ΛΑΚΩΝΙΑ. Τα λάθη και τις παραλείψεις της Κυβέρνησης Μητσοτάκη που οδήγησαν στην περιβαλλοντική καταστροφή που σκόρπισε η πύρινη λαίλαπα η οποία κατακαίει τη χώρα και λεηλάτησε τη Μάνη το φετινό καλοκαίρι, επιχειρεί να καταδείξει ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Λακωνίας.

«Ο κρατικός μηχανισμός δεν λειτούργησε ικανοποιητικά. Τα πτητικά μέσα που θα περιόριζαν αμέσως τη φωτιά καθυστέρησαν ή απουσίασαν στον κρίσιμο χρόνο.

Δυστυχώς, οι ηρωικές προσπάθειες των πυροσβεστών, των εθελοντών και των κατοίκων δεν ήταν αρκετές, μέσα στην απόλυτη ανοργανωσιά και το μπάχαλο του “επιτελικού κράτους”, …,

Η γενική εντολή εκκένωσης χωριών, οικισμών και κωμοπόλεων, αποδεικνύει την ανικανότητα του επιτελικού κράτους για την προστασία των ανθρώπινων ζωών και της περιουσίας των κατοίκων σε δασικές πυρκαγιές και με πλήρη άπνοια», υπογραμμίζεται από τον ΣΥΡΙΖΑ.

Πυρκαγιές στην Ανατολική Μάνη

Επιπλέον, γίνεται υπόμνηση της Επίκαιρης Ερώτησης που κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής Λακωνίας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία Σταύρος Αραχωβίτης, στην οποία και υπογράμμιζε τα γνωστά και άλυτα προβλήματα που συνόδευσαν και φέτος την έναρξη της αντιπυρικής περίοδος στη Λακωνία.

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Λακωνίας - Για τη φωτιά στην Ανατολική Μάνη

«Μέσα σε 10 μέρες σχεδόν 1,5 εκατομμύρια στρέμματα δασικής έκτασης κάηκαν στη χώρα μας. Εκατοντάδες κατοικίες καταστράφηκαν ολοσχερώς. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική καταστροφή που έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια.

Στην Ανατολική Μάνη, έγιναν στάχτη πάνω από 110.000 στρέμματα, κάηκαν σπίτια, χάθηκαν περιουσίες και καλλιέργειες. Το επιτελικό κράτος του κ. Μητσοτάκη πιάστηκε στον ύπνο κι εδώ, όπως σε όλες τις περιοχές της χώρας.

Ο κρατικός μηχανισμός δεν λειτούργησε ικανοποιητικά. Τα πτητικά μέσα που θα περιόριζαν αμέσως τη φωτιά καθυστέρησαν ή απουσίασαν στον κρίσιμο χρόνο. Δυστυχώς, οι ηρωικές προσπάθειες των πυροσβεστών, των εθελοντών και των κατοίκων δεν ήταν αρκετές, μέσα στην απόλυτη ανοργανωσιά και το μπάχαλο του «επιτελικού κράτους», που υποβάθμισε κυριολεκτικά τον τομέα της πρόληψης και στο νομό μας. Η γενική εντολή εκκένωσης χωριών, οικισμών και κωμοπόλεων, αποδεικνύει την ανικανότητα του επιτελικού κράτους για την προστασία των ανθρώπινων ζωών και της περιουσίας των κατοίκων σε δασικές πυρκαγιές και με πλήρη άπνοια.

Είναι σκόπιμο να θυμίσουμε ότι:

