ΚΟΣΜΟΣ. Άρχισε να γράφει στην εφηβεία, όμως τα έργα της άργησαν να εκδοθούν. Είχε ταλέντο και απαράμιλλη δεξιοτεχνία στη δημιουργία ολοκληρωμένων και πειστικών ηρώων. Παράλληλα τα μυθιστορήματά της χαρακτηρίζονται από τη διεισδυτική ματιά της στο κοινωνικό γίγνεσθαι της εποχής, ενώ η κριτική που ασκεί είναι διανθισμένη με λεπτή ειρωνεία και διακριτική αίσθηση του χιούμορ.

Μόνο τέσσερα μυθιστορήματα εκδόθηκαν όσο ζούσε "Λογική και ευαισθησία" (1811), "Περηφάνια και προκατάληψη" (1813), "Μάνσφιλντ Παρκ" (1814) και "Έμμα" (1816) -και όλα εκδόθηκαν ανώνυμα. Σε μια σπάνια έξοδό της από το σπίτι αρρώστησε και πέθανε από τη νόσο του Άντισον το 1817. Δύο ακόμη μυθιστορήματα, το "Πειθώ" και το "Νορθάνγκερ Άμπει" εκδόθηκαν μετά το θάνατό της, το 1818. Το "Σάντιτον", το μυθιστόρημα που έγραφε όταν πέθανε, εκδόθηκε το 1925. Το όνομα της συγγραφέως γνωστοποιήθηκε στο ευρύτερο κοινό από τον αδελφό της Χένρι, ο οποίος επιμελήθηκε τα μυθιστορήματα που κυκλοφόρησαν μετά τον θάνατό της. Τον Ιανουάριο του 1817 η Τζέιν Όστεν ξεκίνησε ένα ακόμα βιβλίο, με τον τίτλο The Brothers, αλλά δύο μήνες αργότερα σταμάτησε να γράφει για λόγους υγείας.

Λογική και Ευαισθησία (1811)

Όταν ο πατέρας της Έλινορ και της Μάριαν Ντάσγουντ φεύγει από τη ζωή, εκείνες αναγκάζονται ν’ αφήσουν το πολυτελές σπίτι τους και να εγκατασταθούν σε μια μικρή αγροικία. Η Έλινορ πρέπει να αποχωριστεί εκείνον που αγαπάει, ενώ η Μάριαν ερωτεύεται έναν γοητευτικό –αλλά εντελώς ακατάλληλο– νέο. Οι δύο αδελφές θα χρειαστούν η μία τη στήριξη της άλλης για να αναζητήσουν την ευτυχία. Θα καταφέρουν όμως ποτέ να βρουν την ισορροπία ανάμεσα στη λογική και στην ευαισθησία;

Υπερηφάνεια και Προκατάληψη (1813)

Όταν η Ελίζαμπεθ Μπένετ, όμορφη, δυναμική και ανεξάρτητη, χωρίς υψηλή ωστόσο κοινωνική θέση, γνωρίζει για πρώτη φορά τον κύριο Ντάρσι, τον βρίσκει υπερβολικά σνομπ και αλαζόνα. Από την πλευρά του ο κύριος Ντάρσι, γόνος αριστοκρατικής οικογένειας, προσπαθεί απεγνωσμένα να μην παρασυρθεί από τη γοητεία και την ευφυΐα της.

Οι δρόμοι τους, όμως, διασταυρώνονται συχνά και η αντιπάθεια που νιώθουν ο ένας για τον άλλο μεγαλώνει. Η Ελίζαμπεθ είναι υπερήφανη για την καταγωγή της και το κριτικό της βλέμμα· ο κύριος Ντάρσι είναι υπερήφανος για το όνομα που κουβαλά. Ενώ οι κόσμοι τους συγκρούο­νται, θα είναι ικανοί να ξεπεράσουν τις προκαταλήψεις και τον εγωισμό που τους εμποδίζουν να παραδεχθούν τον έρωτά τους και τον σεβασμό που τρέφουν ο ένας για τον άλλο;

Το μυθιστόρημα της Τζέιν Όστεν είναι μια από τις ωραιό­τερες ιστορίες αγάπης που γράφτηκαν ποτέ, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί για τη συγγραφέα μοναδική ευκαιρία να καυτηριάσει με τρόπο αιχμηρό αλλά και χιουμοριστικό το κλίμα της εποχής, τα κοινωνικά πρότυπα και την ανθρώπινη συμπεριφορά.

