ΚΟΣΜΟΣ. Τα κινητά τηλέφωνα, τα tablet, οι φορητές μονάδες βιντεοπαιχνιδιών και άλλες ηλεκτρονικές συσκευές είναι πανταχού παρόντες του 21ου αιώνα. Μπορούμε να παίξουμε παιχνίδια σε αυτά, να επικοινωνήσουμε με την οικογένεια και τους φίλους σε αυτά και να περιηγηθούμε στο Διαδίκτυο σε αυτά. Θα πίστευε κανείς ότι θα ήταν πολύ χρήσιμοι για να περάσει η ώρα κατά τη διάρκεια μιας πολύωρης πτήσης με αεροπλάνο, όπου η κίνηση από τη θέση του αποθαρρύνεται.

Ωστόσο, όσοι από εμάς έχουμε πετάξει την τελευταία δεκαετία γνωρίζουμε την υπενθύμιση πριν από την πτήση για να απενεργοποιήσουμε όλες τις ηλεκτρονικές συσκευές ή να τις διατηρήσουμε σε «λειτουργία αεροπλάνου» (ή «λειτουργία πτήσης») κατά τη διάρκεια ολόκληρης της πτήσης. Προειδοποιούμαστε ότι η υπηρεσία κινητής τηλεφωνίας πρέπει να απενεργοποιηθεί επειδή οι μεταδόσεις της συσκευής παρεμποδίζουν τον εξοπλισμό πλοήγησης του αεροσκάφους. Αλλά συμβαίνει πραγματικά αυτό; Μπορεί το κινητό σας τηλέφωνο ή άλλη ηλεκτρονική συσκευή να θέσει πραγματικά σε κίνδυνο την πτήση;

Η σύντομη απάντηση σε αυτή την ερώτηση μάλλον δεν είναι, αλλά μάλλον θα πρέπει να γνωρίζετε πώς η ηλεκτρονική σας συσκευή επηρεάζει τα όργανα του αεροπλάνου καθώς και τους άλλους επιβάτες κατά τη διάρκεια της πτήσης.

Το πρώτο βήμα είναι να μάθετε πώς λειτουργεί η ηλεκτρονική σας συσκευή και πώς αλληλοεπιδρά με το αεροπλάνο. Γενικά, για να συνδεθούν σε ασύρματο δίκτυο ή πύργο κινητής τηλεφωνίας, οι ηλεκτρονικές συσκευές γίνονται πομποί ραδιοκυμάτων χαμηλής ισχύος (που συχνά ανέρχονται στο μέγιστο 0,25 W στην περίπτωση των κινητών τηλεφώνων) που συνδέονται με πύργους κινητής τηλεφωνίας και άλλους δέκτες που μεταφέρουν το σήμα προς τα έξω — αλλά γίνονται επίσης δέκτες για να λαμβάνουν εισερχόμενα σήματα. Εάν ο πύργος ή άλλος δέκτης είναι σχετικά κοντά, η συσκευή δεν χρειάζεται να χρησιμοποιεί τόση ισχύ για να αναζητήσει το σήμα του πύργου και να διατηρήσει το σήμα μεταξύ του πύργου και της συσκευής.

Όταν μια ηλεκτρονική συσκευή βρίσκεται σε ενεργή ή κινητή λειτουργία, εκπέμπει ραδιοφωνικό σήμα, αλλά όταν είναι σε λειτουργία πτήσης, δεν το κάνει. Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες σημειώνουν ότι υπάρχει πιθανότητα τα ραδιοσήματα που αποστέλλονται από μια ηλεκτρονική συσκευή να παρεμποδίζουν ένα ή περισσότερα από τα σημαντικά συστήματα ενός αεροσκάφους, όπως αισθητήρες που βοηθούν τα όργανα του αεροσκάφους να επικοινωνούν μεταξύ τους, εξοπλισμός πλοήγησης, εξοπλισμός αποφυγής σύγκρουσης, και άλλες μορφές αεροηλεκτρονικής .

