ΣΠΑΡΤΗ. Το πρώτο φανάρι ΚΟΚ στον κόσμο τοποθετήθηκε το 1914 στο Οχάιο των ΗΠΑ. Στην Ελλάδα, το πρώτο φανάρι λειτούργησε τον Ιούλιο του 1936 στη συμβολή των οδών Σταδίου και Πεσματζόγλου στην Αθήνα. Στη Σπάρτη για κάποιους μήνες, πριν από 30 περίπου χρόνια, λειτούργησαν φανάρια στον κόμβο Παλαιολόγου και Λυκούργου αλλά καταργήθηκαν.

Σήμερα η ανάγκη για φανάρια εκτιμάται πολύ μεγάλη σε σημεία όπου διασταυρώνονται οχήματα με ταχύτητα, σε κόμβους που δεν έγιναν ροτόντες και σε άλλα επικίνδυνα σημεία.

Το αν και που είναι αναγκαία τα φανάρια ΚΟΚ στη Σπάρτη το γνωρίζει η Τροχαία αλλά και ο δήμος Σπάρτης. Ωστόσο, ενώ η κίνηση των οχημάτων αυξάνεται, στην πόλη εισέρχονται «ξένα» οχήματα από την νέα είσοδο οι οδηγοί των οποίων που δεν γνωρίζουν τις κυκλοφοριακές «συνήθειες» στη Σπάρτη και σημεία του οδικού δικτύου μοιάζουν με ρουλέτα (π.χ. κόμβος ΚΤΕΛ), φανάρια δεν τοποθετούνται, παρεμβάσεις δεν γίνονται και η όποια σήμανση δεν είναι επαρκής.

Το ερώτημα προς τον δήμο Σπάρτης και την Τροχαία Σπάρτης είναι τόσο απλό: Υπάρχει λόγος και ανάγκη να τοποθετηθούν άμεσα φανάρια και σε ποια σημεία του οδικού δικτύου; Όταν ένα τέτοιο ερώτημα δεν τυγχάνει απάντησης τότε ακολουθεί ένα δεύτερο: Τι θα γίνει σε περίπτωση που σημειωθεί ατύχημα ή δυστύχημα λόγω κακής σήμανσης ή υπερβολικής κυκλοφορίας και αποδειχθεί ότι έπρεπε να λειτουργούν φανάρια ή να ρυθμίζει την κυκλοφορία τροχονόμος;

Που τοποθετήθηκε το πρώτο φανάρι στην Ελλάδα

Αφορμή για την έλευση των πρώτων φωτεινών σηματοδοτών στην Ελλάδα ήταν το κλίμα ανομίας που επικρατούσε στους δρόμους και η ανάγκη να μειωθούν τα τροχαία δυστυχήματα.

Σήμερα ουδείς μπορεί να φανταστεί ένα οδικό δίκτυο «γυμνό» από φωτεινούς σηματοδότες, πόσο μάλλον όταν αυτοί διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη ρύθμιση της κυκλοφορίας και την αποφυγή των τροχαίων ατυχημάτων.

Μέχρι τα μέσα, όμως, της δεκαετίας του '30, η λέξη «φανάρι» δεν είχε θέση στο λεξιλόγιο των ελάχιστων οδηγών εκείνης της εποχής, στην Ελλάδα. Όλα άλλαξαν το καλοκαίρι του 1936 μετά από πρωτοβουλία του τότε διοικητού της Τροχαίας στην Αθήνα, Αλέξανδρου Θεοφανίδη, ο οποίος είχε απογοητευτεί από το κλίμα ανομίας που επικρατούσε στους δρόμους της πρωτεύουσας.

«Νομίζεις ότι έχουν κάμει όρκο να παραβαίνουν όσο συχνότερα μπορούν τις αστυνομικές διατάξεις», δήλωνε ο διοικητής, καυτηριάζοντας την ασυνείδητη οδηγκή συμπεριφορά των κατόχων τροχοφόρων, οι οποίοι κόρναραν χωρίς λόγο και επιτάχυναν σε ανύποπτο χρόνο δίχως να τους καίγεται καρφί.

Το μέγεθος του προβλήματος αποτυπώνουν ανάγλυφα και οι αριθμοί που είχε παρουσιάσει παλαιότερα η ιστοσελίδα taathinaika.gr. Το 1935 είχαν σημειωθεί 949 τροχαία δυστυχήματα, ενώ ο αριθμός των κυκλοφούντων οχημάτων περιοριζόταν σε 29.063.

Ο Αλέξανδρος Θεοφανίδης δεν άργησε να εισηγηθεί την τοποθέτηση φωτεινών σηματοδοτών, οι οποίοι ήδη έπαιρναν θέση σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Με τα φανάρια είχε συστηθεί και ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Κοτζιάς, κατά το ταξίδι του στο εξωτερικό.

Το πρώτο φανάρι στην Ελλάδα

Η τοποθέτηση του πρώτου φαναριού επί ελληνικού εδάφους έγινε τον Ιούλιο του 1936 στη συμβολή των οδών Σταδίου και Πεσματζόγλου, προκαλώντας την έκπληξη των περαστικών που κοιτούσαν αποσβολωμένοι τα ηλεκτροφόρα σύρματα του φωτισμού.

Όσον αφορά την ενημέρωση που έλαβαν οι οδηγοί, το πράσινο σήμαινε «ελευθέρα διάβασις», το κίτρινο «ενδιάμεσος φάσις» και το κόκκινο «Αλτ, κίνδυνος»!

Το πρώτο φανάρι αγοράστηκε 70.000 δραχμές από το Βερολίνο και λειτουργούσε 14 ώρες την ημέρα, από τις 8.00 το πρωί, μέχρι τις 10.00 το βράδυ. Όταν έφτανε η ώρα να… σβήσει, αυτό γινόταν μέσω ενός διακόπτη που ήταν τοποθετημένος στην απέναντι γωνία.

Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα της τότε εποχής, το πράσινο διαρκούσε 20 δευτερόλεπτα, το κίτρινο 5 δλ. και το κόκκινο 10 δλ. Λίγο αργότερα τοποθετήθηκε και το δεύτερο φανάρι στη στην συμβολή των οδών Σταδίου και Αιόλου, για να ακολουθήσουν περισσότερα.

Σημειώνεται ότι σε πρώτο στάδιο, τα φανάρια δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα, ενώ το υψηλό κόστος τους απαγόρευσε τη μαζική τοποθέτηση φωτεινών σηματοδοτών σε κάθε γωνιά της Αθήνας.

Εντούτοις, η τοποθέτηση των πρώτων φαναριών στην Αθήνα ήταν από τις μείζονος σημασίας πρωτοβουλίες για την προώθηση της κυκλοφοριακής αγωγής και της οδικής ασφάλειας.

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις