ΕΛΛΑΔΑ. "Το Πάσχα δὲν είναι νηστεία, αλλά είναι θυσία και η θεία Κοινωνία που γίνονται σε κάθε Λειτουργία" αναφέρει το βιβλίο "Η Θεία Ευχαριστία και η θεία Κοινωνία". H Θεία Κοινωνία ή Θεία Ευχαριστία ή Αγία Κοινωνία ή Θεία Μετάληψη ή "το Μυστήριο Μυστηρίων" αποτελεί το σπουδαιότερο μυστήριο της Ορθοδοξίας. Όπως αναφέρεται στο κατά το Ματθαίον Ευαγγέλιο στο Μυστικό Δείπνο ο Ιησούς προεικόνισε το μυστήριο ("Λάβετε, φάγετε, τούτο μου εστί το σώμα" και "Πίετε εξ αυτού πάντες, τούτο εστί το αίμα μου" (Ματθ. κστ΄ 26-28). "Με την ενέργεια του Αγίου Πνεύματος, το ψωμί και το κρασί μετατρέπονται σε σώμα και αίμα του Χριστού. Ο μεταλαμβανών τη Θεία Ευχαριστία ενώνεται μυστικώς, με τον ίδιο τον Ιησού Χριστό".

Για να λάβουμε τη Θεία Κοινωνία αφενός πρέπει να νηστέψουμε, αφετέρου να εξολογηθούμε.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ

Όπως αναφέρεται "από τους Ορθόδοξους πατέρες" είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ορθόδοξης χριστιανικής ζωής. Καθιερώθηκε από τον ίδιο τον Χριστό, ο οποίος έδωσε στους Αποστόλους την εξουσία να συγχωρούν αμαρτίες. Αυτοί με τη σειρά τους, μετέδωσαν το χάρισμα στους επισκόπους και τους πρεσβύτερους της Εκκλησίας.

Πρόκειται για ένα από τα βασικά μυστήρια της Εκκλησίας και δίνει τη δυνατότητα στους πιστούς να 'συμφιλιωθούν' με το Θεό, να εξετάσουν την πίστη και τη ζωή τους και να εξασφαλίσουν την πνευματική υγεία. Είναι πράξη μετάνοιας και μας απαλλάσσει από το βάρος της αμαρτίας -με τη συγχωρητική ευχή του πνευματικού-, όπως αναφέρει η ιστοσελίδα του Ιερού Ναού Αγίας Σοφίας, Νέου Ψυχικού.

Κάθε μέρα της νηστείας που προηγείται της Ανάστασης, στις εκκλησίες οι πιστοί - και όσοι το νιώθουν - μπορούν να κλείσουν ραντεβού με πνευματικό (τον εκπρόσωπο της εκκλησίας που έχει πάρει το χάρισμα) για την εξομολόγηση. Μετά, ζητάμε από τον πνευματικό την άδεια να μεταλάβουμε -και εκείνος ορίζει το χρόνο και τον τρόπο της προετοιμασίας μας (νηστεία, προσευχή και συγχώρεση).

Η εξαίρεση του κανόνα είναι η Μεγάλη Παρασκευή. Το Μεγάλο Σάββατο το πρωί, στην πρώτη Ανάσταση υπάρχει η δυνατότητα εξομολόγησης και θείας κοινωνίας, ενώ μετά την Ανάσταση μπορούν να κοινωνήσουν όσοι δεν έχουν εξομολογηθεί - και ενδεχομένως δεν έχουν κάνει νηστεία.

Οι 'παρατηρήσεις' της εκκλησίας, προς όσους ενδιαφέρονται να εξομολογηθούν είναι οι εξής:

  • Η Εξομολόγηση να στοχεύει στην εξαγόρευση των αμαρτιών και να μη θυμίζει επίσκεψη σε ψυχολόγο. Να είναι σύντομη για να προλάβουν όλοι.
  • Στην Εξομολόγηση ερχόμαστε με την κατάλληλη ενδυμασία που αρμόζει σε μια συνάντηση με έναν βασιλιά διότι ο Βασιλεύς των βασιλέων Κύριος ημών Ιησούς Χριστός είναι Παρών στο Μυστήριο.

ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΝΗΛΙΚΕΣ

Στο site του Αγίου Όρους υπάρχει οδηγός εξομολογήσεως για όλους και σε υπό κατηγορίες (εσύ και ο Θεός, εσύ και οι άλλοι, για τον εαυτό μας, για τους συζύγους και φυσικά, για τα παιδιά).

ΕΣΥ ΚΑΙ Ο ΘΕΟΣ

  • Πιστεύεις στο Θεό στην Αγία Τριάδα, στη Θεότητα του Χριστού και του Αγίου Πνεύματος; Πιστεύεις στην Εκκλησία και τα Μυστήριά Της; Πιστεύεις ότι υπάρχει Παράδεισος και Κόλαση;
  • Εμπιστεύεσαι τον εαυτό σου πάντοτε και ιδιαίτερα στις δύσκολες περιστάσεις της ζωής σου στην Πρόνοια του Θεού ή απογοητεύεσαι και δείχνεις ολιγοπιστία;
  • Μήπως στις θλίψεις, τις ασθένειες και τις δοκιμασίες της ζωής σου γογγύζεις εναντίον του Θεού και χάνεις την πίστη και το θάρρος σου;
  • Μήπως πιστεύεις στα μέντιουμς, στις χαρτορίχτρες, στους αστρολόγους, στους μάγους ή στις μάγισσες, στη χειρομαντεία, στην καφετζού;Μήπως είπες σ’ άλλους να πιστεύουν και να καταφεύγουν σε αυτά;
  • Μήπως πιστεύεις στις προλήψεις και δεισιδαιμονίες και θεωρείς σαν κακό σημάδι το τρίξιμο των ξύλων, το βούισμα των αυτιών, το ούρλιασμα του σκύλου, τη συνάντηση του Ιερέως, το λεγόμενο ποδαρικό;
  • Μήπως πιστεύεις στην τύχη;
  • Κάνεις την προσευχή σου πρωί και βράδι, όπως επίσης και στο τραπέζι; Μήπως ντρέπεσαι να κάνης το Σταυρό σου ενώπιον άλλων π.χ. στο εστιατόριο ή έξω από Ι. Ναό που περνάς;
  • Μελετάς την Αγία Γραφή, καθώς επίσης και διάφορα θρησκευτικά βιβλία;
  • Εκκλησιάζεσαι τις Κυριακές και τις μεγάλες Εορτές;
  • Παρακολουθείς από την αρχή· μέχρι τέλους τη θεία Λειτουργία ή πηγαίνεις αργά και φεύγεις πριν τελείωση;
  • Στην Εκκλησία πηγαίνεις ντυμένος (η) με σεμνή ενδυμασία; Προσέχεις να μη γελάς και να μη συζητείς με άλλους, έστω και αν τελείται Γάμος ή Βάπτισις;
  • Μήπως εμποδίζεις από τον Εκκλησιασμό το (τη) σύζυγό σου, τα παιδιά σου η λες στους γνωστούς σου να μην εκκλησιάζονται;
  • Κοινωνείς τακτικά ή μια φορά το χρόνο και αυτή χωρίς να εξομολογηθείς;
  • Μήπως ορκίζεσαι χωρίς λόγο ή και ψευδώς και δεν ετήρησες τον όρκο που έδωσες ή το τάξιμο;
  • Μήπως βλασφημείς το όνομα του Χριστού, της Παναγίας και των Αγίων μας;
  • Νηστεύεις, εάν δεν έχεις σοβαρούς λόγους υγείας, την Τετάρτη και Παρασκευή και τις Τεσσαρακοστές;
  • Μήπως πετάς θρησκευτικά βιβλία ή περιοδικά σε τόπο ακάθαρτο;

