" Θεωρώ ότι από τα λίγα, ελάχιστα οφέλη που αποκόμισα από την οκταετή θητεία μου ως πρόεδρος της Ν.Ε. Τουρισμού Λακωνίας είναι η ενασχόλησή μου με το σημαντικό και ευπαθές προϊόν του τουρισμού.
Με αυτήν την εμπειρία μου λοιπόν θα κάνω γενική τοποθέτηση , διότι έχω την άποψη ότι μετά τις πρώτες παρατηρήσεις , για τα ειδικότερα θα ακολουθήσουν θεματικές ενότητες,


-Η Πελοπόννησος . λοιπόν . με την γωνιακή μειονεκτική της θέση στον χάρτη της Ευρώπης αλλά και της Ελλάδας, με την μικρή εσωτερική της συνοχή, την διαφορά των δυο νομών του βορρά με τους δυο του νότου, την έλλειψη ισχυρού περιφερειακού κέντρου, την υστέρηση σε ανθρώπινο δυναμικό , τον μεγάλο βαθμό γήρανσης του πληθυσμού , την ιδιαίτερα προβληματική προσβασιμότητα , την χαμηλή αξιοποίηση των πόρων , έχει συμμετοχή μόλις 8% στην συνολική τουριστική ανάπτυξη και είναι καταδικασμένη
να εγκαθίσταται στην μια από τις δυο τελευταίες θέσεις του δείκτη ανάπτυξης.,
Πενέστεροι των πενήτων που λέγαμε πριν εξ χρόνια,,,...
Αντίστοιχα όμως και ω του θαύματος.
Αυτή η Πελοπόννησος κρίνεται ως η πιο Ελληνική περιφέρεια από όλες τις άλλες.
Όλα άρχισαν , συνέβησαν και υπάρχουν εδώ.
Η νεώτερη Ελλάδα γεννήθηκε εδώ .
Α] Είναι πολύ κοντά στο κέντρο.
Β] Είναι νησί με οδική σύνδεση .
Γ] Αποτελεί ιστορική παρακαταθήκη που συμπυκνώνει ολόκληρη την ιστορία του ελληνισμού , από την προϊστορική , την μυκηναϊκή , την κλασσική , την βυζαντινή μέχρι και την νεώτερη εποχή και
Δ] Είναι πρότυπο ελκυστικού φυσικού μοντέλου με αυθεντικό και ποικίλο φυσικό κάλλος .
Ακριβώς, διαθέτει τα κατ αρχήν αναγκαία και ζητούμενα , για να καταστεί τουριστικός προορισμός με ισχυρή ταυτότητα .
Αλλά δεν είναι . Ούτε και με τα υπόλοιπα ελληνικά μεγέθη συγκρινόμενη .

-Συμφωνούμε όλοι ότι ο τουρισμός στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στην Πελοπόννησο είναι ένα δένδρο που φύτρωσε, μεγάλωσε και καρποφόρησε μόνο του . Όπως καρποφόρησε.
Χωρίς σχέδιο , προγραμματισμό και προστασία .

Εν έτει 2011 σχεδιάζουμε και αυτοσχεδιάζουμε χωρίς να μπορούμε να εφαρμόσουμε ο,τι σχεδιάζουμε και αποφασίζουμε .
Ο τουρισμός στην Πελοπόννησο καθορίσθηκε από την ευαισθησία, την αισθητική, την δραστηριότητα, την προχειρότητα και τον κερδοσκοπισμό καθενός που επενδύοντας σ αυτόν , μιμούμενος και αυτοσχεδιάζων, χωρίς σχεδιασμό , χωρίς χωροταξικό, πολεοδομικό, αρχιτεκτονικό , περιβαλλοντικό και οικονομικό σχέδιο, προσπαθούσε να αποκομίσει το ευκολότερο και μεγαλύτερο κέρδος .

Εν τούτοις αυτή η τόσο κακοποιημένη εδώ και πεντακόσια χρόνια Πελοπόννησος , εμπεριείχε τόσο μεγαλείο, αισθητική , τέχνη, κάλλος ,πολιτισμό , που παρά τις τόσες αντίθετες προσπάθειες μας ,κατάφερε ακόμα να διατηρήσει πολλά από τα παραπάνω χαρακτηριστικά πλεονεκτήματα της .
Ποιο είναι σήμερα το τουριστικό στίγμα της Πελοποννήσου .
Φαίνεται ότι οι λέξεις κλειδιά είναι .


Σκληρός ανταγωνισμός, αξιοποίηση κάθε θεματικής δράσης με έμφαση στο φυσικό περιβάλλον, στον πολιτισμό και στην κουλτούρα κάθε περιοχής , δημιουργία συγκινήσεων και εμπειριών για κάθε επισκέπτη , προστασία του οικοσυστήματος, ήπιες παρεμβάσεις και ήπια ανάπτυξη, υγεία και ευζωία και όλα αυτά με κριτήριο την υπεραξία της ποιότητας .


