Γράφει ο Γεώργιος Αλατσάς*

ΛΑΚΩΝΙΑ. Την Κυριακή 10 Ιανουαρίου 2021 πραγματοποιήθηκε η δεύτερη διαδικτυακή συνάντηση με τον Μητροπολίτη μας και θα ακολουθήσει και τρίτη την επόμενη Κυριακή.

Η αγάπη ενός πατέρα, και μιλώ για τον Μητροπολίτη Σπάρτης κ. Ευστάθιο, να συναντήσει και να μιλήσει έστω και εξ αποστάσεως με τα άπειρα παιδιά του στη Λακωνία και όχι μόνο, ήταν τέτοια έτσι ώστε να δημιουργηθούν αυτές οι διαδικτυακές συναντήσεις με τη βοήθεια και το συντονισμό του αρχιμανδρίτη πατέρα Ραφαήλ Τσάλτα.

Για άλλη μία φορά τέθηκαν ερωτήσεις προς τον Σεβασμιότατο και αυτός απάντησε χωρίς να αποφύγει καμία, εύστοχα και επαρκέστατα.

Ξεχώρισε η τοποθέτησή του για τη σχέση της ορθόδοξης θεολογίας και της επιστήμης με αφορμή ερώτηση για την Θεία Κοινωνία και τον κορονοϊό. Η ερώτηση ανέφερε πως σαφώς ο Χριστός δεν μολύνει και δεν μολύνεται, άρα ούτε η Θεία Κοινωνία, αλλά τι συμβαίνει με τη λαβίδα;

Χαρακτήρισε αυτό το θέμα ως «κόκκινη γραμμή». Τόνισε ότι, όπως υπάρχουν επιστήμονες που λένε την μία άποψη, ότι μολύνει η Αγία Λαβίδα, υπάρχουν και πολλοί επιστήμονες μπορεί και περισσότεροι στον αριθμό που αντιτείνουν ότι δεν μολύνει η Αγία Λαβίδα. Γιατί να έχουν αναγκαστικά δίκιο οι πρώτοι και όχι οι δεύτεροι; Μήπως πρέπει να τα βρουν πρώτα μεταξύ τους;

Συμπλήρωσε ότι με αφορμή τέτοιες ερωτήσεις δημιουργείται το θέμα: «Επιστήμη η πίστη;». Την απάντηση, που δεν είναι απλή, μας την έδωσε απλά και κατανοητά. «Άλλο το αντικείμενο της επιστήμης, άλλο το αντικείμενο της πίστης», τόνισε. «Η επιστήμη και η θρησκεία είναι δύο διαφορετικές αλυσίδες της πνευματικής ζωής του ανθρώπου. Απαραίτητες όμως και οι δύο για την υπόστασή του. Η επιστήμη ασχολείται με την εντός τόπου και χρόνου εμπειρική πραγματικότητα. Η θρησκεία με το νόημα του κόσμου και της ζωής. Η επιστήμη με το πότε και το πώς έγινε ο κόσμος. Η θρησκεία με το ποιος και το γιατί έκανε τον κόσμο.» (Διαφορετικά τα αντικείμενα δηλαδή με τα οποία πραγματεύεται η καθεμία). Η επιστήμη απάντα στο ερώτημα για το πώς γίνεται το καθετί, η θρησκεία για το γιατί γίνεται το καθετί. Η επιστήμη δημιουργείται από ανάγκη και δίψα για γνώση».

Προσέθεσε πως κάθε προσπάθειά της επιστήμης να μπει στα νερά της θρησκείας αλλά και της θρησκείας να μπει στα νερά της επιστήμης είναι υπέρβαση αρμοδιοτήτων! Για αυτό τόνισε ότι πρέπει οι γιατροί να μην τοποθετούνται σε θέματα που πρέπει να τοποθετηθούν οι παπάδες, αλλά και οι παπάδες να μην τοποθετούνται σε θέματα που πρέπει να τοποθετηθούν οι γιατροί.

Ανέφερε δε, και το παράδειγμα του Γαλιλαίου που στην εποχή μας όλοι τον παραδεχόμαστε αλλά στην εποχή του όλοι τον κατηγορούσαν και τον τιμώρησαν όταν είπε ότι η Γη κινείται. Όταν μπήκε η καθολική εκκλησία σε αυτό το θέμα την εποχή εκείνη και εναντιώθηκε στον Γαλιλαίο αποδείχθηκε ότι έκανε παρέμβαση λαθεμένη η οποία άλλωστε δεν ήταν και στην αρμοδιότητά της.