ΕΣΥ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ

  • Μήπως έχεις μίσος και αντιπάθεια εναντίον κάποιου που σου έκαμε κακό ή σε ύβρισε επάνω στο θυμό του;
  • Μήπως είσαι καχύποπτος και χωρίς αιτία υποπτεύεσαι τους πάντας, ότι δήθεν μιλούν για σένα, ότι δεν σε θέλουν, ότι δεν σε αγαπούν, ότι δεν σε συμπαθούν;
  • Μήπως ζηλεύεις και στενοχωρείσαι για την πρόοδο, την ευτυχία, την ομορφιά και τα αγαθά των άλλων;
  • Μήπως μένεις ασυγκίνητος μπροστά στη δυστυχία και την ανάγκη του πλησίον σου;
  • Στις συναλλαγές σου με τους συνεταίρους σου ή συνεργάτες σου ή πελάτες σου είσαι τίμιος, ευθύς, ειλικρινής, ακέραιος;
  • Μήπως συκοφάντησες ή κατηγόρησες το συνάνθρωπό σου;
  • Μήπως ειρωνεύεσαι και χλευάζεις τους ευσεβείς, εκείνους που νηστεύουν και αγωνίζονται να ζουν Χριστανική ζωή; Ή και εκείνους που έχουν φυσικά ή πνευματικά ελαττώματα;
  • Ενώ άκουσες κάποια πληροφορία ή κατηγορία εναντίον άλλου, μήπως τη μετέδωσες και έβλαψες, έστω και άθελά σου, την υπόληψη και τιμή του συνανθρώπου σου;
  • Μήπως κατακρίνεις τη συμπεριφορά, τις πράξεις, τα σφάλματα ή ελαττώματα των άλλων, όταν απουσιάζουν. Έστω κι αν είναι αλήθεια αυτά που λες;
  • Μήπως καταράστηκες κάποιον που σου έκαμε κακό ή και τον εαυτό σου τον ίδιο σε δύσκολες περιστάσεις της ζωής σου ή την ώρα και τη σnγμή που γεννήθηκες;
  • Μήπως στέλνεις τους άλλους στο «Διάβολο» ή τους «μουντζώνεις»;
  • Σέβεσαι τους γονείς σου; Τους φροντίζεις; Ανέχεσαι, αν έχουν τις γεροντικές αδυναμίες τους; Τους βοηθάς στις σωματικές και πνευματικές ανάγκες; Φροντίζεις να εκκλησιάζονται και να κοινωνούν; Μήπως τους έχεις εγκαταλείψει άστοργα;
  • Μήπως παρέσυρες τους γονείς σου και έγραψαν σε σένα πιο πολλή περιουσία και έτσι αδίκησες τους αδελφούς σου;
  • Μήπως επάνω στο θυμό σου εκτύπησες κανένα με τα χέρια ή έθιξες με τα λόγια;
  • Εκτελείς συνειδητά το επάγγελμά σου ή την αποστολή σου;
  • Μήπως κλέπτεις; Μήπως παρακίνησες ή βοήθησες άλλον να κλέψει ή δέχτηκες να καλύψεις τον κλέπτη ή έλαβες εν γνώσει σου κλεμμένα πράγματα;
  • Μήπως είσαι αγνώμων και αχάριστος προς το Θεό και γενικά τους ευεργέτες σου;
  • Μήπως κάνεις κακές παρέες και αμαρτωλές συναναστροφές; Μήπως ώθησες κανέναν, είτε με λόγια είτε με το παράδειγμά σου, στην αμαρτία;
  • Μήπως έχεις κάνει πλαστογραφία; Μήπως έχεις καταχρασθή το Δημόσιο; Μήπως δανείσθηκες χρήματα ή άλλα αντικείμενα και δεν τα επέστρεψες;
  • Μήπως έκανες ποτέ φόνο, με οποιονδήποτε τρόπο;
  • Μήπως αναμειγνύεσαι στη ζωή των άλλων ή στο έργο των ή την οικογένειά των και γίνεσαι πρόξενος φιλονεικιών και ταραχών;
  • Ελεείς τους πτωχούς, τα ορφανά, τους γέροντες, τους πολύτεκνους, τις πτωχές οικογένειες που γνωρίζεις;

