ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ. Οι Εκδόσεις Δαιδάλεος και ο συγγραφέας Μιλτιάδης Τσαπόγας σας παρουσιάζουν με υπερηφάνεια μια ιστορική μελέτη για την περιοχή του Μοριά.

Το βιβλίο

Το παρόν βιβλίο, έργο ίσως αγαπημένο του δημιουργού του ως σήμερα (έτος 2020), δομήθηκε, όχι για μια και μοναδική κατηγορία αναγνώστη, αλλά για κάθε φιλίστορα, απλό ή καταρτισμένο, ο οποίος επιθυμεί να έλθει σε «επαφή» με ένα πλήθος μεσαιωνικών μνημείων της Πελοποννήσου, τουτέστιν του Μεσαιωνικού Μορέως. Η «επαφή» ετούτη, ωστόσο, δεν πραγματοποιείται διόλου διά της «πεπατημένης οδού» (απλή παρουσίασις των μνημείων), καθώς κάτι τέτοιο ίσως δεν θα είχε σημαντική αξία, μα, γίνεται μέσ’ από κρυφά υπάρχουσες στράτες και ολιγοφωτισμένα μονοπάτια που οδηγούν μακράν, σε ονειρευτά απερπάτητα και θεαματικά μέρη, εις τα οποία κυριαρχεί -ως ακοίμητος φανός- το γλωσσικό ιδίωμα του συγγραφέως ή, σαν να λέμε, η λογοτεχνική του πένα. Και όχι μοναχά αυτή, μα και ο φωτογραφικός του φακός, τεκμήριο απαραίτητο στην εποχή μας για κάθε (τέτοιου είδους) έρευνα.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, λοιπόν, ο αναγνώστης θα περιηγηθεί σε κάστρα περίφημα όπως αυτά του Μυστρός και του Γερακίου, του Ακροκορίνθου και του Clermont (Χλεμουτσίου), των Πατρών, της Μεθώνης, της Κορώνης κτλ. Μα και σε άλλα πολλά με άγνωστη ιστορία, όπως το Κάστρο του Μίλα (Château Neuf) των Τευτόνων Ιπποτών, το Σαν Φλάουρο, το Cisterna Rubea (Αδέρφι «ξενιτεμένο» του ομώνυμου κάστρου των Ναϊτών Ιπποτών στους Αγίους Τόπους), το Château d’ Arlay ή Κάστρο της Άρλας (το κακώς καλούμενο έως και σήμερα Αιγυπτιόκαστρο), τα κάστρα της Παλαιομεθώνης και του Μοστιτσίου (πιθανώς συνδεδεμένα με τους Τεύτονες Ιππότες) και πολλά πολλά ακόμα μεσαιωνικά (κυρίως) καστέλια του Μορέως. Τέλος, μνεία απαραίτητη μέσω του παρόντος έργου, γίνεται και στις αμιγώς γοτθικές εκκλησιές της χερσονήσου, καθώς και σε εκείνες εις τις οποίες συνυπάρχουν τα βυζαντινά με τα γοτθικά αρχιτεκτονικά στοιχεία.

Ο συγγραφέας

Ο Μιλτιάδης Τσαπόγας είναι συγγραφέας, αρθρογράφος και φωτογράφος. Στο μακρινό παρελθόν, υπήρξε μέλος και συντονιστής της εξερευνητικής ομάδας Πυθέας. Ως συγγραφέας, έκανε την εμφάνισή του μέσω του έργου του Νικόλαου Κουμαρτζή Κάστρα και Θρύλοι στην Ελλάδα, γράφοντας για την καστροπολιτεία της Μονεμβασίας. Είναι συγγραφέας του βιβλίου Πέτρα και Ξίφος (Εκδόσεις Δαιδάλεος), κύριος συγγραφέας και φωτογράφος του βιβλίου Άγνωστη Πελοπόννησος (Εκδόσεις Οξύ), ενώ έχει συμμετάσχει και στα συλλογικά έργα Μυστική Ελλάδα – Παράξενος Ταξιδιώτης (Εκδόσεις Αρχέτυπο), Αλχημεία – Η Μυστική Τέχνη των Σοφών (Εκδόσεις Αρχέτυπο), Παράξενη Ελλάδα (iWrite). Επίσης, έχει παρουσιάσει πληθώρα φωτογραφιών του σε προσωπικές εκθέσεις με θέμα τα μεσαιωνικά μνημεία της Πελοποννήσου (Πνευματικό Κέντρο Καλαμάτας 2019, Κάστρο «Cisterna Rubea» 2019, Διοργάνωση: nARTura) και συμπαρουσιάσει, μαζί με τον Νικόλαο Κουμαρτζή στην Παλιά Πόλη της Ρόδου το 2010, στο πλαίσιο του Μεσαιωνικού Φεστιβάλ της νήσου (Διοργάνωση: Medieval Rose). Τα περιοδικά πανελλαδικής εμβέλειας με τα οποία έχει συνεργαστεί ως αρθρογράφος είναι: Φαινόμενα (Ένθετο της εφημερίδας Ελεύθερος Τύπος), GEO, Μανδραγόρας, Mystery, Forbidden History, Άωτον, καθώς και με το μεσσηνιακό περιοδικό Όριον. Άρθρα του, έχουν δημοσιευτεί επίσης και σε άλλες εφημερίδες (ή περιοδικά) της χώρας, όπως η εφημερίδα Φωνή της Μεσσηνίας, η Ροδιακή (Ημερήσια Πρωινή Εφημερίδα της Ρόδου), ο Μεσσηνιακός Λόγος κ.ά. Τέλος, από τα μέσα του 2019 σε μηνιαία βάση, συνεργάζεται με το περιοδικό της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας των Πατρών Πατρινοί Ορίζοντες, συγγράφοντας άρθρα με θεματολογία τα μεσαιωνικά κάστρα της Πελοποννήσου.