Το χρηματοδοτικό μοντέλο καθυστερεί το έργο…
Κρίνεται ασύμφορο από τους Παραχωρησιούχους
Διόδια μόνον στο Λεύκτρο!
Η Αρχαιολογία ευθύνεται για την καθυστέρηση…

ΣΠΑΡΤΗ. Με ύμνους (!) για τη Λακωνία απάντησε ο υπουργός Μιχάλης Χρυσοχοϊδης σε ερώτηση που κατά τέθηκε σχετικά με την παράδοση του οδικού άξονα Λεύκτρο – Σπάρτη.

Η απάντηση του ήταν μεν ευπρεπής αλλά όχι απολύτως σαφής. Η διατύπωση ότι ο δρόμος «θα παραδοθεί σε λίγους μήνες» μας τοποθετεί ίσως και μετά το καλοκαίρι.

Δεν έγινε επαρκώς κατανοητό αν το έργο καθυστερεί λόγω της αρχαιολογικής σκαπάνης ή λόγο του χρηματοδοτικού μοντέλου. Ωστόσο δήλωσε αισιόδοξος.

Το ζήτημα της πορείας των μεγάλων οδικών έργων της Λακωνίας, έφερε στη Βουλή η Φεβρωνία Πατριανάκου, αναδεικνύοντας τη συμβολή τους στην αξιοποίηση των αναπτυξιακών προοπτικών του Νομού.

Αφορμή για την επίκαιρη ερώτηση αποτέλεσε η πρόσφατη ανακοίνωση του Υπουργείου, σύμφωνα με την οποία ο χρόνος παράδοσης του οδικού άξονα Λεύκτρο-Σπάρτη μετατίθεται εκ νέου και μάλιστα για μετά το καλοκαίρι. Σημειωτέον ότι το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε ότι το έργο επρόκειτο να παραδοθεί το Σεπτέμβριο του 2012.

Η βουλευτής ρώτησε τον Υπουργό Υποδομών εάν υπάρχει πρόβλημα χρηματοδότησης του έργου, εάν με την ολοκλήρωσή του θα είναι έτοιμο και το παράπλευρο οδικό δίκτυο και εάν θα παραδοθεί ο αυτοκινητόδρομος πριν την τουριστική περίοδο. Επισημαίνοντας την ανάγκη επίσπευσης των εργασιών για το σύνολο των οδικών έργων του Νομού, ρώτησε τον Υπουργό τόσο για το «αμαρτωλό» έργο Σκούρα – Πυρί, όσο και για τη μελέτη της εθνικής οδού Σπάρτης-Γυθείου, η οποία ενώ έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από το 2010, μετά από αλλεπάλληλες παρατάσεις, αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2014.

"Το κοινωνικό μέρισμα και την τουριστική αναπτυξιακή ικανότητα της Λακωνίας δυστυχώς οι πολίτες της μέχρι τώρα δεν την έχουν γευτεί", σημείωσε η Βουλευτής. Η πολιτική διοδίων που θα ακολουθηθεί, τόνισε η Βουλευτής, δεν πρέπει να είναι διαπραγματεύσιμη με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ενώ οφείλει να λαμβάνει υπόψη ότι οι πολίτες της Λακωνίας δεν έχουν υψηλά εισοδήματα. Ζήτησε από τον Υπουργό να αναγράφεται στις πινακίδες του αυτοκινητόδρομου –καθ’ όλο το μήκος του και όπου αναγράφονται και οι πόλεις Τρίπολη και Καλαμάτα- η ονομασία της Σπάρτης, η οποία δεν εμφανίζεται πουθενά, παρά μόνο σε μια πινακίδα εξόδου, ώστε να αποδοθεί και ο οφειλόμενος σεβασμός στην ιστορία της.

Δημοσιογραφικές πληροφορίες αναφέρουν ότι στέλεχος του υπουργείου Υποδομών, ανέφερε ότι «γίνεται προσπάθεια να σωθεί το έργο και μετά να δούμε πότε θα τελειώσει», απαντώντας στο ερώτημά εάν ισχύει το χρονοδιάγραμμα για ολοκλήρωση του περιφερειακού Καλαμάτας μέσα στο 2014. Παραδέχτηκε μάλιστα ότι το έργο υπολειτουργεί και δεν υλοποιείται με τους ρυθμούς που πρέπει.

