ΣΠΑΡΤΗ. Συνέδριο με θέμα,

  • «Νότια Πελοπόννησος: Από την Σπάρτη, στη Μεσσήνη, στον Μυστρά και στη Μάνη – Ένα Διαχρονικό Ιστορικό Οδοιπορικό»

διοργανώνει,

Την Κυριακή 18 Ιουνίου, (09:00 - 13:00), προγραμματίζεται επίσκεψη με ξενάγηση στον Αρχαιολογικό Χώρο του Μυστρά.

Το συνέδριο, τελεί υπό την αιγίδα των Δήμων Σπάρτης, Καλαμάτας και Ανατολικής Μάνης και την επικούρηση του Πολιτιστικού Κέντρου Σπάρτης και του Ινστιτούτου Έρευνας Βυζαντινού Πολιτισμού (ΙΝ.Ε.ΒΥ.Π) στον Μυστρά.

  • Θα συντονίσει η Βίκυ Φλέσσα, διακεκριμένη δημοσιογράφος - κλασική φιλόλογος..

Μέσα από το συνέδριο θα παρουσιαστούν, προβληθούν, συζυτηθούν και τεκμηριωθούν θέματα, επιτεύγματα, ιστορικά γεγονότα, μαθήματα για πόλεις και περιοχές, όπως:

  • Σπάρτη: Πολιτειακή Οργάνωση - Κοινωνική Δομή - Νομοθεσία - Αγωγή - Άμυνα – Οικονομία. Τοποθεσία-γεωγραφική θέση της αρχαίας Σπάρτης. Η Κάθοδος των Δωριέων και η δημιουργία, η κοινωνική οργάνωση. Λυκούργος, ο μεγάλος νομοθέτης. Τα όργανα της πολιτείας, η σπαρτιατική λιτότητα, ο λακωνισμός, ο σεβασμός στους γέροντες, ο θεσμός του γάμου. Η θρησκεία στην αρχαία Σπάρτη, το τέλος με την Ελληνιστική και Ρωμαϊκή Σπάρτη
  • Μυστράς: Η Μεσαιωνική Καστρο-Πολιτεία και Βυζαντινή Πρωτεύουσα της Πελοποννήσου - η Παλαιολόγια Αναγέννηση. Ο Πλήθων ο Γεμιστός και η δράση του στο Δεσποτάτο του Μυστρά. Η Ενετοκρατία στην Πελοπόννησο
  • Μεσσήνη: Αρχαία πόλη της Μεσσηνίας, στο νοτιοδυτικό τμήμα της Πελοποννήσου. Ιδρύθηκε το 370 π.Χ. από τον Θηβαίο στρατηγό Επαμεινώνδα, μετά τη νίκη επί των Σπαρτιατών στα Λεύκτρα και την εισβολή του στη Λακωνία
  • Επανάσταση - Μάνη: Στην περίοδο της Τουρκοκρατίας η Πελοπόννησος, ήταν χωρισμένη σε βιλαέτια κι ένα μικρό μπεηλίκι, κατά παραχώρηση της Πύλης, τη Μάνη. Όπου, το σύστημα των προυχόντων αρθρωνόταν με τις τοπικές καπετανίες

H αίτηση προεγγραφής της ελεύθερης παρακολούθησης του Συνεδρίου

Θεματολογία

Η θεματολογία περιλαμβάνει, τα θέματα ανά εισηγητή κατ' αλφαβητική σειρά:

  1. Αλιπράντης Ανδρέας-Διονύσης: «Η δράση του Αρχιμανδρίτη Στόλου Διονυσίου Δάφνου επί του θωρηκτού ‘’ΑΒΕΡΩΦ’’, κατά την διάρκεια των Βαλκανικών πολέμων 1912.-1913.»
  2. Αποστολίδης Στάντης: «Η φιλοχρηματία θα καταστρέψει τη Σπάρτη»
  3. Γερούλης Γιώργος: «Αρχαία Σπάρτη: Η γενέτειρα των διαχρονικών θεμελιωδών αρχών στρατιωτικής ισχύος.»
  4. Ζαχαριάς Νίκος: «Από την Τεχνολογική Υπεροχή των Σπαρτιατών στην Τεχνολογία του 1821.
  5. Λιακάκη Μαρία: «Η μεσαιωνική Καστρο-Πολιτεία και βυζαντινή πρωτεύουσα της Πελοποννήσου -η Παλαιολόγεια αναγέννηση.»
  6. Μακρή Ανδρονίκη: «Οι λιγοστές επιγραφές δημοσίου χαρακτήρα της Αρχαίας Σπάρτης.»
  7. Μάλεσης Δημήτριος, «Η Μάνη κατά τις πρώτες δεκαετίες του Νεοελληνικού Κράτους: αντιστάσεις και προσαρμογές κατά την καποδιστριακή και οθωνική περίοδο(1828-1862)».
  8. Μελετόπουλος Μελέτης Η.: «Η Ενετοκρατία στην Πελοπόννησο»
  9. Μιχαλάκος Λέων– Εικαστικός: «Μικρή Ιστορική Περιήγηση στους Βυζαντινούς Ναούς της Μάνης (11- 22ος αιώνας).»
  10. Μπαλόγλου Χρήστος: «Η Σπάρτη εντός των Νόμων του Πλάτωνος.»
  11. Νιάρχος Καθηγητής: «Πλήθων ο Γεμιστός και η δράση του στο Δεσποτάτο του Μυστρά. »
  12. Φωτόπουλος Αθανάσιος Θ.: «Η συμβολή των Λακώνων αγωνιστών αδελφών Γιατράκων στην εθνεγερσία του 1821»
  13. Χρήστου Θανάσης: «Η Λακωνία και η Μεσσηνία κατά τη διάρκεια του 19ου και 20ού αιώνα»

Τα θέματα θα παρουσιάσει και συζητήσει μια πλειάδα καθηγητών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και άλλες διακεκριμένες προσωπικότητες της ακαδημαϊκής και μη κοινότητας.

  • Νότια Πελοπόννησος: Από την Σπάρτη, στη Μεσσήνη, στον Μυστρά και στη Μάνη. Ιστορικό Οδοιπορικό»

Στο υπό διαμόρφωση Πρόγραμμα του Συνεδρίου περιλαμβάνονται

  1. Έναρξη – Χαιρετισμοί
  2. 1η ενότητα επτά εισηγήσεων
  3. Διάλειμμα Παράθεσης Καφέ-Αναψυκτικών-Ελαφρών Εδεσμάτων
  4. 2η ενότητα επτά εισηγήσεων
  5. Πέρας – Αποφώνηση

Αμέσως μετά το τέλος του συνεδρίου, θα παρατεθεί δείπνος-δεξίωση, στην αίθουσα του Εστιατορίου του Ξενοδοχείου Mystras Grand Palace Resort ( https://www.mystraspalace.com/el/)

  • Σύντομη Παρουσίαση του Κέντρου και των Ιστορικών Τόπων

Το Κέντρο Αριστείας Ακρόπολις δημιουργήθηκε από μία πλειάδα διακεκριμένων προσωπικοτήτων και στελεχών από τους χώρους των Ενόπλων Δυνάμεων, του Ακαδημαϊκού και Πανεπιστημιακού κόσμου, καθώς και από τον Διπλωματικό και Επιχειρηματικό κόσμο και από αυτόν των ανήσυχων νέων. Εμπνευστές της ιδέας ήταν οι Αναστάσιος Μπασαράς (Σμχος ε.α. και τ. Ανώτερο στέλεχος του ΝΑΤΟ) και ο Γεώργιος Τσόγκας (Υπνχος ε.α. ΠΝ).

Η οργάνωση και λειτουργία του Κέντρου, πλέον του καταστατικού βασίζονται και στον Κανονισμό Οργανώσεως Λειτουργίας (ΚΟΛ) και διοικείται από 7μελές Εκτελεστικό Συμβούλιο. Και όλα αυτά, έχοντας συναίσθηση της διαχρονικής πορείας και συνεισφοράς του Ελληνισμού στην μακραίωνη πορεία της ανθρωπότητας αλλά και του σύγχρονου κόσμου, αντλώντας την έμπνευση από:

-Την γένεση της δημοκρατίας, όπως αυτή διατυπώθηκε από τους αρχαίους Έλληνες και την μετεξέλιξή της στον δυτικό κόσμο ως σήμερα.

