Επαφές με τον αρμόδιο υπουργό Βατικιώτη στην καταγωγή Γ. Σταθάκη, τον βουλευτή Στ. Αραχωβίτη είχαν φορείς των Βατίκων που αντιδρούν για την εγκατάσταση και λειτουργία δικτύου πυλώνων υψηλής τάσης ηλεκτρικού ρεύματος που θα συνδέσει ενεργειακά Κρήτη και Πελοπόννησο.

ΒΑΤΙΚΑ. Στις 10 Φεβρουαρίου 2017 εκπρόσωποι φορέων και συλλόγων από τη χερσόνησο του Μαλέα είχαν συνάντηση με τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργο Σταθάκη, προκειμένου να μεταφέρουν στον κ. Υπουργό την αγωνία των 3.000 συμπολιτών μας και των 32 συλλόγων και φορέων της Ελλάδας και του εξωτερικού, όσον αφορά τα σχέδια για την εγκατάσταση στη χερσόνησο του Μαλέα πυλώνων υψηλής τάσης, στο πλαίσιο της ενεργειακής διασύνδεσης Κρήτης – Πελοποννήσου.

Από την πλευρά του Υπουργείου, στη συνάντηση συμμετείχαν ο Υπουργός, Γιώργος Σταθάκης, η ΓΓ του Υπουργείου, Χριστίνα Μπαριτάκη και ο σύμβουλος του κ. Υπουργού, Σταύρος Ραπτόπουλος.

Εκ μέρους των συλλόγων και φορέων της χερσονήσου του Μαλέα συμμετείχαν οι: Γιώργος Ν. Δερμάτης («Άρτεμις» – Περιβαλλοντικός και Πολιτιστικός Σύλλογος Μονεμβασίας /Χερσονήσου Μαλέα), Πάνος Γράφος (Ένωση Επιχειρηματιών Μονεμβασίας), Καλλιόπη Λιβανού (Ομοσπονδία Βατικιώτικων Συλλόγων Αττικής), Ηλίας Κρούπης (Σύλλογος Ελαφονησιωτών «Ο ΦΙΛΟΠΑΤΡΙΣ»), Μάγδα Σωτηριανού (Σύλλογος «ΤΟΥΛΙΠΑ ΓΟΥΛΙΜΗ», διεθνής οργάνωση Arch International), Xρόνης Περιβολάρης (Ένωση Βατικιωτών Επιστημόνων), Σπύρος Πετρολέκας (χωροτάκτης – πολεοδόμος, συντάκτης του υπό έγκρισιν ΓΠΣ Βοιών, τεχνικός σύμβουλος Ομοσπονδίας Βατικιώτικων Συλλόγων Αττικής).