  • Η Κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη δεν ανανέωσε το πρόγραμμα με το οποίο εργάζονταν πάνω από 5.000 δασεργάτες. Αρκετοί από αυτούς υπηρετούσαν και στη Λακωνία.
  • Ο ΣΥΡΙΖΑ ενίσχυσε την Πυροσβεστική σε προσωπικό, μονιμοποίησε 2.200 Πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης, προσέλαβε ακόμη 876 πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης και διπλασίασε σχεδόν τους εποχικούς σε 2.250. Εξασφάλισε, με δικαίωμα προαίρεσης, επιπλέον του εθνικού στόλου, 6 ελικόπτερα βαρέως τύπου και 12 μεσαίου τύπου κατ’ έτος και μέχρι το 2023. Κατέθεσε Πρόταση Νόμου για την Πολιτική Προστασία με ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων και Πρωτόκολλα Συντονισμού. Εκπόνησε ένα ολιστικό σχέδιο με βάση το πόρισμα «Γκολτντάμερ» για το οποίο εξασφάλισε τη χρηματοδότηση και την διακομματική συναίνεση, το οποίο όμως η ΝΔ έβαλε στο συρτάρι. Δεν προέβηκε σε καμία διορθωτική κίνηση που αφορά την ανανέωση του μηχανοκίνητου στόλου, δεν χορήγησε τα απαιτούμενα μέσα ατομικής προστασίας στους εποχικούς πυροσβέστες.
  • Από 24 Μαΐου είχαμε καταθέσει ερώτηση στην Βουλή των Ελλήνων επισημαίνοντας τα άλυτα προβλήματα που υπήρχαν κατά την έναρξη της τρέχουσας αντιπυρικής περιόδου στο νομό Λακωνίας. ( https://www.syriza.gr/article/id/109824/Erwthsh-St.-Arachwbith:-Me-alyta-problhmata-ksekina-kai-h-fetinh-antipyrikh-chronia-sto-Nomo-Lakwnias.html )

Το μόνο που ενδιαφέρει τελικά την Κυβέρνηση Μητσοτάκη ήταν και είναι να κρύψει επικοινωνιακά τα λάθη και τις εγκληματικές καθυστερήσεις και αμέλειες. Σε αυτές τις συνθήκες, ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού και ειδικά τα πιο ευάλωτα στρώματα βιώνουν με τον πιο καταστροφικό τρόπο τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης, της ελλιπούς θωράκισης της χώρας από τις πυρκαγιές αλλά και της επιλογής της κυβέρνησης να παρακολουθεί τις εξελίξεις περιοριζόμενη στο να εκκενώνει τον πληθυσμό στις πληττόμενες περιοχές. Μοντέλο που εφαρμόστηκε και στις περιοχές της Ανατολικής Μάνης.

Σήμερα απαιτείται ένα ουσιαστικό σχέδιο αποκατάστασης των πληγεισών περιοχών. Οι δηλώσεις του κ. Μητσοτάκη για «αναδόχους» και χορηγίες αναδασώσεων έχουν πολλά σκοτεινά σημεία, διευκολύνουν την εγκατάσταση ανεμογεννητριών και αποδεικνύουν επιπλέον ότι δεν υπάρχει ενιαίο σχέδιο αποκατάστασης του συνόλου του δασικού οικοσυστήματος, καθώς και πολεοδομικής και χωρικής οργάνωσης.

Είναι αδιανόητο το κράτος να προτάσσει ως πρώτη προτεραιότητα τη “φιλανθρωπία” και τη χορηγία διαφόρων ιδρυμάτων και ιδιωτών, αποποιούμενο, κατά ένα τρόπο, τις δικές του υποχρεώσεις. Αποτελεί προσβολή για τους κατοίκους των πληγεισών περιοχών, που σε πολλές περιπτώσεις μόνοι τους υπερασπίστηκαν τον τόπο τους, να ακούν ότι η πολιτεία θα απουσιάζει και από το έργο της αποκατάστασης.

Ο βουλευτής Λακωνίας του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Σταύρος Αραχωβίτης δήλωσε ότι η μόνη αξιόπιστη λύση είναι η εκπόνηση ενός αναπτυξιακού σχεδίου που θα δίνει προοπτική πάνω στις ιδιαιτερότητες, τις δυνατότητες και τις ανάγκες κάθε περιοχής ώστε να παραμείνουν οι νέοι, δυναμικοί και παραγωγικοί άνθρωποι στον τόπο τους. Το αναπτυξιακό σχέδιο κάθε περιοχής οφείλει να “ζυμωθεί” και να προκύψει μέσα από τις τοπικές κοινωνίες και τους ανθρώπους της. Οι υπερασπιστές της υπαίθρου χρειάζονται σχέδιο, πόρους και το κράτος αρωγό και όχι τροχοπέδη σε αυτή την πραγματικά δύσκολη προσπάθεια.

Η πρόταση των 7 σημείων που κατέθεσε, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξης Τσίπρας, είναι η βάση για ένα πραγματικό εθνικό σχέδιο ανασυγκρότησης. Η κλιματική κρίση επιβάλλει μία ολιστική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο υπερασπιζόμαστε τον δασικό μας πλούτο. Ταυτόχρονα, το τμήμα και ο τομέας Αγροτικής Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσαν από την πρώτη στιγμή δέσμη προτάσεων για την ουσιαστική στήριξη των παραγωγών που έχασαν τις καλλιέργειες, τα μελίσσια και τις εκτροφές τους.

Η κυβέρνηση αποδεικνύεται ανίκανη να αντιμετωπίσει έκτακτες καταστάσεις όπως η πανδημία και οι καταστροφικές πυρκαγιές γιατί όλα τα αντιμετωπίζει με όρους επικοινωνίας και δημιουργίας ευκαιριών για τους ημετέρους. Για αυτό είναι καθολικό το αίτημα της πολιτικής αλλαγής».

Η από 24/5/2021 Ερώτηση του βουλευτή Λακωνίας και Τομεάρχη Αγροτικής Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, Σταύρου Αραχωβίτη.

Θέμα: «Με άλυτα προβλήματα ξεκινά και η φετινή αντιπυρική χρονιά στο Νομό Λακωνίας»

«Ιδιαίτερα προβληματισμένοι είναι και φέτος οι πυροσβέστες των Υπηρεσιών της Π.Ε. Λακωνίας, καθώς για μια ακόμη χρονιά, η αντιπυρική περίοδος ξεκινά με πολλά προβλήματα, δυστυχώς, να παραμένουν άλυτα. Η μεγάλη φωτιά στην Κορινθία αναδεικνύει με τον πλέον δραματικό τρόπο αυτά τα προβλήματα.

Από πέρυσι έχει εκδοθεί σχετική απόφαση ίδρυσης εποχικών πυροσβεστικών κλιμακίων (χωρίς προηγούμενη διαβούλευση για το σκοπό και τον τρόπο λειτουργίας τους) 3 εκ των οποίων στην Π.Ε. Λακωνίας ( Κροκεές Ευρώτα, Άρνα Σπάρτης, Ελαφόνησος), καθώς επίσης και 1 στη νήσο Κύθηρα Π.Ε. Νήσων όπου επιχειρησιακά υπάγεται στην Πυροσβεστική Διοίκηση Λακωνίας/Π.Υ. Γυθείου.

Δυστυχώς, από τα προαναφερόμενα κλιμάκια μόνο αυτό του Δήμου Ευρώτα, με έδρα τις Κροκεές, έχει παραδοθεί και λειτουργεί από την περσινή μάλιστα αντιπυρική περίοδο.

Οι εθελοντικοί σταθμοί της Μυρτιάς στον Δήμο Ευρώτα που ιδρύθηκε το έτος 2013 και της Πετρίνας στον Δήμο Ανατολικής Μάνης που ιδρύθηκε το έτος 2017 λειτουργούν ικανοποιητικά και προσφέρουν σοβαρές υπηρεσίες πυρόσβεσης με τη συμμετοχή πολλών αξιέπαινων εθελοντών και άξιων στελεχών του ΠΣ.

Το έτος 2018 ήταν έτος σταθμός για την στελέχωση του Πυροσβεστικού Σώματος και την ομαλοποίηση των εργασιακών συνθηκών μεταξύ των εργαζομένων.

Ήταν το έτος μονιμοποίησης των πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης, της εξίσωσης των εργασιακών υποχρεώσεων και δικαιωμάτων και παύσης της πολύχρονης ιδιότυπης ομηρίας τους. Κατά τα έτη 2019 και 2020 προσλήφθηκε ικανός αριθμός εποχικών πυροσβεστών με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου, όπου και τους χορηγήθηκαν μέσα ατομικής προστασίας για την εξασφάλιση της εργασίας και της ασφαλούς παραμονής τους σε ενδεχόμενη δασική πυρκαγιά. Δυστυχώς όμως, όπως αποδεικνύεται, τα χορηγηθέντα μέσα ατομικής προστασίας και ιδίως τα κράνη δεν έχουν τις ίδιες προδιαγραφές με αυτά που η Υπηρεσία χορηγεί στους μόνιμους πυροσβέστες για συμβάντα δασικών και αγροτικών πυρκαγιών.

