Όλες οι αλλαγές για ασφαλισμένους και παρόχους

Σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκεται η διαδικασία σύναψης συμβάσεων μεταξύ ΕΟΠΥΥ και παρόχων υγειονομικού και ιατροτεχνολογικού υλικού ενώ έχει καταργηθεί η προπληρωμή από την πλευρά των ασφαλισμένων. Παράλληλα, το Υπουργείο εξετάζει τη μη ανανέωση των συμβάσεων που λήγουν τον Ιούλιο με τις εταιρείες-παρόχους των 5ψήφιων αριθμών που χρησιμοποιούνται για το κλείσιμο των ραντεβού στα νοσοκομεία. Η αρμοδιότητα αυτή θα μπορούσε να περάσει στα ΚΕΠ.

Ολοκληρώνεται η διαδικασία σύναψης συμβάσεων με παρόχους

Ο σχεδιασμός του ΕΟΠΥΥ για τη σύναψη συμβάσεων με όλους τους παρόχους βρίσκεται στην τελική ευθεία, καθώς οι διαπραγματεύσεις με τις μεγάλες κατηγορίες παρόχων έχουν ολοκληρωθεί, σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις με άλλους και ανοιχτή είναι ακόμη η διαδικασία με τους επαγγελματίες ειδικής αγωγής, όπου αναμένεται η απόφαση της ειδικής επιτροπής που έχει συσταθεί στο υπουργείο Υγείας.
Όσον αφορά τους παρόχους υγειονομικού και ιατροτεχνολογικού υλικού (ορθοπαιδικά, αναπνευστικά, σκευάσματα ειδικής διατροφής), η διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη και ήδη έχουν κατατεθεί 611 ηλεκτρονικές αιτήσεις, έχουν παραλειφθεί οι φάκελοι 250 παρόχων και έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία έγκρισης για 200 συμβάσεις.

Απαραίτητη προϋπόθεση για τη σύναψη σύμβασης, είναι το υγειονομικό υλικό που εμπορεύεται ο πάροχος να διατίθενται σε τρεις ευρωπαϊκές χώρες. Επιπλέον, προκειμένου να διασφαλιστεί η καταλληλότητα των προϊόντων για την κάλυψη των αναγκών των ασθενών, η ασφάλειά τους και η ορθή χορήγηση, ο προμηθευτής υποχρεούται να διαθέτει προϊόντα τα οποία έχουν πιστοποιηθεί από το νέο μητρώο ΕΚΑΠΤΥ (Εθνικό Κέντρο Αξιολόγησης της Ποιότητας και Τεχνολογίας στην Υγεία). Τα προϊόντα πρέπει να έχουν ετικέτες που φέρουν barcodes, οι οποίες παρέχονται σε ηλεκτρονικό αρχείο από τον ΕΟΠΥΥ στον αποκλειστικό εισαγωγέα/ κατασκευαστή και ο οποίος υποχρεούται να τις επικολλά σε κάθε συσκευασία των προϊόντων που διακινεί προς τους δικαιούχους του ΕΟΠΥΥ.

«Ο εξορθολογισμός των δαπανών και η ανακατανομή πόρων προς όφελος των ασφαλισμένων» είναι ο στόχος του Οργανισμού, όπως αναφέρουν στελέχη του, ενώ για τον ασφαλισμένο η διαδικασία «απλοποιείται και η γραφειοκρατία μειώνεται».

Καταργείται η προπληρωμή των ασφαλισμένων - και με τον ίδιο τρόπο που σήμερα παίρνουν τα φάρμακά τους από το φαρμακείο, πληρώνοντας μόνο τη συμμετοχή τους, θα προμηθεύονται και το υγειονομικό υλικό που έχουν ανάγκη για την αντιμετώπιση του προβλήματός τους.

Ο γιατρός θα συνταγογραφεί το προϊόν, και συμβεβλημένα με τον οργανισμό καταστήματα με ορθοπεδικά και άλλα προϊόντα, θα εκτελούν τη συνταγή, όπως γίνεται με τα φάρμακα. Ο ασφαλισμένος δεν θα χρειάζεται να υποβάλλει παραστατικά δαπανών ο ίδιος στον ΕΟΠΥΥ, αλλά θα πληρώνει μόνο τη συμμετοχή του όπου απαιτείται και θα λαμβάνει το προϊόν. Οι συμβεβλημένοι πάροχοι θα αποζημιώνονται, υποβάλλοντας στην αρμόδια υπηρεσία του ΕΟΠΥΥ τα παραστατικά.

Τίτλοι τέλους στη σχέση του ΕΟΠΥΥ με τα 5ψήφια νούμερα για το κλείσιμο των ραντεβού;

Το υπουργείο επανεξετάζει το θέμα των συμβάσεων με τις εταιρείες που λειτουργούν τους πενταψήφιους αριθμούς, μην αποκλείοντας ακόμα και τη μη ανανέωσή τους, λόγω της υψηλής οικονομικής επιβάρυνσης των πολιτών, που καλούνται να πληρώσουν ένα ευρώ ανά κλήση, από σταθερό και περισσότερο από ένα ευρώ ανά λεπτό από κινητό, προκειμένου να κλείσουν ραντεβού με γιατρό ΠΕΔΥ.

Οι συμβάσεις με τις εταιρείες λήγουν τον ερχόμενο Ιούλιο και το υπουργείο Υγείας θα επιχειρήσει να θέσει σε λειτουργία άλλους, δωρεάν τρόπους για τον προγραμματισμό των ραντεβού. Μεταξύ αυτών και η «ενεργοποίηση» των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών, στα οποία οι πολίτες θα μπορούν να απευθύνονται προκειμένου οι υπάλληλοι να τους κλείσουν ηλεκτρονικά κάποια επίσκεψη σε γιατρό ΠΕΔΥ.

Ηδη, από τα μέσα του περασμένου Δεκεμβρίου έχει ξεκινήσει η λειτουργία της υπηρεσίας «Ηλεκτρονικών Ραντεβού-eRDV» της ΗΔΙΚΑ Α.Ε., η οποία προς το παρόν έχει κάνει μια «δειλή» αρχή. Οι πολίτες επισκέπτονται την ιστοσελίδα http://rdv.ehealthnet.gr και με την εισαγωγή των ίδιων κωδικών του Τaxisnet, «κλείνουν» το ραντεβού τους. Από τις 7/12/2016 έως τις 9/2/2017 σύμφωνα με την «Καθημερινή» είχαν προγραμματιστεί μέσω της υπηρεσίας αυτής 21.869 ραντεβού σε μονάδες ΠΕΔΥ, εκ των οποίων τα 13.500 τον τελευταίο μήνα. Ειδικά τις τελευταίες εβδομάδες, τις ημέρες «αιχμής», δηλαδή Τρίτη, Τετάρτη και Πέμπτη, κλείνονται ηλεκτρονικά από τους πολίτες περισσότερα από 600 ραντεβού την ημέρα. Οι αριθμοί αυτοί είναι μικροί σε σχέση με τα ραντεβού που κλείνονται μέσω των πενταψήφιων ή απευθείας από τις γραμματείες των μονάδων Υγείας.

Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Υγείας, από τις 7/12/2016 έως τις 9/2/2017 είχαν προγραμματιστεί μέσω των 5ψήφιων αριθμών συνολικά 688.500 ραντεβού και μέσω των γραμματειών των μονάδων Υγείας 429.500 ραντεβού. Τα σενάρια που εξετάζει το υπουργείο είναι είτε η σύναψη νέας σύμβασης με ευνοϊκότερους οικονομικούς όρους για τους πολίτες είτε ακόμα και η πλήρης διακοπή της συνεργασίας.

Αυτή τη στιγμή το υπουργείο συνεργάζεται με τέσσερις εταιρείες με πενταψήφιους ηλεκτρονικούς αριθμούς, που «κλείνουν» την πλειονότητα των 6,5 εκατομμυρίων ραντεβού που προγραμματίζονται κατ’ έτος στο ΠΕΔΥ. Κάποιες εφαρμόζουν και πρακτικές στο όριο της νομιμότητας. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένας αριθμός διαφήμιζε ότι παρείχε ενημέρωση για το επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης, τη στιγμή που η σύμβαση δεν προέβλεπε κάτι τέτοιο και δεν μπορούσε να ελεγχθούν η πηγή αλλά και η εγκυρότητα των πληροφοριών που παρείχε.