-Την προσέγγιση της πολιτικής πρακτικής με όρους πραγματισμού, όπως αυτή προσδιορίστηκε από τον Θουκυδίδη.

-Την αδιάλειπτη πορεία του Ελληνισμού, από τους αρχαϊκούς χρόνους μέχρι σήμερα, με κοινά συστατικά την ελληνική γλώσσα και πολιτισμό.

-Την μεταμεσαιωνική συμπόρευση του Ελληνισμού με τον Δυτικό και Ευρωπαϊκό κόσμο, εδραζόμενη στον ελληνορωμαϊκό πολιτισμό και στον Χριστιανισμό.

-Την διαχρονική ώσμωση και την αλληλεπίδραση του Ελληνικού με τους άλλους πολιτισμούς.

-Την απαραίτητη κοινωνική συνοχή του Ελληνισμού, βασισμένη στην αξιοκρατία, αλληλεγγύη και αλληλοϋποστήριξη της πατρώας γής από την, ανά την υφήλιο, αναγκαία συνοχή του Ελλαδικού και εξωελλαδικού Ελληνισμού.

-Την ανάγκη αντιμετώπισης του ελληνικού δημογραφικού προβλήματος.

-Την οικονομική, βιομηχανική και τεχνολογική πρόοδο που συντελέστηκε στη Δύση τους τελευταίους αιώνες.

  • Σπάρτη

Η Αρχαία Σπάρτη: Πολιτειακή Οργάνωση-Κοινωνική Δομή -Νομοθεσία -Αγωγή -Άμυνα -Οικονομία: Τοποθεσία-γεωγραφική θέση της αρχαίας Σπάρτης.

Η κάθοδος των Δωριέων και η δημιουργία της Σπάρτης. Η κοινωνική οργάνωση της Σπάρτης. Ο Λυκούργος: ο μεγάλος νομοθέτης.

Τα όργανα της πολιτείας, η σπαρτιατική λιτότητα, ο λακωνισμός, ο σεβασμός στους γέροντες , ο θεσμός του γάμου στην αρχαία Σπάρτη. Η θρησκεία στην αρχαία Σπάρτη.

Το τέλος της Αρχαίας Σπάρτης: Ελληνιστική και Ρωμαϊκή Σπάρτη.

  • Μυστράς

Βυζαντινή εποχή - Μυστράς: Η Μεσαιωνική Καστρο-Πολιτεία και Βυζαντινή Πρωτεύουσα της Πελοποννήσου - η Παλαιολόγια αναγέννηση. Ο Πλήθων ο Γεμιστός και η δράση του στο Δεσποτάτο του Μυστρά. Η Ενετοκρατία στην Πελοπόννησο.

Ο Μυστράς, ήταν μία οχυρωμένη ελληνική πόλη κοντά στην αρχαία Σπάρτη, υπήρξε πρωτεύουσα του βυζαντινού Δεσποτάτου του Μυστρά τον 14ο και 15ο αιώνα, βιώνοντας μία περίοδο ευημερίας και πολιτιστικής άνθησης. Η περιοχή παρέμεινε κατοικημένη καθ' όλη τη διάρκεια της οθωμανικής περιόδου. Τη δεκαετία του 1830, εγκαταλείφθηκε και χτίστηκε η νέα πόλη της Σπάρτης, περίπου 8 χιλιόμετρα ανατολικά.

Η ιστορία του Μυστρά αρχίζει από τα μέσα του 13ου αιώνα, όταν ολοκληρώθηκε η κατάκτηση της Πελοποννήσου από τους Φράγκους. Στην Πελοπόννησο οι Φράγκοι εγκαταστάθηκαν το 1204. Το 1259, στη μάχη της Πελαγονίας, στην οποία συγκρούστηκε το πριγκιπάτο της Αχαΐας με την αυτοκρατορία της Νίκαιας, οι Φράγκοι ηττήθηκαν και παραχώρησαν στο Βυζάντιο τα κάστρα της Μεγάλης Μαΐνης, της Μονεμβασιάς και του Μυστρά.

Μετά από το 1262, ο Μυστράς έγινε έδρα βυζαντινού στρατηγού, του «σεβαστοκράτορος», ο οποίος άλλαζε κάθε χρόνο και διοικούσε όλη την Πελοπόννησο. Το 1348 δημιουργήθηκε το Δεσποτάτο του Μορέως, με πρώτο δεσπότη τον Μανουήλ Καντακουζηνό. Το 1429 δημιουργήθηκε ένα δεύτερο δεσποτάτο στο Μοριά, με έδρα τη Γλαρέντζα, ηγέτης του οποίου ορίστηκε ο Κωνσταντίνος ΙΑ΄ Παλαιολόγος, ενώ το 1430 ιδρύθηκε και τρίτο, με έδρα τα Καλάβρυτα, με δεσπότη τον Θωμά Παλαιολόγο. Το 1443 ο Κωνσταντίνος έγινε Δεσπότης του Μυστρά, θέση στην οποία παρέμεινε ως το 1448, οπότε χρίστηκε αυτοκράτορας -ο τελευταίος- της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Τελευταίος Δεσπότης του Μυστρά ήταν ο Δημήτριος Παλαιολόγος.

Σοφοί, καλλιτέχνες και λόγιοι συγκεντρώνονταν στην αυλή του Δεσπότου, σπουδαιότερος και σημαντικότερος απ' όλους ο Γεώργιος Γεμιστός ή Πλήθων. Στις 30 Μαΐου του 1460, ο Δημήτριος Παλαιολόγος παρέδωσε χωρίς μάχη τον Μυστρά στους Οθωμανούς και προσκολλήθηκε στην αυλή του σουλτάνου.

  • Μεσσήνη

Η Μεσσήνη ήταν αρχαία πόλη της Μεσσηνίας, στο νοτιοδυτικό τμήμα της Πελοποννήσου. Η αρχαία πόλη ιδρύθηκε το χειμώνα του 370 π.Χ. από το Θηβαίο στρατηγό Επαμεινώνδα, μετά τη νίκη του επί των Σπαρτιατών στη μάχη των Λεύκτρων και την εισβολή του στη Λακωνία.

Ο Επαμεινώνδας απελευθέρωσε τη Μεσσηνία από τη σπαρτιατική επιρροή και επέλεξε τους πρόποδες του όρους Ιθώμη για να χτίσει την πρωτεύουσα των ελεύθερων Μεσσηνίων. Η πόλη ονομάστηκε από τη μυθική βασίλισσα Μεσσήνη, κόρη του βασιλιά του Άργους Τριόπα. Έτσι ξεκίνησε το χτίσιμο του τείχους, μετά από θυσίες των συμμάχων προς τους τοπικούς θεούς και ήρωες, και υπό τη συνοδεία βοιωτικών και αργείτικων αυλών.

Η πόλη παρέμεινε πολιτιστικό κέντρο της Μεσσηνίας κατά τα ρωμαϊκά χρόνια και τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του 4ου αι. μ.Χ. Το 365 ο μεγάλος σεισμός που χτύπησε την Ανατολική Μεσόγειο πιθανότατα είχε σημαντικές επιπτώσεις και στη Μεσσήνη.

  • Επανάσταση - Μάνη

Κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας η Πελοπόννησος, όπου οι κοτζαμπάσηδες ήταν η πλέον αντιπροσωπευτική ελληνική ελίτ ήταν χωρισμένη σε πολλά βιλαέτια κι ένα μικρό μπεηλίκι, κατά παραχώρηση της Πύλης, τη Μάνη. Στη Μάνη, το σύστημα των προυχόντων αρθρωνόταν με τις τοπικές καπετανίες. Η Μάνη εκτός από την σημαντική κοινωνική καθυστέρηση έναντι της υπόλοιπης Πελοποννήσου, χαρακτηριζόταν και από μια σχετική θεσμική αυτοτέλεια. Οι Μανιάτες διατηρούσαν κι ένα ακόμα σημαντικό προνόμιο, το δικαίωμα της οπλοφορίας.