Στην πράξη, ωστόσο, ο ευαίσθητος ηλεκτρονικός εξοπλισμός στα σύγχρονα αεροσκάφη είναι καλά θωρακισμένος από τα ραδιοκύματα. Αν και οι ηλεκτρονικές παρεμβολές από μεταδόσεις κινητών τηλεφώνων ενοχοποιήθηκαν σε ένα δυστύχημα στην Ελβετία το 2000 και σε ένα στη Νέα Ζηλανδία το 2003, είναι πολύ πιο πιθανό οι μεταδόσεις της συσκευής κατά τη διάρκεια της πτήσης απλώς να ενοχλήσουν το πλήρωμα πτήσης.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα σήματα καταχωρούνται στον εξοπλισμό τους (αναγκάζοντας τους πιλότους, τους πλοηγούς και τους χειριστές ασυρμάτου να εργαστούν σκληρότερα για να διαβάσουν σωστά τα όργανά τους) και τα σήματα λαμβάνονται συχνά στα ακουστικά τους ως ένας σβησμένος ήχος - ο ίδιος τύπος ήχου που έρχεται στα οικιακά στερεοφωνικά ηχεία όταν τοποθετούνται δίπλα κινητά τηλέφωνα που περιέχουν μη αναγνωσμένα μηνύματα κειμένου ή e-mail . Επομένως, η «ενόχληση των πιλότων» είναι πιθανότατα ο λόγος για τον οποίο οι αεροπορικές εταιρείες ζητούν από τους ανθρώπους να μην μεταδίδουν τις συσκευές τους κατά τη διάρκεια της πτήσης.

Το 2014 ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας ανακοίνωσε ότι οι ηλεκτρονικές συσκευές δεν αποτελούν κίνδυνο για την ασφάλεια, αλλά οι υπηρεσίες άλλων χωρών, όπως η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας (FAA) των Ηνωμένων Πολιτειών και η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Κίνας, έχουν διατηρήσει τα όρια. Στην Κίνα οι ηλεκτρονικές συσκευές πρέπει να μένουν απενεργοποιημένες κατά τη διάρκεια της πτήσης, διαφορετικά ο χρήστης αντιμετωπίζει την πιθανότητα σύντομης παραμονής στη φυλακή ή/και πολλών χιλιάδων δολαρίων σε πρόστιμα.

Ωστόσο, οι ταξιδιώτες με αεροπλάνο από όλες τις χώρες θα ήθελαν τη δυνατότητα να πραγματοποιούν τηλεφωνικές κλήσεις από αέρος χρησιμοποιώντας τα δικά τους smartphone αντί να χρησιμοποιούν την ακριβή υπηρεσία αεροπορικού τηλεφώνου που παρέχουν ορισμένες πτήσεις. Ένας τρόπος για να το κάνετε αυτό χωρίς να ενοχλείτε το πλήρωμα πτήσης είναι να εμποδίσετε τα κινητά τηλέφωνα να μεταδώσουν την πλήρη ισχύ του σήματος τους εγκαθιστώντας επί του σκάφους κυψελοειδείς πύργους, που ονομάζονται picocells, σε κάθε αεροσκάφος. Τα Picocells παρέχουν στους χρήστες ηλεκτρονικών συσκευών στενή υπηρεσία κινητής τηλεφωνίας που περιορίζει τα σήματα μετάδοσης στο ελάχιστο.

Πολλοί ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς χρησιμοποιούν εξοπλισμό από παρόχους υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας —όπως η AeroMobile— για να διοχετεύουν κλήσεις κατά την πτήση και να παρέχουν στους επιβάτες ασύρματες επικοινωνίες . Οι αμερικανικές αερομεταφορείς άργησαν να υιοθετήσουν την τεχνολογία picocell και αναμένουν απόφαση από την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών (FCC), η οποία ανησυχεί ότι η χαλάρωση των κανόνων τηλεφωνικών κλήσεων θα μετατρέψει τις σχετικά ειρηνικές πτήσεις επιβατών σε δυνατά, αντιπαθητικά ταξίδια.

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις