Το αεροδρόμιο της Καλαμάτας αποτελεί αναμφισβήτητα τη νέα δυναμική πύλη της Πελοποννήσου. Το αν θα εξελιχθεί σε αεροδρόμιο της νότιας Πελοποννήσου δεν είναι θέμα γεωγραφικής θέσης αλλά γεωστρατηγικής αντίληψης. Οι τουρίστες που θα καταφθάσουν τα επόμενα χρόνια αποτελούν πρόκληση τόσο για εκείνους που σχεδιάζουν τις πολιτικές ανάπτυξης όσο και για εκείνους που υπηρετούν τον Τουρισμό σε κάθε μορφή και επίπεδο.

Γράφει ο Ηλίας Μπόνος

ΣΠΑΡΤΗ. Μεγάλη πρόκληση για τη Λακωνία και τη Σπάρτη αποτελεί η τουριστική διασύνδεση της Πελοποννήσου με την Μεγάλη Βρετανία. Η British Airways πλέον έχει αναγνωρίσει ως προορισμό την Καλαμάτα και την ευρύτερη περιοχή και με πτήσεις που ήδη ξεκίνησαν στο αεροδρόμιο της Μεσσηνιακής πρωτεύουσας αναμένεται να καταφθάσουν χιλιάδες Βρετανοί τουρίστες.

Δείτε τώρα γιατί αποτελεί πρόκληση η συγκεκριμένη εξέλιξη και για τη Σπάρτη.

Η αιχμή και η το πλεονέκτημα
Η Σπάρτη, ως σύμμαχος πόλη της Καλαμάτας στη διεκδίκηση του τίτλου της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης το 2021, μπορεί να προσελκύσει με το ισχυρό brand name «Σπάρτη» αλλά και με τον πασίγνωστο βυζαντινό Μυστρά τους βρετανούς και όχι μόνον tour operators. Ένα Μυστρά που το επόμενο διάστημα θα προσφέρει για επίσκεψη και ανακάλυψη και τα Βυζαντινά Παλάτια. Μια Σπάρτη με την Ακρόπολή της να παίρνει σάρκα πάνω στα οστά της.

Το οδικό δίκτυο Λεύκτρο - Σπάρτη αποτελεί πλέον τον δίαυλο για την προσέγγιση των 10.000 βρετανών τουριστών που θα καταφθάσουν αυτή τη σεζόν στη Καλαμάτα και μπορούν μέσα σε ελάχιστο χρόνο και με ασφάλεια να επισκεφθούν τη Σπάρτη, τον Μυστρά και γιατί όχι και τη νότια Λακωνία. Ανέκαθεν, άλλωστε, οι Βρετανοί έδειχναν ενδιαφέρον για τους αρχαιολογικούς θησαυρούς της Σπάρτης δεδομένου ότι η Αγγλική ήταν εκείνη η Αρχαιολογική Σχολή που είχε αναλάβει το έργο των ανασκαφών στην περιοχή.

Αδυναμία και προβληματισμός
Αδύναμο σημείο, βέβαια αποτελεί το γεγονός ότι η Σπάρτη δεν προετοιμάστηκε εγκαίρως ώστε να μπορεί να καταστεί ανταγωνιστικός προορισμός στις προτιμήσεις των τουριστών από την Βρετανία. Για παράδειγμα, δεν μετέχει στα πιστοποιημένα πεζοπορικά μονοπάτια παρόλο που υπήρχε σχετική πρόταση του Προέδρου της Τουριστικής Επιτροπής. Από τις χιλιάδες των Βρετανών τουριστών αρκετοί είναι αυτοί που θα βαδίσουν, το επόμενο διάστημα, στα 600 χλμ πιστοποιημένων πεζοπορικών μονοπατιών, εκτός όμως Λακωνίας και Σπάρτης.

Άλλο σημείο προβληματισμού αφορά στη ανυπαρξία καταδυτικού τουρισμού στη Λακωνία αφού, παρ’ όλους τους σχεδιασμούς, πάρκο κατάδυσης δεν υπάρχει.