Προσέθεσε ότι η επιστημονική γνώση είναι μεταβλητή και πεπερασμένη. Η κάθε επιστήμη έχει αρχή ακμή, τέλος και συμμετέχει σε αυτά και το λάθος όπως είδαμε στο παράδειγμα των επικριτών του Γαλιλαίου που τότε τον απέρριπταν, δηλαδή έκαναν λάθος.

O δε Einstein με το νόμο της σχετικότητας έβαλε ένα τέρμα στις αυθεντίες στην επιστήμη. Η δε πίστη είναι συνυφασμένη με την ύπαρξή μας. Χωρίς πίστη δεν μπορούμε να ζήσουμε.

Χαρακτηριστικά, έλεγαν οι αρχαίοι πως, αν δεν υπήρχε ο Θεός έπρεπε να τον εφεύρουμε για να μπορέσουμε να ζήσουμε. Χωρίς την πίστη δεν υπάρχει ζωή. Τα πάντα στη ζωή μας έχουν σχέση με την πίστη.

Για παράδειγμα, πάμε στο σούπερ μάρκετ να ψωνίσουμε. Αν δεν πιστεύαμε ότι αυτά τα προϊόντα θα μας ωφελήσουν δεν θα τα αγοράζαμε. Κάνουμε ένα ταξίδι, έχουμε πειστεί ότι θα φτάσουμε στον προορισμό μας αλλιώς δεν θα ξεκινούσαμε. Τηρούμε τις εντολές του φαρμακοποιού και του γιατρού με πίστη γιατί πιστεύουμε ότι θα μας ωφελήσουν. Κάνουμε γάμο γιατί έχουμε την πεποίθηση ότι γάμος μας θα είναι ευτυχισμένος με αυτόν που παντρευόμαστε. Άρα η πίστη υπάρχει σε κάθε πτυχή της ζωής μας και της καθημερινότητάς μας. Επομένως η πίστη είναι αίτημα της ψυχής του ανθρώπου και δεν μπορεί να μετρηθεί με τα μέτρα που χρησιμοποιεί η επιστήμη.

Τόνισε ότι προκαλείται σύγχυση όταν μπαίνει η επιστήμη στα χωράφια της πίστης και η πίστη στα χωράφια της επιστήμης και αυτό κάνει κακό στο κοινωνικό σύνολο. Εμείς εν τέλει σαν ορθόδοξοι χριστιανοί να μείνουμε εδραιωμένοι στην πίστη μας και στο Χριστό.

Συγκεκριμένα τώρα για το θέμα της Θείας Κοινωνίας σε σχέση με τον κορονοϊό, είπε ότι δεν είναι θέμα να το ρυθμίσουν οι θετικοί επιστήμονες αλλά το ρυθμίζει η Εκκλησία εδώ και 2.000 χρόνια καθώς εκατομμύρια και δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν κοινωνήσει τόσα χρόνια των Αχράντων Μυστηρίων και ποτέ κανένας ποτέ δεν έπαθε τίποτε και δεν μεταδόθηκε ποτέ αρρώστια από τη Θεία Κοινωνία.

Αναρωτήθηκε: «Αν είναι ποτέ δυνατόν ο Χριστός μας που είναι Φως, Ζωή και Αλήθεια να γίνει αιτία θανάτου;».

Καταλήγοντας τόνισε πως όποιος έχει την παραμικρή αμφιβολία σχετικά με το θέμα αυτό ας μην κοινωνήσει, όχι για να μην κολλήσει τον ιό αλλά γιατί δεν είναι έτοιμος να κοινωνήσει.

Άλλωστε είπε πως αν ήταν κάτι διαφορετικό ποτέ δεν θα μας συμβούλευε με τόση βεβαιότητα. Αποκρίθηκε ότι η Εκκλησία έχει την αλήθεια, είναι Θεολογία η Εκκλησία μας και στηρίζεται στους Πατέρες και στο λόγο του Θεού.

Άλλωστε αυτό που πρέπει να φοβόμαστε δεν είναι ο ιός και ο θάνατος αλλά η αμαρτία που θα μας στερήσει την Αιώνια Ζωή και τη Βασιλεία του Θεού.

(*) Μαθηματικός