Ο ΕΑΥΤΟΣ ΣΟΥ

  • Μήπως είσαι προσκολλημένος στην ύλη και τα επίγεια αγαθά;
  • Μήπως είναι φιλάργυρος και φιλοχρήματος;
  • Μήπως είσαι πλεονέκτης;
  • Μήπως είσαι σπάταλος; ‘Ότι σου περισσεύει ανήκει στους πτωχούς;
  • Μήπως έχεις μεγαλομανία;
  • Μήπως σου αρέσει να επιδεικνύεσαι δείχνοντας τα ενδύματα σου, τα πλούτη σου, τις επιτυχίες σου, τους βαθμούς του παιδιού σου;
  • Μήπως επιδιώκεις το θαυμασμό και τη δόξα των ανθρώπων;
  • Δέχεσαι ευχαρίστως τους επαίνους και θέλεις οι άλλοι να σε κολακεύουν, να λένε ότι σαν εσένα άλλος δεν υπάρχει;
  • Θίγεσαι, όταν σου υποδεικνύουν τα σφάλματά σου, και πικραίνεσαι, όταν σε ελέγχουν και σε παρατηρούν οι μεγαλύτεροί σου;
  • Μήπως είσαι πείσμων, ισχυρογνώμων, εγωιστής, υπερήφανος και ατομιστής; Πρόσεξε τα αμαρτηματα αυτά, διότι η διάγνωσή τους είναι δύσκολη.
  • Μήπως χαρτοπαίζεις, έστω και άνευ χρημάτων, με πρόσωπα του σπιτιού σου ή συγγενικά «για να σκοτώσεις την ώρα σου», όπως λένε μερικοί.
  • Μήπως σαρκικά αμαρτήματα έχουν μολύνει το σώμα και την ψυχή σου;
  • Παρακολουθείς θεάματα βρώμικα από την τηλεόραση και τον κινηματογράφο;
  • Μήπως διαβάζεις αισχρά βιβλία και περιοδικά;
  • Μήπως εσκέφθης ποτέ να αυτοκτονήσεις;
  • Μήπως είσαι κοιλιόδουλος;
  • Μήπως είσαι οκνηρός, αμελής, ράθυμος;
  • Μήπως λέγεις λέξεις απρεπείς, αισχρές, υβριστικές, είτε χάριν αστειότητος είτε για να υβρίσεις και εξευτελίσεις άλλον;
  • Έχεις πνεύμα αυταπαρνήσεως;
  • Διώχνεις από το μυαλό σου τις κακές σκέψεις που έρχονται να μολύνουν την καρδιά σου;
  • Τα μάτια σου τα προσέχεις να μην περιεργάζονται προκλητικές εικόνες η πρόσωπα;
  • Τα αυτιά σου τα προσέχεις τι ακούν;
  • Μήπως ντύνεσαι άσεμνα; Αν είσαι γυναίκα, μήπως ντύνεσαι ανδρικά ή με ρούχα προκλητικά και σκανδαλίζεις με την εμφάνισή σου και μάλιστα εισέρχεσαι και σε τόπους ιερούς; Αν είσαι άνδρας, μήπως έχεις εμφάνιση έξαλλη;
  • Μήπως χορεύεις έξαλλους και αμαρτωλούς χορούς; Τραγουδάς ή ακούς αισχρά τραγούδια;
  • Μήπως είσαι μέθυσος;
  • Μήπως καπνίζεις; Το κάπνισμα φθείρει την πολύτιμη υγεία και αποτελεί αμαρτωλή σπατάλη

