ΣΠΑΡΤΗ. Η λεωφόρος Παλαιολόγου είναι ο κεντρικός οδικός άξονας της Σπάρτης. Ο πλέον εμπορικός δρόμος και όμορφος όσο λίγοι, με πλάτος, πεζοδρόμια, χώρο πρασίνου και φοίνικες που μετρούν περίπου 100 χρόνια.
Χαράχθηκε από τους Βαυαρούς και από τότε δεν έχει αλλάξει. Όμως από το 1834 που σχεδιάστηκε μέχρι σήμερα έχουν περάσει 186 χρόνια και η πόλη έχει πλέον άλλες ανάγκες που πρέπει να εξυπηρετηθούν και από την κεντρική της αρτηρία.


Ο Δήμος Σπάρτης από τις προηγούμενες θητείες Αργειτάκου και Βαλιώτη σχεδιάζει την ανάπλαση της Παλαιολόγου. Ήρθε η δημοτική αρχή του Πέτρου Δούκα για να υλοποιήσει το έργο ανάπλασης μέσα από ένα Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας τα γνωστά ΣΒΑΚ.


Το συνολικό έργο ανάπλασης έχει τρείς φάσεις και αφορά τρεις ζώνες της Παλαιολόγου. Σε γενικές γραμμές, μιας και σχέδια του έργου δεν έχουν δει οι δημότες αλλά ούτε και οι δημοσιογράφοι, αφαιρούνται οι φοίνικες και φυτεύονται διάφορα δένδρα όπως πλατάνια αλλά και φοίνικες. Φαρδαίνουν κι άλλο τα υπάρχοντα πεζοδρόμια και ξηλώνονται οι κεντρικές νησίδες. Ο δρόμος, με δύο, σχεδόν εφαπτόμενα, ρεύματα κίνησης των οχημάτων μεταφέρεται στο κέντρο με απώτερο σκοπό η Παλαιολόγου κάποια στιγμή να γίνει πεζόδρομος ή δρόμος ήπιας κυκλοφορίας.


Ο Δήμος Σπάρτης, σε επίπεδο μελέτης, προχώρησε την πρώτη φάση που αφορά το κεντρικό τμήμα της λεωφόρου έχοντας τη σύμφωνη γνώμη φορέων, παρόλο που ο μέσος δημότης σαφή εικόνα δεν είχε. Προ ημερών το Δημοτικό Συμβούλιο Σπάρτης αποφάσισε - με την αποχή της αξιωματικής αντιπολίτευσης - να προχωρήσει στην δεύτερη φάση μελέτης και σχεδιασμού ανάπλασης της λεωφόρου έως την Όθωνος Αμαλίας νότια και έως την Θερμοπυλών βόρεια.


Όμως υπάρχει μεγάλη και σοβαρή διαφωνία φορέων της πόλης για τη φάση αυτή. Η Ομοσπονδία Επαγγελματιών Εμπόρων και Βιοτεχνών Λακωνίας, ο Εμπορικός Σύλλογος Σπάρτης, η Νομαρχιακή Επιτροπή Λακωνίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και φυσικά η παράταξη της αξιωματικής αντιπολίτευσης στο Δημοτικό Συμβούλιο Σπάρτης καταγγέλλουν ότι ο Δήμος αγνόησε την προβλεπόμενη και προαπαιτούμενη από τον νόμο διαβούλευση, θέση και πρόταση των φορέων που εκπροσωπούν και την κοινωνία και την αγορά και προχωρά στο έργο.


Να θυμίσουμε ότι τα ΣΒΑΚ κατοχυρώνουν τους φορείς για τη συμμετοχή τους στη διαμόρφωση των αποφάσεων. Αξιοσημείωτο δε είναι ότι όλοι όσοι διαφωνούν με την λεγόμενη «μεθόδευση» του Δήμου συμφωνούν ότι στην «Παλαιολόγου» πρέπει απαραίτητα να γίνει έργο αλλά όχι ερήμην τους.
Την ίδια στιγμή, δημότες της Σπάρτης, ιδιοκτήτες ακινήτων, επιχειρηματίες και επαγγελματίες που έχουν επενδύσει στην λεωφόρο Παλαιολόγου εκφράζουν απορία αλλά και παράπονο που για μια τέτοια «ιστορική» αλλαγή δεν έχουν καν εικόνα.


Σύμφωνα με τις πληροφορίες του notospress.gr αν ο Δήμος δεν συμπεριλάβει τις θέσεις και προτάσεις των φορέων και δεν διορθώσει έστω και τελευταία στιγμή το έργο που προωθεί, οι φορείς θα προσβάλουν την διαδικασία προσφεύγοντας στα αρμόδια όργανα.


Από την άλλη πλευρά η δημοτική αρχή φαίνεται αποφασισμένη να προχωρήσει το έργο αλλά και να αψηφήσει «κάθε αρνητή και κάθε συντεχνιακό συμφέρον» παρόλο όμως που σε κάθε επίπεδο και τόνο γίνεται σαφές ότι έργο πρέπει να γίνει αλλά να αποτελεί κοινή συνισταμένη όλων των θεσμοθετημένων, εκλεγμένων και αρμόδιων επιστημονικών φορέων της πόλης.


Λίγες πόλεις ανά την Ελλάδα διαθέτουν μια τέτοια κεντρική αρτηρία, που μάλιστα αποτελεί και τον άξονα πάνω στον οποίο αναπτύσσεται το εμπόριο, στοιχίζονται και η οδοποιία και η οικοδομή αλλά και εκτυλίσσεται η καθημερινότητα της πόλης. Οποιαδήποτε αλλαγή, μεταβολή, ανάπλαση και εξωραϊσμός θα πρέπει να έχει καθολικότητα στην αντίληψη, προοπτική 50ετίας, λειτουργικότητα και στην μικρή λεπτομέρεια, σεβασμό στο χθες αλλά και στο σήμερα της πόλης, τεκμηρίωση σε όλα τα επίπεδα και τότε είναι σίγουρο ότι θα έχει και την καθολική αποδοχή της κοινωνίας.


Η Σπάρτη δεν φημίζεται για τα σύγχρονα έργα της. Σπάνια γίνονται και όταν ολοκληρώνονται είναι είτε άστοχα, είτε ελλιπή, είτε προβληματικά. Υπάρχουν έργα που έγιναν στη Σπάρτη που είτε λόγω μη τεκμηρίωσης, είτε λόγω κόντρας είτε και λόγω κακής ενημέρωσης και επικοινωνίας ενώ ήταν επιτυχημένα όχι μόνον δεν ωφέλησαν αλλά έβλαψαν και τους φυσικούς και τους ηθικούς αυτουργούς τους.
Είναι απαραίτητο για το σήμερα και το αύριο της πόλης η «Παλαιολόγου» να ενώσει και όχι να διχάσει τους Σπαρτιάτες.