ΣΠΑΡΤΗ. Τρίτη 20 Αυγούστου 2019. Ένα ελικόπτερο μπλέκεται στα καλώδια ηλεκτροδότησης, με αποτέλεσμα να συντριβεί στη θαλάσσια περιοχή του διαύλου Πόρου - Γαλατά και να βρουν τραγικό θάνατο και οι τρεις επιβαίνοντες σε αυτό. 15 μήνες πριν πέσει το ελικόπτερο, επιστολή του τότε προέδρου της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων & Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ) Αθανάσιου Μπίνη προς τον ΔΕΔΔΗΕ προειδοποιεί: «Τα εν λόγω καλώδια αποτελούν δυνητικά κίνδυνο πρόκλησης ατυχήματος (πρόσκρουση ελικοπτέρου) τόσο στη διαδικασία προσγείωσης όσο και μετά την απογείωση, ιδιαίτερα για τους μη γνωρίζοντες την περιοχή».

Σήμερα το notospress ξεκινά μια έρευνα με αφορμή το ατύχημα στον Πόρο. Οι συνθήκες του ατυχήματος μας κάνουν να εστιάζουμε στις συνθήκες που επικρατούν στη δική μας γειτονιά. Τα τελευταία χρόνια όταν έχει χρειαστεί να γίνει χρήση ελικοδρομίου και με ευθύνη των πιλότων χρησιμοποιούνται το προαύλιο του «Λεωνίδας Παλλας», το γήπεδο της Σπάρτης. Xρησιμοποιούνται επίσης και άλλοι χώροι, άγνωστοι και μάλλον ακατάλληλοι. Σημεία περιτριγυρισμένα με καλώδια υψηλής τάσης της ΔΕΗ, χωρίς ειδική σήμανση.

Την ίδια στιγμή στο Νοσοκομείο Σπάρτης υπάρχει χώρος με σήμανση ελικοδρομίου. Στην προσπάθειά μας να διερευνήσουμε το καθεστώς χρήσης του συγκεκριμένου ελικοδρομίου επικοινωνήσαμε με την διοίκηση του Νοσοκομείου και ρωτήσαμε τον επικεφαλής για τις συνθήκες λειτουργίας και χρήσης. Δυστυχώς ο κ. Σωτήρης Μπότσιος αρνήθηκε να σχολιάσει το θέμα, εστιάζοντας στην ανέγερση του νέου νοσοκομείου όπως αυτή έχει αναγγελθεί από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Μέχρι όμως να γίνει το νέο Νοσοκομείο που ενδεχομένως θα περιλαμβάνει και ένα σύγχρονο ελικοδρόμιο, μπορεί ή δεν μπορεί σε περίπτωση ανάγκης να γίνει χρήση του παλαιού; Και μπορεί το ερώτημα να μην είχε προκύψει στο παρελθόν, αλλά μετά την ανάδειξη ενός τόσο σοβαρού θέματος μετά από ατύχημα πόσο μπορεί η δημοσιογραφική έρευνα να περιμένει;

Ανοίγουμε λοιπόν το φάκελο του ελικοδρομίου από την αρχή.
Σύμφωνα με τα ισχύοντα καλείται:
Ελικοδρόμιο: αεροδρόμιο επί του εδάφους σε σταθερή, υπερυψωμένη ή μη κατασκευή προορισμένη να χρησιμοποιείται εν όλω ή εν μέρει για την άφιξη, αναχώρηση και επίγεια κίνηση ελικοπτέρων.

Υπερυψωμένο ελικοδρόμιο: ελικοδρόμιο επί κατασκευής, του οποίου το δάπεδο προσγείωσης, εν όλω ή εν μέρει, είναι σε ύψος πέραν των τριών (3) μέτρων από τον περιβάλλοντα εδαφικό χώρο.

Πεδίο προσγείωσης ελικοπτέρων: περιοχή προσγείωσης και απογείωσης ελικοπτέρων, που χρησιμοποι¬είται προσωρινά ή εκτάκτως για την εξυπηρέτηση μη τακτικών πτήσεων.

Αδεια ίδρυσης και λειτουργίας ελικοδρομίου απαιτείται όταν ο χώρος εμπίπτει σε μία τουλάχιστον από τις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) βρίσκεται εντός των ορίων εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως και εντός των ορίων οικισμού,
β) όπου πραγματοποιούνται πτήσεις κατά τη διάρκεια της νύκτας,
γ) βρίσκεται επί υπερυψωμένης κατασκευής,
δ) όπου υπάρχει δραστηριότητα παροχής εκπαίδευσης σε χειριστές,
ε) όπου παρέχονται υπηρεσίες συντήρησης ελικοπτέρων,
στ) όπου εκτελούνται προγραμματισμένες πτήσεις μεταφοράς επιβατών,
ζ) σε όποια άλλη περίπτωση φυσικό ή νομικό πρόσωπο επιθυμεί ο χώρος προσγείωσης των ελικοπτέρων του να αδειοδοτηθεί ως ελικοδρόμιο.

Για την ίδρυση και λειτουργία ελικοδρομίου απαιτείται άδεια του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών, μετά από εισήγηση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία χορηγείται σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο το οποίο πληροί τις προϋποθέσεις.

Υπάρχουν περιπτώσεις που δεν απαιτείται άδεια ίδρυσης και λειτουργίας καθώς και για τα πεδία προσγείωσης ελικοπτέρων.

Αδεια ίδρυσης και λειτουργίας ελικοδρομίου χορη¬γείται σε υπηρεσία του Δημοσίου, σε φυσικό πρόσωπο ή σε νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, συμπεριλαμβανομένων των Οργανισμών Τοπικής Αυ¬τοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού.

Τα ερωτήματα είναι τα εξής:

  • Το Νοσοκομείο Σπάρτης διαθέτει ελικοδρόμιο ή πεδίο προσγείωσης;
  • Στην περίπτωση που απαιτείται άδεια, αυτή υπάρχει, είναι επικαιροποιημένη και το καθιστά έτσι λειτουργικό και ασφαλές;
  • Στην περίπτωση που δεν απαιτείται άδεια, η υποδομή είναι κατάλληλη για προσέγγιση;
  • Πότε έγινε τελευταίος έλεγχος καταλληλότητας του συγκεκριμένου χώρου που φαίνεται να προορίζεται για ελικόπτερο;
  • Τι έδειξε ο έλεγχος;
  • Για ένα Νοσοκομείο όπως αυτό της Σπάρτης τι σημαίνει να διαθέτει νόμιμο, ασφαλές ελικοδρόμιο ή πεδίο και τι σημαίνει να μην διαθέτει;
  • Το ελικοδρόμιο ή πεδίο του Νοσοκομείου Σπάρτης είναι καταχωρημένο σε αρχείο που χρησιμοποιούν οι πιλότοι ελικοπτέρων;
  • Υπάρχουν σημεία που χρειάζονται αλλαγή, βελτίωση, αναβάθμιση για να λειτουργήσει; (στην περίπτωση που δεν λειτουργεί ενώ έχει άδεια, η ενώ δεν χρειάζεται άδεια)

Το notospress.gr αναγνωρίζει ότι το τελευταίο διάστημα αναπτύσσεται μια γενναία προσπάθεια ριζικής αναβάθμισης των υποδομών στο ΕΣΥ Σπάρτης με την βοήθεια και ευεργετών. Άλλωστε από την πρώτη στιγμή το notospress.gr ανέδειξε τα θέματα με τρόπο και σε χρόνο που συνέδραμε και δεν προξένησε βλάβη στην υπόθεση.

Ωστόσο, σχετικά με το θέμα του ελικοδρομίου, που είναι τόσο απλό όσο και κρίσιμο, θα πρέπει να δοθούν απαντήσεις, είτε από την Διοίκηση, είτε από την ΥΠΕ είτε από τον υπουργό Κικίλια.

Παραπομπές, αστερίσκοι και αναχρονισμοί μπορεί να διευκολύνουν όποιον δεν θέλει ή δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην κοινή προσπάθεια αλλά δεν απασχολούν το ρεπορτάζ που έχει ένα συγκεκριμένο στόχο που συνοψίζεται στο ερώτημα: Η Σπάρτη έχει ελικοδρόμιο νόμιμο και ασφαλές στο Νοσοκομείο, ναι ή όχι και τι μπορεί να κάνει για να αποκτήσει άμεσα, είτε στο Νοσοκομείο είτε σε άλλον κατάλληλο χώρο;