ΕΛΛΑΔΑ. Ιδιαίτερα ελκυστική έγινε η αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα, μετά την έναρξη του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά», στις 24 Αυγούστου.

Όπως δείχνουν τα στοιχεία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μόνο τις πρώτες ημέρες από την έναρξη του προγράμματος και μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου, είχαν κατατεθεί συνολικά 3.698 αιτήσεις στην ειδική πλατφόρμα που επιδοτεί την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Το γεγονός σημαίνει ότι ήδη απορροφήθηκαν 3,3 εκατ. ευρώ, από τα συνολικά 45 εκατ. ευρώ του προγράμματος και πλέον είναι σαφές ότι τα ηλεκτροκίνητα οχήματα έχουν γίνει πιο προσιτά, ως προς το κόστος αγοράς τους, για το μέσο Έλληνα αγοραστή.

Ως εκ τούτου, ήδη τις πρώτες οκτώ ημέρες του προγράμματος η αγορά κατέγραψε τζίρους περί των 23 εκατ. ευρώ, ενώ το «Κινούμαι ηλεκτρικά» θα διαρκέσει έως και το τέλος του 2021. Αξίζει να σημειωθεί ότι η επιδότηση αγοράς ενός νέου ηλεκτρικού οχήματος φτάνει στο 20% της τιμής του, ενώ όταν μπαίνουν στο τραπέζι και όλα τα υπόλοιπα οφέλη της ηλεκτροκίνησης γίνεται σαφές πως πρόκειται για μία συμφέρουσα αγορά για τον καταναλωτή. Ένα ηλεκτρικό όχημα έχει σαφώς μικρότερα λειτουργικά έξοδα, απαλλαγή από τέλη ταξινόμησης και μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Σε συνδυασμό και με την επιπλέον έκπτωση στο κόστος αγοράς και το σύνολο των νέων μέτρων, που προτείνονται, δεν είναι παρακινδυνευμένο να ισχυριστεί κάποιος, πως το μέλλον είναι πράγματι στην ηλεκτροκίνηση.

Η επιδότηση αγοράς στην ηλεκτροκίνηση

Εξετάζοντας το ζήτημα σφαιρικά, βλέπουμε πως η επιδότηση αγοράς ενός ηλεκτρικού οχήματος, μπορεί να φτάσει και τα 6.000 ευρώ, καθώς, αναλυτικά, ισχύουν τα εξής:

  • Για τα Ι.Χ., έκπτωση ίση με το 20% της λιανικής τιμής προ φόρων με όριο τα 6.000 ευρώ συν 500 ευρώ για όσους προχωρήσουν και στην εγκατάσταση οικιακού φορτιστή, το κόστος του οποίου κυμαίνεται στα 1.000 ευρώ.
  • Για τα σκούτερ, 20% της λιανικής τιμής προ φόρων με όριο τα 800 ευρώ.
  • Για τα ποδήλατα, 40% της αξίας με όριο επίσης τα 800 ευρώ.

Επιπλέον μπόνους απόσυρσης, ύψους 1.000 ευρώ για Ι.Χ. και 400 ευρώ για μοτοσικλέτες, αν ο αγοραστής του ηλεκτρικού οχήματος προχωρήσει σε απόσυρση του παλιού.

Ειδικά, επιπλέον κίνητρα ισχύουν για επαγγελματικά οχήματα, ταξί, ειδικά κίνητρα και αποσβέσεις για εταιρικούς στόλους.
Ποιοι μπορούν να συμμετέχουν στο πρόγραμμα και πώς

Τρεις κατηγορίες πολιτών μπορούν να συμμετέχουν στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά», βάσει των ανακοινώσεων του υπουργείου και είναι οι εξής:

1. Φυσικά πρόσωπα μη ασκούντα επιχειρηματική δραστηριότητα.
2. Ιδιοκτήτες Επιβατικών Δημοσίας Χρήσης-ΤΑΞΙ οχημάτων.
3. Νομικές οντότητες ανεξαρτήτου μορφής και μεγέθους.

Ειδικές κατηγορίες που δικαιούνται επιπλέον επιδότησης είναι οι πολύτεκνοι και τα άτομα με αναπηρίες, οι οποίοι λαμβάνουν επιπλέον 1.000 ευρώ για την αγορά αυτοκινήτου ή 500 ευρώ για την αγορά δίκυκλου, τρίκυκλου και ποδηλάτου, ενώ δίνεται και η δυνατότητα απόσυρσης παλαιού αυτοκινήτου, που επιβραβεύεται με 1.000 ευρώ και παλαιού δίκυκλου με 400 ευρώ.

Η υποβολή των αιτήσεων γίνεται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας kinoumeilektrika.ypen.gr, με μια πολύ απλή διαδικασία και την επισύναψη των απαιτούμενων δικαιολογητικών. Η είσοδος στο σύστημα γίνεται είτε με τους κωδικούς του taxisnet είτε με επιτόπου εγγραφή, ενώ απαραίτητη για την επιτυχή υποβολή της αίτησης είναι η προσκόμιση επίσημης προσφοράς από τον προμηθευτή του οχήματος, με σφραγίδα και υπογραφή του πωλητή.

Οικονομικά οφέλη της ηλεκτροκίνησης

Αυτό που ως φαίνεται ήδη αποτελεί το ισχυρότερο κίνητρο για την τελική απόφαση του αγοραστή, εκτός από το οικονομικό κίνητρο στο κόστος αγοράς, είναι τα συνολικά οικονομικά οφέλη της ηλεκτροκίνησης: Ειδικοί εκτιμούν, ότι το κόστος του ρεύματος για ένα ηλεκτρικό όχημα, που διανύει 10.000 χλμ. είναι 420 ευρώ, το οποίο με νυχτερινό τιμολόγιο πέφτει στα 220 ευρώ, την ώρα που για ένα συμβατικό αυτοκίνητο το αντίστοιχο κόστος στα καύσιμα εκτιμάται στα 1.200 ευρώ – πρόκειται δηλαδή για εξοικονόμηση χρημάτων που φτάνει στο 80%.

Την ίδια ώρα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κυκλοφορούν ελεύθερα στο δακτύλιο και βάσει της νέας δέσμης μέτρων, δε θα χρεώνονται για τη στάθμευση για δύο χρόνια. Είναι ήδη γνωστό, ότι το κόστος συντήρησης (π.χ. για σέρβις) είναι σαφώς πιο χαμηλό από ό,τι ισχύει για τα συμβατικά οχήματα.