ΠΟΙΟΤΗΤΑ - ΗΠΙΟΤΗΤΑ και ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΑ . λέξεις κλειδιά που ανοίγουν τουριστικές αγορές .
Τι καλείται να κάνει η περιφέρεια γι αυτό .

-Να δημιουργήσει το κατάλληλο κλίμα . να πριμοδοτήσει και να ελκύσει επιχειρηματίες μικρούς και μεγάλους , που με τις επενδύσεις τους θα δώσουν ζωή στην Πελοπόννησο.
- Να ολοκληρώσει το χωροταξικό για τον τουρισμό με σωστή διαβούλευση και σωστά κριτήρια επιλογής
.—Να ολοκληρώσει άμεσα τις υποδομές από τις οποίες εξαρτάται ο τουρισμός .
- Να θεσμοθετήσει ευέλικτο επενδυτικό πλαίσιο . Είναι θέμα ζωής και θανάτου για τον τουρισμό ο γραφειοκρατικός εφιάλτης που ζει η Ελλάδα από δεκαετίες.
- Να ενεργοποιήσει τον μηχανισμό απορροφητικότητας των κονδυλίων ,όπου και όσο αυτά υπάρχουν .
-Να δώσει κίνητρα για τον εκσυγχρονισμό των τουριστικών μονάδων της δεκαετίας του 1970 ιδιαίτερα των ενοικιαζομένων δωματίων , πολλά από τα οποία είναι απαράδεκτα ,όπως σχετικές έρευνες της αγοράς φωνάζουν .
-Να προβάλλει ενιαία, ολοκληρωμένα, γενικά άλλα και θεματικά , την περιφέρεια , με επιλεγμένο ,αποτελεσματικό , καλαίσθητο τρόπο προβολής .
- Να εκπαιδεύσει όχι μόνον τους σχετιζόμενους με τον τουρισμό , αλλά και όλους τους Έλληνες, από το δημοτικό σχολείο, για την απόκτηση τουριστικής συνείδησης .
- Και κάτι ακόμα σημαντικό . Να πλαισιώσει
αυτοδιοικητικό τομέα με καταρτισμένο επιστημονικό δυναμικό.
Ομολογώ ότι το 2003 που ανέλαβα την
προεδρία της Ν.Ε.Τ Λακωνίας, ουδείς υπήρχε να με ενημερώσει για το τι τέλος πάντως θα εκανα εκεί Και το έμαθα μόνη μου ψάχνοντας και με όσα λάθη αυτό συνεπάγεται.
-Όταν το 2010 χάθηκε χωρίς καμιά ενέργεια προβολής για την Πελοπόννησο, το 2011 επίσης , -είναι ήδη Φεβρουάριος και ουδείς γνωρίζει αν υπάρχει κονδύλιο προβολής της περιφέρειας , οι διευθύνσεις και τα τμήματα του τουρισμού είναι γυμνά από ειδικευμένο προσωπικό , το υπουργείο δεν έχει δώσει ,ούτε πέρυσι ούτε εφέτος κατευθύνσεις προβολής και καθένας από μας προσπαθεί να κάνει κάτι αποσπασματικά και χωρίς καμιά διοικητική υποστήριξη, τότε γιατί σήμερα είμαστε εδώ, ει μη μόνον για να επιβεβαιώσουμε τα προβλήματά μας και την αδυναμία μας.


Κύριοι, Να μας λείπουν τα οράματα, τα βλέπουν όσοι κοιμούνται,. Κοινό νου , ανάλογους πόρους και χρηστή διαχείριση έχει ανάγκη η Πελοπόννησος,
-Η Σελλασία, έπεσε και χρειάζεται, αν είναι δυνατόν, είκοσι πέντε εκατομμύρια ΕΥΡΩ .
Η Μακρυνάρα στην Λακωνία είναι χειρότερη από πριν,
Ο ανατολικός άξονας της Πελοποννήσου, δρόμος ζωής , παραμένει στις μελέτες των μελετών , κομμένος κάπου στον Φωκιανό
Για την ύδρευση του Ζαρακα δόθηκαν κάπου οκτώ εκατομμύρια ΕΥΡΩ αλλά νερό δεν είδαν και δεν ξέρω αν δουν οι Ζαρακίτες.


Αυτά για σήμερα ..... τα υπόλοιπα, όπως είναι οι συγκεκριμένες δυνατότητες και ανάγκες κάθε περιοχής της Πελοποννήσου , τα δίκτυα των αρχαιολογικών της χώρων, των κάστρων της, των, των παραλίων , των ακρωτηρίων και των φάρων της, των βυζαντινών Ναών της κλπ ......, θα τα επικαλεσθούμε στις επόμενες θεματικές διαβουλεύσεις ....
Εύχομαι και ελπίζω"