ΣΚΑΛΑ. Αυτές είναι οι ταινίες που θα προβληθούν στο πλαίσιο του 2ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου που θα φιλοξενήσει ο Δήμος Ευρώτα από την Πέμπτη 28 έως την Κυριακή 31 Ιανουαρίου 2016.

Honey, 30’
To ντοκiμαντέρ είναι γυρισμένο στην κεντρική Ανγκόλα και περιγράφει την μεγάλη σημασία που έχει στην κοινωνική και οικονομική κατάσταση της χώρας. Ο σκηνοθέτης martin Gruber από την Γερμανία είναι καλεσμένος του Φεστιβάλ και θα παραβρεθεί στην προβολή για να μιλήσει με τα παιδιά

Μυστήριο ενός αριστουργήματος / David Murdock, 60’
Τον Οκτώβριο του 2001 το εντυπωσιακό πορτρέτο μιας ωραίας γυναίκας ντυμένης με ένα Αναγεννησιακό φόρεμα έγινε είδηση σε ολόκληρο τον κόσμο. Έχοντας αρχικά πωληθεί πριν εννέα χρόνια για περίπου 20.000 δολάρια, το πορτρέτο σήμερα θεωρείται ένα ανεύρετο αριστούργημα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι που κοστίζει περισσότερα από 100 εκατομμύρια. Πως οι καινοτόμες τεχνικές στην ανάλυση εικόνων βοήθησαν να αποδώσουμε το πορτρέτο στον Λεονάρντο; Η NOVA συναντά μια νέα φυλή εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι αποφασισμένοι να ανακαλύψουν «ποιος διέπραξε το έργο» προσεγγίζουν άλυτα μυστήρια της τέχνης καθώς αναπτύσσουν νέες τεχνικές για την πάταξη της εγκληματικής, και αξίας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων , αγοράς κλεμμένων και πλαστών έργων τέχνης.

Αλέξανδρος ο Μέγας, ο Μακεδών ΓΑΛΛΙΑ, 52'

Η ταινία αναδεικνύει τα ίχνη του υλικού και καλλιτεχνικού πολιτισμού του βασιλείου του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Αφετηρία και επίκεντρο, η Μακεδονία, σ’ ένα ταξίδι στους τόπους όπου γεννήθηκε και γαλουχήθηκε ο Αλέξανδρος.
Mέσα από μια νέα οπτική, ο ηθοποιός Jonathan Hostier, μετενσαρκώνει τον Μ. Αλέξανδρο, του δίνει φωνή και σύγχρονη πνοή, απαγγέλλοντας αποσπάσματα από το θεατρικό έργο του Laurent Gaudé «Ο μπλε τίγρης του Ευφράτη», σε μια προσπάθεια να κατανοήσουμε τον κόσμο του Μ. Αλεξάνδρου, και τα βαθύτερα κίνητρα που τον οδήγησαν στην εκστρατεία που άλλαξε τον κόσμο.
Σκηνοθεσία: BERNARD GEORGE

Kνωσσός, ο λαβύρινθος των μύθων ΕΛΛΑΔΑ, 52'

Ποιος ανακάλυψε πρώτος την Κνωσσό; Ήταν πράγματι παλάτι το μυστηριώδες οικοδόμημα που ανέσκαψε ο άγγλος αρχαιολόγος Άρθουρ Έβανς; Ποιος (ή ποια) καθόταν στον περίφημο “Θρόνο του Μίνωα”; Τι ρόλο έπαιξε ο μύθος του Μινώταυρου στην ιστορία της ανακάλυψης και της ερμηνείας του διάσημου αρχαιολογικού χώρου;

Τι ήταν τελικά ο Λαβύρινθος;
Το ντοκιμαντέρ παρουσιάζει τις κρυφές πτυχές της ιστορίας της Κνωσσού από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, θέτοντας ερωτήματα για τη φύση της αρχαιολογικής ερμηνείας.

