Γράφει ο Γιώργος Αλατσάς*

Την Κυριακή 7 Μαρτίου 2021 πραγματοποιήθηκε μία πνευματική διαδικτυακή συνάντηση με τον Μητροπολίτη Σπάρτης Ευστάθιο.

Τον συντονισμό και την παρουσίαση είχε ο Αρχιμανδρίτης πατέρας Ραφαήλ Τσάλτας. Ο πατήρ Ραφαήλ ανέφερε πως στην πορεία για το Πάσχα έχουμε τρεις πυλώνες στους οποίους πρέπει να στηριχτούμε και τρεις δρόμους για να βαδίσουμε. Αυτοί είναι η νηστεία, η συγχωρητικότητα και η φιλανθρωπία με την ελεημοσύνη.

Η περικοπή στην οποία αναφέρθηκε ο Μητροπολίτης μας, όπως είπαμε, είναι η παραβολή της Κρίσεως, από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο κεφάλαιο 25 στίχοι 31 έως 46. Παρατίθεται απευθείας με μετάφραση:

«Όταν θα έρθει ο Υιός του Ανθρώπου με όλη του τη μεγαλοπρέπεια και θα τον συνοδεύουν όλοι οι άγιοι άγγελοι, θα καθίσει στο βασιλικό θρόνο του. Τότε θα συναχθούν μπροστά του όλα τα έθνη, και θα τους ξεχωρίσει όπως ξεχωρίζει ο βοσκός τα πρόβατα από τα κατσίκια. Τα πρόβατα θα τα τοποθετήσει στα δεξιά του και τα κατσίκια στ’ αριστερά του. Θα πει τότε ο βασιλιάς σ’ αυτούς που βρίσκονται δεξιά του: “Ελάτε, οι ευλογημένοι απ’ τον Πατέρα μου, κληρονομήστε τη βασιλεία που σας έχει ετοιμαστεί απ’ την αρχή του κόσμου. Γιατί, πείνασα και μου δώσατε να φάω, δίψασα και μου δώσατε να πιω, ήμουν ξένος και με περιμαζέψατε, γυμνός και με ντύσατε, άρρωστος και μ’ επισκεφθήκατε, φυλακισμένος κι ήρθατε να με δείτε”. Τότε θα του απαντήσουν οι άνθρωποι του Θεού: “Κύριε, πότε σε είδαμε να πεινάς και σε θρέψαμε ή να διψάς και σου δώσαμε να πιεις; Πότε σε είδαμε ξένον και σε περιμαζέψαμε ή γυμνόν και σε ντύσαμε; Πότε σε είδαμε άρρωστον ή φυλακισμένον κι ήρθαμε να σε επισκεφθούμε;” Τότε θα τους απαντήσει ο βασιλιάς: “΅Σας βεβαιώνω πως αφού τα κάνατε αυτά για έναν από τους άσημους αδερφούς μου, τα κάνατε για μένα”. »Ύστερα θα πει και σ’ αυτούς που βρίσκονται αριστερά του: “Φύγετε από μπροστά μου, καταραμένοι· πηγαίνετε στην αιώνια φωτιά, που έχει ετοιμαστεί για το διάβολο και τους δικούς του. Γιατί, πείνασα και δε μου δώσατε να φάω, δίψασα και δε μου δώσατε να πιω, ήμουν ξένος και δε με περιμαζέψατε, γυμνός και δε με ντύσατε, άρρωστος και φυλακισμένος και δεν ήρθατε να με δείτε”. Τότε θα του απαντήσουν κι αυτοί: “Κύριε, πότε σε είδαμε πεινασμένον ή διψασμένον ή ξένον ή γυμνόν ή άρρωστον ή φυλακισμένον και δε σε υπηρετήσαμε;”. Και θα τους απαντήσει: “Σας βεβαιώνω πως αφού δεν τα κάνατε αυτά για έναν από αυτούς τους άσημους αδερφούς μου, δεν τα κάνατε ούτε για μένα”. Αυτοί λοιπόν θα πάνε στην αιώνια τιμωρία, ενώ οι δίκαιοι στην αιώνια ζωή».