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΥΖΥΓΟΥΣ

  • Διατηρείτε τη συζυγική πιστή; Είναι φοβερό, όταν ο ένας από τους συζύγους συνάπτει παράνομους σχέσεις
  • Μήπως ο ένας από τους δύο πρόσβαλε ή λύπησε τον άλλον ενώπιον άλλων ή και ιδιαιτέρως;
  • Μήπως δεν ανέχεσθε τις τυχόν αδυναμίες ο ένας του άλλου; Μήπως δεικνύετε σκληρότητα;
  • Μήπως εσύ ο σύζυγος προτρέπεις τη σύζυγό σου να ακολουθεί κατά γράμμα τη μόδα και κάθε τι που είναι εξωφρενικό και αντίθετο προς το Νόμο του Θεού; Μήπως συ η σύζυγος παρασύρεις το σύζυγό σου σε διασκεδάσεις, απαιτείς να σου δίδει τα μέσα για να ακολουθείς τη μόδα και την κοσμική ζωή;
  • Σκέπτεσθε τον αγώνα που έχει ο ένας έξω από το σπίτι και ο άλλος μέσα στο σπίτι, ώστε να βοηθάτε ο ένας τον άλλον στον αγώνα αυτόν ξεκουράζοντας ο ένας τον άλλο ψυχικά και σωματικά;
  • Ως σύζυγος μήπως έχεις υπερβολικές αξιώσεις μερικές φορές και εξευτελιστικές στις συζυγικές σχέσεις; Κάνετε εγκράτεια κατά τις Κυριακές, τις εορτές και τις ημέρες των Νηστειών γενικά;
  • Μήπως δεν αφήνεις συ ο (η) σύζυγος τη (το) σύζυγό σου να πηγαίνει στην Εκκλησία ή σε θρησκευτικές συγκεντρώσεις και ομιλίες;
  • Τα παιδιά σας τα ανατρέφετε “εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου; Μήπως ενδιαφέρεστε μόνο για τη διανοητική των μόρφωσι και αδιαφορείτε για την ποιότητα του χαρακτήρα τους;
  • Τα οδηγείτε στην Εκκλησία, στην Εξομολόγησι, τη συχνή Θεία Κοινωνία, το Κατηχητικό; Τα διδάσκετε με τα λόγια και το παράδειγμά σας την αρετή; Τα εμάθατε να προσεύχωνται το πρωί, το βράδι, όπως και στο φαγητό, με προσοχή και ευλάβεια;
  • Προσέχετε τι διαβάζουν; Φροντίζετε να τους παίρνετε βιβλία, περιοδικά εθνικοθρησκευτικού περιεχομένου;
  • Προσέχετε με ποιους συναναστρέφονται και ποιους έχουν φίλους;
  • Μήπως τα οδηγείτε σε θεάματα αμαρτωλά και τα αφήνετε να παρακολουθούν απεριόριστα και ανεξέλεγκτα τηλεόραση;
  • Τα διδάσκετε την ταπεινοφροσύνη και προσέχετε να ντύνονται σεμνά;
  • Μήπως τα καταράσθε όταν σας πικραίνουν; Μήπως τα στέλνετε στο Διάβολο;
  • Μήπως κάνατε εκτρώσεις ή αποφεύγετε να κάνετε παιδιά;
  • Μήπως αδικήσατε τα παιδιά σας κατά τη διανομή της περιουσίας σας;
  • Συ ο σύζυγος μήπως νομίζεις ότι το καθήκον της ανατροφής και της μορφώσεως των παιδιών σας ανήκει μόνο στη σύζυγο; Και συ έχεις καθήκον να τα νουθετείς, να τα διαβάζεις και να τα απασχολείς, για να ξεκουράζεις τη σύζυγό σου, αλλά και για να νιώθουν και αυτά την παρουσία σου, ώστε να συγκρατούνται και να μην παρασύρονται στο κακό;
  • Μήπως τα μουντζώνετε και τα μαλώνετε με απρεπείς λέξεις;
  • Αγαπά και τιμά ο καθένας σας τους γονείς και τους συγγενείς του άλλου; Μήπως· επεμβαίνουν οι γονείς· και οι συγγενείς σας στην οικογένειά σας και γίνονται αιτία να δημιουργούνται διχόνοιες και παρεξηγήσεις μεταξύ σας;
  • Μήπως επεμβαίνετε στην οικογένεια του παιδιού σας;

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις