Όταν ζήτησαν από τον Σωκράτη να τους δώσει τον ορισμό του μορφωμένου ανθρώπου, δεν ανέφερε τίποτα για τη συσσώρευση γνώσεων. «Η μόρφωση» είπε, «είναι θέμα συμπεριφοράς..».

Σπουδαία μαθήματα έδωσαν στα παιδιά του Νηπιαγωγείου του Παιδόραμα οι δυο συμπολίτες μας Σπαρταθλητές Στέλλα Μαρκάκου και Χρήστος Μασούρας. Και οι δύο τερμάτισαν στο 31ο Σπάρταθλον (1) . Σα να στεφανώθηκε μαζί τους κάθε πολίτης της ιστορικής μας πόλης. Είναι σπουδαίο που τρέχουν σε αυτόν τον αγώνα δρομείς από κάθε γωνιά της γης. Είναι ακόμη σπουδαιότερο που υπάρχουν πολίτες της Σπάρτης που ως δρομείς «κουβαλητές» της Ιστορίας συνδέουν το ιστορικό παρελθόν με το παρόν και το όραμα ενός αντάξιου του παρελθόντος μέλλοντος.
Οι σύγχρονοι αυτοί ημεροδρόμοι, οι ήρωες της διπλανής μας πόρτας , στάθηκαν στο ύψος των παιδιών και τα έστρεψαν στο δρόμο του Λόγου του Γαλιλαίου: «Δεν μπορείς να διδάξεις τίποτα στον άνθρωπο, το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να τον βοηθήσεις ν΄ ανακαλύψει αυτό που έχει μέσα του».

Είναι «αυτό που έχουν μέσα τους» που έκανε την Στέλλα και τον Χρήστο αντάξιους ενός τέτοιου επικού κατορθώματος. Τα μέσα τους λιγοστά . Ένας φακός, ένα παγούρι για νερό, ένα χρονόμετρο, τα αθλητικά τους παπούτσια. ‘Ο, τι έδειξαν στα παιδιά. Αυτά ήταν ότι χειροπιαστό είχαν να δείξουν. Μα είχαν να μεταλαμπαδεύσουν αξίες όπως η Ανιδιοτέλεια , η Φιλία, η Συνεργασία, η Αγωνιστικότητα, η Γενναιοδωρία ,η Σύνεση, η Υπομονή, ο Σεβασμός. Χωρίς καν να τις αναφέρουν ως λέξεις που φέρουν ένα βάρος- μια πομπώδη μεγαλοπρέπεια. Όπως ταπεινά φέρουν τον άθλο τους ως Σπαρταθλητές, η στάση τους και μόνο η πράξη τους με την ίδια ταπεινότητα μίλησε στις καρδιές των παιδιών.

Μοιράστηκαν με τα παιδιά τα βιώματα και τα συναισθήματα τους ως δρομείς μεγάλων αποστάσεων. Με αμεσότητα και συγκινητική ταπεινότητα απάντησαν σε όλα τα " πως" και τα " γιατί " τους.
«Γιατί έτρεξες στο Σπάρταθλον ;» ρώτησαν τα παιδιά την Στέλλα Μαρκάκου.
"Ήθελα να δώσω χαρά στους συμπολίτες μου!", απάντησε. Έτσι απλά!
Η χαρά μας είναι μεγάλη! Η συγκίνηση μας μεγαλύτερη! Που η Στέλλα είναι συμπολίτισσα μας και που το μεγαλείο της ψυχής της συνάδει με την απλότητα της παρουσίας της, και τη μεστότητα του λόγου της. Στοιχεία που κερδίζουν πάντα τα παιδιά.
Το να μιλά "χαμηλόφωνα" για τον άθλο της, έναν άθλο στον οποίο ακουμπά μια ολόκληρη πόλη για να θυμάται και να ονειρεύεται , ήταν ίσως το ουσιαστικότερο μήνυμα που τους έδωσε.

Ο Χρήστος Μασούρας μοιράστηκε με τα παιδιά τη χαρά της "ανάγνωσης" του Σπάρταθλον μέσα από ένα μικρό θησαυρό κειμηλίων( τον κότινο , το μετάλλιο , φωτογραφίες, βίντεο).Με αμεσότητα και ευγλωττία ξεδίπλωσε μπρος στα μάτια της καρδιάς τους τον δρόμο- τον αγώνα κάθε Σπαρταθλητή από την Ακρόπολη έως το άγαλμα του Λεωνίδα. Μέσα από την αφήγηση του τα παιδιά έτρεξαν νοητά μαζί του στα βήματα του Φειδιππίδη. Στάθηκαν μαζί του κάτω από τον ίσκιο της Ακρόπολης, δευτερόλεπτα πριν ξεκινήσει τον αγώνα του :"Ήμουν ήρεμος σκεφτόμουν μόνο πως θέλω να κάνω έναν καλό αγώνα". Τον συναισθάνθηκαν τις στιγμές της μέγιστης κούρασης και του σωματικού πόνου του: «Έκλαιγα από τον πόνο». Της συγκίνησης του καθώς πλησίαζε στη Σπάρτη περνώντας τη γέφυρα του Ευρώτα, νοιώθοντας την αγάπη και την υποστήριξη των συμπολιτών του. Της απέραντης χαράς και πληρότητας σαν ακούμπησε το άγαλμα του Λεωνίδα:"Ήθελα να ανέβω στη βάση του αγάλματος " τους εκμυστηρεύτηκε.

«Πως τα κατάφερες και ανέβηκες εκεί;» Η αφοπλιστική ειλικρίνεια , η μεστή απλότητα της ερώτησης των παιδιών καθρέφτισε το μέγεθος της ηρωικής του πράξης. Με έναν γνήσιο πάθος μεταλαμπάδευσε στα παιδιά την ορμή της επιθυμίας του να τρέξει την ιστορική αυτή διαδρομή και να τερματίσει.

Μιλώντας ταπεινά με λόγια αγάπης για τους αγαπημένους του οικείους και συναθλητές που τον υποστήριξαν και αμέριστα τον βοήθησαν στον αγώνα του , τους σήκωσε στο βάθρο μαζί του. Κι έφερε έτσι στο ύψος των παιδιών ύψιστες αξίες του αθλητισμού όπως η αλληλοβοήθεια και η συναδέλφωση!
«Ο Σταύρος Σταυρόπουλος ήταν συνοδός μου , πολύτιμος βοηθός στον αγώνα μου. Φέτος τρέχει στο Σπάρταθλον και θα είμαι εγώ συνοδός του. Να τον στηρίξω όπως με στήριξε. Είναι καλός αθλητής! Θα τα καταφέρει!» (2)

Μέσα από φωτογραφικά στιγμιότυπα του αγώνα του Σπάρταθλον , τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να τρέξουν δυνητικά την απόσταση που χωρίζει την μέγιστη επιθυμία από την πραγματοποίηση της. Η ψυχή και τα πόδια του Χρήστου και της Στέλλας άντεξαν και κατέλυσαν αυτή την απόσταση ,ώστε στο τέρμα της να στεφανωθούν -μαζί με όλους τους δρομείς που φθάνουν στο τέρμα - με την τιμή και την ευτυχία του να είναι Σπαρταθλητές.

Τα παιδιά βάζοντας σε μια σειρά τις φωτογραφίες από την αρχή μέχρι το τέλος του αγώνα, "βαδίζοντας" στα αφηγούμενα των συμπολιτών μας Σπαρταθλητών, αντιλήφθηκαν πως αν και ο κάθε αθλητής τρέχει μόνος του ,όλοι μαζί αποτελούν ένα αξεδιάλυτο πολυεθνικό σύνολο που ξεκινά και τερματίζει ως ένα σώμα.
"Ξετύλιξαν" τις φωτογραφίες σαν μια κλωστή που συνέδεσε την αφετηρία με τον τερματισμό. Μια ακολουθία πράξεων που ρέει ως ένα ποτάμι προς τον προορισμό του: Την υπέρβαση των ορίων του θνητού ανθρώπου προς χάρη του ύψιστου σκοπού!

Έτσι το Σπάρταθλον για τα παιδιά δεν είναι πια μόνο ένας θρύλος. Έχει πρόσωπο και όνομα. Το πρόσωπο και το όνομα της Στέλλας Μαρκάκου και του Χρήστου Μασούρα. Το πρόσωπο και το όνομα κάθε δρομέα που τρέχει στα βήματα του Φειδιππίδη.

«Τα παιδιά μας διαμορφώνουν τη συμπεριφορά τους μέσα από πολλές και ποικίλες επιδράσεις. Κάποιες από αυτές είναι στο χέρι μας , αλλά οι περισσότερες δεν είναι. Ως δάσκαλοι , πρέπει να το βάλουμε αυτό καλά στο μυαλό μας. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να ενισχύσουμε όσο γίνεται την επιρροή μας σε σχέση με αυτό που παραδοσιακά ονομάζουμε «καλό παράδειγμα». Το τελικό αποτέλεσμα , είτε μας αρέσει , είτε όχι θα πηγάσει απ΄ τη δική τους ελεύθερη βούληση. Ας μην ξεχνάμε ότι εκπαιδεύουμε ελεύθερους ανθρώπους, ανθρώπους που είναι υποχρεωμένοι να βγάλουν τα δικά τους συμπεράσματα με βάση τα στοιχεία που τους προσφέρουμε επί χρόνια. Εμείς θα ανταποκριθούμε με την επιρροή μας. Τα παιδιά μας θ ΄ανταποκριθούν με τις πράξεις τους». (3)


1 Σταθμός της ιστορίας του πολιτισμού η μάχη του Μαραθώνα το 490 π.Χ. Δυόμισι χιλιάδες χρόνια μετά την ιστορική αυτή μάχη γεννιέται στην Ελλάδα το Σπάρταθλον, ένα αθλητικό γεγονός άρρηκτα συνδεδεμένο μαζί της. Αφετηρία του στάθηκε η αφήγηση του Ηρόδοτου για την μάχη του Μαραθώνα.
Ο μεγάλος ιστορικός της αρχαιότητας, αναφέρεται στο κατόρθωμα ενός Αθηναίου ημεροδρόμου, του Φειδιππίδη, τον οποίον οι Αθηναίοι στρατηγοί έστειλαν στην Σπάρτη για να ζητήσει τη βοήθεια της προκειμένου να ενισχυθούν οι ολιγάριθμες δυνάμεις των Αθηναίων απέναντι στην επερχόμενη ασιατική πλημμυρίδα.
Σύμφωνα πάντα με τον Ηρόδοτο, ο Φειδιππίδης έφτασε στη Σπάρτη " την επομένη της αναχώρησης του" από την Αθήνα.Το ΣΠΑΡΤΑΘΛΟΝ είναι ακριβώς το γεγονός που ξαναφέρνει στην επικαιρότητα το κατόρθωμα αυτό.

2.Οι 3 φετινοί Σπαρταθλητές είναι ο Τάσος Τσουλόγιαννης ο οποίος έλαβε μέρος και πέρυσι για πρώτη φορά κάνοντας μια πολύ καλή παρουσία, ο Γιάννης Μαλτέζος οποίος είχε τρέξει και το 2012 και ο Σταύρος Σταυρόπουλος ο οποίος θα λάβει μέρος για πρώτη φορά.Ως συνοδοί θα είναι οι Σπαρταθλητές μας Γιάννης Δημόπουλος και Χρήστος Μασούρας.

3. Εστέβε Πουχόλ Ι Πονς, Διδάκτωρ Φιλοσοφίας, Υπεύθυνος Επιμορφωτικών Προγραμμάτων για Καθηγητές του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικών Σπουδών σε πανεπιστήμια της Καταλανίας (Ισπανία).