Η Λακωνία πρέπει να χαράξει την στρατηγική του παρόντος και μέλλοντος με βάση τον νέο αυτοκινητόδρομο Λεύκτρο – Σπάρτη. Πρέπει να σταθμίσει τα δεδομένα τα πλεονεκτήματα και τις όποιες ιδιαιτερότητες και να αξιοποιήσει στο έπακρον και άμεσα τις δυνατότητες

ΛΑΚΩΝΙΑ. Μετά την πρόσφατη ψήφιση από τη Βουλή των Ελλήνων του Νόμου 4354/2015 ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε στην κυκλοφορία τη Δευτέρα 18 Απριλίου, δύο μήνες νωρίτερα από τη συμβατική προθεσμία περάτωσης, ο νέος αυτοκινητόδρομος Λεύκτρο-Σπάρτη. Είναι το πρώτο αυτοτελές ολοκληρωμένο τμήμα αυτοκινητοδρόμου που παραδίδεται με Σύμβαση Παραχώρησης.

Ο αυτοκινητόδρομος αυτός διασχίζει κατά το μεγαλύτερο μήκος του ένα από τα πλέον εμβληματικά τοπία της αρχαίας αλλά και της σύγχρονης Ελλάδας, την πανέμορφη κοιλάδα του Ευρώτα.

Βρίσκεται μεταξύ των ορεινών όγκων του Ταΰγετου και του Πάρνωνα δύο από τα πλέον ιστορικά βουνά της πατρίδας μας. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής του, ερευνήθηκαν περί τις 150 θέσεις αρχαιολογικών ευρημάτων.

Τα ανακαλυφθέν, κατά τη διάρκεια της κατασκευής του Ανισόπεδου Κόμβου Λογγανίκου, ρωμαϊκό λουτρό λόγω της σπουδαιότητας του αποσπάστηκε και μεταφέρθηκε στο Σταθμό Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών στην Πελλάνα, ο οποίος απέχει 15 χλμ από τη Σπάρτη. Εκεί θα αναδειχθεί ώστε να μπορεί να εκτίθενται στους επισκέπτες.

Ο αυτοκινητόδρομος Λεύκτρο – Σπάρτη διασχίζει τους Νομούς Αρκαδίας και Λακωνίας και είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους 47 περίπου χιλιομέτρων, με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση που διαχωρίζονται με κεντρική νησίδα από στηθαίο New Jersey και ο οποίος πληροί, στον καλύτερο δυνατό βαθμό, τις απαιτήσεις οδικής ασφάλειας των χρηστών του.

Ο υπόψη αυτοκινητόδρομος περιλαμβάνει σημαντικά έργα μεταξύ των οποίων :
-4 πλήρεις ανισόπεδους κόμβους (Λεύκτρου, Λογκανίκου, Πελλάνας και Σπάρτης)
-14 Γέφυρες συνολικού μήκους 1.790μ.
-2 Τεχνικά με εκσκαφή και επανεπίχωση (Cut & Cover) συνολικού μήκους 150 μέτρων.
-27 Γέφυρες Ανισόπεδων Διαβάσεων τοπικών οδών που διασφαλίζουν την επικοινωνία των εκατέρωθεν του αυτοκινητοδρόμου περιοχών
-55 χιλιόμετρα ασφαλτοστρωμένων παράπλευρων και κάθετων οδών που αποκαθιστούν την συνέχεια του υφιστάμενου τοπικού δικτύου και δίνουν προσπέλαση σε παρόδιες ιδιοκτησίες
-87 εγκάρσια τεχνικά έργα για αντιπλημμυρική προστασία και περάσματα άγριας πανίδας
-8 χώρους στάθμευσης
-2 σύγχρονους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών στην Πελλάνα που παρέχουν πλήρη εξυπηρέτηση στους χρήστες του αυτοκινητοδρόμου.
-Πλήρες σύστημα οδοφωτισμού, τηλεφωνοδότησης, πυρόσβεσης, άρδευσης, διαχείρισης κυκλοφορίας, επικοινωνιών, σήμανσης - ασφάλισης, περίφραξης, κ.λπ.

