ΣΠΑΡΤΗ. Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Τουρισμού κ. Χρήστος Αλεξάκος είχε συνάντηση συνεργασίας στην αίθουσα του παλαιού δημαρχείου, με τους ξενοδόχους και τους τουριστικούς πράκτορες του δήμου Σπάρτης. Η συνάντηση με θέμα «Τουριστική Ανάπτυξη στο Δήμο Σπάρτης: Υφιστάμενη κατάσταση και προοπτικές ανάπτυξης» είχε στόχο την ανταλλαγή χρήσιμων πληροφοριών και την αποτελεσματική αξιοποίησή τους από την επιτροπή τουρισμού. Δείτε το video

Η τουριστική ανάπτυξη στο δήμο Σπάρτης είναι υπόθεση όλων και κυρίως των επαγγελματιών φιλοξενίας και τουρισμού. Στο πλαίσιο αυτό, ο Πρόεδρος κ. Αλεξάκος τόνισε πως ο δήμαρχος κ. Βαλιώτης έχει πραγματική πολιτική βούληση προς αυτή την κατεύθυνση και παρουσίασε μέρος του αναπτυξιακού προγράμματος που υλοποιείται. Στη συνέχεια το λόγο είχαν οι επαγγελματίες οι οποίοι κατέθεσαν εξαιρετικά χρήσιμες προτάσεις, ιδέες, προβληματισμούς και εμπειρίες.

Ο δήμος Σπάρτης εγκαινίασε, την έναρξη μιας πολύτιμης συνεργασίας με τους επαγγελματίες της φιλοξενίας με πρόθεση να επαναλαμβάνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα.

Τη συνάντηση συνεργασίας πλαισίωσαν με την παρουσία τους και τα μέλη της επιτροπής τουρισμού κ. Βασίλειος Σκρουμπέλος, κ. Διονύσιος Θωμάς, κ. Βασίλης Γεωργιάδης, κ. Γεώργιος Δημητρόπουλος, κ. Μπέσσυ Πολυζογοπούλου και κ. Χρήστος Μητράκος.

Σχετικά με τον προγραμματισμό της τουριστικής ανάπτυξης και προβολής, μερικά από τα σημεία που αναφέρθηκε ο Πρόεδρος της Επιτροπής τουρισμού, είναι τα ακόλουθα:

1) Πρόγραμμα τουριστικής ανάπτυξης και προβολής του έτους 2015: Η τουριστική επιτροπή κινείται βάση του προγράμματος το οποίο έχει εγκριθεί ομόφωνα από την επιτροπή τουρισμού, το δημοτικό συμβούλιο ενώ στα μέσα Φεβρουαρίου 2015, με καθυστέρηση λόγω των εκλογών, εγκρίθηκε και από το υπουργείο τουρισμού και τον ΕΟΤ ως άρτιο και εφαρμόσιμο. Η εφαρμογή του έχει ξεκινήσει και αφορά βασικές κινήσεις. Στο πλαίσιο αυτό:

2) Εκπονείται η καταγραφή των δυνατών-αδύνατων σημείων όπως και ευκαιριών και απειλών στο εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον του δήμου μας. Ταυτόχρονα έχει γίνει λεπτομερειακή ανάλυση του συγκριτικού μας πλεονεκτήματος, βάση του οποίου ενεργούμε, προκειμένου να είμαστε συντονισμένοι και ακριβείς.

3) Έχει γίνει καταγραφή όλων των σημείων τουριστικού ενδιαφέροντος ανά ενότητα κατηγοριοποιημένων σε περιόδους (κλασσική, βυζαντινή, νεότερη κλπ) και ανά δημοτική ενότητα (παλιό δήμο), έτσι ώστε να έχουμε μια πλήρη και λεπτομερή εικόνα.

4) Ξεκινήσαμε ήδη τη διαδικασία υλοποίησης του Branding δηλαδή τη διαδικασία για την δημιουργία ενός μοναδικού ονόματος με συγκεκριμένη ταυτότητα, ουσιαστικά για ένα δυνατό τουριστικό προϊόν στο μυαλό των καταναλωτών. Στόχος η δημιουργία μιας ευρείας και διαφοροποιημένης παρουσίας στην τουριστική αγορά που θα προσελκύει και θα διατηρεί πιστούς πελάτες.

5) Προσχωρήσαμε σε διαχωρισμό των τουριστικών ενοτήτων και σχεδιάζουμε εστιασμένες και προσαρμοσμένες ενέργειες ανά ενότητα (π.χ πολιτιστική, θρησκευτική, γαστρονομική, πεζοπορική, ορειβατική, αθλητική, εκπαιδευτική, κοινωνικού τουρισμού κλπ). Παράλληλα ερευνούμε τις αντίστοιχες εκθέσεις σε πανελλαδικό και διεθνές επίπεδο με πρόθεση να λάβουμε μέρος.

6) Εργαζόμαστε για τη δημιουργία τουριστικού χάρτη καθώς και εντύπων α) γενικού περιεχομένου και β) ανά τουριστική ενότητα.

7) Είναι σημαντικό να τονιστεί πως οποιοδήποτε υλικό δημιουργούμε (έντυπο, οπτικοακουστικό, banners για εκθέσεις, πανώ, κλπ) θα έχουν μια ενιαία τουριστική ταυτότητα βάση branding και όχι αυτό που συνέβαινε μέχρι σήμερα. Δηλαδή ενέργειες αποσπασματικές με θολή και ασαφή την ταυτότητα αλλά και επαναλαμβανόμενες από διάφορους φορείς.

8) Επανεξετάζουμε το θέμα της σηματοδότησης (ταμπέλες), πλέον, με τουριστικό προσανατολισμό.

9) Μας προβληματίζει ιδιαίτερα η απαξίωση των μνημείων της κλασσικής και όχι μόνο περιόδου για αυτό το λόγο και αναζητάμε λύσεις ώστε να βοηθήσουμε να καθαριστούν, να φωτιστούν και να υπάρξει σχετική σήμανση, πάντα σε συνεργασία με την αρχαιολογική υπηρεσία. Θέλουμε να αναδειχθούν και να γίνουν προσβάσιμα και επισκέψιμα.

10) Θα αναλάβουμε σχετικές πρωτοβουλίες και σε συνεννόηση με τους εμπορικούς συλλόγους και άλλους εμπλεκόμενους φορείς του δήμου, προκειμένου καταστήματα του δήμου να πωλούν σχετικά αναμνηστικά κάθε είδους, κοινής ταυτότητας και πάντοτε βάση branding.

11) Δουλεύουμε επάνω στη δημιουργία τουριστικών διαδρομών εντός της πόλης με κατάλληλη σήμανση-καθοδήγηση επί του δρόμου προς τουριστικά αξιοθέατα ανά περίοδο και με διαφορετικό χρώμα. Π.χ μπλε γραμμή αφορά αξιοθέατα κλασσικής περιόδου, κόκκινη αξιοθέατα νεότερης κλπ.

12) Εξετάζουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τη δυνατότητα δημιουργίας ποδηλατοδρόμων που θα διασυνδέουν τα τουριστικά αξιοθέατα. Επίσης, το ενδεχόμενο δυνατότητας χρήσης ηλεκτροκίνητων μοτοποδηλάτων που θα διευκολύνουν τις τουριστικές και όχι μόνο μετακινήσεις, σύμφωνα με το μοντέλο της Βαρκελώνης.

13) Μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα η λειτουργία τουριστικού λεωφορείου περιήγησης που θα κάνει το γύρο της πόλης.

14) Εξετάζουμε τη μετατροπή των πλατειών σε θεματικές πλατείες που θα λειτουργήσουν ως πόλοι έλξης εσωτερικού και εξωτερικού τουρισμού.

15) Μας απασχολεί ιδιαίτερα το επικοινωνιακό ζήτημα ως προς την ενίσχυση της τουριστικής συνείδησης των δημοτών μας. Θέλουμε οτιδήποτε γίνεται να το επικοινωνούμε κατάλληλα και στο σωστό χρόνο προκειμένου οι δημότες να συμμετέχουν, να το κάνουν κτήμα τους αλλά και για να λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές της πληροφορίας.

16) Υπάρχει η βούληση για τη δημιουργία σημείου πληροφόρησης επισκεπτών, σε κατάλληλο σημείο, το οποίο θα αποτελεί μια πύλη πληροφόρησης όχι μόνο για τη Σπάρτη αλλά γα ολόκληρη τη Λακωνία. Εκεί θα υπάρχει έντυπο υλικό, οπτικοακουστικό καθώς και δυνατότητα πλήρους ενημέρωσης του επισκέπτη για το δήμο μας.

Παράλληλα εξετάζουμε, την επιμέρους εγκατάσταση σημείων πληροφόρησης αξιοποιώντας νέες τεχνολογίες (μικρά info points σε διάφορα σημεία).