Η περικοπή αφορά όλους εμάς, όλο το ανθρώπινο γένος άσχετα αν μερικοί δεν πιστεύουν στην ημέρα της τελευταίας κρίσεως και στρουθοκαμηλίζουν. Ο Πασκάλ έλεγε ότι κανένας δεν είναι άπιστος και άθεος εκτός αν τον συμφέρει είναι άθεος και άπιστος.

Πολλοί κρίνοντας από την παραβολή του σπλαχνικού πατέρα ή αλλιώς του ασώτου υιού πιστεύουν ότι ο Θεός θα μας κρίνει με τόση επιείκεια ώστε να μην πάει κανένας στην Κόλαση και θα μας δεχτεί πίσω όταν μετανοήσουμε την ώρα ακόμα και μετά τον θάνατο. Όμως μία τέτοια μετάνοια είναι ανώφελη μετά το θάνατο. Έτσι ο Θεός για να μας εξηγήσει πώς θα μας κρίνει μας έδωσε την παραβολή της κρίσεως.

Όσοι έχουν ήδη πεθάνει δεν είναι ούτε στην Κόλαση ούτε στον Παράδεισο καθώς δεν έχει γίνει η Δευτέρα Παρουσία και η τελική κρίση. Είναι σε ένα έτερο στάδιο όπου προγεύονται Κόλαση ή Παράδεισο. Για αυτό και εμείς κάνουμε τα μνημόσυνα έτσι ώστε ο Θεός να μας λυπηθεί εμάς που προσευχόμαστε για τον κεκοιμημένο και αν είναι προετοιμασμένος για την κόλαση να τον συγχωρέσει ο Θεός και να πάει στον παράδεισο. Επίσης το μνημόσυνο το τελούμε και για εμάς να θυμόμαστε την αιωνιότητα που θα ζήσουμε μετά τον θάνατο. Επίσης οι κεκοιμημένοι βλέπουν, ακούν καταλαβαίνουν και προσεύχονται για εμάς.

Ο Σεβασμιώτατος τόνισε ότι όντως ο Κύριος ήρθε σιωπηλά σαν ένα βρέφος αδύναμο, αλλά θα έρθει στη Δευτέρα Παρουσία μεγαλοπρεπώς σαν Βασιλιάς. Άγγελοι θες σαλπίσουν και θα αναστηθούν οι νεκροί. Επίσης πρόσθεσε ότι οι χριστιανοί θα κριθούν με βάση τη συνείδησή τους και την Αγία γραφή την οποία έχουν διδαχθεί .Οι λαοί που δεν γνώρισαν τον Χριστό και την Αγία Γραφή θα κριθούν με βάση τη συνείδησή τους μόνο.

Σύμφωνα με τον Νόμο της Κρίσης που λέει η παραβολή θα υπάρχουν δύο παρατάξεις, οι δίκαιοι και οι αμαρτωλοί. Οι δίκαιοι θα απολαύσουν ζωή αιώνιο και οι αμαρτωλοί θα τιμωρηθούν όχι για τις αμαρτίες τους αλλά κυρίως για τις αρετές και τις καλές πράξεις που δεν έπραξαν. Το λέει άλλωστε η παραβολή της κρίσεως ότι θα απολαύσουν οι μεν την δικαιοσύνη οι δε την κόλαση επειδή έδωσαν ή δεν έδωσαν ρούχα στον συνάνθρωπο για να ντυθεί, φαΐ για να φάει, νερό για να πιει ,τον επισκέφτηκαν ή όχι στη φυλακή. Ο Θεός είναι όλος αγάπη για τον άνθρωπο αλλά είναι και δίκαιος οπότε θα χωρίσει τους μεν δίκαιους στα δεξιά Του, σαν πρόβατα, τους δε αμαρτωλούς στα αριστερά Του σαν τα κατσίκια.

Τέλος, πρόσθεσε ο Μητροπολίτης Σπάρτης κ.κ. Ευστάθιος ότι ο ήλιος λιώνει το χιόνι και η φιλανθρωπία με την ελεημοσύνη λιώνουν και εξαφανίζουν την αμαρτία και μας κάλεσε να αγαπάμε τους πάντες χωρίς όρους και όρια ή προϋποθέσεις, δηλαδή ανιδιοτελώς.

(*) Μαθηματικός