Εφετινό θέμα ανάλυσης: Η Κλινική του παιδιού

ΣΠΑΡΤΗ. Η Ομάδα μελέτης και εργασίας Σπάρτης προσκαλεί όσους ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στις διαδικτυακές συναντήσεις της να δηλώσουν συμμετοχή ώστε να λάβουν τον απαραίτητο κωδικό.

Για την περίοδο 2020-2021 αναλύεται το θέμα «Η κλινική του παιδιού».

Η «Ομάδα μελέτης και εργασίας Σπάρτης» είναι ένας τόπος συνάντησης ανθρώπων που επιθυμούν να εργαστούν και να μελετήσουν από κοινού με άλλους, με τρόπο που να καταστεί δυνατό το άνοιγμα των ερωτημάτων και να προκύψουν απαντήσεις. Αρωγός σ’ αυτό είναι κατά βάση η ψυχαναλυτική γραμματεία αλλά και οι άλλες επιστήμες καθώς και οι τέχνες.

Εξυπακούεται πως η συμμετοχή στην ομάδα είναι ελεύθερη.

Η Ομάδα απευθύνεται σε όσους εργάζονται με παιδιά και στον ευρύτερο χώρο της εκπαίδευσης και της υγείας.

Όπως γνωστοποίησε η Ομάδα, φέτος συνεχίζει για δεύτερη χρονιά τις εργασίες της έχοντας ως θεματική την κλινική του παιδιού.

Το θέμα απασχολεί ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στον χώρο της ψυχικής υγείας αλλά όχι μόνο, αγγίζει γενικότερα όσους εργάζονται με παιδιά και ως εκ τούτου έρχονται αντιμέτωποι με τις ιδιαίτερες δυσκολίες που εκείνα μπορεί να παρουσιάσουν, δυσκολίες που πολλές φορές μένουν ακατανόητες και μπερδεύουν.

Σε αντίθεση με τον ενήλικα, η δυσφορία του παιδιού σπανίως εκφράζεται από το ίδιο με τρόπο καθαρό, συνήθως βγαίνει με τρόπους έμμεσους. Τις περισσότερες φορές συμβαίνει οι ενήλικοι να απευθύνουν σε κάποιον ειδικό την ανησυχία τους ή το παράπονο τους γι’ αυτό που συμβαίνει στο παιδί, να είναι εκείνοι που μιλούν γι’ αυτό και αντ’ αυτού.

Η Ομάδα υπογραμμίζει πως, «...ζώντας σε μια εποχή και σε έναν πολιτισμό που απαιτεί συνεχώς γρήγορα, ανώδυνα και χαμηλού κόστους αποτελέσματα οι τρόποι που αντιμετωπίζονται οι δυσκολίες των παιδιών διέπονται κυρίως από μια “μηχανική» λογική”. Στοχεύεται το πρόβλημα ως να είναι ένα κάτι που μπορεί να φτιαχτεί χωρίς να ληφθεί υπόψη το ίδιο το παιδί, η ιστορία του, το περιβάλλον που ζει. Η αντιμετώπιση επικεντρώνεται στη συγκεκριμένη δυσκολία και στην προσπάθεια απάλειψης της, με τέτοιο τρόπο που τελικά να παραγκωνίζεται το ίδιο το παιδί και ο λόγος του».

Η δυσκολία του παιδιού, που συχνά, προκαλεί αναταραχή και δυσφορία στους γύρω του, απομονώνεται από το είναι του και καταλήγει να συρρικνώνεται σε αυτό που είναι η δυσκολία του, γίνεται ένα παιδί «υπερκινητικό», «δυσλεκτικό»...

Από την Ομάδα τίθενται ερωτήματα όπως: «Τι γίνεται όμως όταν σταθούμε και ακούσουμε το μικρό αυτό υποκείμενο; Τι μπορούμε να μάθουμε για το παιδί όντας προσανατολισμένοι από την ψυχαναλυτική διδασκαλία; Πώς μπορεί να συμβάλλει η ψυχανάλυση στον φωτισμό αυτού του πεδίου που φέρει το γενικό όνομα των αναπτυξιακών διαταραχών και των μαθησιακών δυσκολιών;».

Δεδομένης της δυσκολίας συναντήσεων δια ζώσης λόγω της πανδημίας, οι συναντήσεις θα γίνονται μέσω της πλατφόρμας ΖΟΟΜ. Όσοι ενδιαφέρονται να συμμετέχουν θα πρέπει να το δηλώσουν ώστε να λάβουν τον κωδικό εισόδου.

Την ομάδα συντονίζει η Κουκουμάκη Μαρία, ψυχολόγος-ψυχαναλύτρια

Πληροφορίες, δηλώσεις συμμετοχής: 6975875301 – 2731081173 - koukoumaki@hotmail.com

Πρώτη εισαγωγική συνάντηση Τετάρτη 25 Νοεμβρίου 2020 στις 20:30

Οι ημερομηνίες είναι οι εξής:

Τετάρτη 20:30

16 Δεκεμβρίου, 20 Ιανουαρίου, 3 & 17 Φεβρουαρίου, 3 & 11 Μαρτίου,

7 Απριλίου, 19 Μαΐου, 2 Ιουνίου.

Βασική βιβλιογραφία

Σ. Φρόιντ, Το οικογενειακό μυθιστόρημα των νευρωτικών, εκδ. Opportuna

Μαρτίν Μενές, Το παιδί και η Γνώση, εκδ. Πατάκη

Αννύ κορντιέ, Κουμπούρες δεν υπάρχουν, εκδ. Ολκός

Αννύ Κορντιέ, Γιατρέ, γιατί το παιδί μου έχει πρόβλημα;, εκδ. Ολκός

Σερζ Λεκλέρ, Σκοτώνουν ένα παιδί, εκδ. Εξάντας

Σολ Απαρίσιο, Η φοβία στην απαρχή της στο champlacanien.gr

Μπερνάρ Νομινέ, Τι μας μαθαίνουν οι αυτιστικοί; στο champlacanien.gr

Πατρίσια Ντάαν, Ποια η επιθυμία των γονιών για το παιδί; στο champlacanien.gr

Περιοδικό Fort-Da ν.1, «Η ψυχανάλυση στα παιδιά και εφήβους», εκδ. Ψυχογιός