Επεσήμανε πως πρέπει να αναθεωρηθεί η σύμβαση παραχώρησης για να προχωρήσει το έργο, και εξήγησε ότι γίνεται προσπάθεια να κλείσει η υπόθεση και να πάει στη Βουλή για να ψηφιστεί. Όμως, πρέπει να προηγηθεί η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (απαιτείται η συμφωνία της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού) και στη συνέχεια η αναθεωρημένη σύμβαση να περάσει πρώτα από το Ελεγκτικό Συνέδριο και μετά από τη Βουλή.

Κατά την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης πρέπει να δοθεί η πρόσθετη εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, την οποία ζητεί η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων από το 2017 και μετά. Και αυτό γιατί η ΕΤΕΠ έχει υιοθετήσει ένα αρνητικό σενάριο, σύμφωνα με το οποίο το 2017 η κυκλοφορία στον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου - Τρίπολης - Καλαμάτας θα εξακολουθεί να κινείται σε πτωτικά επίπεδα, σε χαμηλότερα απ’ αυτά του 2013 και του 2014, και θα χρειαστούν επιπλέον χρήματα για να καλυφθεί η ζημιά. Χρήματα που θα πρέπει να εγγυηθεί το Ελληνικό Δημόσιο. Με την εγγύηση αυτή που θα εγκρίνει η Βουλή, οι τράπεζες θα ανοίξουν και πάλι τους κρουνούς της χρηματοδότησης, των δανείων που έχουν υπογράψει, για να συνεχιστεί και να ολοκληρωθεί το έργο.

Ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Μιχάλης Χρυσοχοίδης, απαντώντας στη Βουλευτή Πατριανάκου, απηύθυνε κάλεσμα σε όλους να διαβούν τον αυτοκινητόδρομο σε λίγους μήνες που θα αρχίσει να λειτουργεί μέσα σε ένα τοπίο καταπληκτικής ομορφιάς, σε ένα νομό με μεγάλες προοπτικές τουριστικής ανάπτυξης και με υψηλής ποιότητας προϊόντα.

Οι παρατάσεις στην παράδοση του έργου οφείλονται σε παράπλευρες δραστηριότητες και όχι σε αυτό καθεαυτό το έργο. Συγκεκριμένα, πολύ μεγάλη καθυστέρηση προκλήθηκε μετά την ανακάλυψη εξαιρετικά πολύτιμου αρχαιολογικού ευρήματος, το οποίο έχει πλέον διασωθεί και θα γίνει επισκέψιμο. Παρ΄ όλα αυτά, όμως, είναι ο μόνος δρόμος που δεν σταμάτησε ποτέ να κατασκευάζεται.

Ο Υπουργός δήλωσε ότι διενεργούνται διαπραγματεύσεις για να βρεθεί λύση στο θέμα του χρηματοδοτικού μοντέλου, που ετέθη από τις Τράπεζες, ώστε να παραδοθεί το έργο το καλοκαίρι, αφού πρώτα εγκριθεί η τροποποιημένη σύμβαση από την Ολομέλεια του Κοινοβουλίου. Διαβεβαίωσε δε ότι μόνο στο Λεύκτρο θα υπάρχουν διόδια και μάλιστα πολύ χαμηλής τιμής. Τέλος, διαβεβαίωσε τη Βουλευτή ότι, τώρα που ολοκληρώνεται ο δρόμος, θα πραγματοποιηθεί η αλλαγή των ενημερωτικών πινακίδων, ώστε να αναγράφεται παντού η ονομασία της Σπάρτης.

Την ώρα που εξελίσσονται οι συζητήσεις για το Λεύκτρο – Σπάρτη είναι χαρακτηριστική η απουσία της Δημοτικής Αρχής Σπάρτης.

Δείτε το video