ΣΠΑΡΤΗ. Τα πολιτιστικά δρώμενα της Σπάρτης κορυφώνονται, χρόνια τώρα, με τις παραστάσεις του Σαϊνοπουλείου Αμφιθεάτρου.

Εφέτος, οι εκδηλώσεις του Σαϊνοπουλείου πραγματοποιούνται στη σκιά της εκδημίας, της Χρυσαυγής Σαϊνοπούλου, ηγερίας και άξιας συντρόφου του αείμνηστου ευπατρίδη Γεωργίου Σαϊνόπουλου.

Η νοητή αυλαία του Σαϊνοπουλείου Αμφιθεάτρου, ανοίγει με τον θείο Ευριπίδη και την τραγωδία…

  • «Ιφιγένεια εν Αυλίδι»
  • Τρίτη 19 Ιουλίου (21:30)
  • Εισιτήριο 14 €

Η παράσταση, για τους γνωρίζοντες, αναμένεται να αποτελέσει ένα από τα σημαίνοντα καλλιτεχνικά γεγονότα του φετινού καλοκαιριού.

  • Στα κορυφαία κείμενα της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας

Η Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη, αποτελεί ένα από τα κορυφαία κείμενα της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας,

Η ευρηματική σκηνοθεσία του Θέμη Μουμουλίδη και οι ερμηνείες των κορυφαίων - Μαρία Πετεβή (Ιφιγένεια), Ιωάννα Παππά (Κλυταιμνήστρα ), Λάζαρος Γεωργακόπουλος (Αγαμέμνων) Άκης Σακελλαρίου (Μενέλαος) , Γιώργος Χρυσοστόμου (Αχιλλέας), έρχονται να απογειώσουν το αρχαίο έργο…

  • Η βίαιη ενηλικίωση της αθώας Ιφιγένειας

«Η θυσία είναι μια υπόθεση καθημερινή. Συμβαίνει αθόρυβα κάθε στιγμή. Σε κάθε εποχή. Η Ιφιγένεια αποχωρίζεται πρώτα την αθωότητα συνειδητοποιώντας την σκληρότητα του κόσμου αυτού κι ύστερα τη ζωή της».

Την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη, παρουσιάζει η 5η Εποχή Τέχνης σε συνεργασία με την Ars Aeterna.

Η παράσταση θα παρουσιαστεί και στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου στις 19 και 20 Αυγούστου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου - Πραγματοποιεί περιοδεία σε όλη την Ελλάδα.

  • Ερμηνείες

Τους ρόλους ερμηνεύει, ένα σύνολο εξαιρετικών ηθοποιών,

  • Στον ρόλο της Ιφιγένειας η Μαρία Πετεβή μια από τις σημαντικότερες εκπροσώπους της νεότερης γενιάς ηθοποιών,
  • Λάζαρος Γεωργακόπουλος (Αγαμέμνων),
  • Παντελής Δεντάκης (Πρεσβύτης - Αγγελιαφόρος),
  • Ιωάννα Παππά ( Κλυταιμνήστρα ),
  • Άκης Σακελλαρίου (Μενέλαος),
  • Γιώργος Χρυσοστόμου (Αχιλλέας),
  • Γυναίκες της Χαλκίδας: Ιουλία Γεωργίου, Σοφία Κουλέρα, Ειρήνη Λαφαζάνη, Ιωάννα Λέκκα, Λένα Μποζάκη, Αγγελική Νοέα, Δανάη Πολίτη, Βικτώρια Φώτα.

Το έργο

Πανέτοιμη για τη μεγάλη εκστρατεία ενάντια στην Τροία, η τεράστια πολεμική μηχανή των Ελλήνων καθηλώνεται στην Αυλίδα, περιμένοντας να φυσήξουν ούριοι άνεμοι. Και, ενώ η αναμονή τούς εξουθενώνει, ο μάντης Κάλχας χρησμοδοτεί ότι, αν θέλουν να αποπλεύσουν, θα πρέπει ο αρχιστράτηγος Αγαμέμνων να θυσιάσει την κόρη του, την Ιφιγένεια. Αντιμέτωπος με το φρικτό δίλημμα, σπαρασσόμενος ανάμεσα στην πατρική αγάπη και το καθήκον προς την πατρίδα, ο Αγαμέμνων τελικά υποκύπτει στην «ανάγκη» και αποφασίζει να θυσιάσει το παιδί του. Είναι όμως έτσι τα πράγματα;

Σ’ αυτόν τον κόσμο, όπου τίποτε δεν είναι όπως φαίνεται, ο Ευριπίδης, από σκηνή σε σκηνή, διαλύει κάθε βεβαιότητα, θέτοντας υπό αμφισβήτηση ολόκληρο το κοινωνικοθρησκευτικό σύστημα. Το επιτελείο των Ελλήνων ηγεμόνων, που υποτίθεται ότι ενώθηκαν για έναν πανεθνικό σκοπό, αποδεικνύεται ένας εσμός πατριδοκάπηλων – ο καθένας με τη δική του ατζέντα. Ο περήφανος στρατός ένας αφιονισμένος όχλος που διψάει για σφαγή και πλιάτσικο.

Ωστόσο, ένα βήμα πριν από την απόλυτη άρνηση, η ίδια η Ιφιγένεια κάνει την ανατροπή, δραπετεύοντας από τη μοίρα του θύματος και περνώντας από την έσχατη απελπισία στην τελική κατάφαση. Κατάφαση στη ζωή και την αξία της, κατάφαση στην αιώνια περιπέτεια του ανθρώπου.

  • Σημείωμα τού σκηνοθέτη

Στην «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», μια κοινωνία σε παρακμή θυσιάζει την Ιφιγένεια –και μια ολόκληρη γενιά νέων ανθρώπων- για έναν μάταιο και άδικο πόλεμο. Η «Ιφιγένεια» είναι η τραγωδία της Ιστορίας. Μια ωδή σ’ αυτό που κάθε φορά θυσιάζεται – για να γεννηθεί η καινούργια εποχή ή για να ανοίξει ένας νέος κύκλος καταστροφής;

Αλλά ποια είναι η έννοια της θυσίας στη δική μας ταραγμένη εποχή; Πώς συμπλέκεται με τον φόβο, τη σκοπιμότητα, τη ματαιοδοξία, την ιδιοτέλεια, τα παιχνίδια εξουσίας, το κυνήγι της δόξας, του πλούτου και της ηδονής, τον θανάσιμο συνδυασμό ισχύος και απληστίας; Πώς συμπλέκεται με κάθε πόλεμο, ένοπλο ή οικονομικό, με κάθε έγκλημα; Τι θυσιάζουμε και σε ποιους βωμούς;

Η θυσία είναι μια υπόθεση καθημερινή. Συμβαίνει, κατάφωρα ή αθόρυβα, κάθε στιγμή. Σε κάθε εποχή.

Η Ιφιγένεια θυσιάζεται για έναν μάταιο και καταστροφικό επεκτατικό πόλεμο. Όμως η μεγαλύτερη θυσία είναι η βίαιη ωρίμανση της ηρωίδας, που αδυνατεί να κατανοήσει τους λόγους που οδήγησαν τον πατέρα της να την προσφέρει στο μαχαίρι του μάντη.

Έπειτα από 20 χρόνια Πελοποννησιακού Πολέμου, ο Ευριπίδης μοιάζει να αναρωτιέται: «είναι δυνατή μια αλλαγή παραδείγματος»;

2.500 χρόνια αργότερα, και ενώ βιώνουμε τα πρώτα συμπτώματα ενός δυστοπικού μέλλοντος, που εμείς απεργαστήκαμε, αναρωτιόμαστε ακόμη: «είναι άραγε δυνατή μια αλλαγή παραδείγματος»;

Σε ολόκληρο το έργο το παρελθόν στοιχειώνει το παρόν, προμηνύοντας τα τρομερά μελλούμενα. Παρόν, παρελθόν και μέλλον συγχωνεύονται μέσα στο έργο, σε μια και μόνη ματωμένη πραγματικότητα.

Η παράσταση

Στην παράσταση, η σκηνοθετική ανάγνωση επιχειρεί τη δημιουργία δυο διαφορετικών χρονικών επιπέδων.

Υπάρχει ο χρόνος του μέλλοντος, όπου διαδραματίζεται για μια ακόμη φορά η ίδια ιστορία, με τους ήρωες να συγκρούονται ανελέητα, σαν τίποτε να μη διδάχθηκαν, και το σύγχρονο παρόν, όπου μια συντροφιά νέων γυναικών (χορός) συναντιούνται με την ιστορία που γνωρίζουν καλά, και που αυτή τη φορά έρχεται από το μέλλον, σαν εφιάλτης. Όσο προχωρά το έργο, τα δύο επίπεδα συγκλίνουν, καθώς οι νέες γυναίκες του χορού συνειδητοποιούν ότι ίσως παρακολουθούν σκηνές από το δικό τους μέλλον.

  • Η νέα μετάφραση του έργου, που υπογράφει η Παναγιώτα Πανταζή, αποσκοπεί σ’ έναν σύγχρονο λόγο, με έμφαση στην διαβρωτική ειρωνεία και αμφισημία, αλλά και στην ανάδειξη των λυρικών στοιχείων.
  • Ο συνθέτης Σταύρος Γασπαράτος, στοχεύει στην δημιουργία ενός ολοκληρωμένου μουσικού έργου, βασισμένου στην Ιφιγένεια.

Όλοι οι συντελεστές της παράστασης:

Μετάφραση: Παναγιώτα Πανταζή

Σκηνοθεσία: Θέμης Μουμουλίδης

Σκηνικό: Γιώργος Γαβαλάς

Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος

Κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού

Κίνηση: Σεσίλ Μικρούτσικου

Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος

α’ βοηθός σκηνοθέτη: Γεωργία Πιερρουτσάκου

β’ βοηθός σκηνοθέτη: Νικολέττα Μακρυνόρη

Βοηθός συνθέτη – μουσική διδασκαλία: Αλεξάνδρα Κατερινοπούλου

Βοηθός σκηνογράφου: Μαριάννα Παπαγεωργίου

Βοηθός ενδυματολόγου: Μπαμπανιώτη Σοφία

Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή

Artwork: Ιφιγένεια Βασιλείου

Επικοινωνία: Ειρήνη Λαγουρού

Διεύθυνση παραγωγής: Σταμάτης Μουμουλίδης

Οργάνωση παραγωγής: Χριστίνα Μπάλλα

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις