Υπάρχει ένα παράδοξο στις μέρες μας: όσο πιο ψηφιακή γίνεται η εμπειρία του αθλητισμού, τόσο πιο έντονη είναι η ανάγκη μας να "ανήκουμε". Πού να ανήκουμε; Οπουδήποτε! Σε μια κοινότητα, σε μια ομάδα, σε κάτι μεγαλύτερο από εμάς.

Κι αν παλιά αυτό σήμαινε να φωνάζεις συνθήματα στο γήπεδο ή να στριμώχνεσαι σε μια καφετέρια, τώρα μπορεί να σημαίνει live streaming από τον γάμο του ξαδέρφου σου, σχολιασμό σε real-time στο Instagram ή αυτοσχέδιο βιντεάκι με τις καλύτερες φάσεις του αγώνα στο Tik Tok.

Οι μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις, Ολυμπιακοί Αγώνες, Παγκόσμιο Κύπελλο, Euro, Super Bowl και πάει λέγοντας, δεν θεωρούνται πια απλά αθλητικά γεγονότα, αλλά παγκόσμια ψηφιακά φεστιβάλ. Και το κοινό είναι κάτι παραπάνω από θεατής. Είναι συμμέτοχος, συν-δημιουργός, influencer.

Τι χαρακτηριστικά έχει, όμως, αυτό το νέο, υβριδικό fandom;

1. Η εξέδρα είναι παντού

Ναι, το γήπεδο είναι ακόμα ιερό. Αλλά η εξέδρα έχει επεκταθεί στο Reddit, στο Twitch, ακόμα και στο Discord, εκεί όπου φίλαθλοι σχολιάζουν, φωνάζουν (δηλαδή γράφουν με Caps Lock), γελάνε και τσακώνονται σαν να ήταν στην αγαπημένη τους θύρα. Όσο για τους streamers; Πολλοί έχουν αναλάβει ρόλο σχολιαστή ή αθλητικογράφου, μπαίνοντας στις καρδιές της Gen Z, με μια αυθεντικότητα που δύσκολα έβρισκες παλιότερα.

Και μέσα σε όλο αυτό το ψηφιακό φάσμα, ένα στοιχείο που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε είναι το online betting. Οι μεγάλες διοργανώσεις συνοδεύονται πλέον από τεράστια κινητικότητα στις διάφορες πλατφόρμες, με χιλιάδες χρήστες στην Ελλάδα μόνο να ποντάρουν καθημερινά, να παρακολουθούν Kingbet προβλέψεις στοιχήματος, να ενημερώνονται, να διασταυρώνουν απόψεις και να βιώνουν τον κάθε αγώνα με έναν νέο τρόπο.

2. Η digital ενασχόληση με τον αθλητισμό σε αριθμούς

Για να καταλάβουμε τι σημαίνει αυτή η αλλαγή, ας ρίξουμε μια ματιά στα νούμερα. Κατά τη διάρκεια του Μουντιάλ του 2022, τα βίντεο με το hashtag #FifaWorldCup προβλήθηκαν πάνω από 12 δισεκατομμύρια φορές από την έναρξη του τουρνουά, σύμφωνα με στοιχεία από το TikTok.

Το ενδιαφέρον, όμως, δεν είναι μόνο ποσοτικό. Είναι ποιοτικό. Οι φίλαθλοι δεν αρκούνται πια στο να “παρακολουθούν”. Θέλουν να συν-δημιουργούν memes, σχόλια, ακόμη και καμπάνιες.

Το 2021, η υποστήριξη των φιλάθλων προς τον Marcus Rashford και ενάντια στα ρατσιστικά σχόλια που δέχτηκε μετά το χαμένο πέναλτι στον τελικό του Euro, συγκίνησε εκατομμύρια, αναδεικνύοντας τη δύναμη της κοινότητας ακόμα και μέσα από μια ήττα. Ή, ίσως, κυρίως μέσα από μια ήττα.

3. Η νέα εποχή της συλλογικής εμπειρίας

Οι αθλητικές διοργανώσεις δεν είναι πια μόνο παιχνίδια.

Είναι μεγάλα πολιτιστικά γεγονότα, και η ψηφιακή συμμετοχή μας επιτρέπει να τα ζούμε πιο έντονα, είτε με ένα story που φωνάζει «ΓΚΟΟΟΛ», είτε με ένα meme που τρολάρει τον τερματοφύλακα που ναι, ΟΚ, έπρεπε να το πιάσει αυτό. Είναι η εποχή του “μαζί, αλλά εξ αποστάσεως”, ενός "μαζί" που έχει βάθος, συνέπεια και δύναμη.

Και, για πρώτη φορά ίσως τόσο καθολικά, αυτή η συμμετοχή είναι πιο προσβάσιμη από ποτέ: ένα κινητό, μια σύνδεση στο internet και είσαι μέσα, ανεξαρτήτως χώρας, ηλικίας, ακόμη και φυσικών περιορισμών. Για χιλιάδες ανθρώπους που δεν μπορούν να βρεθούν στο γήπεδο ή να συμμετάσχουν με τον “παραδοσιακό” τρόπο, η ψηφιακή εμπειρία λειτουργεί σαν ανοιχτή πόρτα στον κόσμο του αθλητισμού.

Και μέσα σε όλο αυτό, ίσως η μεγαλύτερη νίκη να μην είναι το τρόπαιο αλλά η αίσθηση ότι ανήκουμε. Ότι ακόμα κι αν είμαστε μόνοι στο σαλόνι με το κουτάκι μπύρας, είμαστε μέρος μιας παγκόσμιας στιγμής.

Το ψηφιακό κοινό δεν είναι ένα παθητικό σύνολο από χρήστες μπροστά σε μια οθόνη. Είναι μια ζωντανή, πολύχρωμη, ενίοτε φωνακλού, κοινότητα που διαμορφώνει την αφήγηση, τη δυναμική και το νόημα κάθε μεγάλης αθλητικής διοργάνωσης.