Γράφει ο Πάνος Κριάς

Μέσα σε αυτήν την απερίγραπτη τύρβη και την ανεπανάληπτη θολούρα που βυθιζόμαστε τα τελευταία χρόνια, στην απροκάλυπτη χυδαιότητα που εμφανίζεται ακαριαίως και απροκαλύπτως γύρω μας, η μόνη μας ελπίδα είναι ακόμα ο πολιτισμός. Η έμπρακτη όμως σχέση και επαφή μας με τις πολυποίκιλες εκφάνσεις του πολιτισμού.

Διευκρινίζω: όχι της παράδοσης και των πολυσχιδών μορφών υποκουλτούρας που ακολουθούν, αλλά, πρωτίστως, της τέχνης, της δημιουργίας, του στοχασμού, της υψηλής κουλτούρας, της λόγιας μουσικής και των γραμμάτων.

Ήγουν, του βιβλίου, της κλασικής μουσικής, των εικαστικών τεχνών, του θεάτρου και των art films. Αυτό είναι πρώτα πολιτισμός.

Εάν εμπεδώσουμε τις περγαμηνές αυτές θα γίνουμε καλύτεροι ως άνθρωποι και θα δούμε τη ζωή με άλλο μάτι. Με αυτό της χαράς, της προσφοράς, της ευεξίας, της δοτικότητας και της αγάπης.

Όταν ρώτησαν τον Πετζίκη, τι σημαίνει αγάπη, τους απάντησε:

Κίνηση, κίνηση είναι η αγάπη. Δηλαδή να αφήσουμε για λίγο τη σπηλιά του ΙΝΤΕΡΝΕΤ, και να επικοινωνήσουμε ουσιαστικά με τους συνανθρώπους μας. Ό, τι κάνουμε έχει πολυποίκιλη σημασία.

Η αδράνεια μόνο είναι μη ουσία.

Το διαδίκτυο, όσο απαραίτητο και χρήσιμο μπορεί να είναι, άλλο τόσο επιβλαβές και υποδουλωτικό μπορεί να γίνεται.

Είναι τόσο απλό, να αγοράσουμε ένα βιβλίο – όχι e book -.και να μοιραστούμε τις εντυπώσεις μας με τους φίλους μας.

Είναι τόσο απλό, να αγοράσουμε ένα c d κλασικής μουσικής - καλύτερα θα ήταν σε βινύλιο βέβαια - και να σχολιάσουμε το έργο με τους φίλους μας, τη συντρόφισσα μας, ή τα παιδιά μας.

Μπορούμε να οργανώσουμε με τους φίλους μας μίνι εκδρομές προς Αθήνα για να ψωνίσουμε, να δούμε τα αξιοθέατα – έχουμε θαυμάσιο Μουσείο- να πάμε θέατρο, όχι επιθεώρηση, η πρωτεύουσα διαθέτει πολύ καλά υψηλής κουλτούρας θέατρα, και να επισκεφτούμε το Μέγαρο Μουσικής. Είναι από τα καλύτερα του κόσμου.

Μπορούμε να ζήσουμε με πολύ λίγα χρήματα εάν είμαστε αυτάρκεις, ευρυματικοί, ζωντανοί και καλόκαρδοι άνθρωποι. Ουκ εν τω πολλώ το ευ, δεν έλεγαν οι αρχαίοι Έλληνες;

Ο Πολιτισμός – είπαμε ποιος πολιτισμός και αυτό θα πρέπει να το κατανοήσουν και οι υποψήφιοι δήμαρχοι- πρέπει να είναι στην καθημερινότητά μας συνέχεια. Τότε μόνο έχει αξία. Όχι όποτε το θυμόμαστε για το θεαθήναι. Είτε έχουμε οικονομική κρίση, είτε ζούμε στην ευμάρεια.

Μιας και αναφερόμαστε λοιπόν στο Μέγαρο, θα ήθελα να εντοπίσω για τους φίλους της κλασικής μουσικής κάποιες μικρές παγίδες σχετικά με τα επίθετα των συνθετών.

Ειρήσθω εν παρόδω, ακούστε κι έναν ξεχασμένο αλλά σημαντικό συνθέτη της κλασικής περιόδου, τον L.Boccherini 1743- 1805.

Εκτός από το εξαίσιο Μενουέτο του - έχει συνθέσει 156 κουιντέτα! -να ακούσετε και τις καταπληκτικές του όπερες.

Σχετικά τώρα με την ονοματολογία:

Άλλο, Ignacy Paderewski 1850-1941 σπουδαίος Πολωνός πιανίστας και συνθέτης, Minuet in G, opera Manru, όπου το 1919 έγινε και πρωθυπουργός ! στο νεοσύστατο κράτος της Πολωνίας, και, άλλο, Krysztof Pendereski 1933 – επίσης Πολωνός συνθέτης avant garde μουσικής: St Luke Passion, Threnody for the victims of Hiroshima.

Άλλο, John Taverner 1495- 1545, Άγγλος συνθέτης και οργανίστας, σύνθεσε ως επί τω πλείστων θρησκευτικά έργα και θεωρείτο ο σύνδεσμος μεταξύ Μεσαίωνα και Αναγέννησης, και άλλο, John Tavener 1944- 2013, επίσης John, , αλλά χωρίς r, Άγγλος συνθέτης και οργανίστας, σύγχρονης μουσικής, σύνθεσε όπερες. χορωδιακά, και ανέπτυξε το βυζαντινό ιδίωμα και την Κέλτικη παράδοση: Kyklike Kinesis, Gothic Requiem, και το θεσπέσιο Icon Light!

Άλλο Carl Maria Weber 1786- 1826 Γερμανός συνθέτης και μαέστρος: opera Euryanthe, Obenon, ορχηστρικά The Ruler of the Spirits, και άλλο, Anton Webern 1883- 1945 Αυστριακός συνθέτης της σχολής της Βιέννης, - με n αυτός - μαθητής και συνεργάτης του Schoenberg, μεγάλος δάσκαλος της σειραϊκής γραφής. Έργα: Passacaglia, Five Orchestral Pieces.

* Τα άρθρα δεν απηχούν απαραίτητα τη γνώμη του notospress.gr