Ωστόσο, παρά τις αντιπαλότητες και τις διαμάχες μεταξύ των μεγάλων οικογενειών της περιοχής, κατά τις τελευταίες δεκαετίες της Τουρκοκρατίας σημειώθηκαν αρκετά επαναστατικά κινήματα και οργανώθηκε η καθολική συμμετοχή των Μανιατών στη μεγάλη επανάσταση.

Στη Μάνη, όπως και σε άλλες επαρχίες της Πελοποννήσου, υπήρχαν διαφωνίες ως προς το ποιος ήταν ο κατάλληλος χρόνος για την έναρξη της επανάστασης. Ο Πετρόμπεης είχε μυηθεί στην Εταιρεία αλλά χωρίς να του αποκαλυφθεί ποτέ η αρχή, πράγμα το οποίο σταθερά επεδίωκε.

Από τις γραπτές πηγές παραδίδεται ότι τις παραμονές της επανάστασης οι αρχιερείς και πρόκριτοι της Αχαΐας, που επίσης είχαν αποφύγει την κράτησή τους στην Τριπολιτσά, ζήτησαν από τον Πετρόμπεη να αρχίσει πρώτη η Μάνη τον αγώνα. Έτσι, ακολούθησε η συγκέντρωση όλων των Μανιατών οπλαρχηγών, ύστερα από πρόσκληση του Πετρόμπεη, την 17η Μαρτίου 1821, στην Τσίμοβα, τη σημερινή Αρεόπολη, που ήταν η πρωτεύουσα των Μαυρομιχαλαίων.

  • Πρόγραμμα
  • Αναστάσιος Μπασαράς, Πρόεδρος Κέντρου Αριστείας Ακρόπολις:

«Σ τ ο χ ε ύ ο υ μ ε: Μέσα από ένα ολοκληρωμένο συνέδριο και τα πρακτικά του να παρουσιάσουμε, προβάλλουμε, συζητήσουμε, τεκμηριώσουμε θέματα, επιτεύγματα, ιστορικά γεγονότα, μαθήματα για πόλεις και περιοχές της Νοτιας Πελοποννήσου και τα μέλη και οι φίλοι του Ινστιτούτου και γενικά κάθε ενεργός πολίτης να κατανοήσει καλύτερα και να τιμήσει την ιστορία της πατρίδας μας.

Κ α λ ο ύ μ ε δ ε, κάθε ενεργό πολίτη και ιδιαίτερα τους νέους, μέσα από αυτή την ολοκληρωμένη συλλογική δράση, να εντρυφήσουν στην ιστορία της πατρίδας μας και του Ελληνισμού και όλοι μαζί, με ενότητα, ομόνοια και ομοψυχία, να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες και να σταθούμε επάξια, απέναντι σε κάθε επιβουλέα της ελευθερίας και της εδαφικής μας ακεραιότητας, με παρακαταθήκη τα λόγια του Γέρου του Μοριά: «Μόνο ένας Έλληνας να μείνει, πάντα θα πολεμούμε και μην ελπίζεις πως την γην μας θα την κάνεις δική σου, βγάλ' ντο από τον νου σου».

Φ έ ρ ν ο υ μ ε κ ο ν τ ά: (1) την πολιτική & αυτοδιοικητική, την πολιτιστική ηγεσία και την κοινωνία (2) μια πλειάδα έγκριτων υπουργών, καθηγητών, διδακτόρων, διακεκριμένων ιστορικών - καθηγητών, ανωτάτων διακεκριμένων αξιωματικών, οι οποίοι θα παρουσιάσουν/απαντήσουν/συζητήσουν γύρω από τους παραπάνω θεματικούς άξονες με (3) κάθε ενεργό πολίτη.

Π ρ ο σ δ ο κ ο ύ μ ε σε μια θετική και σημαντική, για την επιτυχία του συνεδρίου, ανταπόκρισή σας, αναφορικά με την πρόσκληση που σας απευθύνουμε.»

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις