Υπάρχει και αυτή η άποψη που φαίνεται να κερδίζει συνεχώς έδαφος. Παιδιά που αντιλαμβάνονται όχι μόνο τη δύναμη του προγραμματισμού και της μελέτης αλλά και την οικογενειακή κατάσταση. Σημασία στο εξής δεν έχει αν ένα μαθητής «πετυχαίνει» έναν στόχο, πάση θυσία, όλων των συγγενών αλλά αν μπορεί να κατακτήσει τον στόχο ή το όνειρό του χωρίς να υποφέρουν και να στερούνται οι γύρω του… ακόμα και τα στοιχειώδη. Αυτός ο μαθητής είναι ήδη ένας ώριμος και αυτόνομος πολίτης ο οποίος θα πετύχει με ότι και αν ασχοληθεί.


Βαγγέλης Γεωργακίλας, 19.186 μόρια. Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Αθήνας
«Είχα κάνει πολύ καλή προετοιμασία αλλά σε καμία περίπτωση δεν περίμενα αυτήν την επίδοση. Σε αυτή συνέβαλε πολύ το σχολείο μου και οι καθηγητές μου. Είχαμε πολύ καλό πρόγραμμα οπότε δεν χρειάστηκε να πάω φροντιστήριο. Το διάβασμά μου δεν ήταν σταθερό σε ώρες. Υπήρχαν μέρες που διάβαζα οκτώ ώρες και άλλες ημέρες δύο. Εβγαινα κάθε σαββατοκύριακο και, μολονότι μπορεί να φανεί περίεργο, περισσότερο προς το τέλος κυρίως για να παίξω μπάσκετ».