Γράφει η Άβα Μπουλούμπαση*

Συχνά η άγνοια, και ενίοτε η εμπάθεια, μας οδηγούν στην υιοθέτηση στερεοτύπων, χωρίς προβληματισμό και εμβάθυνση…Η αναφορά στην αρχαία Ελλάδα και σε πλευρές της ιστορίας της, χρησιμοποιούνται κατά κόρον και μάλιστα από συγκεκριμένους φορείς αντιλήψεων που κινούνται ανάμεσα σε έναν άκριτο συντηρητισμό, και σε μια αμετροεπή εμπορευματοποίηση του παρελθόντος.

Ειδικά στην αγαπημένη μας Σπάρτη, η Ιστορία μοιάζει να έχει παγώσει στο μακρυνό 480 π.Χ. (από το οποίο μάλιστα συνήθως προβάλλεται η θυσία και όχι η ευφυής στρατιωτική στάση του βασιλιά Λεωνίδα και των 300 σπαρτιατών +1000 Θεσπιέων).

Ως να μην συνεχίζεται από τότε και μετά η ιστορική εξέλιξη, της οποίας πολλά λαμπρά (κάποτε ίσως και όχι τόσο..) δείγματα θα είχαμε να προβάλουμε , αν πραγματικά μας ενδιέφερε η σοβαρή μελέτη του παρελθόντος.

Αποτέλεσμα μιας τέτοιας στάσης είναι στρεβλώσεις ιστορικές (πχ η χολιγουντιανών προδιαγραφών ταινία “300”) ή επικοινωνιακές με οσμή marketing (πχ η υιοθέτηση του όρου brand name δίπλα από το όνομα της όμορφης πόλης μας).

Όμως το κακό δεν περιορίζεται “μόνο” εδώ. Πρόσφατα προβλήθηκε όνομα εκλογικού συνδυασμού , που μάλιστα “χαίρει” της υποστήριξης υποδίκου με τον οποίο ασχολείται η ελληνική δικαιοσύνη, με τίτλο ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ.

Εδώ ας επιτραπεί μια εντελώς κωδική αναφορά στους όρους σημαίνον και σημαινόμενο:

Ο Ουμπέρτο Έκο κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «αν τα σημεία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να πουν την αλήθεια, μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για να πουν ψέματα».

Ο μεταμοντέρνος κοινωνιολόγος-θεωρητικός Ζαν Μπωντριγιάρ , υποστήριζε πώς το σημαίνον (ήχος-εικόνα) καταλήγει να γίνεται πιο σημαντικό από το σημαινόμενο (ιδέα-αντίληψη).

Επιστρέφοντας στον αρχικό συλλογισμό, θα ήταν σκόπιμο να σκεφτούμε... τι εννοεί ο “ποιητής” - μην πάει ο νους σας στον αλεξανδρινό! - αναφέρομαι προφανώς στον "νονό" του συνδυασμού, αλλά και σε όσους προέκριναν τον τίτλο του..;

Σε ποιους Σπαρτιάτες αναφέρεται; Έχει διαβουλευτεί με την τοπική κοινωνία και έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι όλοι-ες οι εκ Σπάρτης καταγόμενοι-ες συμφωνούμε με τις θέσεις του εν λόγω μορφώματος;

Με ποιο δικαίωμα χρησιμοποιείται το όνομα της συλλογικής μας ταυτότητας από μια εκλογική πρωτοβουλία; Και εν τέλει, πώς το Πρωτοδικείο, αλλά και ο επίσημος εκπρόσωπος μας Δήμος Σπάρτης δια του Δημάρχου του, συμφωνεί με την χρήση του τίτλου από έναν συγκεκριμένων πεποιθήσεων συνδυασμό, υπογραμμίζοντας ότι ανάμεσα στους Σπαρτιάτες που έχουν εγγραφεί στη συλλογική μας μνήμη, εξέχουσα θέση έχουν οι 118 μάρτυρες του Μονοδενδρίου;

Νομίζουμε ότι δικαιούμαστε μια τεκμηριωμένη απάντηση.

(*) Αρχιτέκτων/Ιστορική ερευνήτρια

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις