ΛΑΚΩΝΙΑ. Προ ημερών (17/12) είχαμε δημοσιεύσει στο notospress άρθρο του κ. Δαβάκη με τίτλο «Λεύκτρο-Σπάρτη: επιτέλους κατάλαβαν!». Ο κ. Δαβάκης στο κείμενο αυτό σημείωνε πως ο ΣΥΡΙΖΑ κατάλαβε τελικά πως σε έργα τόσο σημαντικά όσο αυτό δε χωρούν «λαϊκισμοί και ηρωικές κραυγές άνευ περιεχομένου» και γι αυτό, παρά τις διατυπωμένες ενστάσεις του και την πρόθεσή του περί «υπεράσπισης του δημοσίου συμφέροντος» έφερε τελικά προς ψήφιση στη Βουλή μετά από ένα χρόνο τη σύμβαση του έργου χωρίς αλλαγές.

Σε απάντηση του Βουλευτή της ΝΔ τώρα, η Νομαρχικαή Επιτροπή Λακωνίας του ΣΥΡΙΖΑ, εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με το έργο «Λεύκτρο-Σπάρτη», τις ενέργειες της κυβέρνησης της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ για το θέμα αλλά και το περιεχόμενο της σύμβασης. Σε αυτήν γίνεται λόγος για μελέτη που παρέμεινε επί μακρόν στα συρτάρια της ΝΔ, για ύποπτη πίεση που ασκήθηκε το καλοκαίρι σε μια νέα κυβέρνηση για να κλείσει μια συμφωνία που εκκρεμεί χρόνια «άνευ όρων» και για ψέματα της αξιωματικής αντιπολίτευσης που με σύμμαχο την Περιφέρεια πρακτικά στηρίζουν τον παραχωρησιούχο.

Αναλυτικά η ανακοίνωση έχει ως εξής:

«Προσπαθώντας να κρύψει τις τεράστιες ευθύνες των κυβερνήσεων της ΝΔ και ιδιαίτερα της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου, με περισσή υποκρισία ο βουλευτής κ. Δαβάκης με άρθρο του στις 17-12-2015 μιλάει για αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Λεύκτρου –Σπάρτης. Προσπαθεί επίσης να κρύψει την στενοχώρια του που το έργο θα το ολοκληρώσει, μετά από μια σύντομη και συμφέρουσα διαπραγμάτευση για το Ελληνικό Δημόσιο και θα το αποδώσει στον πελοποννησιακό λαό η κυβέρνηση της Αριστεράς.

Από τις αρχές του 2015 με την ανάληψη της κυβέρνησης από το ΣΥΡΙΖΑ πολλά στελέχη από το χώρο της ΝΔ στο επίπεδο τις Περιφέρειας Πελοποννήσου αλλά και του νομού πιστεύοντας ότι έτσι θα αντιπολιτευτούν την κυβέρνηση, την καλούσαν να προχωρήσει στην άνευ όρων ολοκλήρωση του έργου υποτασσόμενη ακόμα και στους όρους του παραχωρησιούχου αρκεί μέχρι το καλοκαίρι να δοθεί στην κυκλοφορία ο αυτοκινητόδρομος.

Δύο σκέψεις γεννιούνται στο μυαλό μας, πρώτη ότι η προστασία του δημόσιου συμφέροντος για αυτούς είναι απλά «ηρωικές κραυγές» που ποτέ σαν κυβέρνηση η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ δεν τόλμησαν να ανοίξουν το στόμα τους και να ψελλίσουν, πλήρως υποταγμένοι στους εθνικούς εργολάβους, η δεύτεροι είναι πιθανά να τους έχει κυρίευσει ο φόβος ότι σε μια πιθανή βαρυχειμωνιά το πολυδιαφημισμένο έργο τις παράκαμψης των Βουτιάνων θα καταρρεύσει με αποτέλεσμα ο άξονας Σπάρτης-Τρίπολης να διακοπεί.

Για ποιους άλλωστε λόγους αρχές καλοκαιριού στην περιφερειακή ενότητα γινόντουσαν συσκέψεις και γράφονταν υπομνήματα στο Υπουργείο Υποδομών για άμεση ολοκλήρωση του έργου; Προς τι η πίεση σε μια κυβέρνηση έξι μηνών να προχωρήσει στην αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης όπως απαιτούσε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων από το 2013;

Ποιο είναι το ιστορικό;
Το έργο ξεκίνησε το 2008. Με βάση την προσφορά του παραχωρησιούχου, στον διαγωνισμό η μέγιστη επιδότηση λειτουργίας ανερχόταν σε 200 εκατομμύρια, με ακρίβεια 199 εκατομμύρια. Το κύριο δάνειο παρασχέθηκε από ένα μεγάλο αριθμό εμπορικών τραπεζών, με κύριο χρηματοδότη και κύρια χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Από τον Μάρτιο του 2013, λόγω της επιδείνωσης της οικονομικής κρίσης και της μείωσης των κυκλοφοριακών φόρτων, τέθηκε το ζήτημα της αδυναμίας αποπληρωμής των δανείων. Τον Νοέμβριο του 2013 ανεστάλη, κυρίως από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η χρηματοδότηση και, επομένως, το έργο βάλτωσε, σταμάτησε. Ζητήθηκε τότε πρόβλεψη για πρόσθετη επιδότηση λειτουργίας, αν συνεχιστούν και τα υπόλοιπα χρόνια της παραχώρησης οι μειώσεις των κυκλοφοριακών φόρτων, από 200 εκατομμύρια στα 330 εκατομμύρια.
Το σχέδιο αυτό της σύμβασης στάλθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο τον Νοέμβριο του 14. Το Ελεγκτικό Συνέδριο ζήτησε εξηγήσεις από το Υπουργείο τον Δεκέμβριο του 2014, η οριστική απάντηση και έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου δόθηκε στις 9 Ιουλίου του 2015.

Θα βάλουμε τώρα μερικά ερωτήματα που δείχνουν γιατί η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ «στέρησε αδικαιολόγητα χωρίς κανένα επιπλέον κέρδος, την Πελοπόννησο και ιδιαίτερα την Λακωνία,
για ένα ακόμη χρόνο, από ένα έργο μεγάλης αναπτυξιακής πνοής».

Γιατί δεν αναθεώρησε η προηγούμενη κυβέρνηση τη σύμβαση του αυτοκινητόδρομου «ΜΟΡΕΑ» μαζί με τους υπόλοιπους τέσσερις αυτοκινητόδρομους τον Δεκέμβρη του 13; Είναι ένα ερώτημα. Γιατί, ενώ υπάρχει κοινή επιστολή των τότε Υπουργών Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα και Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη προς την Ευρωπαϊκή Ένωση από το καλοκαίρι του 13, που διαβεβαιώνει τις ευρωπαϊκές αρχές ότι η Κυβέρνηση θα πραγματοποιήσει σε σύντομο χρόνο την επανεκκίνηση του «ΜΟΡΕΑ», μέχρι τον Γενάρη του 15 δεν πραγματοποιήσατε σε ελάχιστο χρόνο τη δέσμευσή σας, κ. Δαβάκη, ευτελίζοντας, όπως λέτε, τη χώρα και την αξιοπιστία της και το επενδυτικό κλίμα; Τι αποτύπωμα πολιτικής και αναπτυξιακής ευαισθησίας αφήνει μια Κυβέρνηση σαν τη δική σας που δεν καταφέρνει να ολοκληρώσει ένα έργο που εξελίσσεται; Ένα έργο που στα κύρια τμήματά του ήταν ολοκληρωμένο. Το 92% έχει καλυφθεί. Ένα έργο που εν τέλει γίνεται και στην πατρίδα του τότε πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά;

Είναι προφανές βέβαια ότι η σύμβαση ήταν χρόνια στο συρτάρι του υπουργού της κυβέρνησης Σαμαρά.

Γι αυτό και η σημερινή συμφωνία, επειδή εμείς πραγματικά διαπραγματευτήκαμε -δεν διαπραγματευτήκαμε άλλα πράγματα- έχει πρόσθετα.

Πρώτον, την ολοκλήρωση των εργασιών στα τέλη του Απριλίου 2016.

Δεύτερον, ότι ο παραχωρησιούχος θα καταρτίσει και θα υποβάλει προς έγκριση στο δημόσιο, το αργότερο δύο μήνες πριν από το τέλος των εργασιών κατασκευής, την ανάπτυξη του συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων που έχει εγκατασταθεί στο έργο.

Τρίτον, ότι ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει την υποχρέωση για σύνταξη οικονομοτεχνικής μελέτης, μετά την κατασκευή του έργου, μέσα σε δεκαοχτώ μήνες για την τροποποίηση και το σενάριο μείωσης οριζόντια των διοδίων.

Τέταρτον, ο παραχωρησιούχος θα προχωρήσει στην παροχή κλιμακωτών εκπτώσεων μέχρι και 70% σε συχνούς τοπικούς χρήστες του αυτοκινητοδρόμου, ανάλογα με τον αριθμό διελεύσεων.
Πέμπτον, για τα άτομα με αναπηρία θα υπάρχει απαλλαγή από την καταβολή διοδίων, που θα πραγματοποιείται μέσω ειδικής κάρτας.

Έκτον, αντιμετωπίζεται το πρόβλημα των μόνιμων κατοίκων όπου δεν υπάρχει παράπλευρο οδικό δίκτυο για την εξυπηρέτησή τους, με την καθιέρωση ειδικής ρύθμισης, όπως στην περίπτωση των κατοίκων του Σπαθοβουνίου, και ελεύθερων μετακινήσεων σε επίπεδο καλλικρατικού δήμου.
Έβδομον, συμφωνείται η ελεύθερη δίοδος των εκλογέων και η άνευ καταβολής αντιτίμου διοδίων διέλευσή τους από τους σταθμούς διοδίων του έργου καθόλη τη διάρκεια της ημέρας της διεξαγωγής των εθνικών και αυτοδιοικητικών εκλογών.

Ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει να εκπονήσει τρεις μελέτες και να τις παραδώσει στο Υπουργείο για τον Νομό Μεσσηνίας. Είναι το Καλό Νερό-Τσακώνα σύνδεση με αυτοκινητόδρομο Κυπαρισσίας, προϋπολογισμού 6 εκατομμυρίων ευρώ συν ΦΠΑ, τη μελέτη και εργασίες αναβάθμισης με παρακάμψεις της εθνικής οδού Καλαμάτας- Ρυζόμυλου, προϋπολογισμού 1,5 εκατομμυρίου ευρώ συν ΦΠΑ και τις μελέτες του οδικού άξονα Ρυζόμυλου-Πύλου, παράκαμψη Πύλου-Μεθώνης, προϋπολογισμού 2,5 εκατομμυρίου ευρώ συν ΦΠΑ. Συνολικά με το ΦΠΑ 12.300.000.

Πρόσθετα, στο οικονομικό κομμάτι ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει να εκπονήσει, πριν από την ολοκλήρωση των κατασκευών, τις αναγκαίες μελέτες για την υιοθέτηση μέτρων βελτίωσης της αναλογικής χρέωσης. Οι δαπάνες του έργου μειώθηκαν κατά 10% έως 12% και περιορίζουν την πρόσθετη επιδότηση λειτουργίας. Τροποποιείται προς όφελος του δημοσίου ο υπολογισμός των αποζημιώσεων προς τον παραχωρησιούχο, λόγω καθυστέρησης έναρξης περιόδου επιδοτούμενης λειτουργίας.

Παραιτείται από το μεγαλύτερο μέρος των αξιώσεών του για καταβολή αποζημιώσεων από το ελληνικό δημόσιο, οι οποίες απορρέουν από την αρχική σύμβαση παραχώρησης, το οποίο ανέρχεται σε 106,6 εκατομμύρια ευρώ. Αποδέχεται τον περιορισμό του ενδεχόμενου εσωτερικού δείκτη απόδοσης, του γνωστού IRR, σε περίπτωση αύξησης της κυκλοφορίας, οριζόμενου κατά ανώτατο σε 5%.Διατηρούν οι δανειστές τους αρχικούς χρηματοδοτικούς όρους και ιδίως τα πολύ ευνοϊκά χαμηλά επιτόκια που συμφωνήθηκαν κατά την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης το 2008.

Μειώθηκαν τα δάνεια που έχουν δεσμευθεί για το έργο κατά 40 εκατομμύρια. Οι αποζημιώσεις του παραχωρησιούχου στην περίοδο που ήταν Υπουργός ο κ. Καλογιάννης ανερχόταν σε 67,5 εκατομμύρια ευρώ και του κατασκευαστή σε 62,5 εκατομμύρια, συνολικά 130 εκατομμύρια. Στην περίοδο που ήταν Υπουργός ο κ. Χρυσοχοίδης σε 105,53 εκατομμύρια του παραχωρησιούχου και σε 77 εκατομμύρια του κατασκευαστή, συνολικά 182,53 εκατομμύρια. Και σήμερα είναι σε 56,5 εκατομμύρια ευρώ του κατασκευαστή και 23 εκατομμύρια του παραχωρησιούχου δηλαδή σε 79,5 εκατομμύρια και έχουμε και ένα χρόνο πρόσθετο για αποζημιώσεις.

Δηλαδή, μόνο από τη διαπραγμάτευση που κάναμε για τις αποζημιώσεις έχουμε 102,53 εκατομμύρια λιγότερα, χωρίς να υπολογίζουμε όλα τα προηγούμενα και 12 εκατομμύρια μελέτες.

Είναι πράγματι πικρό το ποτήρι για τα στελέχη, τους πολιτευτές, τον βουλευτή της ΝΔ.

Ας αφήσουν λοιπόν τους αντιπολιτευτικούς λαϊκισμούς, και ας προσγειωθούν στην πραγματικότητα, γιατί ακόμη και σήμερα νοιάζονται περισσότερο για τους παραχωρησιούχους παρά για τον πελοποννησιακό λαό».