Γράφει ο Χρήστος Ηλ. Τσίχλης*

Ανεξάρτητα από τις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από το δίκαιο της ευρωπαϊκής Ένωσης, όλες οι χώρες της ΕΕ έχουν επίσης αναλάβει δεσμεύσεις στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Αυτό σημαίνει ότι μπορείτε –ως έσχατη λύση, αφού εξαντλήσετε όλα τα ένδικα μέσα που έχετε στη διάθεσή σας στη χώρα σας– να προσφύγετε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου στο Στρασβούργο, εάν μια χώρα της ΕΕ έχει παραβιάσει θεμελιώδες δικαίωμα που κατοχυρώνεται από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Πέρα από το δικαίωμα προσφυγής του πολίτη στο ευρωπαϊκό δικαστήριο (αφού έχει εξαντλήσει προηγουμένως τα εθνικά δικαστήρια της χώρας), έχει την δυνατότητα να προσφύγει άμεσα στην ευρωπαϊκή επιτροπή.

Επίσης, κάθε πολίτης μπορεί, ατομικά ή από κοινού με άλλους, να ασκήσει οποιαδήποτε στιγμή το δικαίωμα αναφοράς στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, δυνάμει του άρθρου 227 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι αναφορές μπορεί να έχουν μορφή παραπόνου ή αιτήματος και να αφορούν ζητήματα δημόσιου ή ιδιωτικού συμφέροντος.

Η αναφορά μπορεί να αποτελεί ατομικό αίτημα, παράπονο ή παρατήρηση όσον αφορά την εφαρμογή της νομοθεσίας της ΕΕ, ή έκκληση προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την υιοθέτηση συγκεκριμένης θέσης για ένα συγκεκριμένο ζήτημα. Τέτοιες αναφορές προσφέρουν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τη δυνατότητα να εφιστά την προσοχή σε οποιαδήποτε παραβίαση των δικαιωμάτων των Ευρωπαίων πολιτών από κράτη μέλη, τοπικές αρχές ή άλλα όργανα. Επίσημη διαδικασία

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εντοπίζει πιθανές παραβιάσεις του δικαίου της ευρωπαϊκής Ένωσης με βάση δικές της έρευνες ή καταγγελίες από πολίτες, επιχειρήσεις ή άλλα ενδιαφερόμενα μέρη.

Σε περίπτωση που το κράτος μέλος δεν κοινοποιήσει μέτρα για την πλήρη μεταφορά των διατάξεων των οδηγιών, ή δεν διορθώσει την εικαζόμενη παραβίαση της νομοθεσίας της ΕΕ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να κινήσει επίσημη διαδικασία επί παραβάσει. Η διαδικασία περιλαμβάνει συγκεκριμένα στάδια που καθορίζονται στις Συνθήκες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Καθένα από τα στάδια αυτά ολοκληρώνεται με μια επίσημη απόφαση:

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποστέλλει επίσημη επιστολή ζητώντας περισσότερες πληροφορίες από το συγκεκριμένο κράτος μέλος, το οποίο με τη σειρά του πρέπει να αποστείλει αιτιολογημένη απάντηση εντός συγκεκριμένης προθεσμίας, συνήθως 2 μηνών.

Εάν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το κράτος μέλος αδυνατεί να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις που υπέχει από το δίκαιο της Ένωσης, έχει δικαίωμα να διαβιβάσει αιτιολογημένη γνώμη: πρόκειται για επίσημο αίτημα συμμόρφωσης με το δίκαιο της ΕΕ. Εξηγεί τους λόγους για τους οποίους θεωρεί ότι το κράτος μέλος παραβιάζει το δίκαιο της ΕΕ. Καλεί επίσης το κράτος μέλος να την ενημερώσει σχετικά με τα μέτρα που έλαβε, εντός ορισμένης προθεσμίας, συνήθως 2 μηνών.

Αν το κράτος μέλος εξακολουθεί να μην συμμορφώνεται, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Οι περισσότερες περιπτώσεις επιλύονται χωρίς να χρειαστεί η προσφυγή στο Δικαστήριο.

Εάν το κράτος μέλος δεν κοινοποιήσει μέτρα έγκαιρης εφαρμογής των διατάξεων μιας οδηγίας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να ζητήσει από το Δικαστήριο την επιβολή κυρώσεων.

Ελέγχει τα έσοδα και τις δαπάνες της ΕΕ για να εξακριβώσει αν τα κονδύλια της ΕΕ συλλέγονται και δαπανώνται σωστά, και αν αξιοποιούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και με την απαιτούμενη λογοδοσία

Ελέγχει κάθε πρόσωπο ή φορέα που διαχειρίζεται ευρωπαϊκά κονδύλια — π.χ. με επιτόπιους ελέγχους στα όργανα της ΕΕ (ιδίως στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή), στις χώρες της ΕΕ και τις χώρες που λαμβάνουν βοήθεια από την ΕΕ

Στο πλαίσιο των εκθέσεων ελέγχου, διατυπώνει πορίσματα και συστάσεις που απευθύνονται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις κυβερνήσεις των κρατών μελών

Αναφέρει κάθε υπόνοια σχετική με απάτη, διαφθορά ή άλλη παράνομη δραστηριότητα στην Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF)

Συντάσσει ετήσια έκθεση για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ, την οποία το ΕΚ εξετάζει προτού αποφασίσει αν θα εγκρίνει τη διαχείριση του προϋπολογισμού της ΕΕ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Διαβιβάζει τις γνώμες των εμπειρογνωμόνων του στους υπευθύνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ, ώστε να τους βοηθά να διαχειρίζονται καλύτερα τα κονδύλια της ΕΕ και να λογοδοτούν στους πολίτες

Δημοσιεύει επίσης γνώμες για προπαρασκευαστικές νομοθετικές πράξεις που θα έχουν αντίκτυπο στη δημοσιονομική διαχείριση της ΕΕ, καθώς και έγγραφα θέσεων, επισκοπήσεις και άλλες ειδικές δημοσιεύσεις για ζητήματα δημόσιων οικονομικών της ΕΕ.

Εάν το Δικαστήριο κρίνει ότι το κράτος μέλος έχει παραβιάσει το δίκαιο της ΕΕ, οι εθνικές αρχές πρέπει να λάβουν μέτρα για να συμμορφωθούν με την απόφαση του Δικαστηρίου. Έργο του Ευρωπαϊκού δικαστηρίου ανθρωπίνων δικαιωμάτων, είναι ο έλεγχος της εφαρμογής της Σύμβασης, εκδικάζοντας προσφυγές πολιτών κατά παραβιάσεων που διαπράχθηκαν από κράτη μέλη, όπως διάφορες αστικές και πολιτικές ελευθερίες, συμπεριλαμβανομένης της ελευθερίας του λόγου και της θρησκείας και του δικαιώματος σε μια δίκαιη δίκη.

Πρόκειται για τον πρώτο σε διεθνές επίπεδο δικαστικό μηχανισμό προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Παρέχει τη δυνατότητα τόσο διακρατικής όσο και ατομικής προσφυγής, μετά την εξάντληση των εσωτερικών ένδικων μέσων. Οι αποφάσεις του δικαστηρίου είναι δεσμευτικές. Η Επιτροπή Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης επιμελείται της πιστής εφαρμογής και εκτέλεσης των αποφάσεων του ΕΔΑΔ εκ μέρους των κρατών μελών.

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων εδρεύει στο Στρασβούργο της Γαλλίας. Αποτελείται από περισσότερους από 40 δικαστές που εκλέγονται για μη ανανεώσιμες θητείες εννέα ετών. Συνολικά, το Δικαστήριο αποτελείται από 5 τμήματα, όπου το καθένα έχει έναν πρόεδρο, έναν αντιπρόεδρο και επτά δικαστές. Σε υποθέσεις μικρότερης βαρύτητας αναλαμβάνει μια επιτροπή τριών δικαστών, ενώ σε υποθέσεις μεγαλύτερης βαρύτητας μπορεί να συγκληθεί μια επιτροπή ευρείας σύνθεσης 17 δικαστών. Κάθε κράτος μέλος της Σύμβασης διαθέτει στο Δικαστήριο από έναν δικαστή. Από ελληνικής πλευράς, μετέχει ο Ιωάννης Κτιστάκις (2021-2030).