Απογοήτευση προκαλεί επίσης στο σύνολο των υπαλλήλων του πυροσβεστικού προσωπικού της Λακωνίας το γεγονός πως η πολιτική και φυσική ηγεσία του Σώματος δεν λαμβάνει οποιαδήποτε πρωτοβουλία που να αφορά στη λύση ενός χρόνιου προβλήματος, των οφειλόμενων ημερήσιων αναπαύσεων των υπαλλήλων αλλά και των αδειών προηγουμένων ετών, γεγονός που αναδεικνύει την σωματική κόπωση αλλά και την ψυχολογική εξάντληση των εργαζομένων ενός φορέα που καθημερινά αντιμετωπίζει ακραίους κινδύνους για την προάσπιση της ζωής και περιουσίας των συνανθρώπων τους. Παρά το γεγονός πως υψηλά κονδύλια έχουν χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη αναγκών της Πολιτικής Προστασίας τόσο σε εξοπλισμό, υποδομές, μεταφορικά και λοιπά μέσα αλλά και για τον μηχανοκίνητο στόλο του ΠΣ, δεν έχει χορηγηθεί στο πυροσβεστικό προσωπικό κανενός είδους χρηματική παροχή ακόμα και ως εξόφληση των προαναφερθέντων οφειλόμενων.

Η ΓΓΠΠ με το υπ’ αριθ. 8797/06-12-2019 έγγραφό της με αποδέκτες το σύνολο του κρατικού μηχανισμού απέστειλε την 4η Έκδοση του Γενικού σχεδίου Αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών εξαιτίας δασικών πυρκαγιών με κωδική ονομασία “ΙΟΛΑΟΣ” στα πλαίσια του γενικού σχεδίου “Ξενοκράτης”, μια κατά τα άλλα σημαντική προσπάθεια για την διακλαδικότητα και συνεργασία των φορέων που συνδράμουν την αποστολή του Π.Σ στην προάσπιση του δασικού πλούτου του χώρας μας.

Από το σχέδιο “ΙΟΛΑΟΣ” προκύπτουν πλήθος αρμοδιοτήτων των φορέων που εμπλέκονται στις αναφερθείσες δράσεις, ανάμεσα στις οποίες και η σύνταξη σχετικού σχεδίου αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών εξαιτίας δασικών πυρκαγιών σε επίπεδο περιφερειών και δήμων, με έγκριση από τα αρμόδια συμβούλια (περιφερειακά, δημοτικά) τα οποία θα θεωρούνται άμεσα εκτελεστά.

Κάθε χρόνο στα πλαίσια της αντιπυρικής προστασίας των Δήμων της χώρας κατανέμονται χρήματα από το Υπουργείο Εσωτερικών για έργα που αφορούν στην κάλυψη δράσεων πυροπροστασίας. Οι Δήμοι οφείλουν να διαθέσουν τις εν λόγω πιστώσεις αποκλειστικά για δράσεις πυροπροστασίας, κατόπιν συνεννόησης με τις Πυροσβεστικές και Δασικές Υπηρεσίες, γνωστοποιώντας άμεσα τα σχετικά έργα-ενέργειες στις αρμόδιες Διευθύνσεις των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων.

Με την υπ’ αριθ. 3771/10-05-2021 ΑΠΟΦΑΣΗ του Γ. Γ Π.Π κηρύχθηκαν σε κατάσταση ειδικής κινητοποίησης πολιτικής προστασίας κατ’ εφαρμογή του άρθρου 26 Ν.4662/2020 έντεκα (11) περιοχές της Αττικής προκειμένου να δρομολογηθούν έργα και δράσεις που αποβλέπουν στην προστασία της ζωής και της περιουσίας των πολιτών, των υποδομών, καθώς και του φυσικού περιβάλλοντος, λόγω επαπειλούμενου κινδύνου από την εκδήλωση δασικών πυρκαγιών.

