Ποια είναι η γυναίκα στο σήμα της Columbia Pictures που εμφανίζεται πριν από κάθε ταινία;
Από το 1992 στο σήμα της Columbia Pictures εμφανίζεται μία γυναίκα ντυμένη σαν αρχαία Ελληνίδα που κρατά ένα πυρσό στο υψωμένο δεξί της χέρι.
Η εικόνα παραπέμπει στο Άγαλμα της Ελευθερίας της Νέας Υόρκης, αν και διαφέρει σε κάποιες λεπτομέρειες. Το πρόσωπο της «Κυρίας Κολούμπια», όπως είναι το παρατσούκλι της, είναι ένα από το πιο διάσημα στον κόσμο. Παρά ταύτα, μέχρι το 2016 ελάχιστοι γνώριζαν την ταυτότητα της γυναίκας που ήταν το μοντέλο.
Αρχικά το 1924, η Columbia Pictures χρησιμοποίησε ένα λογότυπο με μια αρχαία Ρωμαία που κρατά μια ασπίδα στο αριστερό της χέρι και ένα ραβδί σιταριού στο δεξί της χέρι. Η γυναίκα φορούσε το παραδοσιακό ρούχο των γυναικών στην αρχαία Ρώμη.
Η εικόνα βασίστηκε στην ηθοποιό Evelyn Venable, γνωστή για την παροχή της φωνής της ως «The Blue Fairy» στην ταινία «Πινόκιο» της Walt Disney.
Το λογότυπο άλλαξε το 1928 με τη γυναίκα να φορά τυλιγμένη τη σημαία των ΗΠΑ γύρω της και να κρατά έναν πυρσό ψηλά και για πρώτη φορά, εμφανίζεται το όνομα Columbia Pictures πάνω από αυτήν.
Το τρέχον λογότυπο δημιουργήθηκε το 1992 και ξεκίνησε τη χρήση του σε ταινίες το επόμενο έτος, όταν οι Σκοτ Μέντνικ και το The Mednick Group προσλήφθηκαν από τον Πίτερ Γκάμπερ να δημιουργήσουν λογότυπα για όλα τα ψυχαγωγικά ακίνητα που ανήκαν στη Sony Pictures.
Η Ανέτ Μπένιγκ
Υπήρχε μία φήμη ότι η γυναίκα που χρησιμοποιήθηκε ως μοντέλο ήταν η διάσημη ηθοποιός Ανέτ Μπένιγκ, επειδή τα χαρακτηριστικά της έμοιαζαν με αυτά της «Κυρίας Κολούμπια». Το 2016 σε μια συνέντευξή της, η ηθοποιός ρωτήθηκε αν ήταν πράγματι αυτή το μοντέλο.
Η Μπένινγκ απάντησε ότι ο καλλιτέχνης πιθανόν να έφτιαξε την τελική μακέτα με το σήμα, έχοντας ως πηγή έμπνευσης κάποια φωτογραφία της, αλλά η ίδια δεν ήταν ενήμερη. Η δήλωση της Ανέτ Μπένινγκ είχε σαν αποτέλεσμα να γίνει γνωστό την ίδια εκείνη χρονιά, και με σχεδόν με 25 χρόνια καθυστέρηση, ποια υπήρξε το πραγματικό μοντέλο.
Η πραγματική “Κυρία Κολούμπια”
Ο Μέντνικ προσέλαβε τον καλλιτέχνη της Νέας Ορλεάνης, Μάικλ Ντες, για να ξαναβάψει ψηφιακά το λογότυπο και να επιστρέψει τη γυναίκα σε μια «κλασική» εμφάνιση. Ο Μάικλ Ντες προσέλαβε ως μοντέλο για το λογότυπο την Τζένη Τζόζεφ, μία καλλιτέχνιδα των γραφικών τεχνών που εργαζόταν για την εφημερίδα Times-Picayune. Λόγω χρονικών περιορισμών, συμφώνησε να βοηθήσει στο μεσημεριανό της διάλειμμα.
Η αρχική Lady Columbia, ήταν ντυμένη με την αμερικανική σημαία, αλλά στον Ντες είχαν δώσει την οδηγία να αλλάξει το χρώμα σε λευκό, πορτοκαλί και μπλε και να μη χρησιμοποιήσει την «αστερόεσσα». Σε μια συνέντευξη του 2013, ο Ντες είπε ότι δεν μπορούσε να θυμηθεί αν αυτό οφειλόταν σε νομικά ή εμπορικά ζητήματα.
Η φωτογράφηση διήρκεσε τέσσερις ώρες και έγινε από τη φωτογράφο Κάθυ Άντερσον στο σαλόνι του διαμερίσματός της στη Νέα Ορλεάνη, το οποίο είχε μετατραπεί σε ένα μικρό, αυτοσχέδιο φωτογραφικό στούντιο. Ο Μάικλ έφτασε αργότερα με ένα κουτί κρουασάν για να ξεκινήσει η φωτογράφιση.
Ο Μάικλ Ντές, ο ζωγράφος που το 1992 έκανε τη μακέτα του λογότυπου με τη γυναίκα που έγινε το σήμα του κινηματογραφικού κολοσσού, αποκάλυψε ότι το μοντέλο του λεγόταν Τζένι Τζόσεφ. Ήταν τότε 28 χρονών και βοηθός της φωτογράφου Κάθυ Άντερσον σε μία τοπική εφημερίδα της Νέας Ορλεάνης.