Μάνσφιλντ Παρκ (1814)

Η Φάνι Πράις είναι ένα από τα εννιά παιδιά μιας φτωχής οικογένειας. Όταν κάποιοι πάμπλουτοι συγγενείς την προσκαλούν να ζήσει μαζί τους, οι γονείς της δέχονται. Το χρήμα όμως δε φέρνει την ευτυχία και η Φάνι δυσκολεύεται να νιώσει άνετα στο νέο της σπίτι. Η μόνη της παρηγοριά είναι η φιλία που γεννιέται ανάμεσα σ’ εκείνη και στον Έντμοντ. H Φάνι συνειδητοποιεί ότι η αγάπη της για τον Έντμοντ δεν είναι μόνο φιλική. Άραγε, θα μπορέσει ποτέ να νιώσει κι εκείνος κάτι παραπάνω για τη συνεσταλμένη αυτή κοπέλα;

Έμμα (1815)

Η Έμμα Γούντχαουζ είναι ωραία, έξυπνη και πλούσια και δε βλέπει τον λόγο να παντρευτεί ποτέ. Λατρεύει, όμως, να κάνει προξενιά στους άλλους παρά τις συμβουλές του φίλου της, του κυρίου Νάιτλι, ο οποίος την προειδοποιεί να μη χώνει τη μύτη της σε ξένες υποθέσεις. Η τελευταία της επιτυχία –ο γάμος της γκουβερνάντας της– τη γεμίζει σιγουριά ότι μπορεί να βρει το σωστό ταίρι για τον καθένα. Θα συνεχιστούν οι επιτυχίες της; Ή μήπως τα ωραιότατα σχέδιά της θα ναυαγήσουν… όπως φαίνεται να συμβαίνει κάθε φορά;

Πειθώ (1817)

Στα δεκαεννιά της, η Ανν Έλιοτ συμμορφώθηκε με την επιθυμία των δικών της και ακύρωσε τον αρραβώνα της με τον αγαπημένο της Φρέντερικ Γουέντγουορθ, που ήταν αξιωματικός του ναυτικού. Χρόνια αργότερα, ο Γουέντγουορθ, πλοίαρχος πλέον, επιστρέφει και η Ανν συνειδητοποιεί ότι είναι ακόμη ερωτευμένη μαζί του. Όμως, ο δρόμος για την αληθινή αγάπη είναι γεμάτος εμπόδια. Θα καταφέρουν η Ανν και ο Φρέντερικ να ξανασμίξουν;

Το αβαείο του Νορθάνγκερ (1817)

Η Κάθριν Μόρλαντ ονειρευόταν από μικρή να πηγαίνει σε χορούς, θέατρα και παρόμοιες κοινωνικές εκδηλώσεις. Έτσι, όταν οι πλούσιοι γείτονές της την προσκαλούν στο κοσμικό Μπαθ, αρπάζει την ευκαιρία να πραγματοποιήσει το όνειρό της. Εκεί δημιουργεί νέες φιλίες και νιώθει τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα, σύντομα όμως ανακαλύπτει ότι η ζωή της υψηλής κοινωνίας είναι γεμάτη δοκιμασίες και προκλήσεις. Άραγε θα μπορέσει η Κάθριν να ξεπεράσει έχθρες και κουτσομπολιά, για να βρει την ευτυχία;

Σάντιτον (1817)

Το "Σάντιτον" (1817) είναι το τελευταίο μυθιστόρημα της Τζέιν Ώστιν. Η αποδυναμωμένη υγεία της Αγγλίδας συγγραφέως και ο θάνατός της, στις 18 Ιουνίου του ίδιου έτους, κληροδοτούν στην παγκόσμια λογοτεχνία δώδεκα κεφάλαια από το πιο ώριμο έργο της. Κανείς δεν γνωρίζει αν η Σάρλοτ Χέιγουντ και ο Σίντνεϊ Πάρκερ (Σάντιτον) θα κατάφερναν να «κλέψουν τη δόξα» από την Ελίζαμπεθ Μπένετ και τον κ. Ντάρσι - το ζευγάρι των πρωταγωνιστών στο "Περηφάνια και προκατάληψη". Βέβαιο, όμως, είναι πως στις σελίδες αυτού του μυθιστορήματος η Ώστιν ασκεί ενδελεχή κριτική στην ηθική φιλοσοφία του φύλου, αντικρίζοντας από τα παράθυρά της έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία. Το "Σάντιτον" αποτελεί την οριστική λογοτεχνική πνοή της Ώστιν και ένα ακατέργαστο διαμάντι για κάθε αναγνώστη.

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις