Νάγια Γρηγοράκου: «Η πολιτική για τον πολιτισμό δεν μπορεί να είναι αποσπασματική»
ΕΛΛΑΔΑ. «Μία γενική παρατήρηση που αφορά τη θέση του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής για τον Πολιτισμό γενικότερα: Είτε συζητάμε εδώ μια Συμφωνία Πολιτιστικής Συνεργασίας, είτε για ένα πιλοτικό Ευρωπαϊκό πρόγραμμα στο οποίο η χώρα μας συμμετέχει δεν τα αντιμετωπίζουμε ξεκομμένα από την συνολική πολιτική για τον πολιτισμό που ασκείται στη χώρα. Αντιθέτως. Πάντα ψάχνουμε και αναζητούμε τους τρόπους που τέτοιες Συμβάσεις θα γίνουν χρήσιμα εργαλεία για την καλλιτεχνική κοινότητα της χώρας, προσφέροντας ευκαιρίες εξωστρέφειας και καινοτομίας στον ελληνικό πολιτισμό», είπε στην Ολομέλεια της Βουλής η Ειδική Αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής κα Νάγια Γρηγοράκου, στο πλαίσιο της συζήτησης για την Κύρωση δύο Συμβάσεων του ΥΠΠΟ σχετικά με το «Σχέδιο υποστήριξης τηλεοπτικών σειρών» (''Support scheme for TV series'') και την Πολιτιστική Συνεργασία, μεταξύ της Ελλάδας και της Βραζιλίας.
Σχετικά με το έργο του Συμβουλίου της Ευρώπης με τίτλο: «Σχέδιο υποστήριξης τηλεοπτικών σειρών» (''Support scheme for TV series'') η Υπεύθυνη Πολιτισμού του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής ανέφερε ότι η μεγαλύτερη πρόκληση που καλούμαστε ν’ αντιμετωπίσουμε σήμερα στον οπτικοακουστικό τομέα είναι η χρήση προγνωστικών αλγορίθμων από τις παγκόσμιες πλατφόρμες που κυριαρχούν στη διεθνή αγορά.
Η Νάγια Γρηγοράκου τόνισε πως για τους ανεξάρτητους ευρωπαίους παραγωγούς τα πράγματα είναι ακόμη πιο δύσκολα στην παγκόσμια αγορά καθώς συχνά αντιμετωπίζουν δυσκολίες χρηματοδότησης σε συνδυασμό με έναν έντονο ανταγωνισμό από μεγάλες παραγωγές και στούντιο.
Η Βουλευτής Λακωνίας επεσήμανε ότι το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής αναγνωρίζοντας τη μακροχρόνια συνεργασία της ελληνικής πολιτείας με το Eurimages αντιμετωπίζει θετικά τη συνεισφορά της χώρας μας σε ένα νέο πιλοτικό Ταμείο του Συμβουλίου της Ευρώπης που αφορά στη χρηματοδότηση ευρωπαϊκών τηλεοπτικών σειρών αυτή τη φορά --και όχι κινηματογραφικών ταινιών όπως μέχρι τώρα. Και αυτό γιατί στόχος μας είναι τα πολλαπλά οφέλη των συνεργασιών που θα προκύψουν υπέρ αφενός της ενίσχυσης των ανεξάρτητων εταιριών παραγωγής της κάθε συμβαλλόμενης χώρας και αφετέρου υπέρ της διατήρησης μιας ιδιαίτερης έκφρασης της κάθε χώρας - περιοχής μακριά από τις αλγοριθμικές εφαρμογές που χρησιμοποιούν οι διεθνείς εμπορικές πλατφόρμες τύπου Netflix για να καθορίσουν το περιεχόμενο τους.
Σχετικά με την Κύρωση της Συμφωνίας Πολιτιστικής Συνεργασίας, μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Βραζιλίας, η οποία υπεγράφη στην Αθήνα στις 13 Ιουνίου 2024 η Βουλευτής σημείωσε ότι τα 17 άρθρα του συγκεκριμένου προγράμματος εμπλέκουν ένα ιδιαιτέρως ευρύ φάσμα φορέων εκπαίδευσης και πολιτισμού.
«Η συνεργασία ανάμεσα σε καλλιτέχνες, σχεδιαστές και δημιουργούς από τις δύο χώρες, μπορεί να οδηγήσει σε καινοτόμα έργα που ενσωματώνουν στοιχεία και από τις δύο κουλτούρες», συμπλήρωσε χαρακτηριστικά η Νάγια Γρηγοράκου, λέγοντας ότι είναι προφανές ότι ο απώτερος στόχος της κύρωσης της παρούσας συμφωνίας μεταξύ των δύο χωρών θα πρέπει αναντίρρητα να είναι η εξωστρέφεια του ελληνικού πολιτισμού, μέσα από τους σύγχρονους καλλιτέχνες και δημιουργούς.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Θα ξεκινήσω με μία γενική παρατήρηση που αφορά τη θέση του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής για τον Πολιτισμό γενικότερα.
Είτε συζητάμε εδώ μια Συμφωνία Πολιτιστικής Συνεργασίας, είτε για ένα πιλοτικό Ευρωπαϊκό πρόγραμμα στο οποίο η χώρα μας συμμετέχει δεν τα αντιμετωπίζουμε ξεκομμένα από την συνολική πολιτική για τον πολιτισμό που ασκείται στη χώρα.
Αντιθέτως.
Πάντα ψάχνουμε και αναζητούμε τους τρόπους που τέτοιες Συμβάσεις θα γίνουν χρήσιμα εργαλεία για την καλλιτεχνική κοινότητα της χώρας, προσφέροντας ευκαιρίες εξωστρέφειας και καινοτομίας στον ελληνικό πολιτισμό.
Έτσι δεν είναι εκτός θέματος και κυρίως δεν είναι λαϊκισμός σε νομοσχέδιο που αφορά ένα σημαντικό εργαλείο χρηματοδότησης από την Ευρώπη για τις οπτικοακουστικές παραγωγές να αναρωτιέσαι και να ρωτάς τον αρμόδιο Υπουργό για το τι γίνεται με τον ελληνικό φορέα για τον οπτικοακουστικό κλάδο.
Δεν θα ξαναθέσω τα ερωτήματα που έβαλα στην Επιτροπή σχετικά με το ΕΚΚΟΜΕΔ.
Περιμένω όμως στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου πια τις απαντήσεις σας για το τι συμβαίνει στο ΕΚΚΟΜΕΔ και που βρισκόμαστε σήμερα σε σχέση με τον ν. 5105/2024.
Τώρα σε ό,τι αφορά τη συζητούμενη Κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Συμβουλίου της Ευρώπης για τη χρηματοδότηση του Έργου «Σχέδιο υποστήριξης τηλεοπτικών σειρών» (''Support scheme for TV series''), η συμφωνία αυτή έρχεται μέσα σ’ ένα νέο και προκλητικό περιβάλλον για τον οπτικοακουστικό τομέα.
Οι κανόνες του παιχνιδιού έχουν αλλάξει σημαντικά καθώς νέες τεχνολογίες και νέοι παγκόσμιοι παίκτες, κυρίως εκτός Ευρώπης διεκδικούν πρωταγωνιστικό ρόλο.
Προφανώς, η μεγαλύτερη πρόκληση που καλούμαστε ν’ αντιμετωπίσουμε σήμερα στον οπτικοακουστικό τομέα είναι η χρήση προγνωστικών αλγορίθμων από τις παγκόσμιες πλατφόρμες που κυριαρχούν στη διεθνή αγορά.
Γιατί είναι σαφές πως σε μια ήδη δύσκολη παγκόσμια αγορά η αλγοριθμική ανίχνευση τάσεων μπορεί να οδηγήσει τους δημιουργούς σε επαναληπτικότητα, σ’ αυτό «που πουλάει», στον περιορισμό του πειραματισμού και της καινοτομίας που είναι αναπόσπαστα κομμάτια της τέχνης και σε στερεότυπα με περιεχόμενο που ακολουθεί συγκεκριμένα μοτίβα, μειώνοντας την ποικιλία και την πολυμορφία.
Για τους ανεξάρτητους ευρωπαίους παραγωγούς τα πράγματα είναι ακόμη πιο δύσκολα στην παγκόσμια αγορά καθώς συχνά αντιμετωπίζουν δυσκολίες χρηματοδότησης σε συνδυασμό με έναν έντονο ανταγωνισμό από μεγάλες παραγωγές και στούντιο.
Η μακροχρόνια συνεργασία της ελληνικής πολιτείας με το Eurimages μας ωθεί στο να δούμε θετικά τη συνεισφορά μας σε ένα νέο πιλοτικό Ταμείο του Συμβουλίου της Ευρώπης που αφορά στη χρηματοδότηση ευρωπαϊκών τηλεοπτικών σειρών αυτή τη φορά --και όχι κινηματογραφικών ταινιών όπως μέχρι τώρα.
Μέσω της συζητούμενης Σύμβασης στόχος μας είναι τα πολλαπλά οφέλη των συνεργασιών που θα προκύψουν υπέρ αφενός της ενίσχυσης των ανεξάρτητων εταιριών παραγωγής της κάθε συμβαλλόμενης χώρας και αφετέρου υπέρ της διατήρησης μιας ιδιαίτερης έκφρασης της κάθε χώρας - περιοχής μακριά από τις αλγοριθμικές εφαρμογές που χρησιμοποιούν οι διεθνείς εμπορικές πλατφόρμες τύπου Netflix για να καθορίσουν το περιεχόμενο τους.