Το συνολικό κατασκευαστικό κόστος του Έργου από το 2009 που ξεκίνησε η κατασκευή του, ανήλθε σε 202 εκατομμύρια €. Μέρος της χρηματοδότησης του κόστους αυτού έγινε από την Χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου στο Έργο. Πλέον αυτού καταβλήθηκαν από το Δημόσιο 18 εκατομμύρια € περίπου για αποζημιώσεις σε ιδιοκτήτες λόγω των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων.

Με την αναδιάρθρωση της σύμβασης παραχώρησης που προώθησε η κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΜΕΔΙ, (Ν.4354/ 2015), περιορίστηκαν κατά 106,6 εκ. ευρώ οι αποζημιώσεις που καταβάλλει το δημόσιο προς τον παραχωρησιούχο, λόγω της καθυστέρησης ολοκλήρωσης του έργου.

Μάλιστα, η ωφέλεια που δημιουργείται για το δημόσιο με τη σύμβαση αναδιάρθρωσης, μεγεθύνεται, αφού πέραν της παραπάνω ευνοϊκής οικονομικής ρύθμισης, έχει επιτευχθεί ένα σημαντικό κοινωνικό πακέτο παροχών προς τους χρήστες (μελέτη αναλογικών διοδίων, δωρεάν διελεύσεις ΑΜΕΑ, κλιμακωτές διελεύσεις που φτάνουν σε ποσοστό 70% επί των τελών διοδίων για τους καθημερινούς χρήστες)

Πέραν των προαναφερθέντων έργων προβλέπεται να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Οκτώβριο 2016 και τα παρακάτω συμπληρωματικά έργα, τα οποία εντάσσονται στο Έργο με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων μετά από αιτήματα του Δήμου Σπάρτης και άλλων τοπικών φορέων.

Τα προς κατασκευή νέα έργα είναι:
-Πλήρης Ανισόπεδος Κόμβος στα Φουντέικα που, τόσο χωροταξικά όσο και από πλευράς αγροτικής εκμετάλλευσης, αποτελεί το "κέντρο" της Δημοτικής Ενότητας Πελλάνας.
-50 στοιχειώδεις διανοίξεις νέων οδών συνολικού μήκους 15χλμ. για πρόσβαση σε αγροκτήματα.
-Αναβάθμιση της πρόσφατα κατασκευασμένης παράπλευρης οδού προς Καστόρι.
-Αντικατάσταση παλιάς γεφύρωσης με νέα Γέφυρα στο ρέμα Κοτίστιανη για ασφαλή πρόσβαση σε αγροκτήματα.

Με την παράδοση σε κυκλοφορία του νέου αυτοκινητόδρομου η χρονοαπόσταση Αθήνας – Σπάρτης διαμορφώνεται πλέον σε 2 ώρες. Η απόσταση αυτή θα διανύεται επί ενός συγχρόνου αυτοκινητόδρομου, ο οποίος θα παρέχει την μέγιστη ασφάλεια στους μετακινούμενους πολίτες.

Το έργο αυτό θα συμβάλλει αποφασιστικά στην οικονομική ανάπτυξη τόσο του Νομού Λακωνίας όσο και των Κυθήρων. Θα βελτιώσει την προσβασιμότητα των τουριστικών προορισμών του Νομού Λακωνίας και της νήσου των Κυθήρων και θα συνδράμει στην αύξηση των εμπορευματικών μεταφορών.

Επιπροσθέτως, θα βελτιώσει σημαντικά τη δυσχερή σήμερα οδική σύνδεση μεταξύ Σπάρτης και Καλαμάτας (μέσω Ταϋγέτου), η οποία θα γίνεται πλέον σε 45 λεπτά επί ενός συγχρόνου αυτοκινητόδρομου, γεγονός που αναμένεται να έχει σημαντικές θετικές επιπτώσεις και για τον αερολιμένα Καλαμάτας.

Δείτε εδώ το Λεύκτρο – Σπάρτη από ψηλά

Δείτε το ρεπορτάζ από τα εγκαίνεια