Πέδρο Αλμοδόβαρ: Οκτώ ταινίες με αφορμή τη γέννησή του
Πέδρο Αλμοδόβαρ: Το «τρομερό παιδί» του ισπανικού κινηματογράφου
Ο σκηνοθέτης Πέδρο Αλμοδόβαρ θεωρείται ο ανανεωτής του ισπανικού κινηματογράφου. Μέσα από το έργο του διηγήθηκε με χρώματα την κοινωνικο-πολιτιστική απελευθέρωση που ακολούθησε την πτώση της μαύρης δικτατορίας του στρατηγού Φράνκο το 1975 και ονομάστηκε Movida (Μετάβαση) «Το πάθος μου για τα χρώματα ήταν η απάντηση της μητέρας μου στα τόσα χρόνια πένθους και μαυρίλας-ήμουν η εκδίκησή της για την παραδοσιακή σκούρα μονοχρωμία που επικρατούσε για δεκαετίες στην Ισπανία», εξομολογήθηκε το 2004.
Το «τρομερό παιδί της Μόβιδα» είναι συνώνυμο της παραβατικότητας, του πικρού χιούμορ, των φλογερών μελοδραμάτων και των ηρωίδων έξω από νόρμες. Λίγα χρόνια αργότερα, ο ευτραφής Μαδριλένος διεκδικούσε το δικαίωμα να είναι ομοφυλόφιλος, να γίνει σημαιοφόρος μιας μοντέρνας και ανεκτικής Ισπανίας.
Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ γεννήθηκε στη Calzada de Calatrava στις 25 Σεπτεμβρίου 1949 και έχει γράψει, σκηνοθετήσει και δημιουργήσει περίπου 30 ταινίες. Όταν ήταν στην ηλικία των 8 ετών οι γονείς του τον έστειλαν για να φοιτήσει σε καθολικό σχολείο. Σε αυτή την ευαίσθητη ηλικία ο ίδιος υπέστη σεξουαλική κακοποίηση, ενώ τα βιώματα από το σχολείο αυτό και από τους εκκλησιαστικούς θεσμούς τον ενέπνευσαν για την ταινία του Κακή εκπαίδευση (2004).
Στα 16 του μετακόμισε στη Μαδρίτη, όπου δούλεψε σε πολλές πρόχειρες δουλειές. Άλλωστε, εκείνη την περίοδο η έβδομη τέχνη στην οποία και μεγαλούργησε στη συνέχεια βρισκόταν σε ύφεση λόγω λόγω της δικτατορίας του Φράνκο.
Έπειτα, επί 12 χρόνια εργάστηκε στον ισπανικό οργανισμό τηλεπικοινωνιών καταφέρνοντας μέσω αυτής της δουλειάς να αγοράσει την πρώτη του κάμερα, η οποία ήταν μια Super 8. Εκείνα τα χρόνια εκείνα δούλεψε σε θεατρικές ομάδες, ίδρυσε το σατιρικό πανκ-ροκ συγκρότημα Almodovar y McNamara και γύρισε πολλές χιουμοριστικές ταινίες σε super 8, οι οποίες δεν γνώριζαν επιτυχία και αυτός τις παρουσίαζε σε ιδιωτικές προβολές.
Η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία είναι το «Η Πέπι, η Λούσι, η Μπομ και τα άλλα κορίτσια» πέρασε από «40 κύματα» μέχρι την ολοκλήρωσή της το 1980. Ωστόσο, στη συνέχεια ήρθαν πολλές ακόμη ταινίες που έφεραν διεθνή αναγνώριση και τον καθιέρωσαν ως έναν εμβληματικό σκηνοθέτη της Ισπανίας και όχι μόνο.
1. Madres Paralelas
Υπόθεση: Δύο ετοιμόγεννες γυναίκες συμπίπτουν στο ίδιο δωμάτιο νοσοκομείου. Και οι δύο δεν είχαν προγραμματίσει τις εγκυμοσύνες τους, και οι δύο είναι εκεί χωρίς τους πατεράδες των μωρών τους. Η μεγαλύτερη από τις δύο (Πενέλοπε Κρουζ), Τζάνις, δε μετανιώνει για την επιλογή της να γίνει μητέρα, αντίθετα είναι πανευτυχής. Η Άνα, από την άλλη, είναι έφηβη – και έντρομη και μετανιωμένη για αυτό που συμβαίνει.
Η Τζάνις προσπαθεί να την ενθαρρύνει, όσο και οι δυο τους διασχίζουν σαν υπνωτισμένες τους διαδρόμους του νοσοκομείου. Τα λίγα λόγια που θα ανταλλάξουν στις ώρες αυτές θα δημιουργήσουν έναν πολύ στενό δεσμό ανάμεσα στις δυο τους, δεσμός ο οποίος αναπτύσσεται και περιπλέκεται, αλλάζοντας τις ζωές τους για πάντα.
