ΚΟΣΜΟΣ. Από τις 18:30 της Δευτέρας (τοπική ώρα) η ναυαρχίδα των social media, Facebook κατέρρευσε συμπαρασύροντας μαζί και τις πλατφόρμες Instagram και Watsapp, με το ιστορικό κρασάρισμα να έχει ως συνέπεια τεράστιες οικονομικές απώλειες για την εταιρεία και τον ιδιοκτήτη της, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, οι μετοχές του οποίου παρουσίασαν κατακόρυφη πρώτη, με τις απώλειες να υπολογίζονται σε ένα ποσό άνω των 7 δισ. δολαρίων, ενώ για την εταιρεία στα 50 δισ. δολάρια.

Το θρίλερ διήρκεσε πάνω από 6 ώρες, με τα κοινωνικά δίκτυα να επανέρχονται σταδιακά περίπου στη 1 τα ξημερώματα της Τρίτης, με τις τρεις πλατφόρμες, ωστόσο, να παρουσιάζουν σημαντικά προβλήματα. Αμέσως μετά την αποκατάσταση του προβλήματος, ο ιδρυτής της ιστοσελίδας Μαρκ Ζούκερμπεργκ, που χρησιμοποίησε το Twitter για να ενημερώσει σχετικά με τα προβλήματα της εταιρείας, θέλησε να απολογηθεί στους χρήστες για την πολύωρη ταλαιπωρία γράφοντας, «Facebook, Instagram, Whatsapp και Messenger, επανέρχονται online τώρα. Συγγνώμη για την σημερινή αναστάτωση. Ξέρω πόσο βασίζεστε στις υπηρεσίες μας για να παραμένετε συνδεδεμένοι με τους ανθρώπους για τους οποίους νοιάζεστε».

Αυτό που όλοι αναζητούσουν, ωστόσο, ήταν η αιτία του προβλήματος, με τα σενάρια να έκαναν λόγο ακόμα για το μεγαλύτερο χακάρισμα, ενώ πολλοί έκαναν τη σύνδεση του εν λόγω γεγονότος με τις αποκαλύψεις που έγιναν μια ημέρα νωρίτερα από την πρώην υπάλληλο της Facebook, Φράνσις Χόγκεν. Η 37χρονη εργαζόταν ως διευθύντρια προϊόντων στην ομάδα κατά της παραπληροφόρησης της εταιρίας και σε συνέντευξη που παραχώρησε στο CBS προχώρησε στην αποκάλυψη, μεταξύ άλλων, ότι η εταιρεία γνώριζε πως είναι πιθανό το Instagram να προκαλέσει βλάβες στην ψυχική υγεία των εφήβων.

Τα σενάρια περί χακαρίσματος ενίσχυε και το δημοσίευμα της ιστοσελίδας privacyaffairs.com, η οποία ανέφερε ότι σε δημοφιλές φόρουμ που σχετίζεται με την ηλεκτρονική «πειρατεία» έχουν τεθεί προς πώληση ιδιωτικές και προσωπικές πληροφορίες πάνω 1,5 δισεκατομμυρίων χρηστών του Facebook.

Το πρόβλημα ήταν τόσο εκτεταμένο, ώστε εκατοντάδες εργαζόμενοι στα κεντρικά γραφεία του ομίλου Facebook δεν είχαν πρόσβαση ούτε καν στα γραφεία τους, καθώς τα ηλεκτρονικά πάσα για την είσοδό τους στο κτήριο δεν λειτουργούσαν.

Τελικά, φαίνεται πως η αιτία, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, για το παγκόσμιο κρασάρισμα ήταν μία βλάβη που προκλήθηκε κατά τη διάρκεια ενός update. Συγκεκριμένα ο ανεξάρτητος δημοσιογράφος και ερευνητής Μπράιν Κερμπς, επικαλούμενος αξιόπιστη πηγή από πρόσωπο που συμμετείχε στην διαδικασία επαναλειτουργίας του Facebook, υπογράμμισε μέσω Twitter ότι η βλάβη είχε να κάνει με το «Border Gateway Protocol»:

«Από αξιόπιστη πηγή: Πρόσωπο από την προσπάθεια επαναφοράς λειτουργίας, είπε ότι η διακοπή προήλθε από μία συνηθισμένη ενημέρωση «BGP» που πήγε στραβά. Αλλά, η ενημέρωση απέκλεισε τους απομακρυσμένους χρήστες από την επαναφορά των αλλαγών και τα άτομα με φυσική πρόσβαση δεν είχαν δίκτυο/πρόσβαση. Οπότε, μπλοκαρίστηκαν αμφότεροι από την αναστροφή».

