ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ. Στην τελική ευθεία μπαίνει η άρση της «ηλεκτρικής απομόνωσης» της Κρήτης, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες μέσα στον επόμενο μήνα αναμένεται να ολοκληρωθεί από τον ΑΔΜΗΕ η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτη-Πελοπόννησος. Έτσι, θα ανοίξει ο δρόμος ώστε, με τη διαμόρφωση του σχετικού ρυθμιστικού πλαισίου για τον τρόπο που θα λειτουργεί εφεξής η τοπική αγορά ηλ. ενέργειας, περίπου το 34% των αναγκών του νησιού σε ρεύμα να αρχίσει να καλύπτεται από το ηπειρωτικό δίκτυο, με σημαντικό περιβαλλοντικό αλλά και οικονομικό όφελος.

Στο πλαίσιο της διασύνδεσης, η «ηλεκτρική επικοινωνία» της Κρήτης με την Πελοπόννησο θα γίνεται μέσω δύο υποβρύχιων καλωδιακών διασυνδέσεων εναλλασσόμενου ρεύματος 150 kV, τα οποία ξεκινούν από την παραλία Κισσάμου Χανίων και καταλήγουν στο Ακρωτήριο Μαλέα. Η πόντιση του πρώτου καλωδίου πραγματοποιήθηκε στα τέλη του προηγούμενου έτους, ενώ μέσα στον Δεκέμβριο πραγματοποιήθηκε με επιτυχία και η δοκιμαστική ηλέκτρισή του - η οποία αποτελεί το τελικό crash test για κάθε καλώδιο που εγκαθίσταται, ώστε να διαπιστωθεί πως λειτουργεί χωρίς προβλήματα.

«Έρχεται» η δοκιμαστική ηλέκτριση και του δεύτερου καλωδίου

Σύμφωνα με πληροφορίες, πλέον έχει ολοκληρωθεί η πόντιση και του δεύτερου καλωδίου (κυκλώματος). Επομένως, για να είναι έτοιμη από τεχνικής πλευράς η διασύνδεση να τεθεί σε λειτουργία, το μόνο που απομένει είναι να πραγματοποιηθεί η δοκιμαστική ηλέκτριση και του έτερου σκέλους της ηλεκτρικής ζεύξης.

Αν και το ακριβές χρονικό διάστημα του δεύτερου crash test θα εξαρτηθεί από διάφορους παράγοντες (όπως για παράδειγμα την κατάσταση των φορτίων σε Κρήτη και Πελοπόννησο), στόχος του ΑΔΜΗΕ είναι να πραγματοποιηθεί το αργότερο έως το τέλος Απριλίου, σηματοδοτώντας έτσι την ολοκλήρωση κατασκευής του συνόλου του έργου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο παρέμεινε σε τροχιά έγκαιρης υλοποίησης, παρά τα μεγάλα εμπόδια που δημιούργησε η πανδημία. Πέρα από τα δύο υποβρύχια καλώδια, για τη διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα μέσω της Πελοποννήσου υλοποιήθηκαν αρκετές ακόμη ηλεκτρικές υποδομές, όπως υπόγειες διασυνδέσεις στο νησί και την Πελοπόννησο, νέες εναέριες γραμμές μεταφοράς, καθώς και νέος υποσταθμός στην Πελοπόννησο. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 365 εκατ. ευρώ και υλοποιείται με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τη δανειοδότηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Διασύνδεση των ρεκόρ

Το έργο συνοδεύεται από σημαντικές πρωτιές, ξεκινώντας από το γεγονός ότι πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιακή διασύνδεση εναλλασσόμενου ρεύματος στον κόσμο (174 χλμ), καθώς και τη μεγαλύτερη σε μήκος υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση Υψηλής Τάσης (ΥΤ), με τριπολικό καλώδιο τεχνολογίας μόνωσης XLPE στον κόσμο (132 χλμ). Επίσης, η πόντιση έφτασε έως και τα 1.000 μέτρα βάθος, με συνέπεια να πρόκειται για τη βαθύτερη υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση Υψηλής Τάσης (ΥΤ) παγκοσμίως, με τριπολικό καλώδιο τεχνολογίας μόνωσης XLPE.

Με την ανάληψη του 34% των φορτίων της Κρήτης, όταν ολοκληρωθεί το ρυθμιστικό πλαίσιο, η διασύνδεση θα συμβάλει σημαντικά στην ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης. Επίσης, θα περιορίσει δραστικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του νησιού για την κάλυψη των ενεργειακών του αναγκών, ενώ θα οδηγήσει σε σημαντική ελάφρυνση των χρεώσεων των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), με τον περιορισμό στη λειτουργία των τοπικών πετρελαϊκών μονάδων της ΔΕΗ.

Οριστική λύση στην ασφάλεια εφοδιασμού του νησιού θα δώσει η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτη-Αττική, η οποία βρίσκεται ήδη υπό κατασκευή. Ορίζοντας ολοκλήρωσης της δεύτερης διασύνδεσης αποτελεί το 2023, ώστε η Κρήτη θα ενταχθεί πλήρως στο διασυνδεδεμένο σύστημα. Έως τότε, και με δεδομένο ότι η διασύνδεση Κρήτη-Πελοπόννησος θα καλύπτει μέρος των αναγκών του νησιού σε ρεύμα, πρόκειται να θεσπισθεί ένα μεταβατικό ρυθμιστικό πλαίσιο για τη λειτουργία της τοπικής αγοράς ρεύματος, την οποία θα συνεχίσει να διαχειρίζεται ο ΔΕΔΔΗΕ, προμηθευόμενος ρεύμα μέσω της διασύνδεσης από το διασυνδεδεμένο σύστημα, σαν να ήταν αυτό μία «εικονική μονάδα».