Επειδή παρατηρείται το γεγονός της καθυστέρησης σε ότι αφορά την παράδοση των εποχικών πυροσβεστικών κλιμακίων, γεγονός που καταδεικνύει, εκτός των άλλων, την προχειρότητα κάτω από την οποία ιδρύθηκαν μόνο και μόνο για την προβολή της αναδιάρθρωσης της Πολιτικής Προστασίας,

Επειδή παρατηρείται το γεγονός πως στους εποχικούς πυροσβεστικούς υπαλλήλους δεν έχουν χορηγηθεί αξιόπιστα μέσα ατομικής προστασίας και ιδίως κράνη δασοπυρόσβεσης,

Επειδή εν έτη 2021 δεν είναι αποδεκτό να υπάρχουν πυροσβέστες δύο και τριών ταχυτήτων, τουλάχιστον σε ότι αφορά τα μέσα ατομικής προστασίας,

Επειδή ο Νομός Λακωνίας είναι αποδεδειγμένα, όπως πολλάκις έχει αναφερθεί, ένας πυρόπληκτος νομός με δύσκολα και απαιτητικά κάθε έτος δασικά συμβάντα, συμπεριλαμβανομένης και της Ν. Κυθήρων, η οποία επιχειρησιακά ανήκει στο Νομό Λακωνίας,

Επειδή η υπερεργασία των πυροσβεστικών υπαλλήλων σε όλη την επικράτεια είναι δεδομένη και κατά ένα ποσοστό αποδεκτή κατά την διάρκεια μιας κρίσης ή ακόμα και καταστροφής, πλην όμως η Πολιτεία οφείλει να επιβραβεύει και όχι να διαιωνίζει ένα χρόνιο πρόβλημα και πάγιο αίτημα των υπαλλήλων για επίλυση,

Επειδή η Τοπική Αυτοδιοίκηση Α΄ και Β΄ βαθμού οφείλει να προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες για την εξασφάλιση της πολιτικής προστασίας των περιοχών αρμοδιότητάς τους και κατ’ επέκταση της χώρας,

Επειδή η ΓΓΠΠ έχει την αρμοδιότητα εφαρμογής του άρθρου 26 Ν.4662/2020 που αφορά στην κατάσταση ειδικής κινητοποίησης πολιτικής προστασίας περιοχών,

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

  • Για ποιο λόγο καθυστερεί η παραλαβή των εποχικών πυροσβεστικών κλιμακίων της Λακωνίας;
  • Για ποιο λόγο δεν έχουν χορηγηθεί τα προβλεπόμενα μέσα ατομικής προστασίας και ιδίως κράνη στους εποχικούς πυροσβεστικούς υπαλλήλους;
  • Για ποιο λόγο δεν έχει προβεί στην απαραίτητη νομοθετική πρωτοβουλία σε ό,τι αφορά στη λύση ενός σοβαρού προβλήματος, όπως αυτό των ημερήσιων αναπαύσεων (ρεπό) και αδειών του πυροσβεστικού προσωπικού, ακόμα και με την χρηματική αποζημίωση αυτών, όπως έγινε στο παρελθόν;
  • Πόσοι Δήμοι της Π.Ε. Λακωνίας έχουν προβεί στη σύνταξη σχετικού σχεδίου αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών εξαιτίας δασικών πυρκαγιών και πότε κοινοποιήθηκαν αυτά στην ΓΓΠΠ για ενημέρωση της;
  • Ποια έργα αντιπυρικής προστασίας πραγματοποιήθηκαν ή είναι σε εξέλιξη από τους Δήμους Π.Ε. Λακωνίας σε συνεργασία με συναρμόδιες υπηρεσίες (Δασαρχεία, Π.Ε.,) και ιδίως σε ζώνες μίξης δάσους – οικισμών (πχ Ακούμαρος Γυθείου Ανατ. Μάνης), αλλά και σε καθαρισμούς αγροτικών, δασικών δρόμων και οικοπεδικών χώρων;
  • Για ποιο λόγο δεν συμπεριλήφθηκαν στην υπ’αριθμ.3771/10-05-2021 ΑΠΟΦΑΣΗ του Γ.Γ. Π.Π περί κατάστασης ειδικής κινητοποίησης πολιτικής προστασίας, και άλλες περιοχές της χώρας, συμπεριλαμβανομένου του Νομού Λακωνίας, και ιδίως του Δήμου Ανατολικής Μάνης, έπειτα από την μεγάλη δασική πυρκαγιά που εκδηλώθηκε στις 22/08/2020;».

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις