Η σχολική χρονιά ξεκίνησε και σήμερα Πέμπτη 12 Σεπτέμβρη τα παιδιά να περνούν την πρώτη τους μέρα στις σχολικές αίθουσες. Το notospress μίλησε με τον Περιφερειακό Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πελοποννήσου για τις προτεραιότητές του και για όλα όσα τον απασχολούν. Ο κύριος Δημήτρης Οικονομόπουλος σε αυτή την αποκλειστική συνέντευξη εφ όλης της ύλης, μιλά και απαντά για όσα απασχολούν μαθητές γονείς και φυσικά εκπαιδευτικούς, με το όραμα του εκπαιδευτικού και την ευθύνη του επικεφαλής του κλάδου στην Πελοπόννησο.

«Πρώτη προτεραιότητα της περιφερειακής διεύθυνσης εκπαίδευσης ιδιαίτερα αυτή την περίοδο που μιλάμε είναι η στελέχωση των σχολείων με εκπαιδευτικούς, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό και ειδικό βοηθητικό προσωπικό. Είναι η πρώτη προτεραιότητά μας και απορροφά όλη την ενέργειά μας αυτή την περίοδο.

Ερ: Πώς είναι η κατάσταση;

Στην πρωτοβάθμια είμαστε σε εξαιρετικά καλό επίπεδο. Μας λείπουν πολύ λίγοι εκπαιδευτικοί που κυρίως προκύπτουν από μη αναλήψεις υπηρεσιών νεοπροσληφθέντων. Στη δευτεροβάθμια ακόμα δεν έχουμε την κάλυψη που θέλουμε. Αυτό κυρίως γιατί στην δευτεροβάθμια υπάρχει ακόμα η δυνατότητα των μετεγγραφών, των αλλαγών κατευθύνσεων και δεν έχουν ακόμα κατασταλάξει τα τμήματα. Αρά περιμένουμε αυτή την εβδομάδα να κατασταλάξουν τα τμήματα και την επόμενη εβδομάδα θα πάρουμε και τους υπόλοιπους αναπληρωτές δευτεροβάθμιας. Ήδη έχουν προσληφθεί εκείνοι που χρειάζονται σε ειδικότητες στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Γιατί εκεί θέλουμε από σήμερα να κάνουν μάθημα τα παιδιά. Δεν θέλουμε να αφήσουμε παιδιά μας ακάλυπτα ούτε για μια μέρα και δεν θα τα αφήσουμε.

Στη συνέχεια κοιτάζουμε και συνεξετάζουμε την περίπτωση της μεταφοράς των μαθητών. Όπου έχουμε κάποιες αρρυθμίες να προσπαθήσουμε να τις λύσουμε. Το σύστημα δεν έχει ακόμα σταθεροποιηθεί, τις επόμενες μέρες θα το λύσουμε και αυτό.

Τέλος σημαντική προτεραιότητά μας είναι η υποστήριξη των συνανθρώπων μας που το έχουν ανάγκη. Των παιδιών μας που έχουν κάποια μεγαλύτερη ανάγκη σε υποστήριξη στο σχολείο. Εννοώ είτε σε σχολικό νοσηλευτή είτε σε ειδικό βοηθητικό προσωπικό. Σήμερα που μιλάμε έχουμε καλύψει όλες τις περιπτώσεις μας. Δυστυχώς όμως επειδή δεν είχαμε τις αναπληρώτριες και τους αναπληρωτές που χρειαζόμαστε έχουμε αναγκαστεί σε κάποιες λίγες περιπτώσεις να τις/τους έχουμε ανά δύο. Δεν είναι λύση αυτό αλλά είναι κάτι προσωρινό για να μην αφήσουμε κάποιον ακάλυπτο εντελώς.

Ερ: Ποια είναι τα μακροπρόθεσμα σχέδια της περιφέρειας;

Αυτό που θα ήθελα και ως περιφερειακός διευθυντής είναι να οργανώσουμε ένα πρόγραμμα κυκλοφοριακής αγωγής για τους μαθητές μας που μπαίνουν στο λύκειο. Τους μαθητές της πρώτης λυκείου. Είναι τα δεκαπεντάχρονα, δεκαεξάχρονα παιδιά μας, που δυστυχώς πληρώνουν βαρύ φόρο αίματος στην άσφαλτο κάθε χρόνο. Ιδιαίτερα η περιφέρεια Πελοποννήσου έχει θρηνήσει πολλά θύματα τα τελευταία χρόνια. Αυτό δεν μπορούμε να το αφήσουμε να περάσει έτσι. Θα κάνουμε αυτό που μπορούμε. Έχω έρθει σε επαφή με φορείς που μπορούμε να οργανώσουμε βιωματικές προσεγγίσεις προς τα παιδιά έτσι ώστε να τα ευαισθητοποιήσουμε.

Μια άλλη προτεραιότητα είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μας και όλων των υπαλλήλων εν γένη. Οπωσδήποτε πρέπει να υπάρχει επικαιροποίηση των γνώσεων. Έχουμε εξαιρετικούς εκπαιδευτικούς και μάλιστα η επιμόρφωση αυτή δεν θα γίνει μόνο από πανεπιστημιακούς αλλά και από το δικό μας δυναμικό. Έχουμε εκπαιδευτικούς με πολλά προσόντα και εμπειρία. Είναι ακαταμάχητο αυτό που έχουν. Η εμπειρία μαζί με το θεωρητικό υπόβαθρο μπορούν να απογειώσουν τη διαδικασία.

Τέλος πρέπει να βρούμε έναν τρόπο να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά μας για το περιβάλλον. Δεν μπορούμε αν μένουμε απαθείς όταν καίγονται τα δάση μας, όταν μολύνονται οι θάλασσες μας, όταν ανεβαίνει η θερμοκρασία του περιβάλλοντος με τα καυσαέρια. Πρέπει να βρούμε ένα τρόπο να ευαισθητοποιήσουμε τους μαθητές μας.

Ερ: Ποιες δράσεις θα μπορούσαν να βοηθήσουν σε αυτή την κατεύθυνση;

Για παράδειγμα θα μπορούσαν να υιοθετήσουν τα παιδιά κομμάτια δάσους που θα αναδασώσουν. Για παράδειγμα το 3ο δημοτικό Σπάρτης, θα μπορούσε να υιοθετήσει ένα κομμάτι του Ταϋγέτου δίπλα στο δρόμο και φυτέψουν 10 δέντρα τα παιδιά και να τοποθετήσουν και μια πινακίδα «υιοθετημένο από το 3ο δημοτικό σχολείο Σπάρτης». Στη συνέχεια να το επισκέπτονται τα παιδιά δυο φορές το χρόνο για να ποτίσουν τα δεντράκια. Σκεφτείτε τι σχέση θα αποκτήσουν τα παιδιά με αυτά τα δεντράκια. Τέτοιες δράσεις σκεφτόμαστε. Είναι βασικό τα παιδιά μας να αγαπήσουν το περιβάλλον μας

Ερ: Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, οι γονείς βρίσκονται αντιμέτωποι με επιπλέον έξοδα από ελλείψεις που προκύπτουν στα σχολεία. Τι συμβαίνει με το θέμα αυτό;

Απ: Οι λειτουργικές ανάγκες των σχολείων ανήκει πλέον στις αρμοδιότητες των δήμων δια των σχολικών τους επιτροπών. Εδώ λοιπόν έχουμε κάποια θέματα αρρυθμιών. Για παράδειγμα μου παραπονιούνται σχολεία ότι η σχολική επιτροπή δεν τους δίνει χρήματα για να πάρουν το χαρτί που χρειάζονται. Από την άλλη οι σχολικές επιτροπές παραπονιούνται για σπατάλες. Εγώ θεωρώ ότι ο γονιός δεν πρέπει να υποχρεούται να δώσει ούτε καρφίτσα για το παιδί του. Υπάρχει επιχορήγησή του κράτους.

Είναι θέμα του δήμου, αλλά από τη θέση μου μιλάω με όλους τους φορείς για να υπάρχει συνεργασία. Αυτό είναι το βασικό. Κάποιο σχολείο μπορεί να βρεθεί μπροστά σε μια ιδιαίτερη ανάγκη. Πρέπει να καταφέρουμε να έχουμε συνεργασία γιατί ο στόχος είναι κοινός. Το καλό των παιδιών μας. Όλα θα γίνουν αν υπάρχει συνεργασία, τουλάχιστον στα πλαίσια που αυτό είναι εφικτό με την υπάρχουσα οικονομική κρίση. Θα θέλαμε περισσότερα για τα παιδιά μας. Ας ξεκινήσουμε από την αρχή και σιγά σιγά θα γίνουν όλα. Χρειάζεται πάνω απ΄ όλα να ονειρευόμαστε που θέλουμε να φτάσουμε, αλλιώς θα μείνουμε σε ένα τέλμα που δεν μας χαρακτηρίζει ως λαό.»

Ο κύριος Δημήτρης Οικονομόπουλος είναι εκπαιδευτικός.

Έχει εργαστεί ως δάσκαλος είκοσι εννιά χρόνια σε Σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Ν. Μεσσηνίας και του Ν. Λακωνίας. Έχει υπηρετήσει ως Διευθυντής σε πολυθέσια δημοτικά σχολεία, ως Προϊστάμενος του 2ου Γραφείου Π.Ε.Ν. Μεσσηνίας και ως Διευθυντής της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας. Σήμερα υπηρετεί ως Περιφερειακός Διευθυντής Α/θμιας & Β/θμιας Εκπαίδευσης Πελοποννήσου. Έχει δημοσιεύσεις σε περιοδικά με κριτές, ανακοινώσεις σε συνέδρια, συγγράψει βιβλία- έρευνες για την εκπαίδευση (αυτοέκδοση & εκδόσεις Έλυτρον) και δημιουργήσει CD με επεξεργάσιμα αρχεία απαραίτητα για τη λειτουργία του Σχολείου.