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων δεν πρέπει να συγχέεται με το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο είναι όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εδρεύει στο Λουξεμβούργο και μεριμνά για την ορθή εφαρμογή του Ευρωπαϊκού δικαίου. Ο χάρτης θεμελιωδών δικαιωμάτων της ευρωπαϊκής Ένωσης, δεσμεύει και την Ελλάδα.

Ο χάρτης εφαρμόζεται σε όλες τις πράξεις που τελούνται από τα θεσμικά και λοιπά όργανα, και οργανισμούς της ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν προβλέπει την επέκταση των εξουσιών και των καθηκόντων που τους ανατίθενται από τις συνθήκες. Ο χάρτης εφαρμόζεται επίσης στα κράτη μέλη όταν εφαρμόζουν τη νομοθεσία της ΕΕ.

Ο χάρτης εφαρμόζεται σε συνδυασμό με εθνικά και διεθνή συστήματα προστασίας των θεμελιωδών δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένης της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Ο Χάρτης των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι ένα νομικά δεσμευτικό έγγραφο που περιέχει μια σειρά από αστικά, πολιτικά, οικονομικά και κοινωνικά δικαιώματα που εγγυώνται σε όλους τους πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αρχικά προτάθηκε στο Συμβούλιο της Νίκαιας το 2000, τέθηκε όμως σε ισχύ ως μέρος της Συνθήκης της Λισσαβώνας την 1η Δεκεμβρίου 2009.

Δικαίωμα ιδιοκτησίας:

  1. Κάθε πρόσωπο δικαιούται να είναι κύριος των νομίμως κτηθέντων αγαθών του, να τα χρησιμοποιεί, να τα διαθέτει και να τα κληροδοτεί. Κανείς δεν μπορεί να στερείται την ιδιοκτησία του, παρά μόνον για λόγους δημόσιας ωφέλειας, στις περιπτώσεις και υπό τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στο νόμο και έναντι δίκαιης και έγκαιρης αποζημίωσης για την απώλειά της. Η χρήση των αγαθών μπορεί να υπόκειται σε περιορισμούς από το νόμο, εφόσον αυτό είναι αναγκαίο προς το γενικό συμφέρον.
  2. Η διανοητική ιδιοκτησία προστατεύεται.

Δικαίωμα ασύλου:

Το δικαίωμα ασύλου διασφαλίζεται τηρουμένων των κανόνων της Σύμβασης της Γενεύης της 28ης Ιουλίου 1951 και του Πρωτοκόλλου της 31ης Ιανουαρίου 1967 περί του καθεστώτος των προσφύγων και σύμφωνα με τη Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη Συνθήκη για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ( οριζόμενες ως «οι Συνθήκες»).

Προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα:

  1. Κάθε πρόσωπο έχει δικαίωμα στην προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που το αφορούν.
  2. Η επεξεργασία αυτών των δεδομένων πρέπει να γίνεται νομίμως, για καθορισμένους σκοπούς και με βάση τη συγκατάθεση του ενδιαφερομένου ή για άλλους θεμιτούς λόγους που προβλέπονται από το νόμο. Κάθε πρόσωπο δικαιούται να έχει πρόσβαση στα συλλεγέντα δεδομένα που το αφορούν και να επιτυγχάνει τη διόρθωσή τους.
  3. Ο σεβασμός των κανόνων αυτών υπόκειται στον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής.