Ο Ντές που ζούσε στην ίδια πόλη, πρότεινε στην Άντερσον να χρησιμοποιήσει ως μοντέλο τη Τζόσεφ, καθώς εργαζόταν περιστασιακά ως μοντέλο. Τη ρώτησαν αν θα ήθελε έναντι μιας μικρής αμοιβής να γίνει το μοντέλο για το λογότυπο της Columbia Pictures και εκείνη δέχτηκε.
Η Άντερσον δεν έκανε ιδιαίτερες προετοιμασίες για τη φωτογράφηση. Για χιτώνα έδωσε στη Τζόσεφ να φορέσει ένα λευκό σεντόνι, και επίσης να κρατά ένα λαμπατέρ στη θέση του πυρσού.
Κάποια στιγμή η Τζόσεφ κουράστηκε από την ορθοστασία και επειδή κρατούσε συνέχεια ψηλά το λαμπατέρ. Για το λόγο αυτό ζήτησε από τη φωτογράφο να καθίσει για λίγο. Εκείνη τότε τη φωτογράφησε καθήμενη και φανερά κουρασμένη.
«Όταν ο εκπληκτικά ταλαντούχος εικονογράφος (και φίλος) Μάικλ Ντες μου ζήτησε να τραβήξω φωτογραφίες αναφοράς για έναν πίνακα, δεν είχα ιδέα πόσο εικονικό θα γινόταν αυτό το έργο τέχνης», είπε η Άντερσον. «Μια συνάδελφος, η σχεδιάστρια σελίδων της εφημερίδας Times-Picayune, Τζένη Τζόζεφ, ήταν το τέλειο μοντέλο και τα υπόλοιπα είναι ιστορία», πρόσθεσε.
Ο Ντες χρησιμοποίησε τις εικόνες που προέκυψαν για τον iconic πλέον πίνακά του. Είναι η μόνη και η τελευταία φορά που η Τζόζεφ πόζαρε ως μοντέλο, αλλά εκατομμύρια άνθρωποι έχουν δει το πρόσωπό της τα τελευταία 25 χρόνια κάθε φορά που βλέπουν τις ταινίες.
«Η συνάντηση με την Τζένη Τζόζεφ ήταν θεόσταλτη. Είναι μια γενναιόδωρη, ευγενική και διαχρονικά όμορφη κοπέλα. Δεν είχε εργαστεί ως μοντέλο στο παρελθόν και ποτέ δεν το ξαναέκανε από τότε», έχει δηλώσει σε συνέντευξη του ο Ντες.
Δεν ήθελε τη δημοσιότητα
Το 2012, η Τζένη Τζόζεφ έδωσε συνέντευξη στο WWL-TV. «Το κάναμε λοιπόν κατά τη διάρκεια του διαλείμματος μου για μεσημεριανό φαγητό. Μου τύλιξαν ένα σεντόνι και κρατούσα ένα απλό φωτιστικό γραφείου, ένα πορτατίφ. Και το κρατούσα απλά ψηλά. Το κάναμε αυτό με μια λάμπα».
«Ποτέ δεν πίστευα ότι θα φτάσει στη μεγάλη οθόνη και ποτέ δεν πίστευα ότι θα υπήρχε ακόμα 20 χρόνια αργότερα, και σίγουρα ποτέ δεν πίστευα ότι θα ήταν σε ένα μουσείο, οπότε αυτό είναι ευχάριστο, με ικανοποιεί», είπε ο δημιουργός του περίφημου λογότυπου της Columbia, που θυμίζει το άγαλμα της Ελευθερίας, Μάικλ Ντες.
Η Τζόσεφ μάλλον δεν περίμενε ότι θα επιλεγόταν ως το «πρόσωπο» της Columbia Pictures. Στο συμπέρασμα αυτό ίσως και να κατέληξε από τον πρόχειρο τρόπο που φωτογραφήθηκε. Όμως, το τελικό αποτέλεσμα ήταν τόσο καλό, που οι ιθύνοντες της εταιρείας επέλεξαν αμέσως τις φωτογραφίες της Τζόσεφ.
Μάλιστα, από τον Ντέας που στη συνέχεια έφτιαξε τη μακέτα του λογότυπου, ζήτησαν να διατηρηθούν αναλλοίωτα τα χαρακτηριστικά του προσώπου της Τζένι Τζόσεφ. Επίσης και τη στάση του χεριού της όπως κρατούσε το λαμπατέρ, όταν θα το αντικαθιστούσε με τον πυρσό.
Η ίδια η Τζένι Τζόσεφ αντιπαθεί τη δημοσιότητα. Έτσι απέφευγε να αποκαλύψει ότι αυτή υπήρξε το μοντέλο της «Κυρίας Κολούμπια», παρ’ όλο που αυτό θα μπορούσε να τη βοηθήσει στην καριέρα της ως μοντέλο.
Σήμερα ζει στο Χιούστον, με τα δύο παιδιά της. Όπως δήλωσε, πριν από το 2016 μόνο τα παιδιά της είχαν καταλάβει ότι αυτή ήταν η γυναίκα που εμφανίζεται πριν από την προβολή κάθε ταινίας της Columbia Pictures.