Το «Border Gateway Protocol» ή αλλιώς «BGP» επιτρέπει την ανταλλαγή πληροφοριών δρομολόγησης στο διαδίκτυο και μεταφέρει τους χρήστες στους ιστότοπους που επιθυμούν να έχουν πρόσβαση, βοηθώντας τους να τα αναγνωρίσουν σε αυτό που είναι γνωστό ως Domain Naming System.

Επισήμως το Facebook δεν έχει απάντηση για το ταυτόχρονο blackout.

«Σκοτάδι» από το απόγευμα της Δευτέρας - Το χρονικό της κατάρρευσης

Τα πρώτα προβλήματα εμφανίστηκαν στην Ελλάδα στις 6.30 το απόγευμα της Δευτέρας, με τους χρήστες να αδυνατούν να μπουν στα παραπάνω social media για να δουν τις ενημερώσεις ή τα μηνύματά τους στο Messenger. Αντίθετα, βρέθηκαν αντιμέτωποι με το μήνυμα: «Δεν είναι δυνατή η πρόσβαση σε αυτό τον ιστότοπο» και κάπου εκεί, ξεκίνησε το χάος!

Για ώρες δεν υπήρξε επίσημη απάντηση με το Facebook να προχωρά σε ανακοίνωσή του στο Twitter, με την οποία ζητούσε συγγνώμη από τους χρήστες για την ταλαιπωρία, υπογραμμίζοντας πως συλλέγει τις αναφορές προβλημάτων.

Από τη 01:00 μετά τα μεσάνυχτα, ξεκίνησε η σταδιακή επαναφορά του Facebook στις οθόνες κινητών και υπολογιστών στους χρήστες, όπως και των υπόλοιπων κοινωνικών μέσων.

Αξίζει να σημειωθεί πως ένα από τα μεγαλύτερα – σε διάρκεια – καταγεγραμμένα προβλήματα στη δημοφιλή πλατφόρμα, ήταν το 2019 όταν είχαν «πέσει» τα πάντα για 24 ώρες.

Μεγάλος θριαμβευτής το Twitter

Όπως ήταν λογικό, μετά το κρασάρισμα, άπαντες στράφηκαν στο… μοναδικό μέσο, το οποίο λειτουργούσε, που δεν ήταν άλλο από το Twitter!

Τόσο οι χρήστες, όσο και το ίδιο το Facebook ξεκίνησαν να… twittάρουν ασταμάτητα. Λίγα λεπτά αφότου έπεσε το Facebook και τα υπόλοιπα social media τα hashtags #instagramdown και #facebookdown εκτοξεύτηκαν στην κορυφή των trends παγκοσμίως.

Μάλιστα, αυτό χρησιμοποίησαν και οι ίδιες οι εταιρείες που αντιμετώπιζαν πρόβλημα, ώστε να απευθυνθούν στους χρήστες τους.

«Γνωρίζουμε ότι ορισμένοι χρήστες αντιμετωπίζουν πρόβλημα πρόσβασης στις εφαρμογές και τα προϊόντα μας. Δουλεύουμε για να επαναφέρουμε τα πράγματα στο φυσιολογικό το συντομότερο δυνατό και ζητούμε συγγνώμη για την όποια ταλαιπωρία» έγραψε πρώτος ο υπεύθυνος επικοινωνίας του Facebook στο… Twitter.

Από την πλευρά του, το Twitter βρήκε την ευκαιρία να… τρολάρει ανηλεώς την κατάσταση και να «υποδεχτεί» όλους αυτούς τους χρήστες που… έμειναν άστεγοι και έψαχνα μια «διαδικτυακή στέγη».

«Γειά κυριολεκτικά σε όλους» έγραψε και… με τρεις λέξεις «πετσόκοψε» όλους τους αντιπάλους του.

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις