Γράφει ο Βαγγέλης Μητράκος

Το απόγευμα της Κυριακής, 14 Δεκεμβρίου 2025, ο δήμος Σπάρτης φωταγώγησε το χριστουγεννιάτικο δέντρο της πόλης, στην κεντρική πλατεία. Η όλη διοργάνωση της εκδήλωσης ξεπέρασε κάθε προηγούμενη, άνοιξε αισιόδοξους δρόμους προοπτικής για το μέλλον και αξίζουν, πραγματικά, συγχαρητήρια στους συντελεστές.

Την ίδια, όμως, βραδιά του χριστουγεννιάτικου θριάμβου, η Σπάρτη έστελνε ένα προειδοποιητικό μήνυμα «προς πάσαν κατεύθυνσιν», το οποίο πρέπει άμεσα να ληφθεί σοβαρά υπόψη:

ΟΛΟ αυτό το πλήθος που συνέρρευσε στην εκδήλωση βρέθηκε σε τραγική αδυναμία για να κυκλοφορήσει και, κυρίως, για να παρκάρει τα αυτοκίνητά του, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί στην πόλη ένα πραγματικό κομφούζιο: Δρόμοι και παράδρομοι, κοινόχρηστοι χώροι, ράμπες πρόσβασης πεζοδρομίων, θέσεις πάρκινγκ ΑΜΕΑ, γωνίες διασταυρώσεων κλπ, κλπ, κατελήφθησαν, ασφυκτικά και ετσιθελικά, από αυτοκίνητα.

Το προαύλιο του Ι.Ν. Αγίου Νίκωνος Σπάρτης, το οποίο μεταβλήθηκε αυτοδικαίως και αυθαιρέτως σε ανοιχτό, μαζικό, υπαίθριο πάρκινγκ (!!!) φθάνει για να δώσει μια εικόνα του ΤΙ ακριβώς συνέβη εκείνο το βράδυ, αλλά και για να κρούσει, για μια ακόμα φορά, τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με το οξύτατο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Σπάρτης, το οποίο, όντας οξυμένο και χρόνιο, επιδεινώθηκε δραματικά μετά την παρέμβαση στην Παλαιολόγου, αφού η απώλεια δεκάδων θέσεων στάθμευσης δεν εξισορροπήθηκε από δημιουργία νέων, χωρίς, βεβαίως, να παραβλέπεται και η δυσχέρεια στην κυκλοφορία, η οποία δημιουργεί καθυστερήσεις και «μποτιλιαρίσματα».

Μια πόλη, η οποία επιθυμεί να προσελκύσει κόσμο και να αναπτυχθεί ΠΡΕΠΕΙ να λαμβάνει πρόνοια για την εξυπηρέτηση αυτού του κόσμου, ο οποίος, ερχόμενος, θα θέλει να φάει, να διασκεδάσει, να κοιμηθεί ΑΛΛΑ και να κυκλοφορήσει με το αυτοκίνητό του και να βρει θέσεις πάρκινγκ. Διαφορετικά, αν κάποιος έρθει επισκέπτης στη Σπάρτη μια φορά και ταλαιπωρηθεί, τότε είναι σίγουρο πως δεν θα ξανάρθει ποτέ πια και θα γίνει αρνητικός διαφημιστής της πόλης.

Συνεπώς, η εκπόνηση και η εφαρμογή μια ολοκληρωμένης Κυκλοφοριακής-Πολεοδομικής-Οδικής Μελέτης για την πόλη της Σπάρτης, αποτελεί πρωταρχική και θεμελιώδη υποδομή για την ανάπτυξη της πόλης.

Άξονας αυτής της Μελέτης δεν μπορεί να είναι άλλος παρά η Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα και Πλαίσιο σχεδιασμού της το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της πόλης, με στόχο τη βελτίωση της κυκλοφορίας μέσα στην πόλη με βάση τον άνθρωπο σε μια ισορροπία με τα οχήματα.

«όπερ έδει δείξαι»

ΥΓ1: Το προαύλιο του Α. Νίκωνος έχει αρχίσει, εδώ και καιρό, (δυστυχώς) να χρησιμοποιείται ως πάρκινγκ. Αυτό μας εκθέτει ως μια πόλη που δεν έχει δώσει ακόμα λύσεις στο κυκλοφοριακό της πρόβλημα, στερεί έναν ζωτικό χώρο από τους πεζούς, αλλά, συγχρόνως, προσβάλλει και την ιερότητα του χώρου του Πολιούχου Αγίου της πόλης κι ενός εμβληματικού Ναού.

Πρέπει άμεσα να γίνουν όσες παρεμβάσεις χρειάζονται, ώστε η είσοδος αυτοκινήτων στο περιβάλλοντα χώρο του Ναού να βρίσκεται υπό τον απόλυτο έλεγχο των Ιερέων και του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου και ΜΟΝΟ για τις ανάγκες του Ναού.

ΥΓ2: Στην γωνία Λυκούργου & Α. Νίκωνος είχαν τοποθετηθεί «κολωνάκια» ώστε να αποτρέπεται η είσοδος αυτοκινήτων στον αύλειο χώρο του Ναού. Μυστηριωδώς κάποια κολωνάκια εξαφανίστηκαν και έτσι άνοιξε άνετη είσοδος στο πάρκινγκ. Θα αποκατασταθούν άραγε και πότε;

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις