ΗΠΑ. Η General Motors γιορτάζει την παραγωγή του εκατοστού εκατομμυριοστού Made in USA αυτοκινήτου της. Είναι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου.

Η General Motors ιδρύθηκε το 1908 στο Φλιντ του Μίσιγκαν, από τον μεγιστάνα των αμαξών με άλογα, William Durant.

Σε εκείνη την πρώτη, «άγρια» εποχή του Ντιτρόιτ, ο Henry Ford ήταν ο μεγάλος αντίπαλος του Durant. Και ενώ ο Durant επεδίωξε να φτιάξει μια εταιρεία με διαφορετικά brands (Buick, Oldsmobile, Cadillac, μεταξύ άλλων) που απευθύνονται σε διαφορετικούς αγοραστές, ο Ford εστίασε στο να κατασκευάσει ένα αυτοκίνητο που θα ταίριαζε σε όλους.

Από το μηδέν στο 100 (εκατομμύρια): Η άνοδος, η πτώση και η επάνοδος ενός αμερικανικού θρύλου-1
O William Durant. (φωτ.: AP)

Η General Motors επιβίωσε από το Great Depression και έως τις αρχές της δεκαετίας του 1930 είχε ξεπεράσει την Ford Motor, για να γίνει η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου.

Παρότι η Ford πούλησε περισσότερα από 15 εκατομμύρια αυτοκίνητα Model T από το 1908 έως το 1927, η εταιρεία επικρίθηκε γιατί δεν αντέδρασε αρκετά γρήγορα στην ζήτηση των αγοραστών για νέα μοντέλα, όπως έκανε η GM. Και ενώ η General Motors προσέφερε επιλογές χρηματοδότησης στους καταναλωτές, ο Henry Ford δεν ήθελε να πουλά αυτοκίνητα με πίστωση.

Από το μηδέν στο 100 (εκατομμύρια): Η άνοδος, η πτώση και η επάνοδος ενός αμερικανικού θρύλου-2
φωτ.: AP

Τα χρόνια που ακολούθησαν, η General Motors έγινε μία από τις ισχυρότερες εταιρείες του κόσμου. Το 1940 γιόρτασε το 25ο εκατομμυριοστό αυτοκίνητό της στις ΗΠΑ και στο αποκορύφωμα της επιτυχίας της, το 1962, κατασκεύαζε ένα στα δύο αυτοκίνητα που πωλούνταν στη χώρα, καθώς ήλεγχε το 51% της αμερικανικής αγοράς. Τη χρονιά εκείνη, από τη γραμμή παραγωγής της βγήκε το 75ο εκατομμυριοστό αυτοκίνητό της και το 1967 έσπασε το φράγμα των 100 εκατομμυρίων.

Όμως στις αρχές της δεκαετίας του 1970, την «χτύπησε» η πετρελαϊκή κρίση. Η εποχή των τεράστιων αμερικανικών αυτοκινήτων και της φθηνής βενζίνης έφτανε στο τέλος της.

Έως τα 1980s, ο ανταγωνισμός από τα εισαγόμενα γερμανικά και ιαπωνικά αυτοκίνητα αλλά και τα βάρη του συνταξιοδοτικού ταμείου της έπληξαν την εταιρεία.

Υπό τον Roger Smith, CEO της GM από το 1981 έως το 1990, η εταιρεία είδε το μερίδιό της στην αμερικανική αγορά να πέφτει από το μισό στο ένα τρίτο.

Υπήρξε, βέβαια, και ένα φωτεινό σημείο, όταν τη δεκαετία του 1990 η General Motors κυκλοφόρησε το ηλεκτρικό αυτοκίνητο EV1, διαβλέποντας ίσως μία τάση που θα κυριαρχούσε χρόνια αργότερα.

Από το μηδέν στο 100 (εκατομμύρια): Η άνοδος, η πτώση και η επάνοδος ενός αμερικανικού θρύλου-3
Το EV1 (φωτ.: AP).

Όμως, έως το 2008, όταν «χτύπησε» η παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση, η κατάσταση της General Motors είχε γίνει δραματική. Ο τότε CEO της, Rick Wagoner, μαζί με τους επικεφαλής της Chrysler, Bob Nardelli και της Ford, Alan Mulally, απευθύνθηκαν στο Κογκρέσο, για να ζητήσουν διάσωση. Η GM και η Chrysler εισήλθαν σε καθεστώς προστασίας από τους πιστωτές το 2009.

Μετά τη χρεοκοπία και την αναδιοργάνωσή της, η Mary Barra ανέλαβε τα ηνία της εταιρείας και έγινε η πρώτη γυναίκα CEO σε μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία.

Από το μηδέν στο 100 (εκατομμύρια): Η άνοδος, η πτώση και η επάνοδος ενός αμερικανικού θρύλου-4
φωτ.: AP

Υπό την Barra, η GM έγινε και πάλι η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ.

Μέσα στο 2021, οι Αμερικανοί καταναλωτές αγόρασαν 2,4 εκατ. αυτοκίνητα GM, δίνοντας στην εταιρεία μερίδιο αγοράς 15,2%.

Πηγή: moneyreview.gr

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις