Γράφει ο Βαγγέλης Μητράκος

Η μόνη χρησιμότητα των όσων συμβαίνουν στη Σπάρτη , διαχρονικά , είναι ότι δίνουν απαντήσεις στο αγωνιώδες ερώτημα των πολιτών :

- Γιατί η Σπάρτη δεν μπορεί να πάει μπροστά ;

Κι εξηγούμαι :

Το 2016 ο δήμος Σπάρτης , επιθυμώντας να πεζοδρομήσει το κέντρο της πόλης (τμήμα Παλαιολόγου και Λυκούργου) ανέθεσε στον επιφανή επιστήμονα – τεχνοκράτη κ. Θάνο Βλαστό το έργο : «Μελέτη κυκλοφοριακών παρεμβάσεων στις κεντρικές οδούς της Σπάρτης και λοιπές επηρεαζόμενες οδούς».

Πράγματι , η ομάδα μελετητών με επικεφαλής την κ. Αυγή Βάσση , Τοπογράφο -Συγκοινωνιολόγο Μηχανικό Υ.Δ.ΕΜΠ , MsC και τον κ. Θάνο Βλαστό, Συγκοινωνιολόγο - Πολεοδόμο Μηχανικό , Καθηγητή Ε.Μ.Π συνέταξε μια εξαιρετική Μελέτη με βάση την πεζοδρόμηση του κέντρου της Σπάρτης , προτείνοντας , μάλιστα , 7 εναλλακτικές επιλογές !!!

Όπως τόνισαν , μάλιστα , τότε , οι μελετητές :

«Στόχος είναι να καταστεί η Σπάρτη ελκυστικότερη και φιλικότερη προς τους δημότες και τους επισκέπτες , μια ευρωπαϊκή πόλη , όπου το περπάτημα και το ποδήλατο θα αποτελούν βασικές επιλογές μετακίνησης και ο δημόσιος χώρος θα είναι στη διάθεση των πολιτών».

Είναι χαρακτηριστική η τοποθέτηση του κ. Βλαστού , που έγινε στη σχετική ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στις 25/9/2016 , στο αμφιθέατρο του Πανεπιστημίου Σπάρτης , σύμφωνα με το σχετικό ρεπορτάζ του «ΛΑΚΩΝΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ» :

« κ. Θάνος Βλαστός , τόνισε ότι η Σπάρτη «είναι πλήρως αθωράκιστη στην επέλαση των αυτοκινήτων και το κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η πόλη θα επιδεινωθεί» .

Ο κ. Βλαστός κάλεσε , ακόμη , τους Σπαρτιάτες να ανησυχούν για την εικόνα της Σπάρτης «αύριο και όχι μετά από 15 χρόνια» . «Για να γίνει αυτό θα πρέπει να μιλάμε για ριζικές αλλαγές και όχι απλώς κάποιες αλλαγές» τόνισε και ζήτησε από τους πολίτες να «είστε γενναίοι» .

Ο καθηγητής σημείωσε ότι «θα πρέπει να σκεφτόμαστε το μέλλον της αστικής κινητικότητας , βασιζόμενοι στο τετράπτυχο “πεζός , ποδήλατο , λεωφορείο , αυτοκίνητο”».

Αντικρούοντας το επιχείρημα ότι οι πεζοδρομήσεις θα προκαλέσουν προβλήματα στην εμπορική κίνηση της πόλης , ο κ. Βλαστός υποστήριξε ότι θα συμβεί το ακριβώς αντίθετο , καθώς «ο πεζός και ο ποδηλάτης είναι οι καλύτεροι πελάτες, εφόσον έχουν άμεση πρόσβαση στα καταστήματα» .

Σκοπός της μελέτης , όπως είπε ο ίδιος . είναι η σύνδεση του χωροταξικού σχεδιασμού της σύγχρονης πόλης με το αρχαίο ιδεώδες που αυτή πρεσβεύει . «Πρέπει να οραματιζόμαστε μια δημόσια πόλη , όχι μια ιδιωτική πόλη , μια πόλη του “βγαίνω στο δρόμο” και όχι μια πόλη κερδοσκοπίας και ανταγωνισμού» σημείωσε.»

Κι ενώ φαινόταν πως κάτι πάει να αλλάξει , επιτέλους , στη Σπάρτη , ενεργοποιήθηκαν οι κατεστημένες δυνάμεις που παγίως αντιδρούν σε κάθε αλλαγή και ο δήμος Σπάρτης , αγνοώντας το συμφέρον της πόλης και τη βούληση των πολιτών , υπέκυψε , ανέκρουσε πρύμναν , εγκατέλειψε την αρχική στρατηγική του θέση και εκφρασμένη βούληση για πεζοδρόμηση του κέντρου και προσχώρησε στη λογική δευτερευουσών παρεμβάσεων στο κέντρο της πόλης , διατηρώντας την κυκλοφορία των αυτοκινήτων !!!

Στα πλαίσια αυτής της οβιδιακής μεταμόρφωσης , ο δήμος Σπάρτης , ανέθεσε στον κ. Γιάννη Κίζη , μελετητή, αρχιτέκτονα ΕΜΠ και ομότιμο καθηγητή ΕΜΠ , τη σύνταξη νέας μελέτης ανάπλασης του κέντρου , πάνω στη νέα δημοτική πολιτική της μη πεζοδρόμησης .

Πράγματι , η Μελέτη εκπονήθηκε και υποβλήθηκε στη συνέχεια πρόταση για να ενταχθεί το έργο στο ΕΣΠΑ . Η πρόταση , όμως , απορρίφθηκε στο Α΄ Στάδιο κατά τον έλεγχο πληρότητας (Οκτώβριος 2019) λόγω σοβαρών παραλείψεων και αδυναμιών , όχι της Μελέτης αλλά της ίδιας της πρότασης !!!

(Αλήθεια , ως πότε οι φορολογούμενοι , διαχρονικά , θα πληρώνουν τις παλινωδίες και τις ανεπάρκειες του δήμου Σπάρτης ; Θα ήταν πραγματικά ενδιαφέρον να δούμε ( κάποια στιγμή) ΠΟΣΕΣ και ΠΟΙΕΣ Μελέτες , αν και πληρώθηκαν αδρά , έχουν μείνει ανενεργές στα συρτάρια του δήμου) .

Παρ’ όλο το ναυάγιο της όλης υπόθεσης , φαίνεται ότι «έτρεχε» κι άλλη ανάθεση «παράλληλης» Μελέτης (!!!) με θέμα τις αναγκαίες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και παρεμβάσεις που θα συνόδευαν την υλοποίηση της Μελέτης «Κίζη» για ανάπλαση του κέντρου .

Η νέα αυτή Μελέτη ανατέθηκε και πάλι στον κ Βλαστό , ο οποίος εκαλείτο , τώρα , να συντάξει μια κυκλοφοριακή Μελέτη σε διαμετρικά αντίθετη κατεύθυνση από την πρώτη του Μελέτη , του 2016 .

Είναι προς τιμήν του κ. Βλαστού το γεγονός ότι ναι μεν συνέταξε , ως επαγγελματίας, τη Μελέτη που του ζητήθηκε από τον δήμο Σπάρτης αλλά , συγχρόνως , έμεινε σταθερός στην φιλοσοφία , στις αρχές και στα πιστεύω του , τα οποία κατευθύνουν την επιστημονική του δουλειά και τα οποία χαρακτήρισαν την Μελέτη του 2016 για πεζοδρόμηση του κέντρου της Σπάρτης .

Ο κ. Βλαστός στην «Πρόταση κυκλοφοριακής μελέτης του εφικτού και των επιπτώσεων της ανάπλασης του κεντρικού τμήματος της πόλης της Σπάρτης» που , ήδη , έχει αναρτήσει ο δήμος Σπάρτης για διαβούλευση , «κρούει τον κώδωνα» προς τον δήμο και ουσιαστικά του υποδεικνύει να επιστρέψει στην αρχική στρατηγική της Μελέτης Πεζοδρόμησης του κέντρου της Σπάρτης , αφού οι σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις θα έχουν έναν προσωρινό χαρακτήρα και μελλοντικά ο δήμος Σπάρτης θα αναγκαστεί (εκ των πραγμάτων) να κάνει νέες ενέργειες για πεζοδρόμηση , πλέον , του κέντρου .

Στην εισήγηση αυτής της νέας Μελέτης , παρ’ όλο που δεν γίνεται στη βάση της «πεζοδρόμησης» , ο κ. Βλαστός αναφέρει τα εξής :

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ :

Αξίζει εδώ να υπογραμμιστεί ότι η παραπάνω κυκλοφοριακή Μελέτη του 2016 (σημ. συντάκτου : εννοεί την αρχική μελέτη πεζοδρόμησης του κέντρου) κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Παλαιολόγου μπορεί να πεζοδρομηθεί . Προφανώς για να καταλήξει σε αυτό το συμπέρασμα έλαβε υπόψη της το υπόλοιπο οδικό δίκτυο και την ικανότητά του να παραλάβει το σύνολο του φόρτου που διερχόταν από την Παλαιολόγου .

Ειδικότερα , αυτό που είναι επιθυμητό είναι να μετατεθεί η σημερινή ροή στην περιφέρεια της πόλης .

(…) Η προτεινόμενη , λοιπόν , λύση (σημ. συντάκτου : Εννοεί τη Ανάπλαση του κέντρου και τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις ΧΩΡΙΣ πεζοδρόμηση του κέντρου) αποτελεί πολύ συντηρητικό σενάριο αυτού που θα μπορούσε και πρέπει να γίνει μελλοντικά στην Παλαιολόγου . (οι υπογραμμίσεις δικές μου)

Το καθοριστικά , λοιπόν , ερωτήματα είναι :

1. Θα κάνει ο δήμος Σπάρτης εκείνο που ΜΠΟΡΕΙ και ΠΡΕΠΕΙ να γίνει (σύμφωνα με τον κ. Βλαστό) δηλαδή την πεζοδρόμηση του κέντρου της πόλης σύμφωνα με το αρχικό σενάριο , ή θα επιμείνει στο «πολύ συντηρητικό σενάριο» (πάλι σύμφωνα με τον κ. καθηγητή-μελετητή) , δηλαδή στην ανάπλαση του κέντρου ΧΩΡΙΣ πεζοδρόμηση ;

2. Θα κάνει ο δήμος Σπάρτης εκείνο που έχει ανάγκη η πόλη για να γίνει «ελκυστικότερη και φιλικότερη προς τους δημότες και τους επισκέπτες , δηλ. μια ευρωπαϊκή πόλη» όπως επιθυμεί η συντριπτική πλειοψηφία των Σπαρτιατών και προτείνουν οι ειδικοί (δηλ . , πεζοδρόμηση του κέντρου όπως έχουν κάνει άλλες πόλεις εισπράττοντας τα πολλαπλά οφέλη της) ή εκείνο που θέλουν εκείνοι οι κύκλοι που επιθυμούν μιαν Σπάρτη κολλημένη στο παρελθόν και στην παρακμή ;

«Πρέπει να οραματιζόμαστε μια δημόσια πόλη όχι μια ιδιωτική πόλη , μια πόλη του “βγαίνω στο δρόμο” και όχι μια πόλη κερδοσκοπίας και ανταγωνισμού» .

Θάνος Βλαστός, Συγκοινωνιολόγος – Πολεοδόμος Μηχανικός ,Καθηγητής Ε.Μ.Π ,

Ημερίδα 25/9/2016 , αμφιθέατρο Πανεπιστημίου Σπάρτης .