Σημείο επίσης που δημιουργεί έντονο προβληματισμό είναι το γεγονός ότι οι Ξενοδόχοι της Πελοποννήσου και της Λακωνίας πάντα δηλώνουν ανήσυχοι από την απειλή των all inclusive μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων που μπορεί να απορροφήσουν τη μερίδα του λέοντος από το τουριστικό συνάλλαγμα που εισέρχεται μεν από τις κρατικές πύλες, όπως το αεροδρόμιο της Καλαμάτας και το σύγχρονο οδικό δίκτυο, αλλά καταλήγει στα μεγάλα επιχειρηματικά ταμεία που παρέχουν βέβαια υψηλού επιπέδου υπηρεσίες αλλά δεν αποτελούν επιχειρήσεις τουρισμού μέσω των οποίων θα διοχετευθεί άμεσα η ανάπτυξη στην περιφέρεια.

Το ζητούμενο λοιπόν είναι αν ο κάθε τόπος, η κάθε πόλη, ο κάθε τουριστικός πόλος στη Σπάρτη, στη Λακωνία και στην Πελοπόννησο έχει τη δυνατότητα να απορροφήσει αυτό που του αναλογεί από την έλευση του κύματος τουριστών που το 2016 αφορά κυρίως τη Μεσσηνία και τους Βρετανούς αλλά το 2017 και 2018 αφορά, σύμφωνα με πληροφορίες του notospress, τη Λακωνία και άλλες εθνικότητες.

Μόνιμο φυσικά είναι και το διαρκές αίτημα για αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχονται, όχι μόνο στις ξενοδοχειακές μονάδες και τους ξενώνες αλλά και στα σημεία αιχμής όπως είναι οι, υψηλής επισκεψιμότητας, αρχαιολογικοί χώροι, όπου για παράδειγμα δεν είναι δυνατόν να εργάζονται «υποδοχείς» χωρίς να γνωρίζουν πολύ καλά την αγγλική – τουλάχιστον – γλώσσα και τους κανόνες συμπεριφοράς.

Συντονισμός και στόχος
Μια πρόταση που θα είχε ουσία και νόημα και διατυπώνεται από το notospress.gr αφορά στη στοχευμένη και ρεαλιστική στρατηγική που πρέπει να αναπτύξει άμεσα η Λακωνία, με αιχμή τη Σπάρτη σήμερα, και τη Μονεμβάσια αύριο, και η οποία υπαγορεύει την άμεση κινητοποίηση όλων των φορέων Τουρισμού. Μια στενή συνεργασία με τις Αρχές του Αεροδρομίου της Καλαμάτας, με τον Δήμο Καλαμάτας, με τον Ακόλουθο της Βρετανικής Πρεσβείας κ. Λεοντάρη, με την προϊσταμένη της British Airways κ. Freddie Stier, ίσως να απέδιδε καλά αποτελέσματα.

Η αντιπεριφερειάρχης Λακωνίας κ. Ντία Τζανετέα σηματοδότησε καίρια τις προτεραιότητες με την παρουσία της στα εγκαίνια της γραμμής πτήσεων της British Airways. Η Επιτροπή Τουρισμού του Δήμου Σπάρτης έχει το πλεονέκτημα της προεδρίας του κ. Χρήστου Αλεξάκου, γνώστη της Βρετανικής πραγματικότητας. Η κινητοποίηση πρέπει να είναι άμεση, εύστοχη και συντονισμένη έτσι ώστε να επαληθευτεί η ρήση του Περιφερειάρχη Πέτρου Τατούλη ότι η Πελοπόννησος θα γίνει ο πρώτος αναγνωρίσιμος περιφερειακός Τουριστικός Προορισμός που θα δείχνει το δρόμο στις άλλες Περιφέρειες.

Περιφέρεια, Περιφερειακές Ενότητες Μεσσηνίας και Λακωνίας, Δήμος Καλαμάτας και Δήμος Σπάρτης (και στη συνέχεια και οι δήμοι Μονεμβάσιας και Αν. Μάνης) πρέπει να συντονιστούν στο σκέλος που αφορά τον ρόλο και τη συμβολή της Λακωνίας στην υπόθεση της τουριστικής αξιοποίησης. Απόλυτη ενσωμάτωση και αξιοποίηση των θετικών δεδομένων και άμεση βελτίωση και μεταβολή των αρνητικών, στα πλαίσια κοινού ρεαλιστικού στόχου. Το ίδιο πρέπει να γίνει σε κάθε σκέλος που αφορά ενδεχομένως τον ρόλο της Αρκαδίας, της Αργολίδας και της Κορινθίας αλλά και της Δυτικής Πελοποννήσου.