Κατά τη συνάντηση με τον Υπουργό, κ. Γιώργο Σταθάκη και το επιτελείο του Υπουργείου:
• Κατετέθηκαν από τους εκπροσώπους των συλλόγων και φορέων της χερσονήσου του Μαλέα οι 3.000 υπογραφές που συλλέχθηκαν κατά τον Αύγουστο – Σεπτέμβριο 2016 υπέρ της παράκαμψης της χερσονήσου του Μαλέα, όσον αφορά τον ενεργειακό σχεδιασμό διασύνδεσης Κρήτης – Πελοποννήσου
• Κατετέθη η προσφυγή στο ΣτΕ που υπεβλήθη εναντίον του σχεδιασμού αυτού, τον Νοέμβριο του 2016, από τον Σύλλογο «Άρτεμις», δύο δημοτικούς συμβούλους του Δήμου Μονεμβασίας (Στάθης Βελιώτης, Παναγιώτης Κόκκορης) και τον Πρόεδρο της Ένωσης Επιχειρηματιών Μονεμβασίας, Πάνο Γράφο.
• Προτάθηκαν στον κ. Υπουργό και το επιτελείο του άλλες λύσεις όσον αφορά την επαρκή ενεργειακή τροφοδοσία της Κρήτης, όπως αυτές παρουσιάζονται μέσα από μελέτες της ίδιας της ΡΑΕ, της ΔΕΗ, του ΑΔΜΗΕ, αλλά και Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων (π.χ. η ενεργειακή αυτονομία της νήσου μέσω του μελλοντικού αγωγού φυσικού αερίου Eastmed, η μεταφορά και αποθήκευση συμπυκνωμένου φυσικού αερίου CNG, η διασύνδεση Κρήτης – Αττικής μέσω του λεγόμενου «μεγάλου καλωδίου» η οποία, σύμφωνα με τη ΡΑΕ θα λύσει οριστικά το πρόβλημα της Κρήτης).
• Παρουσιάστηκε στον κ. Υπουργό και το επιτελείο του η μελέτη των ΡΑΕ/ΑΔΜΗΕ/ΔΕΗ του 2011, η οποία προκρίνει ως βέλτιστη λύση τη διασύνδεση Κρήτης Πελοποννήσου με παράκαμψη του Μαλέα μέσω υποβρύχιου καλωδίου το οποίο θα προσαιγιαλώνεται βορείως της Μονεμβάσιας. Η συγκεκριμένη μελέτη προέβλεπε εναέριο δίκτυο μέχρι τους Μολάους και επικαιροποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2015 από τον τότε Διευθυντή Στρατηγικού Σχεδιασμού του ΑΔΜΗΕ και νυν Διευθύνοντα Σύμβουλο του Οργανισμού, κ. Γιάννη Καμπούρη. Σε περίπτωση που προκρίνετο η λύση αυτή, τονίστηκε εκ μέρους των συλλόγων που συμμετείχαν στη συνάντηση, ότι η σύνδεση από το σημείο προσαιγιάλωσης έως τον ΚΥΤ Μολάων θα έπρεπε να γίνει με υπογειοποίηση του δικτύου και όχι με εναέριο δίκτυο.
• Ετέθησαν υπόψιν του κ. Υπουργού και του επιτελείου του οι σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την προτεινόμενη χωροθέτηση της εναέριας γραμμής μεταφοράς κατά μήκος της χερσονήσου του Μαλέα, καθώς και το ότι βάσει της συγκεκριμένης χωροθέτησης, ανατρέπεται πλήρως το προτεινόμενο αναπτυξιακό μοντέλο για την περιοχή, όπως περιγράφεται μέσα από το ΣΧΟΟΑΠ Μονεμβασίας και τον υπό τελική έγκριση ΓΠΣ Βοιών.
• Επισημάνθηκε στον κ. Υπουργό και το επιτελείο του ότι με την εγκατάσταση πυλώνων υψηλής τάσης κατά μήκος της χερσονήσου του Μαλέα ακυρώνονται πλήρως οι προτάσεις για θεσμοθέτηση της χερσονήσου του Μαλέα ως «Περιφερειακού Πάρκου» και «Τοπίου Διεθνούς Σημασίας», προτάσεις ικανές να προσφέρουν ουσιαστική «πνοή» στην ανάπτυξη του τόπου.
• Εκφράστηκε η πρόθεση εκ μέρους των συλλόγων και φορέων του τόπου να εξαντληθούν όλα τα νομικά και άλλα μέσα, προκειμένου να μην καταστραφεί ο τόπος μας.
Κατά τη συζήτηση που διεξήχθη, υπήρξε από την πλευρά του Υπουργείου αξιολογήθηκε ως εξαιρετικά σοβαρή η προσφυγή του συλλόγου «Άρτεμις» στο ΣτΕ, ενώ εκφράστηκε έντονος προβληματισμός αναφορικά με όλα τα ζητήματα που τέθηκαν (παραβιάσεις της κείμενης νομοθεσίας στο προσβαλλόμενο στο ΣτΕ Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης της ΡΑΕ, καθυστερήσεις που τυχόν θα υπάρξουν στο χρονοδιάγραμμα του έργου λόγω προσφυγών στη Δικαιοσύνη, η σθεναρή αντίδραση της τοπικής κοινωνίας, κτλ).

Yπήρξε ρητή δέσμευση του Υπουργού, κ. Γιώργου Σταθάκη, ότι το ζήτημα θα απασχολήσει σοβαρά το Υπουργείο και ότι θα εξεταστούν εναλλακτικές λύσεις.

Συνάντηση με τον Αραχωβίτη
Tην Δευτέρα, 20 Φεβρουαρίου 2017, έγινε συνάντηση με τον βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Λακωνίας, κ. Σταύρο Αραχωβίτη, προκειμένου να τον ενημερώσουν για τα αποτελέσματα της συνάντησης που υπήρξε στις 10 Φεβρουαρίου με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Γιώργο Σταθάκη. Στη συνάντηση συμμετείχαν οι: Γιώργος Ν. Δερμάτης («Άρτεμις» – Περιβαλλοντικός και Πολιτιστικός Σύλλογος Μονεμβασίας /Χερσονήσου Μαλέα), Πάνος Γράφος (Ένωση Επιχειρηματιών Μονεμβασίας), Καλλιόπη Λιβανού (Ομοσπονδία Βατικιώτικων Συλλόγων Αττικής).

Ο κ. Αραχωβίτης ενημερώθηκε αναλυτικά για τα όσα συζητήθηκαν κατά τη συνάντηση με τον κ. Σταθάκη και το επιτελείο του. Από τον ίδιον, εκφράστηκε προβληματισμός, συν τοις άλλοις, όσον αφορά τα χρονικά περιθώρια υλοποίησης του σχεδιαζόμενου από τη ΡΑΕ και τον ΑΔΜΗΕ ενεργειακού σχεδιασμού, που αφορά την ενεργειακή διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου, δεδομένου ότι στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης της ΡΑΕ, ορίζεται ότι το εν λόγω έργο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το 2019, κάτι που, όπως γίνεται αντιληπτό, καθίσταται εξαιρετικά δύσκολο έως αδύνατον, λόγω της προσφυγής του συλλόγου «Άρτεμις» στο ΣτΕ και των έντονων αντιδράσεων της τοπικής κοινωνίας.

Κατόπιν εμπεριστατωμένης συζήτησης και διαλόγου, και αφού τέθηκαν υπόψιν του κ. Αραχωβίτη προηγούμενες μελέτες των ΔΕΗ, ΡΑΕ, ΑΔΜΗΕ, αλλά και πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, που προκρίνουν ως βέλτιστες άλλες λύσεις όσον αφορά την ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης, ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Λακωνίας τάχθηκε υπέρ της διασύνδεσης Κρήτης – Πελοποννήσου με ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ της χερσονήσου του Μαλέα, μέσω υποβρυχίου καλωδίου έως βορείως της Μονεμβάσιας και με υπόγειο δίκτυο έως τον ΚΥΤ Μολάων. Δήλωσε δε ότι τη συγκεκριμένη θέση θα εκφράσει και στις σχετικές συζητήσεις που θα έχει με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και την κυβέρνηση γενικότερα.

Έργο 720 εκατ. € σε δύο φάσεις, 2020 και 2024
Εν τω μεταξύ όπως μεταδίδει το energypress.gr. μετατίθεται για το δεύτερο εξάμηνο του 2024 η ηλέκτριση της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης, όπως προβλέπεται στην προκαταρκτική μελέτη ανάπτυξης του συστήματος μεταφοράς που έδωσε προ ημερών στη δημοσιότητα ο ΑΔΜΗΕ.

Συγκεκριμένα γράφει: «Διασύνδεση 2x350MW, που σύμφωνα με το διαχειριστή εφόσον κριθεί αναγκαίο μπορεί να αναβαθμιστεί με μεγαλύτερη χωρητικότητα, η οποία όμως δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 1000MW. Το έργο σύμφωνα με τη ΜΑΣΜ θα κοστίσει 712,9 εκατ. ευρώ.

Αντίθετα με τη μεγάλη διασύνδεση, για την οποία δεν περιλαμβάνεται αναλυτικό χρονοδιάγραμμα των επιμέρους έργων, για την μικρή διασύνδεση Πελοπόννησος – Χανιά, υπάρχει πιο εκτεταμένη ανάλυση, με το έργο να προβλέπεται να ολοκληρώνεται το 2020 και να κοστίζει 327,9 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η διασύνδεση της Κρήτης χαρακτηρίζεται ως έργο ιδιαίτερης σημασίας, τόσο λόγω των υψηλών φορτίων (ενέργεια και ισχύς) της νήσου, όσο και λόγω του πλούσιου δυναμικού ΑΠΕ που διαθέτει.
Ως προς το χρονοδιάγραμμα των επιμέρους έργων της μικρής διασύνδεσης προβλέπονται τα εξής:
– Για το 2017 η ολοκλήρωση της μελέτης βυθού (α’ εξάμηνο) και η αναβάθμιση υφιστάμενων γραμμών μεταφοράς του συστήματος στη Σπάρτη (β’ εξάμηνο).
– Για το 2018 επιπλέον εργασίες αναβάθμισης των γραμμών μεταφοράς Σπάρτης– Σκάλας (α’ εξάμηνο), Σκάλας – Μολάων, Μεγαλόπολης – Σπάρτης (β’ εξάμηνο).
– Για το 2019 το τερματικό αντιστάθμισης ΝΑ Πελοποννήσου, εργασίες στα Χανιά και πιθανόν στα Λινοπεράματα (α’ εξάμηνο), αναβάθμιση της γραμμής Μεγαλόπολη Ι- Σπάρτη ΙΙ, εργασίες στους Μολάους, στο τερματικό αντιστάθμισης (β’ εξάμηνο).
– Τέλος για το 2020 το καλωδιακό τμήμα σύνδεσης 150KV ΝΑ Πελοποννήσου ΥΣ Χανίων Ι, η ολοκλήρωση των εργασιών στις γραμμές μεταφοράς Ρούφ Λάδωνας και η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της διασύνδεσης της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα εντός του πρώτου εξαμήνου.»