Διεύρυνση των εκπαιδευτικών οριζόντων και αναβάθμιση της διδασκαλίας - ιδιαίτερα των Φυσικών Επιστημών- προοιωνίζεται ο Σεισμογράφος που απέκτησε πρόσφατα το 2ο Γενικό Λύκειο Σπάρτης. Ήταν το έπαθλο για την διάκριση του Σχολείου μετα απο αξιολόγηση του πλήθους και της ποιότητας των εκπαιδευτικών δράσεων του.

ΣΠΑΡΤΗ. Το σχολείο, συμμετείχε σε πανελλήνιο σχολικό διαγωνισμό και, μετά την αξιολόγηση του πλήθους και της ποιότητας των εκπαιδευτικών δράσεών του, βρέθηκε μεταξύ των 5 νικητών, λαμβάνοντας ως έπαθλο έναν υπερσύγχρονο σεισμογράφο.

Η δράση αυτή εντάσσεται στο πρόγραμμα σχολικής καινοτομίας «Inspiring Science Education» (ISE), το οποίο υλοποιείται υπό την αιγίδα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και συντονίζεται σε εθνικό επίπεδο από την Ομάδα Έρευνας και Ανάπτυξης των Εκπαιδευτηρίων της Ελληνογερμανικής Αγωγής.

Η διαδικασία που ακολουθήθηκε για την απόκτηση του πολύτιμου επιστημονικού οργάνου, έχει ως εξής: Οι «πρεσβευτές» του ISE κλήθηκαν να προτείνουν από ένα ελληνικό σχολείο με ιδιαίτερη παρουσία και δράσεις, το οποίο θα άξιζε να βραβευθεί. Το 2ο ΓΕ.Λ. Σπάρτης προτάθηκε από την «πρέσβειρα» του ISE στη Ν. Πελοπόννησο, Ελένη Παλούμπα, ως το σχολείο με τη μεγαλύτερη συμμετοχή σε καινοτόμες εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Οι υποψηφιότητες ήταν πολλές και η αναμονή αγωνιώδης, αλλά το θετικό αποτέλεσμα δικαίωσε την πρόταση και την προσπάθεια.

Η πολλαπλή συμμετοχή μαθητών και εκπαιδευτικών σε διεθνή πλατφόρμα για το «Πείραμα του Ερατοσθένη», οι τηλεσυνδέσεις με το Ευρωπαϊκό Ερευνητικό Κέντρο CERN, η εφαρμογή εκπαιδευτικών σεναρίων της πλατφόρμας του ISE, ο διαμοιρασμός υλικού μέσω εκπαιδευτικών κοινοτήτων του ISE, η συμμετοχή στη συγγραφή πρωτότυπου εκπαιδευτικού υλικού, οι STEM δραστηριότητες εντός και εκτός σχολείου, η Μουσειακή Εκπαίδευση και οι επισκέψεις σε σημαντικούς ερευνητικούς επιστημονικούς χώρους όπως το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο και ο Δημόκριτος, είναι δράσεις ενδεικτικές της διαρκούς προσπάθειας του 2ου ΓΕ.Λ. Σπάρτης, για ουσιαστική εξέλιξη και πρόοδο.

Η βράβευση του σχολείου έγινε το Σάββατο 5 Νοεμβρίου 2016, στη διάρκεια του Διεθνούς Συνεδρίου «Open Classroom for Open Society», που διοργανώθηκε από το ΙΕΠ και την Ομάδα Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής, στις εγκαταστάσεις των εκπαιδευτηρίων της Ελληνογερμανικής Αγωγής. Το βραβείο παρέλαβε ο Διευθυντής του Σχολείου Ιωάννης Κωστάκης, ενώ η εκπαιδευτικός του σχολείου Σταυρούλα Λαγού παρουσίασε το poster που επιμελήθηκαν η ίδια και ο καθηγητής Φυσικής Αριστομένης Καναβάρος, σχετικά με τη δράση «Το Πείραμα του Ερατοσθένη».

Τα πέντε ελληνικά σχολεία που προκρίθηκαν στον διαγωνισμό, σε συνεργασία με αντίστοιχης εκπαιδευτικής βαθμίδας σχολεία της Ιταλίας, της Κύπρου, της Βουλγαρίας και της Τουρκίας, θα αποτελέσουν πλέον ένα δίκτυο επιστημονικό, και, με ανταλλαγή των μετρήσεων των σεισμογράφων τους, θα μπορούν να συμμετάσχουν στην καταγραφή και μέτρηση όλων των σεισμικών παραμέτρων. Το εύρος των δυνατοτήτων διδακτικής αξιοποίησης του σεισμογράφου για τους μαθητές του νομού μας είναι μεγάλο, στα πλαίσια π.χ. της διδασκαλίας της Γεωγραφίας και ενοτήτων της Φυσικής καθώς και της εκπόνησης σχολικών ερευνητικών εργασιών (project).

Δεδομένης της ιδιαίτερης σεισμικότητας της Λακωνικής γης, αποκτά ακόμα μεγαλύτερη αξία η αξιοποίηση του σεισμογράφου για την ενημέρωση, την περισσότερο εξειδικευμένη εκπαίδευση των μαθητών στο πεδίο, αλλά και τη διάχυση έγκυρης και εμπεριστατωμένης επιστημονικής γνώσης στην τοπική κοινωνία.
Μαζί με τα συγχαρητήρια προς τους συντελεστές της νέας επιτυχίας του 2ου ΓΕ.Λ., η ευχή να συνεχίσει το σχολείο τη λαμπρή πορεία του, αποτελώντας παράδειγμα προς μίμηση είναι αυτονόητη. Αξιοσημείωτη ευχή επιπλέον είναι, ο υπερσύγχρονος νεοαποκτηθείς σεισμογράφος να καταγράφει πάντα σεισμικές δονήσεις με μεγέθη που δεν ξεπερνούν τα όρια της μαθητικής έρευνας!

Το κείμενο είναι από το Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Λακωνίας.