ΣΠΑΡΤΗ. Η πνευματική εκδήλωση που επιμελήθηκε και παρουσίασε το Ινστιτούτο Σπάρτης με κεντρικό και τιμώμενο πρόσωπο τον συγγραφέα Δημήτρη Πετσετίδη ήταν μια αποκάλυψη για την κοινωνία της Σπάρτης.

Μια πραγματική ομολογία της εξαιρετικής υπεροχής αλλά και της άκρας σεμνότητας που διακρίνει ένα αυθεντικό δημιουργό της ελληνικής περιφέρειας.

Η Τασία Κανελλοπούλου πρόεδρος του Ινστιτούτου δεν δυσκολεύτηκε να πείσει το Σαϊνοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο που παραχώρησε την αίθουσα για την εκδήλωση και την έκθεση σκίτσου και γελοιογραφίας του Σπαρτιάτη συγγραφέα την Κυριακή 2/12/12.

Η εκδήλωση που διεξήχθη στα πλαίσια των δράσεων «Ο τόπος είναι οι άνθρωποί του» περιελάμβανε έκθεση Σκίτσου - Γελοιογραφίας – Βιβλίου του Δημήτρη Πετσετίδη, ο οποίος πρόσφατα βραβεύτηκε για το έργο του από την Ακαδημία Αθηνών.

Εκτέθηκαν 120, περίπου, σκίτσα του Δ. Πετσετίδη, ενώ πραγματοποιήθηκε παρουσίαση των βιβλίων που έχει συγγράψει ο Λάκωνας δημιουργός. Στην έναρξη έγινε προβολή τηλεοπτικών εκπομπών αφιερωμένων στο πρόσωπο του δημιουργού.

Προσκεκλημένοι στην εκδήλωση να μιλήσουν για το έργο του συγγραφέα ήταν ο Ακαδημαϊκός και συγγραφέας κ. Θανάσης Βαλτινός και ο κριτικός λογοτεχνίας κ. Δημήτρης Ραυτόπουλος.

Ο Δημήτρης Πετσετίδης με την σαφή λιτότητα, την δυναμική χάραξη απέδειξε ότι είναι δυνατόν ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας να κινείται στους διηγηματικούς δρόμους του Βιζυηνού και του Παπαδιαμάντη και να ξεχωρίζει.

«Αίρει στην περιοχή της ποίησης μια εποχή τρόμου»

Ο Θανάσης. Βαλτινός μεταξύ άλλων ανέφερε:
«Διακρίνω στον Δημήτρη Πετσετίδη την άκρα σεμνότητα όχι μόνο στην ανθρώπινη διάσταση αλλά και στο έργο του. Κατανοώ την μοναξιά του συγγραφέα στην επαρχία. «Όσοι ασχολούνται με έργα μη παραδεδειγμένης χρησιμότητας νιώθουν μοναξιά» θα επαναλάβει και θα σημειώσει: « Το να βρείς στη συγγραφή τις κατάλληλες δραστικές λέξεις είναι δύσκολο. Αυτό το καταφέρνει ο Πετσετίδης. Είναι καθαρόαιμος διηγηματογράφος . Τον κατατάσσω στην κατηγορία των Βιζυηνού, Παπαδιαμάντη …»

«Το διήγημα» θα πει ο Βαλτινός «πρέπει μέσα σε λίγες σελίδες με δυναμική γραφή να αναδείξει χαρακτήρες και να αρπάξει την καρδιά του αναγνώστη. Η θεματολογία του, κι εκεί διαπρέπει, είναι από την εποχή του εμφυλίου. Πλησιάζει τα θέματά του με διακριτικότητα. Αίρει στην περιοχή της ποίησης μια εποχή τρόμου. Είναι σημαντικό ότι αυτό το καταφέρνει με απλότητα εκφραστική και δυνατές λέξεις. Με την όλη σύνθεση που φαίνεται απλή...»
Και καταλήγει: « Έχω ένα κριτήριο. Όταν η τέχνη είναι οικία τότε είναι σημαντική τέχνη!»

«Ο ανθρωπισμός του δεν είναι ανίδεος. Είναι αντιδογματικός».

Ο Δημήτρης Ραυτόπουλος είπε:
« Ο Πετσετίδης είναι ο κατεξοχήν διηγηματογράφος της γενιάς του. Από τους πεζογράφους της εποχής είναι ο μόνος που δεν εγκατέλειψε το διήγημα. Το διήγημα, άλλωστε, είναι αυτό που σημάδεψε την αναγέννηση της ελληνικής πεζογραφίας».

Ο Πετσετίδης δημοσιεύει για πρώτη φορά το 1977 σε ηλικία 37 ετών. «Παραμένει νέος στα 8 βιβλία του που περιέχουν 115 διηγήματα. Είναι Λάκων. Η Σπάρτη είναι η πατρίς της γεννήσεώς του. Είναι ψυχική του πατρίδα. Ανταποδίδει με την εντοπιότητα που αναγνωρίζεται στο έργο του. Το Λακωνίζειν είναι και λογοτεχνείν».

Ο Ραυτόπουλος εισχωρεί στις εσωτερικές πτυχές του έργου του Πετσετίδη για να πει: «Ο ανθρωπισμός του δεν είναι ανίδεος. Είναι αντιδογματικός. Εδώ ακριβώς βρίσκεται η ιδρυτική πράξη της λογοτεχνίας του Πετσετίδη».

Είναι πραγματικός ταξιδευτής « χωρίς να έχει αχαλίνωτη ιμπεριαλιστική φαντασία…». Είναι ο Βονασπάρτης που με μια χαρακτηριστική ακρίβεια παραμένει στο ρεαλισμό. «Σπάνια και αιτιολογημένα η πρόζα του Πετσετίδη φεύγει από τον ρεαλισμό»

Με έναν καταιγισμό προσδιορισμών ο διακεκριμένος κριτικός λογοτεχνίας μας περιγράφει και στιγματίζει τον δημιουργό:
« Είναι ζηλευτή η ντροπαλοσύνη των αφηγητών του Πετσετίδη…»
« Στα έργα του έχει μια βιτριολική σάτιρα…»
« Διαθέτει ειρωνεία με τσεχωφική ευγένεια…»
Για να καταλήξει: « Η λογοτεχνία είναι μια ανώτερη σοφιστική. Με το ψέμα, τον μύθο φτάνεις στην αλήθεια, στην ομολογία. Η λογοτεχνία του Πετσετίδη μιλά για το πραγματικό, τον θάνατο και τη ζωή…»


Στη συνέχεια της παρουσίασης του δημιουργού ακολούθησε σύντομος διάλογος με το κοινό. Μάλιστα ο συγγραφέας κλήθηκε από τον κριτικό Ραυτόπουλο να εξηγήσει πως εννοεί την συνέχιση από μέρους του του Πελοποννησιακού Πολέμου, σε πείσμα, μάλλον, της συνθηκολόγησης των Δημάρχων των δύο πόλεων…. Ο ίδιος ο κ Ραυτόπουλος θα διασκευάσει το συμπέρασμα λέγοντας: « Από την στιγμή που η Πελοπόννησος κατέλαβε το Αθηναϊκό οχυρό της Ακαδημίας ο πόλεμος έληξε!».


Ακολούθησε ξενάγηση του κοινού στην έκθεση σκίτσου του Δημήτρη Πετσετίδη όπου εκτέθηκαν 120 από τα 10.000 σκίτσα του.

Το Δ.Σ. του Ινστιτούτου Σπάρτης και η πρόεδρος κ Τασία Κανελλοπούλου εξέφρασαν την ικανοποίησή τους από την παρουσία και τον λόγο των τριών ανδρών αλλά και την ελπίδα να επέτυχε ο σκοπός της εκδήλωσης.

[ Την επιμέλεια του video αφιερώματος στον Δημήτρη Πετσετίδη είχαν ο Τάκης Κούρος και ο Ηλίας Μπόνος]

Ακούστε τι είπε η Τασία Κανελλοπούλου για την εκδήλωση και το Δημήτρη Πετσετίδη, μιλώντας στο Notos Radio 94.9