2. Pain and Glory
Υπόθεση:Η ταινία «Pain and Glory» διηγείται μια σειρά από συναντήσεις που πραγματοποίησε ο Σαλβαδόρ Μάγιο, ένας σκηνοθέτης του κινηματογράφου που είναι πλέον στην παρακμή του. Κάποιες διαδραματίζονται στο παρόν, άλλες τις θυμάται: την παιδική του ηλικία στη δεκαετία του ’60, τη στιγμή που μετανάστευσε μαζί με τους γονείς του σε ένα χωριό στη Βαλένθια αναζητώντας μια καλύτερη ζωή, την πρώτη του ερωτική επιθυμία, τον πρώτο του έρωτα στη Μαδρίτη τη δεκαετία του ’80, τον πόνο αυτού του χωρισμού ενώ ο έρωτας ήταν ακόμα έντονος, τη συγγραφή ως τη μόνη θεραπεία να ξεχνάς ό,τι δεν ξεχνιέται, την πρώτη επαφή με το σινεμά, και το απέραντο κενό που δημιουργεί η αδυναμία να συνεχίζεις να κάνεις ταινίες. Το «Πόνος και Δόξα» μιλάει για τη δημιουργία, για την δυσκολία να την διαχωρίζεις από τη ίδια τη ζωή και για τα πάθη που της δίνουν νόημα και ελπίδα. Εξερευνώντας το παρελθόν του, ο Σαλβαδόρ ανακαλύπτει την άμεση ανάγκη να το διηγηθεί λεπτομερώς, και μέσα από αυτό βρίσκει τη σωτηρία του.
3. Το Δέρμα που Κατοικώ
Υπόθεση: Ο Δρ.Ρόμπερτ Λέντγκαρντ πλαστικός χειρουργός, έχασε την σύζυγό του σε φλεγόμενο αυτοκινητιστικό δυστύχημα και απο τότε έχει εκδηλώσει έντονο ενδιαφέρον για την δημιουργία ενός νέου δέρματος. Μετά απο δώδεκα χρόνια καταφέρνει να καλλιεργήσει ένα τεχνητό δέρμα που είναι μια πραγματικά ισχυρή ασπίδα ενάντια σε κάθε επίθεση. Η γυναίκα που τον μεριμνεί απο μικρό παιδί η Μαρίλια θα είναι η συνεργάτης του, όσο για το πάνω σε ποιό δέρμα θα πειραματιστεί.
4. Ραγισμένες Αγκαλιές
Υπόθεση: Ένας άντρας γράφει, ζει και αγαπάει μέσα στο σκοτάδι. Ήταν το θύμα ενός μοιραίου αυτοκινητικού δυστυχήματος δεκατέσσερα χρόνια πριν. Δεν έχασε απλά την όρασή του αλλά και τη γυναίκα της ζωής του. Ένα βράδυ θα ξεκινήσει να αφηγείται την οδυνηρή αυτή αυτοβιογραφία, μια ιστορία συγκινητική και τραγική. Μια ιστορία που θα μπορούσε να περιγράφεται από τη φωτογραφία δύο ερωτευμένων ανθρώπων που αγκαλιάζονται. Μια φωτογραφία που κάποιος έχει σκίσει σε χίλια κομμάτια…
5. Volver
Υπόθεση: Τρεις γενιές γυναικών συνυπάρχουν με την τρέλα, τα ψέματα και την πρόληψη για τον θάνατο να δίνουν την ιδιαίτερη μορφή στην καθημερινότητά τους. Η Ραϊμούντα ζει στη Μαδρίτη με την κόρη της, Πάουλα, και τον άντρα της, Πάκο, που είναι μονίμως μεθυσμένος. Η αδελφή της, η Σόλε, είναι χωρισμένη και εργάζεται κρυφά ως κομμώτρια. Ένα τραγικό συμβάν από την παιδική τους ηλικία σημαδεύει την καθημερινότητά τους και, όταν η θεία τους πεθαίνει, το παρελθόν επιστρέφει για να τις στοιχειώσει.
6. All About My Mother
Υπόθεση: Όταν χανει το 17χρονο γιο της σε αυτοκινητιστικό ατύχημα μια νοσοκόμα πάει στη Βαρκελώνη για να ψάξει τον πατέρα του. Χώρισαν πριν γεννηθεί το παιδί, γιατί εκείνος έγινε τραβεστί. Κατά τη διάρκεια της αναζήτησης συναντάει μια νεαρή καλόγρια με aids και μια σταρ του θεάτρου. Ζει μια μικρή περιπέτεια στον κόσμο των τραβεστί με δραματικό τέλος.
7. Κακή Εκπαίδευση
Υπόθεση: Στην Ισπανία της δεκαετίας του 60 δύο αγόρια, ο Enrique και ο Ignacio φοιτούν σε αυστηρό θρησκευτικό σχολείο. Κάτω από δύσκολες συνθήκες θα γνωρίσουν το φόβο, την πειθαρχία, τον έρωτα και τον κινηματογράφο. Ο πατέρας Manolo, καθηγητής τους στη φιλολογία και διευθυντής του σχολείου, θα βρεθεί πολύ κοντά στα παιδιά. Ένα τρίγωνο θα σχηματιστεί (με τους δύο μαθητές και τον καθηγητή) με παράλληλες ιστορίες καλά κρυμμένες που θα μείνουν στο σκοτάδι.
8. Julieta
Υπόθεση: Μια τυχαία συνάντηση αλλάζει ξαφνικά τα σχέδια της Χουλιέτα για μετακόμιση από τη Μαδρίτη στη Λισαβόνα. Αποφασίζει να μείνει στην ισπανική πρωτεύουσα, περιμένοντας νέα από την κόρη της, την οποία έχει να δει 12 χρόνια.