Η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος ως εκπρόσωπος όλων των Επιμελητηρίων απέστειλε στον Υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας κ. Μιχάλη Χρυσοχοϊδη, στον αναπληρωτή υπουργό και το Γενικό Γραμματέα Βιομηχανίας έγγραφο σχετικά με το Ν/Σ για «Απλοποίηση Αδειοδότησης Τεχνικών Επαγγελματικών Δραστηριοτήτων, Μεταποιητικών Δραστηριοτήτων, Επιχειρηματικών Πάρκων και Λοιπές Διατάξεις». Το έγγραφο έχει ως εξής:

«Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί και Γενικέ Γραμματέα,
Αναφερόμενοι στο αντικείμενο του θέματος, σε συνέχεια των αναλυτικών προτάσεων που σας έχουμε υποβάλει - και λαμβάνοντας αφορμή από υπομνήματα που έχουμε λάβει από επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο χώρο της μεταποίησης - σας διαβιβάζουμε τις παρακάτω προτάσεις μας επί εξειδικευμένων αλλά ιδιαίτερα σημαντικών θεμάτων και παρακαλούμε για την αποδοχή τους και την ψήφισή τους, στο πλαίσιο της θεσμοθέτησης του εν θεμάτι Σχεδίου Νόμου.

Συγκεκριμένα:

1) ΠΡΟΤΑΣΗ 1η
«Πρόταση Νόμου για παράταση της προθεσμίας εγκατάστασης και λειτουργίας βιομηχανιών που υποχρεούνται σε μετεγκατάσταση σύμφωνα με το νόμο 3325/05 (ΦΕΚ68Α/05)»

ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Ο νόμος 3325/2005 «Ίδρυση και λειτουργία Βιομηχανικών και Βιοτεχνικών εγκαταστάσεων στο πλαίσιο της αειφόρου ανάπτυξης και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ68Α/05), αποβλέπει, μεταξύ των άλλων, και στην εδραίωση σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ της Αδειοδοτούσας Αρχής και των επενδυτών. Χωρίς να παραγνωρίζεται η ανάγκη εξασφάλισης ισόρροπης σχέσης μεταξύ της οικονομικής ανάπτυξης και της προστασίας του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, η εδραίωση σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ των οργάνων της πολιτείας και των επενδυτών είναι στοιχείο απαραίτητο για κάθε επενδυτική προσπάθεια.

Δυστυχώς αρκετές περιφερειακές υπηρεσίες της πολιτείας δεν ενστερνίστηκαν τη φιλοσοφία του νόμου τούτου που είναι κατά βάσιν αναπτυξιακή. Ορισμένα ζητήματα που προέκυψαν κατά την εφαρμογή του νόμου (3325/2005) τα αντιμετώπισαν στενόκαρδα, χωρίς την απαιτούμενη διάθεση για ουσιαστική επίλυση των αναφυομένων προβλημάτων, αλλά με προσκόλληση στο γράμμα διαφόρων νομοθετημάτων.

Έτσι:
 Ενώ από τον συνδυασμό των διατάξεων των Ν. 3325/2005, Ν. 2831/2000, Ν.3551/2007 και Ν. 3212/2003
προβλέπεται ότι:

1. Εφόσον πολεοδομική διάταξη προβλέπει απομάκρυνση των δραστηριοτήτων του ν. 3325/2005 σε διάστημα μικρότερο των δώδεκα ετών, τότε αυτές δύνανται να συνεχίσουν να λειτουργούν στην ίδια θέση, μέχρι να συμπληρωθεί δωδεκαετία από την ημερομηνία εφαρμογής της πολεοδομικής διάταξης.

2. Η δωδεκαετία έχει αναδρομική ισχύ και συμπεριλαμβάνει και εκείνες τις δραστηριότητες, οι οποίες ευρίσκονται σε καθεστώς υποχρεωτικής απομάκρυνσης κατά την ημερομηνία έκδοσης του ν.3325/2005.

3. Τέλος η δωδεκαετία που τίθεται ως προθεσμία για την απομάκρυνση της μονάδας δεν έχει αφετηρία την ημερομηνία εφαρμογής της σχετικής πολεοδομικής διάταξης, αλλά αυτή (η αφετηρία) παρατείνεται μέχρις ότου εγκριθεί ζώνη υποδοχής της δραστηριότητας, στα διοικητικά όρια του οικείου ή όμορων Ο.Τ.Α. Πρώτου βαθμού, στην οποία να επιτρέπεται η μετεγκατάσταση της μονάδας.

Η Διοίκηση συχνά δεν αποφασίζει σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, αλλά σε πολλές περιπτώσεις αυθαίρετα, ερμηνεύοντας το νόμο κατά το δοκούν. Για την πιστή εφαρμογή από όλες τις αποκεντρωμένες υπηρεσίες, το Υπουργείο ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ και ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ με το υπ’ αριθ. Πρωτ. Οικ. 18211/1300/Φ15 – 30/12/2009 ΕΓΓΡΑΦΟ της ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ προς τις Διευθύνσεις Ανάπτυξης των Ν.Α. με ΘΕΜΑ: «Εφαρμογή διατάξεων σχετικών με την Απομάκρυνση – Μετεγκατάσταση βιοτεχνικών – βιομηχανικών μονάδων λόγω αλλαγής χρήσης γης», έδωσε σαφείς οδηγίες για την ορθή ερμηνεία και εφαρμογή των σχετικών διατάξεων ήτοι του Ν.3325/05 (άρθρο 7), του Ν. 3551/2007 (άρθρο 10) και του άρθρου 26 του Ν. 2831/2000, όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 12 του Ν. 3212/2003 και με το άρθρο 31 παρ. 4 του Ν. 3325/2005.

Συγκεκριμένα ανέφερε στο κείμενο οδηγιών:
«Στο πλαίσιο εφαρμογής των ανωτέρω διατάξεων, σας ενημερώνουμε ότι, δραστηριότητες που εμπίπτουν στο Ν. 3325/2005 και σε διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας, η οποία προβλέπει προθεσμίες απομάκρυνσης – μετεγκατάστασης βιοτεχνικών – βιομηχανικών μονάδων από τον τόπο εγκατάστασης τους, λόγω αλλαγής της χρήσης γης, μπορούν να αντιμετωπίζονται στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων της παρ. 6 του άρθρου 26 του Ν. 2831/2000, ως ισχύει, μέχρι να ψηφιστεί νομοθετική ρύθμιση για την εξειδίκευση του σχετικού θέματος και με την οποία θα εξετάζονται κατά περίπτωση από τις αρμόδιες Υπηρεσίες πέραν της διαθεσιμότητας ζώνης υποδοχής και άλλοι παράγοντες, όπως η φύση των δραστηριοτήτων, οι περιβαλλοντικές συνθήκες της περιοχής, οι επικρατούσες συνθήκες σε σχέση με την απασχόληση κ.α.»

Παρόλα τα παραπάνω, αναμφισβήτητα δεδομένα, πολλές Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις έχουν λάβει αποφάσεις διακοπής της λειτουργίας βιοτεχνικών – βιομηχανικών μονάδων μη χορηγώντας παράταση των προθεσμιών απομάκρυνσης – μετεγκατάστασης των. Πολλές φορές τούτο γίνεται ύστερα από πιέσεις ανταγωνιστών της ίδιας περιφέρειας, προκειμένου αυτοί να εξασφαλίσουν μονοπωλιακή θέση στην αγορά. Συνέπεια μιας τέτοιας τακτικής είναι οι εργαζόμενοι σ’ αυτές τις μονάδες να βρίσκονται σήμερα (εποχή μεγάλης οικονομικής κρίσης) εκτός εργασίας με όλες τις αυτονόητες συνέπειες.

Προς αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου κρίνεται απαραίτητο και επείγον να δοθεί - με διάταξη νόμου - περαιτέρω παράταση της προθεσμίας μετεγκατάστασης αυτών των μονάδων, ώστε οι εργαζόμενοι σ’ αυτές να μη βρεθούν οριστικά εκτός εργασίας. Για το λόγο αυτό προτείνουμε την ακόλουθη διάταξη.

Προτεινόμενη διάταξη
Η προθεσμία απομάκρυνσης των δραστηριοτήτων που εμπίπτουν στις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθ. 7 του Ν. 3325/2005, η οποία, σύμφωνα με τις διατάξεις αυτές έληξε ή πρόκειται να λήξει μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2012 παρατείνεται μέχρι την ημερομηνία αυτή, αν στις 31/12/2012 συμπληρώνονται 12 χρόνια από την έγκριση και εφαρμογή σχετικής πολεοδομικής διάταξης βάσει της οποίας θεσμοθετήθηκε, μέσω ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ, ΖΟΕ κ.λπ., ζώνη υποδοχής της δραστηριότητας στα διοικητικά όρια του οικείου ΟΤΑ α’ βαθμού, όπως προσδιορίστηκαν με το Ν. 3852/2010 (Καλλικράτης).

