ΣΠΑΡΤΗ. Χωράει ο Μίκης Θεοδωράκης σε ένα ημερολόγιο; Ασφαλώς δεν χωρά! Η συναρπαστική, ταραχώδης ζωή του, ένα μυθιστόρημα-ποταμός είναι από μόνη της. Το περιούσιο έργο του, πολύμορφο, υπερπολύτιμο και πληθωρικό από κάθε άποψη, φτάνει μέχρι τα πέρατα του ωκεανού της μουσικής. Οι άμεσοι και έμμεσοι συνεργάτες του αποτελούν μια ξεχωριστή ιδιαιτέρως μεγάλη κοινωνία. Πως να χωρέσει, λοιπόν, ο Μίκης Θεοδωράκης σε ένα ημερολόγιο;

Παρά ταύτα ο κριτικός και ιστορικός μουσικής Γιώργος Β. Μονεμβασίτης τόλμησε να κλείσει τη ζωή, το έργο και τους συνεργάτες του Μεγάλου του φίλου, σε ένα ημερολόγιο επετείων, που η παράθεσή τους στοιχειοθετεί τη νεότερη μουσική ιστορία της Ελλάδας. Και όχι μόνον τη μουσική ιστορία, αλλά διατρέχει ολόκληρη τη νεότερη Ελλάδα, αφού ο Μίκης Θεοδωράκης αποτελεί το αδιάσπαστο τρισυπόστατο Συνθέτης – Πολιτικός – Στοχαστής.

Έτσι μετά το εξαιρετικά επιτυχημένο Μουσικό μου Ημερολόγιο του 2014 (εκδόσεις IANOS), το οποίο έγινε κυριολεκτικά ανάρπαστο, ο Γιώργος Β. Μονεμβασίτης επανέρχεται με ένα Ημερολόγιο για το 2016, το οποίο είναι αφιερωμένο αποκλειστικά στον Μίκη Θεοδωράκη, με αφορμή τη συμπλήρωση, τον περασμένο Ιούλιο, 90 χρόνων εξαιρετικά γόνιμης, ζηλευτής και άξιας κάθε θαυμασμού ζωής. Μικρό αντίδωρο, «άνθρακες αντί αδαμάντων», όπως λέει ο ίδιος ο συγγραφέας, στον ένα και μοναδικό Μίκη, για τα όσα ανεκτίμητα χάρισε στον Ελληνισμό, αλλά και στην ανθρωπότητα ολόκληρη.

Πρόκειται για ένα Ημερολόγιο διαχρονικό του οποίου η χρησιμότητα και η χρηστικότητα δεν παύουν όταν τελειώνει η χρονιά για την οποία δομήθηκε. Καταγράφει τη σχέση που έχουν με τον Μίκη Θεοδωράκη ο Giuseppe Verdi, o Al Pacino, οι Beatles, ο Arthur Miller, ο François Mitterrand, ο Νικόλας Κληρονόμος, ο Γιάννης Μπέζος, ο Γιώργος Παναγιώτου, ο Διονύσιος Σολωμός.

Ο Γιώργος Β. Μονεμβασίτης θα βρεθεί στη Σπάρτη και θα παρουσιάσει το πρωτότυπο και ξεχωριστό αυτό έργο του, σε εκδήλωση η οποία θα πραγματοποιηθεί στην Πνευματική Εστία Σπάρτης, την Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου 2015, στις 20:30. Θα μιλήσει για τον Μίκη Θεοδωράκη, για τη σχέση και τη φιλία του με αυτόν και θα παρουσιάσει, επίσης, ένα σύντομο ντοκιμαντέρ για τον σπουδαίο αυτόν Έλληνα, παραγωγή της τηλεόρασης της Βουλής, το οποίο δημιουργήθηκε και με τη δική του συμβολή. Επίσης η διακεκριμένη πιανίστρια Ντιάνα Βρανούση θα ερμηνεύσει μουσική του Μίκη Θεοδωράκη.


Λίγα λόγια για το Γιώργο Β. Μονεμβασίτη
Γεννήθηκε το 1947 στο Γύθειο όπου και μεγάλωσε. Αγάπησε από μικρός τη μουσική, καθώς τη γνώρισε από τους απόηχους της εποχής του Τζοκόντο Μορέττι (1867-1941). Όσο βρισκόταν στο Γύθειο έψελνε στο δεξί ψαλτήρι της Αγίας Τριάδας. Σπούδασε στη σχολή Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου (1965-70). Στη διάρκεια των σπουδών του υπήρξε βασικό μέλος της Μικτής Χορωδίας του ΕΜΠ και σολίστ κλασικής κιθάρας στις εκδηλώσεις της, μολονότι αυτοδίδακτος.

Από την αποφοίτησή του, το 1970, ασχολείται με την εκπόνηση στατικών μελετών οικοδομικών και συγκοινωνιακών έργων, συνεργαζόμενος με διακεκριμένους αρχιτέκτονες, σε βραβευμένα, συχνά, έργα. Από το 1978 ασχολείται αδιαλείπτως ως κριτικός και σχολιαστής των μουσικών δρωμένων, κειμενογράφος προγραμμάτων μουσικών εκδηλώσεων και παραγωγός- παρουσιαστής μουσικών ραδιοακροαμάτων – κυρίως από το Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΑ (1983-2000).

Από το 1989 διδάσκει σε δημοσιογραφικές σχολές Ιστορία της Μουσικής, Τέχνη και τεχνική του ραδιοφώνου, καθώς και Μουσική επικοινωνία. Υπήρξε εντεταλμένος κριτικός μουσικής της εφημερίδας Ελευθεροτυπία (1984-1996). Επανενεργοποιήθηκε στις αρχές του 2013, με την επανέκδοση της εφημερίδας. Έχει διατελέσει μέλος του γνωμοδοτικού συμβουλίου του Φεστιβάλ Αθηνών (1987-1992), αναπληρωτής πρόεδρος της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών (1993-1998) του ΥΠΠΟ, μέλος του ΕΤΟΣ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών (1993-2006), Διευθυντής του Β΄ Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας (1996-1999), σύμβουλος της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας (2001-2004) και μέλος (2013-2015) του Δ.Σ. (ταμίας) του Μουσικού και Εκπαιδευτικού Οργανισμού Ελλάδας (ΜΕΟΕ), στον οποίο ανήκει η Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής. Είναι μέλος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) από το 1970, μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών από το 1992 (μέλος του Δ.Σ. – ταμίας - από το 2003-2013), μέλος του Θεατρικού Μουσείου από το 1996 (μέλος του Δ.Σ. από το 2013), μέλος του σωματείου ΔΙΑΖΩΜΑ. Είναι τακτικός συνεργάτης του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, από την αρχή της λειτουργίας του (1991), ενώ υπήρξε τακτικός συνεργάτης της Ορχήστρας των Χρωμάτων, μέχρι το 2010, τελευταία χρονιά λειτουργίας της.

Υπήρξε βασικός συνεργάτης του μουσικού περιοδικού TaR και στην έντυπη, αλλά και στην ηλεκτρονική μορφή του – www.tar.gr. Από το 2010 αρθρογραφεί στον μουσικό ιστότοπο www.musicpaper.gr. Το 2013 εκδόθηκε από τον ΙΑΝΟ το ιδιαίτερο και πρωτότυπο πόνημά του Το μουσικό μου ημερολόγιο. Αναδείχθηκε σε ένα από τα πλέον ευπώλητα του είδους.

Η γνωριμία του με τον Μίκη Θεοδωράκη εξελίχθηκε σε εγκάρδια φιλία το 1999, όταν του ανατέθηκε από το ΜΜΑ να συγγράψει τα κείμενα για τα προγράμματα του μεγάλου κύκλου συναυλιών – 12 συνολικά – με γενικό τίτλο Τα Τραγούδια μου, που σχεδιάστηκε για τα 75α γενέθλιά του. Ήταν μέλος της τριμελούς επιστημονικής/οργανωτικής επιτροπής που σχεδίασε και πραγματοποίησε, το 2009, τη μεγάλη έκθεση του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων για τον κοινοβουλευτισμό και τη δημοκρατία Μίκης Θεοδωράκης: Συνθέτης-πολιτικός-στοχαστής. Συνέγραψε τρία κείμενα για το λεύκωμα-κατάλογο που συνόδευε την έκθεση.

Την ίδια εποχή επιμελήθηκε το πρόγραμμα και προλόγισε δεκαπέντε εκπομπές-αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη, οι οποίες προβλήθηκαν από τον τηλεοπτικό δίαυλο της Βουλής των Ελλήνων. Είχε την επιμέλεια παραγωγής και συνέταξε τα κείμενα για την έκδοση της δισκογραφικής εταιρείας Legend Μίκης Θεοδωράκης – Συμφωνική μουσική (2007, έξι δίσκοι ακτίνας). Επιμελήθηκε επίσης την επανέκδοση σειράς πρότερων ηχογραφημάτων με έργα του, της εταιρείας Universal (2008, πέντε δίσκοι ακτίνας).

Έχει συντάξει πολλά κείμενα για δισκογραφικές εκδόσεις και για προγράμματα εκδηλώσεων με έργα του (ΜΜΑ, Φεστιβάλ Αθηνών, κ.α.). Έχουν δημοσιευτεί στον τύπο και αναρτηθεί στο διαδίκτυο, πολλά σχετικά κείμενά του (κριτικές συναυλιών, κριτικές ηχογραφημάτων, ιστορικές τεκμηριώσεις κ.α.),και έχει προλογίσει πολλές εκδηλώσεις εστιασμένες σε αυτόν. Ανήκει στην κατηγορία των ελαχίστων που έχουν μελετήσει το συνολικό έργο του: και το λαϊκό και το λόγιο.