17) Είμαστε σε διαδικασία εξεύρεσης χώρου για δημιουργία εγκαταστάσεων αυτοκινούμενου τουρισμού με τροχόσπιτα βάση ευρωπαϊκών προδιαγραφών, ενός τομέα εξαιρετικά αναπτυσσόμενου.

18) Έχουμε προχωρήσει στην καταγραφή όλων των δράσεων (πολιτιστικές, αθλητικές κλπ) που γίνονται στο δήμο μας και σχεδιάζουμε τις ενέργειες από πλευράς της επιτροπής ώστε να προωθηθούν τουριστικά. Πρέπει επιτέλους να διαχωρίσουμε αυτόν που υλοποιεί ένα δρώμενο και αυτόν που το αξιοποιεί τουριστικά.

Παράδειγμα: Το Σπάρταθλον. Γίνεται στην πόλη, ο δήμος βοηθά στη διοργάνωση αλλά ποτέ δεν έγινε σοβαρή και μελετημένη τουριστική αξιοποίηση.

19) Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Πεζοπόρων, η οποία απαρτίζεται ¬από 55 οργανισμούς πεζοπόρων σε 35 ευρωπαϊκά κράτη και αριθμεί 3 εκατομμύρια μέλη που «διψούν» για δράση σε πιστοποιημένες και μόνο περιοχές (οι οποίες τώρα είναι μόνο 4): προχωράμε σε ενέργειες για πιστοποίηση μονοπατιών στο δήμο μας κάτι που θα μας δώσει πρόσβαση σε 3 εκατομμύρια ευρωπαίους πεζοπόρους. Η διαδικασία αυτή, βρίσκεται σε εξέλιξη. Σύντομα θα έχουμε νεότερα.

20) Παρουσία σε διεθνείς εκθέσεις. Θα συνεχιστεί η παρουσία μας είτε μαζί με την Περιφέρεια Πελοποννήσου ή αυτόνομα σε όσες έχουμε εντός του προγράμματος του 2015 και σε όσες άλλες αξιολογηθεί θετικά για αυτό το έτος.

21) Αντίστοιχες συναντήσεις θα γίνουν με άλλες επαγγελματικές ομάδες, φορείς, επιμελητήρια, δημοσιογράφους ώστε να αντλήσουμε χρήσιμη πληροφόρηση η οποία θα ενισχύσει τις προσπάθειές μας.

22) Τα περισσότερα από όσα αναφέρθηκαν δεν είναι παρά μόνο τα βασικά προκειμένου να ξεκινήσουμε σωστά. Παραλάβαμε τον τουρισμό στο μηδέν και για αυτό υπάρχουν πολιτικές ευθύνες των προηγούμενων που έλεγαν πολλά αλλά δε φρόντισαν να κάνουν ούτε τα βασικά. Αυτοί που έκαναν ενέργειες αποσπασματικές, ασύνδετες και άστοχες, μοίραζαν υποσχέσεις και φανφάρες. Αυτά ανήκουν στο παρελθόν. Προχωράμε μπροστά.

23) Η τουριστική πολιτική του δήμου Σπάρτης που συμφωνήσαμε να υλοποιήσουμε με τον δήμαρχο κ. Βαλιώτη και που μου έκανε την τιμή να μου αναθέσει, αν και είμαι επικεφαλής της αντιπολιτευτικής παράταξης ΕΛΠΙΔΑ, θα είναι ενιαία, προγραμματισμένη και στοχευμένη. Με ιδιαίτερη χαρά σας ενημερώνω πως ο κ. δήμαρχος έχει αληθινή πολιτική βούληση και για αυτό το λόγο προχωράμε με βάση τα συμφωνηθέντα. Η Σπάρτη έχει χάσει πολύτιμο χρόνο σε μια περίοδο που ο τουρισμός στην Ελλάδα είχε την μεγαλύτερη έκρηξη από ποτέ. Αυτή τη στιγμή έχουμε πολύ όνομα και καθόλου προϊόν.

24) Το ζήτημα του τουρισμού στο δήμο Σπάρτης, αποτελεί ένα μοναδικό project και έτσι αντιμετωπίζεται. Όσον αφορά το χρονικό ορίζοντα υλοποίησης: για τις τακτικές κινήσεις, κυμαίνονται μεταξύ 1-2 έτη ενώ για τις στρατηγικές 4-5 έτη.