ΣΠΑΡΤΗ. «Ολημερίς το χτίζανε, το βράδυ γκρεμιζόταν;». Ο λόγος για το Λεύκτρο – Σπάρτη, το μεγάλο οδικό έργο που δεν έμελλε να συνδέσει τη Λακωνία με τον «έξω» κόσμο.

Πρόκειται για ένα έργο που έχει στοιχίσει δισεκατομμύρια στον ελληνικό λαό και ακόμα δεν έχει αποδοθεί στους πολίτες.

Ποιός είναι ο λόγος; Η έλλειψη συντονισμού του Ελληνικού κράτους. Φαινόμενο που χαρακτηρίζει διαχρονικά και οριζόντια όλες τις πολιτικές εξουσίες.

Απο την ημέρα που ο Κώστας Καραμανλής «έταξε» το Λεύκτρο – Σπάρτη μέχρι σήμερα που ο Αλέξης Τσίπρας «αναδιαρθρώνει» την διοίκηση και την ανάπτυξη, το Λεύκτρο – Σπάρτη αποτελεί παράδειγμα προς αποφυγή.

Πρόσφατα το θέμα απασχόλησε, για πολλοστή φορά την Λακωνική κοινωνία σε ότι αφορά την αποκατάσταση των συνεπειών που έχει δημιουργήσει ένα έργο αυτής της κλίμακας. Προβλήματα στην αγροτική οδοποιία, στην επικοινωνία των χωριών στην αποστράγγιση όμβριων υδάτων και στα δίκτυα άρδευσης.

Παλαιότερα είχε απασχολήσει τους Λάκωνες το θέμα των ανασκαφικών ερευνών που αναπτύσσονταν πάνω στην χάραξη του έργου αφού τα ευρήματα που έρχονται στο φώς είναι πολλά και σημαντικά αλλά αναξιοποίητα.

Πριν απο λίγες ημέρες επισκέφθηκε τη Λακωνία ο Τομεάρχης Υποδομών, Μεταφορών, Δικτύων, Χωροταξίας & Πολεοδομίας - Βουλευτής Ηρακλείου κ. Λευτέρης Αυγενάκης, σε συνέχεια της διήμερης περιοδείας του στην Περιφέρεια Πελοποννήσου όπου πραγματοποίησε επισκέψεις σε έργα υποδομής του Νομού δηλώνοντας το εξής: «Είναι σημαντικό τα περιορισμένα κονδύλια που υπάρχουν, να τα αξιοποιήσουμε σε υποδομές που θα παρέχουν τη μέγιστη απόδοση, είτε πρόκειται για οικονομική είτε κοινωνική. Πρέπει να δώσουμε αξία και στο τελευταίο ευρώ που διαθέτει η χώρα μας. Ένας ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας είναι να εκτιμηθεί το κόστος σε σχέση με το αναμενόμενο όφελος ενός έργου υποδομής, ειδάλλως έχουμε περιττές αυξήσεις σε φόρους ή τέλη, που τελικά επιβαρύνουν τον Έλληνα φορολογούμενο.»

Απέφυγε (γιατί άραγε, ήρθε μόνον για τα «νομαρχιακά» έργα;) να αναφερθεί συγκεκριμένα στο έργο Λεύκτρο – Σπάρτη αν κι έργο μεγάλης κλίμακας κι έτσι δεν έδωσε την ευκαιρία στους πολίτες να κατανοήσουν τη θέση της Ν.Δ. για ένα τόσο σημαντικό έργο.

Ευθύνονται άραγε οι εργολάβοι – ανάδοχοι του έργου που κατα φήμες ζητούν μεγαλύτερη αμοιβή για να το ολοκληρώσουν;

Ευθύνονται οι Τράπεζες που εμμέσως και πάντα με κέρδος χρηματοδοτούν το έργο για λογαριασμό των αναδόχων;

Μήπως ευθύνονται οι Υπουργοί που διαχειρίστηκαν το έργο και τον τομέα των απαλλοτριώσεων;

Ο βουλευτής Δαβάκης σε ερωτήσεις – παρεμβάσεις του στη Βουλή έχει θέσει το θέμα με επισημάνσεις όπως αυτή: «Η πλευρά του Δημοσίου, αντί να στραφεί ενάντια στον παραχωρησιούχο απαιτώντας την ολοκλήρωση του έργου, αποφάσισε να προχωρήσει σε συζητήσεις για την αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης. Η συμφωνία προβλέπει τη διάθεση στον ΜΟΡΕΑ ακόμη 75,9 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση για τα μειωμένα έσοδα του από τα διόδια, καθώς και 330 εκατ. ευρώ σε βάθος 30ετίας με τη μορφή επιδότησης λειτουργίας, πλέον της υπαρχούσης επιδότησης λειτουργίας των 199 εκατ. ευρώ, αν τα έσοδα δεν επαρκούν για την αποπληρωμή των δανείων».

Τον Απρίλιο ο βουλευτής Αραχωβίτης ελάμβανε τη διαβεβαίωση από τον αρμόδιο υπουργό Σταθάκη σχετικά με την πορεία Αναδιάρθρωσης της Σύμβασης Παραχώρησης και με τροποποίηση ορισμένων όρων της. «Τα μέτρα Αναδιάρθρωσης έχουν ήδη εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, και εκκρεμεί η ολοκλήρωση του Προσυμβατικού Ελέγχου από το ΣτΕ.»

Οι πολίτες όμως ακόμα απορούν και η πάροδος του χρόνου, χωρίς κανένα απτό αποτέλεσμα, οδηγεί σε σκέψεις και επιδιώξεις που δεν έχουν να κάνουν πλέον με την ολοκλήρωση του έργου αλλά και με την απόδοση ευθυνών για την ζημιογόνα, για τη Λακωνία, καθυστέρησή του.

Αν η Λακωνία διέθετε κατάλληλο οδικό δίκτυο συγκοινωνίας και μεταφορών, σιδηροδρομική γραμμή, ακτοπλοϊκή σύνδεση και αεροδρόμιο θα μπορούσε να περιμένει την ολοκλήρωση του Λεύκτρο – Σπάρτη ίσως και την επόμενη δεκαετία.

Όμως η ανάπτυξη στη Λακωνία δεν έρχεται γιατί δεν βρίσκει τον δρόμο…

Η Λακωνία είναι αποκλεισμένη σε βαθμό «εγκλήματος» και οι πολίτες πρέπει, επιτέλους να μάθουν ποιοί ευθύνονται και τί θα γίνει.

Σήμερα το notospress.gr παρουσιάζει στους αναγνώστες του τις πραγματικές διαστάσεις του θέματος. Καταγράφει τη θέση των υπεύθυνων της εταιρεία «Μωρέας α.ε.». Στην ουσία σήμερα ανοίγει ο «Φάκελος Λεύκτρο – Σπάρτη».

Η Μωρέας α.ε. απαντά στο notospress.gr

Ποια είναι η αιτία μη ολοκλήρωσης και παράδοσης του έργου εντός του χρόνου που είχαν δεσμευτεί Κρατικές, Πολιτικές αρχές και η Εταιρεία σας;

Οι καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του Έργου εντοπίζονται σε παράγοντες εκτός της σφαίρας ευθύνης του Μορέα. Ειδικότερα, καθυστερήσεις υπήρξαν λόγω των εκτεταμένων αρχαιολογικών ερευνών σε πολλά σημεία του τμήματος Λεύκτρο - Σπάρτη, καθώς και λόγω της μη έγκαιρης παράδοσης αρκετών από τους προς απαλλοτρίωση χώρους, κάποιοι εκ των οποίων δεν έχουν ακόμα παραδοθεί. Σημειώνεται επίσης ότι από τα μέσα του 2013, ξεκίνησαν συζητήσεις/διαπραγματεύσεις για την αναδιάρθρωση του Έργου και είναι σε εξέλιξη η διαδικασία τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης.

Αληθεύει ότι απομένει ένα μικρό μέρος για την ολοκλήρωσή του; Πού βρίσκεται το συγκεκριμένο σημείο; Μπορεί να υπολογιστεί το κόστος αποπεράτωσης του έργου;

Το ποσοστό ολοκλήρωσης ειδικά του τμήματος Λεύκτρο - Σπάρτη ανέρχεται σε ~ 92,6 % (τέλη Απριλίου 2015.) Το κόστος αποπεράτωσης του εν λόγω τμήματος ανέρχεται σε ~ 16 εκατ. ευρώ. Οι υπολειπόμενες εργασίες εντοπίζονται κυρίως στο τελευταίο τμήμα Πελλάνα – Σπάρτη μήκους ~ 16 χλμ.

Αληθεύει ότι η εταιρεία έχει κατασκευάσει έργο μέσα σε μη απαλλοτριωμένες από το Δημόσιο ιδιοκτησίες; Αν αληθεύει, αυτό συνέβη με δική σας ευθύνη; Πού βρίσκονται τέτοιες περιοχές;

Η διαδικασία απαλλοτριώσεων και διάθεσης των χώρων εκτέλεσης του Έργου είναι στην αποκλειστική ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου.

Πότε υπολογίζετε, με δεδομένες τις διαδικασίες που ισχύουν και το αντικείμενο που υπολείπεται - στοιχεία που εσείς γνωρίζετε καλύτερα από κάθε έναν πολίτη - να ολοκληρωθεί και παραδοθεί το έργο;

Η ημερομηνία ολοκλήρωσης του τμήματος Λεύκτρο - Σπάρτη αναμένεται να προσδιοριστεί στο πλαίσιο της, σε εξέλιξη, διαδικασίας για την τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης και την αναδιάρθρωση του Έργου.

Κατά την Μωρέας α.ε. την ευθύνη για το θέμα των απαλλοτριώσεων έχει αποκλειστικά το Ελληνικό Δημόσιο. Σύμφωνα με πληροφορίες του notospress.gr δεν έχουν απαλλοτριωθεί πολλές εκατοντάδες στρέμματα γης (λόγω καθυστέρησης του Ελληνικού Δημοσίου οι ιδιοκτησίες επανήλθαν στην ιδιοκτησία των πολιτών) και οι ιδιοκτήτες τους δεν επιτρέπουν στον εργολάβο του έργου να «περάσει» από την αναπαλλοτρίωτη ιδιοκτησία τους. Αυτό σημαίνει ότι η ολοκλήρωση του έργου μάλλον θα καθυστερήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Οι απαντήσεις της Μωρέας δεν είναι πολύ διαφωτιστικές, ωστόσο μπορούν να καταδείξουν την κατάσταση που επικρατεί και φυσικά να αποθαρρύνουν όποιον προσδοκούσε ότι το συγκεκριμένο έργο θα ταυτιστεί με την ανάπτυξη της Λακωνίας την δεκαετία 2010.

Η τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης και η αναδιάρθρωση του Έργου καθιστούν το «Λεύκτρο – Σπάρτη» νέο, δύστροπο, στόχο και νέα, επίμονη, διεκδίκηση.