Δικαίωμα εκπαίδευσης:

  1. Κάθε πρόσωπο έχει δικαίωμα στην εκπαίδευση και στην πρόσβαση στην επαγγελματική και συνεχή κατάρτιση.
  2. Το δικαίωμα αυτό περιλαμβάνει την ευχέρεια δωρεάν παρακολούθησης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
  3. Η ελευθερία ίδρυσης εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με σεβασμό των δημοκρατικών αρχών καθώς και το δικαίωμα των γονέων να εξασφαλίζουν την εκπαίδευση και τη μόρφωση των τέκνων τους σύμφωνα με τις θρησκευτικές, φιλοσοφικές και παιδαγωγικές πεποιθήσεις τους, γίνονται σεβαστά σύμφωνα με τις εθνικές νομοθεσίες που διέπουν την άσκησή τους.

Ελευθερία του επαγγέλματος και δικαίωμα προς εργασία:

  1. Κάθε πρόσωπο έχει δικαίωμα να εργάζεται και να ασκεί το επάγγελμα, το οποίο επιλέγει ή αποδέχεται ελεύθερα.
  2. Κάθε πολίτης της Ένωσης είναι ελεύθερος να αναζητά απασχόληση, να εργάζεται, να εγκαθίσταται ή να παρέχει υπηρεσίες σε κάθε κράτος μέλος.
  3. Οι υπήκοοι τρίτων χωρών που έχουν άδεια να εργάζονται στο έδαφος των κρατών μελών δικαιούνται συνθηκών εργασίας αντίστοιχων με εκείνες που απολαύουν οι πολίτες της Ένωσης.

Επιχειρηματική ελευθερία:

  1. Η επιχειρηματική ελευθερία αναγνωρίζεται σύμφωνα με το δίκαιο της Ένωσης και τις εθνικές νομοθεσίες και πρακτικές.
  2. Σε όλες τις πράξεις που αφορούν τα παιδιά, είτε επιχειρούνται από δημόσιες αρχές είτε από ιδιωτικούς οργανισμούς, πρωταρχική σημασία πρέπει να δίνεται στο υπέρτατο συμφέρον του παιδιού.
  3. Κάθε παιδί έχει δικαίωμα να διατηρεί τακτικά προσωπικές σχέσεις και απ’ ευθείας επαφές με τους δύο γονείς του, εκτός εάν τούτο είναι αντίθετο προς το συμφέρον του.

Δικαιώματα των ηλικιωμένων:

Η Ένωση αναγνωρίζει και σέβεται το δικαίωμα των ηλικιωμένων προσώπων να διάγουν αξιοπρεπή και ανεξάρτητη ζωή και να συμμετέχουν στον κοινωνικό και πολιτιστικό βίο.

Ένταξη των ατόμων με αναπηρίες:

Η Ένωση αναγνωρίζει και σέβεται το δικαίωμα των ατόμων με αναπηρίες να επωφελούνται μέτρων που θα τους εξασφαλίζουν την αυτονομία, την κοινωνική και επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή στον κοινοτικό βίο.

ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ:

Δικαίωμα των εργαζομένων στην ενημέρωση και τη διαβούλευση στο πλαίσιο της επιχείρησης

Εξασφαλίζεται στους εργαζομένους ή τους εκπροσώπους τους, στα ενδεδειγμένα επίπεδα, εγκαίρως ενημέρωση και διαβούλευση, στις περιπτώσεις και υπό τις προϋποθέσεις που προβλέπονται από το δίκαιο της Ένωσης και τις εθνικές νομοθεσίες και πρακτικές.

ΙΣΟΤΗΤΑ:

Ισότητα έναντι του νόμου:

Όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι έναντι του νόμου.

Απαγόρευση διακρίσεων:

  1. Απαγορεύεται κάθε διάκριση ιδίως λόγω φύλου, φυλής, χρώματος, εθνοτικής καταγωγής ή κοινωνικής προέλευσης, γενετικών χαρακτηριστικών, γλώσσας, θρησκείας ή πεποιθήσεων, πολιτικών φρονημάτων ή κάθε άλλης γνώμης, ιδιότητας μέλους εθνικής μειονότητας, περιουσίας, γέννησης, αναπηρίας, ηλικίας ή γενετήσιου προσανατολισμού.
  2. Εντός του πεδίου εφαρμογής των Συνθηκών και με την επιφύλαξη των ειδικών διατάξεών τους, απαγορεύεται κάθε διάκριση λόγω ιθαγενείας.

Πολιτιστική, θρησκευτική και γλωσσική πολυμορφία:

Η Ένωση σέβεται την πολιτιστική, θρησκευτική και γλωσσική πολυμορφία.

Ισότητα γυναικών και ανδρών:

Η ισότητα γυναικών και ανδρών πρέπει να εξασφαλίζεται σε όλους τους τομείς, μεταξύ άλλων στην απασχόληση, την εργασία και τις αποδοχές. Δικαιώματα παιδιών: Τα παιδιά μπορούν να εκφράζουν ελεύθερα τη γνώμη τους. Η γνώμη τους σχετικά με ζητήματα που τα αφορούν λαμβάνεται υπόψη σε συνάρτηση με την ηλικία και την ωριμότητά τους.:

Δικαίωμα διαπραγμάτευσης και συλλογικών δράσεων:

Οι εργαζόμενοι και οι εργοδότες, ή οι αντίστοιχες οργανώσεις τους, έχουν, σύμφωνα με το δίκαιο της Ένωσης και τις εθνικές νομοθεσίες και πρακτικές, δικαίωμα να διαπραγματεύονται και να συνάπτουν συλλογικές συμβάσεις στα ενδεδειγμένα επίπεδα καθώς και να προσφεύγουν, σε περίπτωση σύγκρουσης συμφερόντων, σε συλλογικές δράσεις για την υπεράσπιση των συμφερόντων τους, συμπεριλαμβανομένης της απεργίας.

Δικαίωμα πρόσβασης στις υπηρεσίες ευρέσεως εργασίας:

Κάθε πρόσωπο έχει δικαίωμα πρόσβασης σε δωρεάν υπηρεσίες ευρέσεως εργασίας.

Προστασία σε περίπτωση αδικαιολόγητης απόλυσης

Κάθε εργαζόμενος έχει δικαίωμα προστασίας έναντι κάθε αδικαιολόγητης απόλυσης, σύμφωνα με το δίκαιο της Ένωσης και τις εθνικές νομοθεσίες και πρακτικές. Δίκαιες και πρόσφορες συνθήκες εργασίας:

  1. Κάθε εργαζόμενος έχει δικαίωμα σε συνθήκες εργασίας οι οποίες σέβονται την υγεία, την ασφάλεια και την αξιοπρέπειά του.
  2. Κάθε εργαζόμενος έχει δικαίωμα σε ένα όριο μέγιστης διάρκειας εργασίας, σε ημερήσιες και εβδομαδιαίες περιόδους ανάπαυσης καθώς και σε ετήσια περίοδο αμειβόμενων διακοπών.

Απαγόρευση της εργασίας των παιδιών και προστασία των νέων στην εργασία:

Η εργασία των παιδιών απαγορεύεται. Η ελάχιστη ηλικία για την ανάληψη εργασίας δεν μπορεί να είναι μικρότερη από την ηλικία κατά την οποία λήγει η υποχρεωτική σχολική φοίτηση, υπό την επιφύλαξη ευνοϊκότερων κανόνων για τους νέους και πλην περιορισμένων παρεκκλίσεων.

Οι νέοι που εργάζονται πρέπει να απολαύουν συνθηκών εργασίας προσαρμοσμένων στην ηλικία τους και να προστατεύονται από την οικονομική εκμετάλλευση ή από οποιαδήποτε εργασία που θα μπορούσε να βλάψει την ασφάλειά τους, την υγεία τους, τη σωματική, πνευματική, ηθική ή κοινωνική ανάπτυξή τους ή να θέσει σε κίνδυνο την εκπαίδευσή τους.

Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, που ελέγχει τις δαπάνες της ευρωπαϊκής Ένωσης και την διαχείριση των κρατών μελών: -- Ελέγχει τα έσοδα και τις δαπάνες της ευρωπαϊκής Ένωσης για να εξακριβώσει αν τα κονδύλια της ΕΕ συλλέγονται και δαπανώνται σωστά, και αν αξιοποιούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και με την απαιτούμενη λογοδοσία. -Ελέγχει κάθε πρόσωπο ή φορέα που διαχειρίζεται ευρωπαϊκά κονδύλια — π.χ. με επιτόπιους ελέγχους στα όργανα της ΕΕ (ιδίως στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή), στις χώρες της ΕΕ και τις χώρες που λαμβάνουν βοήθεια από την ΕΕ. -Στο πλαίσιο των εκθέσεων ελέγχου, διατυπώνει πορίσματα και συστάσεις που απευθύνονται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις κυβερνήσεις των κρατών μελών. -Αναφέρει κάθε υπόνοια σχετική με απάτη, διαφθορά ή άλλη παράνομη δραστηριότητα στην Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF). -Συντάσσει ετήσια έκθεση για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ, την οποία το ΕΚ εξετάζει προτού αποφασίσει αν θα εγκρίνει τη διαχείριση του προϋπολογισμού της ΕΕ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπη.

--Διαβιβάζει τις γνώμες των εμπειρογνωμόνων του στους υπευθύνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ, ώστε να τους βοηθά να διαχειρίζονται καλύτερα τα κονδύλια της ΕΕ και να λογοδοτούν στους πολίτες

Δημοσιεύει επίσης γνώμες για προπαρασκευαστικές νομοθετικές πράξεις που θα έχουν αντίκτυπο στη δημοσιονομική διαχείριση της ΕΕ, καθώς και έγγραφα θέσεων, επισκοπήσεις και άλλες ειδικές δημοσιεύσεις για ζητήματα δημόσιων οικονομικών της ΕΕ.

----Καταδίκη της Ελλάδας για την νιτρορύπανση :

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο καταδίκασε, την Ελλάδα για παραβίαση της οδηγίας 91/676/ΕΟΚ του Συμβουλίου για την προστασία των υδάτων από τη νιτρορύπανση γεωργικής προέλευσης. Πιο συγκεκριμένα, το Δικαστήριο της ΕΕ, μετά από προσφυγή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έκρινε ότι η Ελλάδα «δεν χαρακτήρισε ως ευπρόσβλητες ζώνες ορισμένες ζώνες στις οποίες παρατηρείται παρουσία μαζών υπόγειων ή επιφανειακών υδάτων που προσβάλλονται από συγκεντρώσεις νιτρικών ιόντων μεγαλύτερες από 50 mg/l και/ή από φαινόμενο ευτροφισμού και δεν εκπόνησε τα προγράμματα δράσεως σχετικά με τις ζώνες αυτές εντός ενός έτους μετά τον εν λόγω χαρακτηρισμό».

---Καταδίκη της Ελλάδας για την παραβίαση του τεκμηρίου αθωότητας:

Απόφαση καταδίκης για παραβίαση του τεκμηρίου της αθωότητας εξέδωσε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (Στρασβούργου) κατά της Ελλάδος, για δηλώσεις της Ολγας Γεροβασίλη όταν ήταν κυβερνητική εκπρόσωπος στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

Οι δηλώσεις της αφορούσαν την τότε γενική γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Αικατερίνη Σαββαΐδου, που αποπέμφθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και βρέθηκε αντιμέτωπη με κατηγορίες για απιστία εις βάρος του Δημοσίου, από τις οποίες αμετάκλητα αθωώθηκε, ενώ δικαιώθηκε και από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Η καταδίκη της Ελλάδας -το πρόστιμο είναι συμβολικό, 6.000 ευρώ, αλλά η απαξία που προκύπτει από την απόφαση μεγάλη- αφορά δηλώσεις της τότε κυβερνητικής εκπροσώπου Ολγας Γεροβασίλη εις βάρος της Αικατερίνης Σαββαΐδου, λίγο μετά το υπουργικό συμβούλιο που την απέλυσε, ενώ είχε προηγηθεί εμπλοκή της με τη Δικαιοσύνη.

Τότε, όπως αναφέρεται στην απόφαση του Δικαστηρίου, η κυβερνητική εκπρόσωπος, χωρίς να σεβαστεί το τεκμήριο της αθωότητας, ενώ η Αικατερίνη Σαββαΐδου κρινόταν από τη Δικαιοσύνη, προέβη σε απαξιωτικές δηλώσεις εις βάρος της, τέτοιες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά τη δικαστική της μεταχείριση και να δώσουν το μήνυμα ότι η κυβέρνηση είναι εναντίον της.

«Ενώ εκκρεμούσαν ποινικές διώξεις εις βάρος της προσφεύγουσας»..

---- Καταδίκη της Ελλάδας για αδράνεια των αρχών να άρουν κατάληψη κτιρίου, 2017:

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου καταδίκασε την Ελλάδα να καταβάλει το ποσό των 312.500 ευρώ σε ιδιοκτήτρια ξενοδοχείου που τελούσε υπό κατάληψη, επειδή το κράτος δεν προστάτευσε αποτελεσματικά το δικαίωμά της στην ιδιοκτησία. Το ξενοδοχείο είχε καταληφθεί για πάνω από 3 χρόνια από μετανάστες και αλληλέγγυους. Η ιδιοκτησία είχε κινηθεί νομικά ώστε το κράτος να εξώσει τους καταληψίες, αλλά τα αιτήματά της είτε απορρίφθηκαν, είτε δεν εξετάστηκαν καθόλου από τις Ελληνικές αρχές.

--- Ευρωπαϊκή καταδίκη της Ελλάδας για το ναυάγιο στο Φαρμακονήσι το 2014:

Το ποσό 330.000 ευρώ θα πρέπει να καταβάλει ως αποζημίωση η χώρα στους προσφεύγοντες για το ναυάγιο που κόστισε τη ζωή σε 11 ανθρώπους.

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τα δικαιώματα του Ανθρώπου καταδίκασε την Ελλάδα για το ναυάγιο στο Φαρμακονήσι το 2014. Η χώρα μας είναι υποχρεωμένη να καταβάλει στους προσφεύγοντες συνολική αποζημίωση 330.000 ευρώ.

--- Ευρωπαϊκή καταδίκη της Ελλάδας διότι τα χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν τέθηκαν για την ολοκλήρωση του εθνικού Κτηματολογίου, ενώ προορίζονταν για τον συγκεκριμένο σκοπό: Οι κάποτε υποαναπτυκτες χώρες, ολοκλήρωσαν το εθνικό Κτηματολόγιο μέσα σε δύο χρόνια και η Ελλάδα δεν έχει ακόμα ολοκληρώσει το εθνικό Κτηματολόγιο από το 1995 μέχρι σήμερα. Επειδή, οι πιστώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν στράφηκαν όπως έπρεπε προς το εθνικό Κτηματολόγιο: η ευρωπαϊκή επιτροπή επέβαλε πρόστιμο στην χώρα μας και ζήτησε την επιστροφή των αρχικών χρημάτων, που έπρεπε να συμβάλουν στην ολοκλήρωση του κτηματολογίου.

(*) Δικηγόρος Αθηνών - Συνταγματολόγος - Νομικός συνεργάτης Οικουμενικού Πατριαρχείου για την Ελλάδα - Συνήγορος Αμερικανικού Δημοκρατικού Κόμματος στην Ελλάδα - Δ.Σ. Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Δήμου Αθηναίων - Δ.Σ. Ιδρύματος Μπότσαρη - Νομικός σύμβουλος Βορειοηπειρωτών Ελλάδος

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

* Τα άρθρα δεν απηχούν απαραίτητα τη γνώμη του notospress.gr