, κτηνοτροφίας, ιχθυοτροφίας, αλιείας κ.λ.π.) είναι αυτοί που με μπροστάρηδες τους επαγγελματίες τουρισμού στη Λακωνία θα γυρίσουν τη σελίδα. Μπορείτε να φανταστείτε τη Λακωνία να διαθέτει την παραγωγή της στην τουριστική πελατεία της; Ο απόλυτος, ο πιο αποδοτικός και πιο ευλογημένος, θα έλεγα, συνδυασμός… ‘Αλλωστε έχει χρέος η αγροτική Λακωνία να στηρίξει την Τουριστική και το αντίστροφο.

Υπάρχουν δυσκολίες;
Σίγουρα. Κάποιες μάλιστα είναι βασανιστικές γιατί αποτελούν προϋπόθεση για να συνεχίσουμε. Αν δηλαδή δεν αποκτήσει η Λακωνία ομοψυχία και κοινό βηματισμό στην τουριστική ανάπτυξη τότε δεν θα έχουμε αποτέλεσμα… Δεν εννοώ βέβαια ο ένας να υποτάσσει την ιδέα ή το πλεονέκτημά του στον άλλο. Άλλωστε στη Λακωνία υπάρχει τέτοια διαφορετικότητα στα τοπία, στο ύφος, στη σεζόν που αν το θέλουμε, μπορούμε να το μετατρέψουμε σε πρώτης τάξεως ασυναγώνιστο πλεονέκτημα ήπιας, εναλλακτικής, ποιοτικής ανάπτυξης. Έχω ήδη καλέσει, παρακαλέσει και προκαλέσει όλους τους φορείς και τους παράγοντες, καλώ και τους επενδυτές του κλάδου, να καταλήξουμε άμεσα σε ένα μοντέλο, σε μια λακωνική στρατηγική που μέσα από την Περιφερειακή Πολιτική για τον Τουρισμό θα φέρει άμεσα, μετρήσιμα και αειφόρα αποτελέσματα.