Γράφει ο Πάνος Κριάς

Ο εικοστός πρώτος αιώνας εκκινεί με μιαν αισιόδοξη πρόβλεψη. Εφεξής δεν θα διοικούν την ανθρωπότητα το διεθνές εμπόριο και οι μανδαρίνοι του νεοφιλελεύθερον καπιταλισμού, αλλά οι συλλογικές παρεμβάσεις και τα κινήματα των πολιτών.

Έχουν ωριμάσει πλέον οι συνθήκες έτσι ώστε οι Έλληνες πολίτες θα μπορούν να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και να παίρνουν την τύχη στα χέρια τους. Για να αλλάξει άρδην μια κοινωνία θα πρέπει να αλλάξουν και οι δομές της. Αυτό είναι εκ των ων ουκ άνευ. Η παραδοσιακή κοινωνία στηρίζεται πάνω σε τρεις κολώνες. Α) στην Πατρίδα Β) στην Θρησκεία και Γ) στην Οικογένεια. Ωστόσο αυτές οι κοινωνικές δομές θα πρέπει σταδιακά να αλλάξουν μορφή και να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα τα οποία δημιουργούνται με ταχύτατους ρυθμούς από την οικουμενικότητα και την νέα τεχνολογία. Τα Πάντα Ρει είπε ο μεγάλος φιλόσοφος καθώς τίποτα δεν μένει στατικό και απαρασάλευτο. Όλο είναι ένας Κύκλος και μια αέναη αναδημιουργία. Αυτό που μπορεί να ξεκινήσει άμεσα είναι η συγκρότηση μιας νέας κοινωνικής δύναμης η οποία θα περιλαμβάνει στους κόλπους της όλες τις κοινωνικές τάξεις και όλους τους καλλιτεχνικούς πυρήνες.

Τα διάφορα ρεύματα και οι συνιστώσες θα αποτελούν μιαν εκλεπτυσμένη σύνθεση αντίστιξης καθώς οι διαφορετικές φωνές θα ηχούν ταυτόχρονα δημιουργώντας ένα τέλειο αισθητικό αποτέλεσμα. Επίσης τα κόμματα ωσονούπω θα πρέπει να προσαρμοστούν -εάν θέλουν να επιβιώσουν- με τα νέα δεδομένα διότι αυτό απαιτούν οι νέες συγκυρίες και η σύσταση των νέων διακρατικών χωρών. Κοινωνική δικαιοσύνη, αξιοκρατία και ειρήνη θα είναι το τρίπτυχο του νέον ουμανισμού.

Σταδιακά ο νεοφιλελεύθερος καπιταλισμός θα καταρρεύσει έτσι όπως κατάρρευσε και εξανεμίστηκε ο ισοπεδωτικός Σταλινισμός των πρώην μπλοκ. Αυτό δεν το αλλάζουν οι άνθρωποι αλλά η ίδια η ιστορική συγκυρία. Ακόμη και η παρακμή έχει τα όριά της. Το τέλος της ιστορίας βρίσκεται προ των πυλών και αρχίζει μια νέα εποχή..

Απέτυχαν παταγωδώς να αλλάξουν τον κόσμο όλα τα καθεστώτα, όλες οι θρησκείες και οι κοινωνικές δομές. Αυτό που προέχει τώρα είναι η αθρόα συμμετοχή των πολιτών σε ένα μεγάλο κίνημα. Να συγκεντρωθούμε στις αίθουσες και τις πλατείες, να συνομιλήσουμε με τον συνάνθρωπό μας και να κατεβάσουμε πάραυτα τον κομματικό και τον Θρησκευτικό φερετζέ που μας έχουν φορέσει εδώ και εκατοντάδες χρόνια τα αυταρχικά συστήματα ιδεών. Να κατανοήσουμε ότι πάνω εδώ σε αυτήν την Γη που την πατούμε αναμφιλέκτως, είμαστε πρόσκαιροι και Θνητοί και ότι τελικά δεν θα προλάβουμε να κατακτήσουμε τον κόσμο. Ο κύκλος της ζωής μας είναι μικρός. Έχουμε την ιερή υποχρέωση λοιπόν απέναντι στον εαυτό μας και τον συνάνθρωπό μας — στην Ιστορία- να επικοινωνήσουμε με τον συμπολίτη μας. Όσες διαφορές υπάρχουν μεταξύ μας να λειανθούν κατά το μείζων και όσες συμφωνίες να επικυρωθούν και να εμπεδωθούν κατά τον εξοχότερο τρόπο. ΔΕΝ θα πρέπει να έχουμε ως μοναδικό κίνητρο το χρήμα. Αλλά την πνευματική διαύγεια η οποία κατακτάται μέσα από επίπονες προσπάθειες εσωτερικής καλλιέργειας, αγάπης, έρωτα και αλληλεγγύης. Η Καναδέζα ακτιβίστρια και διανοούμενη Naomi Klein μας λέει στο βιβλίο της ΦΡΑΧΤΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΘΥΡΑ καθαρά το εξής:

«Ριζοσπαστικοποίηση (επαναστατικότητα) δεν είναι μόνο να κατεβαίνεις και να διαδηλώνεις στους δρόμους αλλά να μπορείς να μιλάς με τον γείτονά σον..» Εδώ στην πόλη της Σπάρτης στην Λακωνία θα πρέπει κάποιο κοινωνικό φόρουμ, ένας πολιτιστικός ή οικολογικός φορέας να αναλάβουν την πρωτοβουλία για την συγκρότηση και την δημιουργία μιας Παλλακωνικής Κίνησης Πολιτών. Για την κοινωνική δικαιοσύνη, τον πολιτισμό και την οικολογία.