Στο Πρόγραμμα θα συνεισφέρουμε 450.000 Ευρώ μέσα σε μία τριετία, ενώ το συνολικό κόστος του πιλοτικού προγράμματος που συζητάμε είναι 21 εκ. Ευρώ.
Προφανώς βλέπουμε θετικά την προοδευτική ούτως ή άλλως καταβολή των 450.000 στο Eurimages γιατί είμαστε υπέρμαχοι της ευρωπαϊκής συνεργασίας, της απόλυτης δυνατότητας ελεύθερης έκφρασης των μικρότερων κοινωνιών που διαμορφώνουν την πολιτιστική δύναμη της Ευρώπης και βέβαια της αντιμετώπισης των αλγορίθμων που ορίζουν την τύχη της κάθε απόπειρας καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Ένα τελευταίο στοιχείο της σύμβασης αυτής είναι οι συμμετέχουσες στο project χώρες είτε γιατί είναι χώρες του Νότου (Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Κροατία, Σλοβενία, Σερβία) είτε γιατί είναι δυνατές οπτικοακουστικά (Βέλγιο, Ολλανδία, Ουγγαρία με τα διεθνή της στούντιο) είτε πλούσιες (Λουξεμβούργο) ή νέες χώρες (Εσθονία).
Τώρα δύο λόγια για την Κύρωση της Συμφωνίας Πολιτιστικής Συνεργασίας, μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Βραζιλίας, η οποία υπεγράφη στην Αθήνα στις 13 Ιουνίου 2024.
Η ισχυρή ελληνική κοινότητα της Βραζιλίας, η παρουσία της οποίας εδραιώθηκε μετά από πολυπληθείς μεταναστεύσεις ήδη από τον 19ο αιώνα, συνέβαλε σημαντικά στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας και κουλτούρας.
Ως εκ τούτου η ελληνική διασπορά έχει συμβάλει στην πλούσια πολιτιστική ταυτότητα της Βραζιλίας προσφέροντας στοιχεία, όπως ο χορός, η μουσική και οι παραδοσιακές γιορτές.
Τα 17 άρθρα του συγκεκριμένου προγράμματος εμπλέκουν ένα ιδιαιτέρως ευρύ φάσμα φορέων εκπαίδευσης και πολιτισμού.
Η συνεργασία ανάμεσα σε καλλιτέχνες, σχεδιαστές και δημιουργούς από τις δύο χώρες, μπορεί να οδηγήσει σε καινοτόμα έργα που ενσωματώνουν στοιχεία και από τις δύο κουλτούρες.
Η χρήση της τέχνης ως μέσου κοινωνικής αλλαγής με καλλιτέχνες και από τις δύο χώρες να συνεργάζονται σε πρότζεκτ που εστιάζουν σε κοινωνικά ζητήματα, μπορεί να δώσει νέες αναγνώσεις και προσεγγίσεις σε θέματα όπως η ταυτότητα, η μετανάστευση και η αλληλεγγύη.
Τα φεστιβάλ παραστατικών τεχνών, ως τόποι συνάντησης αποτελούν έναν ακόμα σημαντικό πυλώνα συνεργασίας.
Επιπλέον, οι ακαδημαϊκές συνεργασίες παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση των σχέσεων.
Πανεπιστήμια και πολιτιστικοί οργανισμοί με προγράμματα ανταλλαγών, υποτροφίες και συνέδρια που εστιάζουν σε κοινά θέματα, όπως η φιλοσοφία, η ιστορία, οι κοινωνικές επιστήμες όχι μόνο εμπλουτίζουν τη γνώση, αλλά και προάγουν την διαπολιτισμική κατανόηση.
Είναι προφανές ότι ο απώτερος στόχος της κύρωσης της παρούσας συμφωνίας μεταξύ των δύο χωρών θα πρέπει αναντίρρητα να είναι η εξωστρέφεια του ελληνικού πολιτισμού, μέσα από τους σύγχρονους καλλιτέχνες και δημιουργούς.
Και γι’ αυτό χάρηκα ιδιαίτερα κ. Υπουργέ που στην Επιτροπή μας είπατε πως οι Έλληνες καλλιτέχνες μέσω του Μητρώου Καλλιτεχνών έχουν πρόσβαση στις δυνατότητες που δίνουν τέτοιες Συμβάσεις.
Το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής υπερψηφίζει και τις 2 Κυρώσεις.
Σας ευχαριστώ.