Γράφει ο Νίκος Νικολακόπουλος*

Ο νόμος 4389/2016 αφορά την κύρωση των δασικών χαρτών και τη διαδικασία συγκρότησής τους. Από την ημερομηνία ισχύος και εφαρμογής του νόμου έως σήμερα, έχουν εκδοθεί και δημοσιευτεί δεκάδες τροποποιητικές διατάξεις, εγκύκλιοι, αποφάσεις, γνωμοδοτήσεις και χρονικές παρατάσεις προθεσμιών, χωρίς να έχουν λυθεί τα, έως τώρα, άλυτα προβλήματα, πολλά εκ των οποίων δημιούργησε ο ίδιος ο νόμος.

Παρατηρήθηκε το παράδοξο της έναρξης διαβουλεύσεων, διαλόγου και συζητήσεων του αρμοδίου υπουργείου με κοινωνικούς φορείς και πολίτες, μετά την ψήφιση και εφαρμογή του νόμου και όχι πριν, όπως γίνεται πάντα.

Αντί να γίνουν συζητήσεις στις προπαρασκευαστικές επιτροπές του υπουργείου και της Βουλής για το νομοσχέδιο, ξεκίνησε περιοδεία ο υπουργός και μέλη του υπουργείου ανά την Ελλάδα, αφού προηγουμένως είχε τεθεί σε εφαρμογή ο νόμος.

Από το γεγονός αυτό, προκύπτει, εκ πρώτης όψεως, η προχειρότητα και η έλλειψη σχεδιασμού του υπουργείου. Ακολούθως, οι αλλεπάλληλες τροποποιητικές διατάξεις και η σωρεία εκδοθεισών εγκυκλίων καταδεικνύουν τη δυσκολία εφαρμογής και υλοποίησης του νόμου, έτσι όπως ισχύει και με τον τρόπο τον οποίο καλείται ο κάθε Έλλην πολίτης να υπακούσει σε αυτόν.

Από τον Ιανουάριο έως σήμερα, έχει προκληθεί μία άνευ προηγουμένου κοινωνική αναταραχή και μία ευρεία ανησυχία στους πολίτες, οι οποίοι σύρονται σε Δασαρχεία, σε Δήμους, σε δικηγόρους, σε πολιτικούς μηχανικούς, σε τοπογράφους μηχανικούς, σε συμβολαιογράφους και σε νομαρχίες προκειμένου να ενημερωθούν και να αρχίσουν τις διαδικασίες που τους αφορούν. Οι αρμόδιοι, υποτίθεται, φορείς παρέπεμπαν τους πολίτες, έως πρόσφατα από τον Άννα στον Καγιάφα, αφού ούτε αυτοί, εξαρχής γνώριζαν τον τρόπο εφαρμογής του νόμου.

Μάλιστα, ένεκα αυτής της έλλειψης οργάνωσης και σχεδιασμού του υπουργείου πάνω στο ζήτημα των δασικών χαρτών, παρατηρείται, έντονα, μεγάλο ποσοστό αποχής και άρνησης των πολιτών να ξεκινήσουν τις διαδικασίες συμπλήρωσης των δικών τους αγροτεμαχίων στους δασικούς χάρτες.

Αν προστεθούν σε αυτή την άρνηση, τα σπουδαία νομικά προβλήματα του νόμου, η δαιδαλώδης ταλαιπωρία των όσων ξεκίνησαν τις πολύπλοκες διαδικασίες, οι συνεχείς τροποποιήσεις και οι χρονικές παρατάσεις, οδηγείται ο καθένας στο λογικό συμπέρασμα, ότι αυτός ο νόμος βρίθει εφαρμογής και νομιμότητας.

Σήμερα, η κοινωνία βρίσκεται σε συνεχή αναβρασμό. Με ευθύνη του υπουργείου έχει προκληθεί αναστάτωση στους πολίτες, δήθεν για να κυρωθούν οι δασικοί χάρτες, εν μία νυχτί. Τα 200 χρόνια ύπαρξης του νεοελληνικού κράτους, δεν γίνεται να τα συμπεριλάβουν σε δίμηνες προθεσμίες στους δασικούς χάρτες. Ας σημειωθεί, ότι μεγάλη μερίδα των πολιτών αδυνατεί να τακτοποιήσει τα αγροτεμάχιά τους διότι δεν υπάρχουν πλέον διαθέσιμοι πολιτικοί μηχανικοί, καθώς οι υπάρχοντες δεν επαρκούν για να φέρουν εις πέρας το μεγάλο όγκο εργασίας που έχει δημιουργηθεί. Επιπλέον, το κόστος των αντιρρήσεων και της μετέπειτα εξαγοράς είναι δυσανάλογο με την σημερινή αξία των αγροτεμαχίων.

Συναθροίζοντας, τα κόστη εργασίας των πολιτικών μηχανικών, τοπογράφων μηχανικών, δικηγόρων, συμβολαιογράφων, αντιρρήσεων, παραβόλων, εξαγοράς και ενστάσεων, οδηγείται ο καθείς, αβίαστα, στο συμπέρασμα ότι ο μοναδικός, θεμελιώδης και βασικός λόγος και ρόλος του νόμου είναι ο εισπρακτικός του χαρακτήρας, αδιαφορώντας για την οικονομική αφαίμαξη του ελληνικού λαού. Το υπουργείο είναι αποκλειστικά υπεύθυνο για αυτή την, άνευ προηγουμένου, απρόκλητη και αναιτιολόγητη διατάραξη της κοινωνικής συνοχής και της αναταραχής που έχει προκαλέσει στους πολίτες και δη στον αγρότη, ο οποίος καλείται να εξαγοράσει τα χωράφια που είχε ήδη κατά το παρελθόν αγοράσει.

Πρέπει ο νόμος αυτός, όπως ισχύει και εφαρμόζεται να ακυρωθεί ή να τροποποιηθεί θεμελιωδώς, διότι είναι κοινωνικά ανεφάρμοστος, αποτελεσματικά απρόσφορος και μη αποδεκτός από τους πολίτες, καθώς προσβάλει αγαθά και αρχές.

*Δικηγόρος

* Τα άρθρα δεν απηχούν απαραίτητα τη γνώμη του notospress.gr