Αν στις 31/12/2012 δεν συμπληρώνεται δωδεκαετία από την εφαρμογή της σχετικής πολεοδομικής διάταξης, τότε η ως άνω προθεσμία παρατείνεται για όσο χρόνο απαιτείται για τη συμπλήρωση της δωδεκαετίας.

Η παραπάνω προθεσμία της 12ετίας μετατρέπεται σε 5ετία, για τις επιχειρήσεις που υπόκεινται στην υποχρέωση της μετεγκατάστασης λόγω πολεοδομικής διάταξης, αν στον οικείο ΟΤΑ έχει λειτουργήσει ή θα λειτουργήσει ΒΕΠΕ κατά τις διατάξεις του Ν. 2545/97 ή ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου και υπάρχει διαθέσιμη έκταση σε ποσοστό μεγαλύτερο του 30% της έκτασης της ΒΕΠΕ ή/και του Ε.Π.. Αν η διαθέσιμη έκταση είναι μικρότερη του 30% του Ε.Π. τότε η σχετική προθεσμία έχει όπως προηγουμένως αναφέρθηκε, δηλαδή δώδεκα έτη.

Στην περίπτωση που έχει διαταχθεί διακοπή της λειτουργίας των ως άνω δραστηριοτήτων αλλά υπάρχει εκκρεμοδικία λόγω ασκήσεων ενδίκων μέσων ή βοηθημάτων κατά των αποφάσεων που διέταξαν την διακοπή λειτουργίας των, επιτρέπεται η συνέχιση της λειτουργίας των μέχρι την εξάντληση των προθεσμιών που παραπάνω ορίζονται κατά περίπτωση.

2) ΠΡΟΤΑΣΗ 2η
«Εναλλακτική διατύπωση του Άρθ. 33»
Άρθρο 33 Διοικητικές κυρώσεις
Η φράση «….. που εκδίδεται εφ’ άπαξ …..» προτείνεται όπως διαγραφεί, γιατί είναι πολύ στενή και αναγκαστική διάταξη που περιορίζει την διακριτική ευχέρεια του Περιφερειάρχη να ενεργήσει σύμφωνα με τα ιδιαίτερα δεδομένα κάθε περίπτωσης.

Η τελευταία πρόταση της παραγράφου 1 αναδιατυπώνεται ως εξής: Άρθρο 33 παρ. 1. «...... Σε ειδικές περιπτώσεις και εφόσον επιβάλλεται σε εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος νόμου η διακοπή λειτουργίας της δραστηριότητας ή των δραστηριοτήτων ο Περιφερειάρχης επιτρέπει, με απόφαση του τη δυνατότητα συνέχισης της λειτουργίας τους για βιομηχανοποίηση αποθεμάτων πρώτων υλών, που είναι επικίνδυνες για το περιβάλλον ή την ασφάλεια της περιοχής».

3) ΠΡΟΤΑΣΗ 3η
Η παράγραφος 4 του άρθρου 43 αναδιατυπώνεται ως εξής:

Άρθρο 43 παρ. 4.
«Νομίμως λειτουργούσες δραστηριότητες, οι οποίες εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 43 και προϋφίστανται σε εδαφικές εκτάσεις που καθορίζονται δια του παρόντος μέρους επιτρέπεται να εξακολουθούν να λειτουργούν εντός του ΕΠ, οφείλουν όμως να συμμορφωθούν με τους όρους του Κανονισμού λειτουργίας του Επιχειρηματικού Πάρκου, σύμφωνα με το άρθρο 59. Κατ’ εξαίρεση επιχειρήσεις με νόμιμη άδεια εγκατάστασης, που ανήκουν στην κατηγορία υψηλής όχλησης, επιτρέπεται να εξακολουθούν να λειτουργούν στο δημιουργούμενο ΕΠ, εφόσον αυτό είναι Τύπου Β. Σε δημιουργούμενο ΕΠ τύπου Γ επιτρέπεται να εξακολουθούν να λειτουργούν μόνο εάν ανήκουν στην κατηγορία μέσης ή χαμηλής όχλησης. Όλες όμως οφείλουν να συμμορφωθούν κατά τα λοιπά με τους όρους του κανονιστικού πλαισίου και του Κανονισμού Λειτουργίας του Επιχειρηματικού Πάρκου κατά τα ανωτέρω».