Μέσα από το παράδειγμα του άγνωστου πρώτου ανασκαφέα, αλλά και του Άρθουρ Έβανς με το αμφιλεγόμενο έργο του, εξετάζει τους μηχανισμούς της ιστορίας και την υποκειμενικότητα της καταγραφής. Θέτει έτσι ερωτήματα για τη σχέση μας με το παρελθόν και τη δυνατότητα της αντικειμενικής αντίληψης του. Μήπως τελικά το παρελθόν είναι για τον καθένα μας ένας προσωπικός “Λαβύρινθος” μέσα στον οποίο αναζητούμε κάποιο “νήμα” νοήματος για τη ζωή;

Το ντοκιμαντέρ παρουσιάζει, μεταξύ άλλων, για πρώτη φορά έγγραφα και χάρτες που άλλαξαν την ιστορία της ανακάλυψης της Κνωσσού. Περιέχει συνεντεύξεις με έλληνες και άγγλους αρχαιολόγους, όπως του Τζόζεφ Αλεξάντερ Μακγκιλιβραίη, συγγραφέα της βιογραφίας του Έβανς “Μινώταυρος”, που προκάλεσε αντιδράσεις.

Σκηνοθεσία: ΝΙΚΟΣ ΝΤΑΓΙΑΝΤΑΣ

TO.ΡΑ.ΚΕ ΕΛΛΑΔΑ, 22'

Το χρονικό της εύρεσης της χάλκινης μυκηναϊκής πανοπλίας (1500 π.Χ.) στο νεκροταφείο των Δενδρών της Αργολίδας.
Η πανοπλία, μοναδική στον Ελλαδικό χώρο, συντηρημένη και αποκατεστημένη, φυλάσσεται στο Aρχαιολογικό Μουσείο του Ναυπλίου.

Σκηνοθεσία: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΚΟΥΤΣΑΦΤΗΣ
Παραγωγή: 4η ΕΦΟΡΕΙΑ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
EΙΔΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ

Η αποκάλυψη του Χέοπα/ FLORENCE TRAN, 52’
Είναι το μοναδικό από τα επτά θαύματα του κόσμου που υπάρχει μέχρι σήμερα. Πέντε εκατομμύρια τόνοι πέτρας στοιβάζονται σε 146 μέτρα ύψος εδώ και 4.500 χρόνια! Η μεγάλη πυραμίδα του Xέοπα είναι η πιο ψηλή, η πιο μεγάλη αλλά και η πιο αινιγματική απ' όλες τις φαραωνικές κατασκευές.
Σαράντα πέντε αιώνες αργότερα, το μυστήριο εξακολουθεί να παραμένει άλυτο: πώς ακριβώς κατασκευάστηκε η πυραμίδα;

Τι σκέφτονται τα ζώα; Michael Bicks, 54’
Για πολύ καιρό εμείς οι άνθρωποι αναρωτιόμαστε για το πώς τα ζώα βλέπουν τον κόσμο και εμάς . Πράγματι ο σκύλος σας νιώθει ντροπή όταν σαν κοιτάει με αυτό το διάσημο «ενοχικό βλέμμα»; Τι κρύβεται πίσω από την «ευφυΐα σμήνους» που διαθέτει η μούχλα ή μια κυψέλη μελισσών; Πώς μπορούν τα περιστέρια και βρίσκουν το δρόμο τους προς το σπίτι πετώντας πάνω από εκατοντάδες μίλια άγνωστου εδάφους; Σε αυτό το ντοκιμαντέρ ο David Pogue συναντά –και παραβγαίνει- με μια παρέα έξυπνων πλασμάτων, που θέτουν σε αμφισβήτηση τις προκαταλήψεις μας για το τι «μας» κάνει διαφορετικούς από «αυτά» και διευρύνει την κατανόηση μας για το πώς πράγματι σκέφτονται τα ζώα.

Μ ένα σμπάρο 2 τρυγόνια, 2014
Λώρα Μαραγκουδάκη / ΕΛΛΑΔΑ, 50 ́
Ιόνια νησιά, εποχή που τα τρυγόνια έρχονται από την Αφρική με προορισμό τη Βόρεια Ευρώπη. Άνοιξη. Ξεσηκωμός των κυνηγών, μ’ όλο που το κυνήγι έχει απαγορευθεί στην περιοχή από το 1985. Χιούμορ και πικρές αλήθειες και φίνα κινηματογράφηση. Συγκρούσεις μεταξύ λαθροθηρών και τρυγονιών αλλά και μεταξύ κατοίκων.

«Ένας Νέος Μετράει Τα Άστρα», Σκηνοθέτης Άλκης Σδούγκος, 30’:
Ένας φωτογράφος διαφορετικός απο τους άλλους, ο Φάνης Ματσόπουλος, σε ηλικία μόλις 21 ετών, μας ταξιδεύει στα πέρατα του σύμπαντος αλλά και τα πιο ιδιαίτερα ελληνικά τοπία. Για τον Φάνη, η φωτογραφία ήταν και παραμένει ένα χόμπυ. Οι αστροφωτογραφίες του, όμως, έχουν ήδη δημοσιευτεί σε περιοδικά αστρονομίας. Το Ίδρυμα Ευγενίδου, το Πλανητάριο στην Αθήνα, φιλοξένησε περισσότερες από 50 φωτογραφίες του σε μια μοναδική ατομική έκθεση, ενώ το έργο του έχει παρουσιαστεί και στο Διεθνές Φεστιβάλ Αστροφωτογραφίας στο Νέο Δελχί της Ινδίας.

Γαλιλαίος: Η Μάχη στην Αυγή της Σύγχρονης Επιστήμης 40’ Πάνος Ανέστης
Εξερευνώντας νέες βαθύτερες πτυχές στην ζωή και το επιστημονικό έργο του Galileo Galilei, ακολουθούμε έναν από τους μεγαλύτερους άντρες της Ιστορίας της Επιστήμης σε ένα ταξίδι μέσα από σφοδρές κοινωνικές, ακαδημαϊκές και πολιτικές διαμάχες. Για την αυγή την Σύγχρονης Επιστήμης.

Αρχαίος Υπολογιστής/ Ancient Computer της Paula S.Apsell 52’ USA
Τα χέρια και τα πρόσωπα των αρχαίων αγαλμάτων μοιάζουν με απορρίμματα στον πάτο της θάλασσας λίγο έξω από τις ακτές της Ελλάδας. Μα δεν είναι αυτό το συναρπαστικότερο εύρημα. Προσβεβλημένα από άλατα 2000 ετών τα υψηλού επιπέδου μηχανικής γρανάζια είναι εμφανή μέρη μίας μυστήριας συσκευής που χρονολογείται στο 50 Π.Κ.Ε. Χρησιμοποιώντας την τεχνολογία των ακτινών X, και εργαζόμενοι πάνω στη συνειδητοποίηση ότι τα οδοντωτά γρανάζια αντιστοιχούν σε πρώτους αριθμούς που σχετίζονται με την Αστρονομία. Η συσκευή αποκαλύπτεται ως ο παλαιότερα γνωστός υπολογιστής που χρησιμοποιούταν για να προβλέπει εκλείψεις και να αναπαριστά τις πλανητικές κινήσεις.

Αιγιλεία IV 30’ Βασίλης Μεντόγιαννης
«Αιγιλεία», κατά τον Ηρόδοτο, φέρεται να είναι η αρχαία ονομασία της νήσου Στύρα, ενός ακατοίκητου νησιού στην είσοδο του Νοτίου Ευβοϊκού, παραγνωρισμένου από τους σύγχρονους αρχαιολόγους και ιστορικούς. Το νησί αυτό αναδύθηκε αναπάντεχα από τη λήθη του χρόνου, όταν στις βόρειες ακτές του ανακαλύφθηκε το έτος 2007, σε βάθος 46 μέτρων, ένα αρχαίο ναυάγιο φορτωμένο με αμφορείς.

Η ερευνητική ομάδα του Ινστιτούτου Εναλίων Αρχαιολογικών Ερευνών (Ι.ΕΝ.Α.Ε.), σε συνεργασία με την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων (Ε.Ε.Α.,) θα πραγματοποιήσει μία σειρά καταδύσεων στο ναυάγιο ανελκύοντας δειγματοληπτικά κεραμική και τεκμηριώνοντας το χώρο φωτογραφικά και κινηματογραφικά.
Από τα στοιχεία που συνάγονται, το ναυάγιο χρονολογείται στον ύστερο 2ο – 1ο αιώνα π.Χ., σε μία εποχή όπου οι ελλαδικές πόλεις έχουν απολέσει την ανεξαρτησία τους και απαρτίζουν μία επαρχία του ρωμαϊκού κράτους.
Η αξιολόγηση των ευρημάτων και της ιστορικής περιόδου στην οποία εντάσσεται το ναυάγιο θα ξαναφέρει την ίδια ερευνητική ομάδα στο ναυάγιο των Στύρων, τρία χρόνια αργότερα, τον Ιούλιο του 2010. Με πληρέστερη οργάνωση και ένα εξειδικευμένο ερευνητικό σκάφος αρχαιολόγοι, αρχιτέκτονες, τεχνικοί βυθού καταδύονται επί είκοσι ημέρες στο ναυάγιο ολοκληρώνοντας την αποτύπωση του επιφανειακού στρώματος του φορτίου και διενεργώντας δύο ανασκαφικές τομές. Βαθμιαία έρχονται στο φως νέα ευρήματα: επιτραπέζια κεραμική, εξοπλισμός από την σκευοθήκη του πλοίου, έπιπλα και τμήματα χάλκινων αγαλμάτων. Μόλις στο τέλος της έρευνας, μετά από τρεις εβδομάδες ανασκαφής, εμφανίζονται τα πρώτα τμήματα του αρχαίου ξύλινου σκαριού.

Ο κινηματογραφικός φακός παρακολουθεί την έρευνα από τα πρώτα της βήματα, το καλοκαίρι του 2007, έως τη διάνοιξη διερευνητικών τομών και την πληρέστερη τεκμηρίωση του ναυαγίου, το 2010. Ακολουθεί εκ του σύνεγγυς τον καταδυόμενο αρχαιολόγο, τον αρχιτέκτονα, τον τεχνικό του βυθού στο πραγματικό περιβάλλον εργασίας του, παρουσιάζοντας με ενάργεια την έκβαση και τον παλμό μίας υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας.

Παράλληλα, αναδεικνύει τα ιστορικά ερωτήματα που ανακύπτουν και τον προβληματισμό που διατυπώνεται για την παρουσία του συγκεκριμένου ναυαγίου στη νήσο Αιγιλεία.

SOS Anmals in danger 25’ Αγγελος Κοβότσος
Το ελληνικό επεισόδιο της ευρωπαϊκής σειράς SOS Ζώα σε κίνδυνο αναφέρεται στην Οχιά της Μήλου, στη θαλάσσια χελώνα Καρέτα-Καρέτα, και στην Καφέ Αρκούδα, ως παραδείγματα άγριων ζώων της ελληνικής φύσης που οι πληθυσμοί τους κινδυνεύουν και γι’ αυτό το λόγο προστατεύονται. Ο Αργυροπελεκάνος της βόρειας Ελλάδας παρουσιάζεται ως ζώο που ο πληθυσμός του έχει θεαματικά επανακάμψει μετά από επιτυχημένη προστασία και διαχείριση του βιοτόπου του. Η μορφή του επεισοδίου είναι σπονδυλωτή, χωρίς αφήγηση. Για κάθε ζώο, ένα παιδί-παρουσιαστής (από 8 έως 11 ετών), προσεγγίζει τους βιότοπους παίρνοντας ταυτόχρονα συνεντεύξεις από τους επιστήμονες που εργάζονται για την προστασία του. Γυρισμένη στη Μήλο, στην Κρήτη, στο Νυμφαίο, στο όρος Χάσια και στις Πρέσπες, η ταινία έχει στόχο να παρασύρει τους μικρούς θεατές να γνωρίσουν καλύτερα τον πλούτο της ελληνικής φύσης, αλλά και το πάθος των ανθρώπων που δουλεύουν για αυτήν.

Animated films. Επιμέλεια εκπαιδευτικών animated ντοκιμαντέρ: Βασίλης Κρουστάλλης . Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Καλλιτεχνικός διευθυντής του “Be there ! Corfu Animation festival” .