Η «ζούγκλα» των εθνικών οδών θερίζει ζωές…
Γράφει ο Χρήστος Πετρούλιας,
cpetroulias@gmail.com
Μάρτυρες της «ζούγκλας» των εθνικών οδών γίνονται σε καθημερινή βάση όσοι χρησιμοποιούν τις οδικές αρτηρίες της χώρας για τις μετακινήσεις τους. Δίχως να υπολογίζουν τις συνέπειες των ενεργειών τους, οδηγοί ανεξαρτήτως ηλικίας, παραβιάζουν κατ’ επανάληψη τις διατάξεις του Κ.Ο.Κ., και θέτουν σε ρίσκο τη ζωή τους, αλλά και των υπολοίπων που κινούνται στον ίδιο δρόμο.
Ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες που η κίνηση είναι σαφώς αυξημένη και οι ακραίες θερμοκρασίες επηρεάζουν την «ώριμη» κρίση και θέτουν φραγμούς στη δεύτερη σκέψη, οι Έλληνες «ταρζάν» των δρόμων αναλαμβάνουν δράση! Αγνοώντας προκλητικά τις σηματοδοτήσεις και τα όρια ταχύτητας, οι «Σουμαχέρ» των ελληνικών δρόμων «βγαίνουν παγανιά», αναπτύσσοντας ταχύτητες ακόμα και υπερδιπλάσιες των επιτρεπομένων. Τα προσπεράσματα, σε σημεία που δεν προβλέπεται, διαδέχονται το ένα το άλλο και ο παράγοντας «ασφάλεια» επαφίεται στην τύχη και στις διαθέσεις του Αγίου Πέτρου!
Η εγκληματική αμέλεια των οδηγών δε σταματά, όμως, εκεί. Δεν είναι λίγοι αυτοί που επιδίδονται σε μια άκρως ασυνείδητη και επικίνδυνη οδηγική συμπεριφορά, μην τηρώντας τις αποστάσεις ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα. Υποχρεώνουν έτσι τον οδηγό που «πιέζεται» να κινηθεί εκτός των οδηγικών του ικανοτήτων, συνυπολογιζόμενης και της ενδεχόμενης απειρίας του, με ορατό τον κίνδυνο να υποπέσει σε λάθος χειρισμό του οχήματός του, γεγονός που θα έχει οδυνηρές συνέπειες: Μια σοβαρή «καραμπόλα», μια μετωπική σύγκρουση, η ανεξέλεγκτη κίνηση του οχήματος και η πρόσκρουση εντός ή εκτός δρόμου είναι η συνήθης κατάληξη…
Και αν για τους «ερασιτέχνες» οδηγούς μπορούν να αναζητηθούν πολλοί λόγοι για την…παράλογη οδήγησή τους, δε νοείται το ίδιο για τους «επαγγελματίες» του είδους, ορισμένοι εκ των οποίων έχουν σημαντικό μερίδιο ευθύνης στην πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων. Τα βαρέα οχήματα, τα οποία χειρίζονται, γίνονται σε πολλές περιπτώσεις φονικά όπλα για τους υπόλοιπους ανυποψίαστους οδηγούς. Υποτίθεται ότι η «προχωρημένη» εκπαίδευση, στην οποία υποβάλλονται πριν αποκτήσουν την επαγγελματική άδεια οδήγησης, τους έχει εμφυσήσει μια ώριμη και συνετή οδηγική συμπεριφορά, μακριά από απερισκεψίες και επιπολαιότητες, οδηγικά πρότυπα για τους υπολοίπους. Η πραγματικότητα, όμως, είναι διαφορετική καθώς πολλοί οδηγοί ΙΧ «τρέμουν» όταν στο απέναντι ρεύμα κυκλοφορίας εμφανίζεται κάποιο φορτηγό, βυτιοφόρο ή λεωφορείο που κινείται –εμφανώς- εκτός ορίων. Παράλληλα, σε πολλές περιπτώσεις, τα συγκεκριμένα οχήματα δεν έχουν υποβληθεί σε επαρκή τεχνικό έλεγχο, ενώ κρίσιμα, για την ομαλή λειτουργία τους, μηχανολογικά μέρη, όπως τα συστήματα πέδησης και διεύθυνσης, αλλά και τα ελαστικά τους βρίσκονται σε απαράδεκτη κατάσταση. Για αυτό το τελευταίο ευθύνονται, κυρίως, οι εταιρείες στις οποίες ανήκει το όχημα, με τους οδηγούς, σε πολλές περιπτώσεις, να υποκύπτουν στην πίεση των εργοδοτών τους, «μη μπορώντας να κάνουν αλλιώς» σε αυτή την ιδιότυπη «ομερτά», όπως έχει διαπιστωθεί και στο παρελθόν σε μεγάλα δυστυχήματα που σημειώθηκαν στην Ελλάδα…
Πέρα από τις παραβάσεις των διατάξεων του Κ.Ο.Κ. οι οδηγοί φαίνεται ότι δε συνυπολογίζουν το επίπεδο κατασκευής των ελληνικών δρόμων, η πλειοψηφία εκ των οποίων παρουσιάζει κακοτεχνίες, επικίνδυνο οδόστρωμα, ελλιπή σήμανση και ανύπαρκτο φωτισμό κατά τις νυκτερινές ώρες. Με εξαίρεση τους σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους, το υπόλοιπο οδικό δίκτυο αποτελείται από σημεία «καρμανιόλα», παγίδες θανάτου για ανυποψίαστους οδηγούς, που παίζουν τη ζωή τους «κορώνα γράμματα», αγνοώντας τους εμφανείς κινδύνους…
Όσο για την Τροχαία, εμφανίζεται απελπιστικά απούσα από τα όσα διαδραματίζονται στο ζωντανό οργανισμό που ονομάζεται «Εθνικές Οδοί». Οι καταγγελίες για ελλιπείς ελέγχους στους ελληνικούς δρόμους είναι πολλές και αυτό μπορεί να το διαπιστώσει κανείς, οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας κινηθεί σε πολυσύχναστη εθνική ή επαρχιακή οδό. Και όταν το μπλόκο έχει, όντως, στηθεί είναι πολύ «λίγο» για να αποτρέψει τη λαίλαπα των «εγκλημάτων» που διαδραματίζονται καθημερινά στην άσφαλτο.
Όχι κύριοι, σε ένα ακόμα τροχαίο δυστύχημα δεν πρέπει να αναζητήσετε τις αιτίες κάτω υπό τις οποίες σημειώθηκε, γιατί γνωρίζετε…! Πρόκειται για τις γνωστές – άγνωστες συνθήκες κάτω από τις οποίες σημειώνονται τα περισσότερα τροχαία στη «Μπανανία» των Εθνικών Οδών! Απαιτείται ριζική αναθεώρηση των διατάξεων του Κ.Ο.Κ., αυστηρότερες ποινές και φυσικά οργανωμένες και περισσότερες περιπολίες. Δε θα σταθώ στο ρόλο της εκπαίδευσης στην καλλιέργεια συνετών οδηγών, μέσω του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής, διότι είναι πρόταση που έχει υποβληθεί επανειλημμένως. Νομίζω, εξάλλου, ότι μικρό αποτέλεσμα θα έχει στην εξομάλυνση του προβλήματος, διότι άλλα δεδομένα επικρατούν στη μαθητική μας ζωή και εντός του σχολικού περιβάλλοντος και διαφορετικά στη μεταγενέστερη ενήλικη ζωή μας, όπου η αλληλεπίδραση με τον κοινωνικό περίγυρο ωθεί πολλούς σε συμπεριφορές εκ διαμέτρου αντίθετες «από ότι μας μάθαιναν στο σχολείο»!
Η νωθρή αποδοχή της ωμής πραγματικότητας που κυριαρχεί στους ελληνικούς δρόμους θα σημάνει ότι η Ελλάδα θα εξακολουθεί να κατέχει τη θλιβερή πρωτιά σε θανάτους από τροχαία, μεταξύ των 27 χωρών της Ε.Ε. Είναι χαρακτηριστικά τα όσα υποστηρίζει, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο γνωστός οδηγός αγώνων Τάσος Ιαβέρης: «Πρόκειται για πραγματική γενοκτονία καθώς τα τελευταία 50 χρόνια από τροχαία στην Ελλάδα είχαμε 120 χιλιάδες νεκρούς, 350 χιλιάδες αναπήρους και 2 εκατομμύρια τραυματίες». Όπως προειδοποιεί ο έμπειρος οδηγός «έχω υπολογίσει μέχρι το 2050 ότι θα "λείπουν" περίπου 2,5 εκατομμύρια Έλληνες , που δεν θα υπάρχουν γιατί οι γονείς που θα έφερναν παιδιά στον κόσμο θα έχουν σκοτωθεί και τραυματιστεί βαριά σε τροχαία»…
Τα παραπάνω στοιχεία φανερώνουν μια τρομακτική αλήθεια, για την οποία τα αρμόδια όργανα της Πολιτείας κωφεύουν, μια πραγματική γενοκτονία της ασφάλτου που γιγαντώνεται καθημερινά...