ΕΛΛΑΔΑ. Η Αττική Οδός είναι ένα σύστημα αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα, στην περιοχή της Αττικής. Αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τη σπονδυλική στήλη του οδικού δικτύου της Αττικής.

Η Αττική Οδός Α.Ε. είναι η κοινοπραξία μελέτης και κατασκευής του έργου, ενώ η Αττικές Διαδρομές ΑΕ είναι η εταιρεία λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητόδρομου.

Η Αττική Οδός διατρέχει την Αττική από την Ελευσίνα ως τα Σπάτα, με κύριο αυτοκινητόδρομο τον Αυτοκινητόδρομο 6 (Α6) και δευτερεύοντες τους A61 (Μαρκόπουλο - Λαύριο), Α62 (Περιφερειακή Λεωφόρος Υμηττού), Α64 (Κορωπί-Αεροδρόμιο), Α65 (Περιφερειακή Λεωφόρος Αιγάλεω),, οι οποίοι είναι κλάδοι του Α6. Τέλος, υπάρχει ο τριτεύων αυτοκινητόδρομος Α621, κλάδος του Α62.

Το κομμάτι του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνας - Σπάτων (με κατεύθυνση τα Σπάτα), ξεκινά λίγο μετά το σταθμό διοδίων της Ελευσίνας και τερματίζει 3 χιλιόμετρα πριν τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ο αυτοκινητόδρομος από το σημείο τερματισμού της Αττικής Οδού μέχρι το κτίριο του αεροσταθμού συντηρείται από την εταιρεία διαχείρισης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.

Η κατασκευή της Αττικής Οδού ξεκίνησε το 1996. Ένα μέρος της άνοιξε, μαζί με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» τον οποίον και εξυπηρετεί, το 2001.

Στις αρχές του 2003, δόθηκε στην κυκλοφορία το τμήμα από τη Λεωφόρο Κηφισίας έως τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Επίσης, η Περιφερειακή Υμηττού, είχε ασφαλτοστρωθεί μέχρι τη χρονιά αυτή και οι σήραγγες ήταν έτοιμες. Στις 3 Σεπτεμβρίου 2003, η Περιφερειακή Υμηττού δόθηκε στην κυκλοφορία. Αυτό το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου διατρέχει τον Υμηττό και παρακάμπτει τη Λεωφόρο Μεσογείων και συνδέει τη Λεωφόρο Κηφισίας και τις παρακείμενες περιοχές, και το αεροδρόμιο με τα ανατολικά προάστια της Αθήνας.

Το Νοέμβριο του 2003, το δυτικό τμήμα από την Ελευσίνα προς τη Λεωφόρο Κηφισίας δόθηκε στην κυκλοφορία. Τον Απρίλιο του 2004, ένα μικρό τμήμα 2,5 χιλιομέτρων άνοιξε, συνδέοντας την Περιφερειακή Υμηττού με τη δυτική κατεύθυνση της Αττικής Οδού.

Στις 21 Οκτωβρίου 2005 ανακοινώθηκε ένα σχέδιο επεκτάσεων που περιλαμβάνει την επέκταση της Λεωφόρου Ελευσίνας - Σταυρού - Σπάτων νοτιοδυτικά προς τη Λεωφόρο Ποσειδώνος και νοτιοανατολικά προς Λαύριο, καθώς και την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού νότια προς Λεωφόρο Ποσειδώνος (θα συναντά την αντίστοιχη επέκταση της Λεωφόρου Ελευσίνας - Σπάτων) και ανατολικά προς Ραφήνα. Πάντως, από τα διάφορα σχέδια επέκτασης που έχουν ανακοινωθεί, το πιθανότερο να υλοποιηθεί αφορά την επέκταση μέχρι το Λαύριο και μία σήραγγα μέχρι τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης.

Το διήμερο 24 Ιανουαρίου - 25 Ιανουαρίου 2022, λόγω της σφοδρής χιονόπτωσης και έλλειψης σχεδιασμού, εγκλωβίστηκαν πάνω από 5.000 οχήματα στην Αττική Οδό για πάνω από 30 ώρες με πάνω από 1.500 πυροσβέστες και 4.000 αστυνομικοί, με τη βοήθεια των Ενόπλων Δυνάμεων, να συνδράμουν στον απεγκλωβισμό. Αυτό, οδήγησε στην παραίτηση του Διευθύνοντος Συμβούλου της εταιρείας διαχείρισης και λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου και σε δημόσια προσωπική συγνώμη τον Έλληνα Πρωθυπουργό.

Η Αττική Οδός θεωρείται ένας από τους πιο ασφαλείς δρόμους της Ευρώπης. Ο σχεδιασμός της έγινε με αυστηρά κριτήρια ασφαλείας, τα οποία περιλαμβάνουν ισχυρά προστατευτικά σε κάθε κατεύθυνση και αντιολισθητική άσφαλτο υψηλής ποιότητας, πυκνό φωτισμό και περίφραξη. Η Αττική Οδός διαθέτει κλειστό κύκλωμα καμερών παρακολούθησης, συνδεδεμένο με το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας, το οποίο ανιχνεύει κάθε συμβάν που λαμβάνει χώρα στον αυτοκινητόδρομο και ενημερώνει τις μονάδες παρέμβασης και συντήρησης, για να παράσχουν βοήθεια. Άλλα εξελιγμένα συστήματα ασφαλείας που υπάρχουν είναι:

  • Αισθητήρες οδοστρώματος.
  • Συστήματα μέτρησης του άνθρακα εγκατεστημμένο στις σήραγγες.
  • Σύστημα TETRA για επικοινωνία με τις μονάδες περιπολίας.
  • Ηλεκτρονικοί πίνακες μεταβαλλόμενων μηνυμάτων.
  • Αυτόματα συστήματα εξαερισμού σηραγγών

Οι σταθμοί διοδίων βρίσκονται στις εισόδους των κόμβων που οδηγούν στην Αττική Οδό, και το ποσό πληρώνεται κατά την είσοδο στον αυτοκινητόδρομο. Το ποσό πληρωμής είναι το ίδιο, ανεξαρτήτου τις απόστασης που διανύεται, αλλά εξαρτάται από το είδος του οχήματος. Οι οδηγοί μπορούν να πληρώσουν είτε μετρητά, μέσω ηλεκτρονικής πληρωμής, ή μέσω ειδικής κάρτας.

Δέχεσαι τη συγνώμη του Πρωθυπουργού για ό,τι συνέβη στην Αττική Οδό;

  • 17%
  • 83%
162 συμμετοχές. Η ψηφοφορία έχει ολοκληρωθεί