Γράφει ο Χρήστος Ηλ. Τσίχλης*

Oι τέσσερις αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας ( 2287, 2288, 2289 και 2290/2015) με τις οποίες κρίθηκαν Αντισυνταγματικές οι περικοπές των νόμων 4051/12 και 4093/2012 αξιολογούνται ως οι σημαντικότερες που έχουν εκδοθεί και αφορούν τις μνημονιακές μειώσεις των συντάξεων μέχρι σήμερα από την Ελληνική Δικαιοσύνη. Αφορούν τις περικοπές του δευτέρου μνημονίου, που έγιναν στο σύνολο των κυρίων και επικουρικών συντάξεων για όλο το φάσμα των συνταξιούχων του ιδιωτικού τομέα, πλην του δημοσίου, δηλαδή το μεγαλύτερο μέρος των συνταξιούχων. Οι αποφάσεις δημοσιεύτηκαν τον Ιούνιο του 2015.

Οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας ισχύουν από την ημέρα της δημοσίευσής τους, ενώ συμβατές με το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ, κρίθηκαν οι περικοπές των συντάξεων που έγιναν κατά τα έτη 2010-2011. Επιστροφή ποσών για περικοπές συντάξεων του 2012, θα υπάρξει μονάχα σε μία συνταξιούχο που προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας, καθώς και σε όσους συνταξιούχους έχουν προσφύγει μέχρι σήμερα στα Διοικητικά Δικαστήρια της χώρας για τις εν λόγω περικοπές. Η απόφαση πρακτικά σημαίνει ότι περίπου 800.000 συνταξιούχοι του ΙΚΑ και των ΔΕΚΟ με συντάξεις πάνω από 1.000 ευρώ ,δικαιούνται να προσφύγουν μεμονωμένα στο Συμβούλιο της Επικρατείας και να ζητήσουν επιστροφή ποσών για περικοπές συντάξεων .

Βασικό θέμα είναι ότι η προσφυγή, σύμφωνα με τον νόμο, θα πρέπει να γίνει ατομικά και όχι ομαδικά.

Σύμφωνα με την Ολομέλεια, το Σύνταγμα επιβάλλει στο κράτος, όταν λαμβάνονται μέτρα περικοπής των συντάξεων, να προβαίνει «σε ειδική και εμπεριστατωμένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη μελέτη, από την οποία να προκύπτει, ότι τα συγκεκριμένα μέτρα είναι πράγματι πρόσφορα αλλά και αναγκαία για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος της βιωσιμότητας των φορέων κοινωνικής ασφάλισης εν όψει των παραγόντων που το προκάλεσαν, έτσι ώστε η λήψη των μέτρων αυτών να είναι σύμφωνη με τις συνταγματικές αρχές της αναλογικότητας και της ισότητας στα δημόσια βάρη, αφ’ ετέρου δε ότι οι επιπτώσεις από τα μέτρα αυτά στο βιοτικό επίπεδο των πληττομένων προσώπων, συνδυαζόμενες με άλλα τυχόν ληφθέντα μέτρα (φορολογικά κ.ά.), αλλά και με το σύνολο των κοινωνικοοικονομικών συνθηκών της δεδομένης συγκυρίας, δεν έχουν αθροιστικά, αποτέλεσμα τέτοιο που να οδηγεί σε ανεπίτρεπτη παραβίαση του πυρήνα του συνταγματικού δικαιώματος σε κοινωνική ασφάλιση». Από τα παραπάνω, συνάγεται η εκτίμηση πως πριν τις περικοπές που έγιναν το 2012, δεν προηγήθηκε επιστημονική μελέτη για τις επιπτώσεις που θα υπάρχουν στο βιοτικό επίπεδο των συνταξιούχων από τις περικοπές των συντάξεων, αλλά και την αναγκαιότητα των περικοπών αυτών.

Επίσης, η Ολομέλεια έκρινε ότι παρεκκλίσεις ως προς την αναγκαιότητα της υπάρξεως ή ως προς το περιεχόμενο της επίμαχης μελέτης, θα μπορούσαν να δικαιολογηθούν μόνο σε ακραίες περιπτώσεις, όπως είναι όταν συντρέχει άμεση απειλή κατάρρευσης της οικονομίας της χώρας και τα συγκεκριμένα μέτρα λαμβάνονται κατεπειγόντως για την αποτροπή του κινδύνου.

Με την απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου (244/2017) κρίθηκε αντισυνταγματική η Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων. Πρόκειται για μια απόφαση που αφορά περισσότερους από 250.000 συνταξιούχους που την κατέβαλαν από το 2010. Η συγκεκριμένη απόφαση, η οποία δημοσιεύτηκε τον Φεβρουάριο του 2017, καλύφθηκε εκτενώς από τα μέσα ενημέρωσης με έμφαση στο δημοσιονομικό βάρος που δημιουργεί για τη χώρα.

Στην απόφαση γίνεται λόγος για άμεσο ζήτημα βιωσιμότητας του ΑΚΑΓΕ αφού οι 250.000 συνταξιούχοι του Δημοσίου χρηματοδοτούσαν με την ΕΑΣ το Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης των Γενεών. Η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου ανοίγει τον ασκό του Αιόλου, καθώς είναι άμεσα εκτελεστή και αναμένεται να στερήσει από τα ασφαλιστικά ταμεία πάνω από 200 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Εκτός από την ατομική προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, μπορείτε να καταθέσετε διοικητική προσφυγή στην Διεύθυνση που αναγράφεται στην Πράξη Αναπροσαρμογής (Μείωσης).

«ΑΙΤΗΣΗ
Του …………………………………………………………. του ……………………………………

Κατοίκου ………………………… Οδός …………………………….. Τ.Κ. ………………….
Αριθμ. Στρατ. Συντ. ……………………………….. Α.Φ.Μ. ……………………………….


ΠΡΟΣ
ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ του ΚΡΑΤΟΥΣ
…….. ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ 46
Κάνιγκος 29 – ΑΘΗΝΑ

Με τις Διατάξεις του άρθ.11 Ν.3865/2010 επεβλήθη από 1-9-2010 η εισφορά Αλληλεγγύης των Συνταξιούχων σε ποσά Μηνιαίων συντάξεων άνω των 1.400 €
Η νέα αυτή εισφορά επιβλήθηκε αρχικά με βάση συγκεκριμένη κλίμακα συντάξεων και συντελεστών κλιμακουμένων από 3% έως 10% και βάσει Ν.4002/11 Σε 6% έως 14% .
Παρά τις αλλεπάλληλες μειώσεις πού επεβλήθησαν από 1-11-2011 και από 1-1-12 Με τους Νόμους 4024/2011 και Ν. 4051/12 κατά 20% σε συντάξεις άνω των 1.200 € το μήνα. και κατά 12% σε κάθε μηνιαία σύνταξη άνω των 1.300 € αντίστοιχα Οι Υπηρεσίες σας εξακολουθούν να υπολογίζουν και να παρακρατούν ΑΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΩΣ την νέα εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων με βάση τα ποσά των συντάξεων όπως αυτά είχαν διαμορφωθεί πριν από τις παραπάνω μειώσεις όπως διαπιστώνεται από τα τριμηνιαία ενημερωτικά Σημειώματα του Γ.Λ.Κ.
Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούμε, όπως οι εισφορές Αλληλεγγύης συνυπολογι-στούν στη Σύνταξη μου βάσει των αλλεπαλλήλων μειώσεων και μου επιστραφούν τα ποσά πού αχρεωστήτως παρακρατήθηκαν μέχρι τούδε.Επιπλέον,ζητώ την επιστροφή ποσού: Α) από 01-01-2012 έγινε παράνομα μείωση κατά 12% των κύριων συντάξεων που υπερέβαιναν τα 1.300 ευρώ και των επικουρικών συντάξεων, με κλιμάκωση του ποσοστού μειώσεως (10%, 15% και 20%) αναλόγως του ύψους αυτών και με κατοχύρωση κατώτατου ορίου 200 ευρώ.
Β) Από 01-01-2013 έγινε παράνομα εκ νέου μείωση σε ποσοστά από 5% έως και 20% των από οποιαδήποτε πηγή και αιτία συντάξεων, που υπερβαίνουν αθροιστικώς τα 1.000 ευρώ.
Γ) Από 01-01-2013 για όλους τους συνταξιούχους όλων των φορέων και τομέων κύριας και επικουρικής ασφάλισης αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, καθώς και του ΟΓΑ, του NAT και της Τράπεζας της Ελλάδος καταργήθηκαν παράνομα τα επιδόματα και τα δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας ακόμη και αν αυτοί είχαν υπερβεί το 60ο έτος της ηλικίας τους και ανεξαρτήτου ποσού καταβαλλόμενης σύνταξης. Οι περικοπές αυτές,με βάση τέσσερις αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας ( 2287, 2288, 2289 και 2290/2015) κρίθηκαν Αντισυνταγματικές και παράνομες.

ΣΥΝΗΜΜΕΝΑ. ΑΘΗΝΑ …………………………..
Ενημερωτικά Σημειώματα Ο ΑΙΤΩΝ»

*Δικηγόρος Αθηνών